دندان قروچه در کودکان چگونه درمان می شود؟

دندان قروچه در کودکان

آیا دندان قروچه ارثی می باشد؟ چگونه دندان قروچه را در کودکان تشخیص دهیم؟ آیا دندان قروچه را می توان درمان کرد؟ آیا دندان قروچه بر روند زندگی کودک من تاثیر منفی خواهد داشت؟ سلامت دندان ها با دندان قروچه به خطر می افتند؟ بسیار سوال های دیگر که ممکن است به عنوان والدین برای دندان قروچه کودک خود داشته باشید. ما در کلینیک دندانپزشکی گلدمد شما را با مشکل دندان قروچه در کودکان آشنا کرده و به شما نشان می دهیم که آیا دندان قروچه برای کودکان مشکل ساز و خطرناک است یا خیر. پس با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید.

دندانپزشکی گلدمد از مراکز معتبر در زمینه دندانپزشکی است که تمامی روش های دندانپزشکی را با بهترین مواد انجام می دهد و شما با اطمینان کامل می توانید از خدمات این مرکز که شامل انواع جراحی: جراحی ریشه دندان، جراحی دندان عقل نهفته، جراحی لثه، جراحی ضایعات پاتول و همچنین انواع خدمات عمومی دندانپزشکی و زیبایی همچون ایمپلنت دیجیتال، کامپوزیت، ونیر و لمینت و روکش، بلیچینگ و کامپوزیت و جرم گیری … استفاده کنید.

دندان قروچه در کودکان

این مشکل می تواند مینای دندان را از بین ببرد و منجر به ایجاد درد در دندان ها گردد. همچنین می تواند یک مشکل بسیار جدی برای دندان ها به حساب بیاید. دندان قروچه در کودکان بسیار شایع می باشد و طبق آمار بدست آمده از هر ۱۰ کودک ۲ تا ۳ کودک دچار این مشکل می شوند. تا کنون مشخص نشده که علت اصلی این عارضه چیست اما همه اتفاق نظر دارند که ممکن است به علت نامرتب بودن دندان ها باشد.

وجود دندان قروچه در درجه اول منجر به ایجاد سردرد، گوش درد، مشکلات فک و درد صورت می شود. در صورتی که سریع تشخیص داده نشود و درمان نگردد می تواند باعث ایجاد مشکلات دندانی و شکست دندان در کودکان و یا حتی بزرگسالان گردد.

از دیگر مشکلاتی که ممکن است برای کودک در زمان دندان قروچه پیش بیاید می توان به این موارد اشاره نمود:

  •  دندان های ترک خورده و دردناک
  • مشکلات فک همچون درد فک که جویدن را مشکل می سازد.
  • درد صورت
  • مشکلات رفتاری ناشی از اختلال خواب
  • آسیب به مینای دندان و پوسیدگی دندان
  • ایجاد حساسیت دندانی

البته اشاره داشته باشیم که دندان قروچه در اکثر کودکان به صورت خود به خود قابل رفع می باشد، اما در برخی به این شکل نبوده و مدت ها ممکن است در کودک وجود داشته باشد و احتیاج به درمان هایی همچون استفاده از محافظ دندان در خواب داشته باشند.

این مطلب را هم بخوانید
مراحل انجام لیفت لثه چیست؟

علت دندان قروچه چیست؟

هیچ کس به طور دقیق نمی داند که چرا بعضی از کودکان دندان های خود را به یکدیگر می سابند. به صورت آگاهانه و ناخودآگاه ممکن است در کودک رخ دهد. طبق تحقیقات انجام شده ۲۰ درصد از کودکان قبل از اینکه به سن ۱۱ سالگی برسند دچار این عارضه می گردند.

یکی از علت هایی که می توان به دندان قروچه نسبت داد وجود استرس می باشد. استرس می تواند یک عامل کمک کننده در ایجاد دندان قروچه باشد.

مصرف برخی از داروها همچون داروهای خاص اسم، داروهای ضد افسردگی و … هم ممکن است باعث ایجاد دندان قروچه در کودکان شود. 

یکی دیگر از عواملی که باعث ایجاد دندان قروچه می شود وجود برخی از مشکلات پزشکی از قبیل: فلج مغزی، ورم لوزه، عفونت گوش، اختلال کمبود توجه و اختلالات خواب همچون آپنه می تواند باعث ایجاد دندان قروچه شود.

یکی دیگر از علت های دندان قروچه به نامرتب بودن دندان ها مربوط می باشد که با کمک دندانپزشک این مشکل قابل رفع می باشد.

دندان قروچه در کودکان

درمان دندان قروچه در کودکان

بیشتر کودکان دندان قروچه را در زمان خواب خواهند داشت. ساییدن دندان می تواند هم به دندان های ثانویه و هم دندان های شیری آسیب برساند و بر سلامت فعلی و همچنین روی آینده دهان تأثیر بسزایی داشته باشد. به منظور درمان دندان قروچه توجه به موارد زیر می تواند کمک کننده باشد.

  •  محافظ دهان که توسط دندانپزشک ساخته شده باشد.
  • داروی خواب در مواردی که بسیار این مشکل شدید است. البته با نظر پزشک
  • معاینه توسط پزشک اطفال به منظور تعیین شرایط زمینه ای
  • مراجعه به متخصص ارتودنسی به منظور انجام بریس برای دندان های نامرتب

دندانپزشک کودکان می تواند یک برنامه برای درمان دندان قروچه برای کودک شما ایجاد نماید، باعث توقف دندان قروچه گردد و به کودک کمک کند تا خواب شبانه خوبی را داشته باشد. در صورتی که فکر می کنید فرزند شما دندان قروچه می کند، بهترین کمک این است که او را نزد دندانپزشک ببرید.

اگر کودک دندان قروچه کرد، چه باید کرد؟

در صورتی که کودک شما بر اثر انجام دندان قروچه، دهان او درد گرفته و یا دچار سردرد شد، چند نکته مفید در این مواقع وجود خواهد داشت.

استرس را در کودک خود کاهش دهید.

این مشکل ممکن است به علت وجود استرس باشد. پس به دنبال منبع استرس بگردید. استرس می تواند در شب باعث‌ ایجاد دندان قروچه در کودک شود، این مشکل و استرس می تواند به علت امتحانی که در آینده دارد باشد و یا وجود مشکلی بین کودک با معلم یا دوستان او، پس بهتر است با کودک خود صحبت کرده و ببینید چه چیزی او را آزار می دهد.

این مطلب را هم بخوانید
آیا انجام لیزر دندانپزشکی همراه با درد است؟ کارکرد لیزر دندانپزشکی چیست؟

به آرامش او را تشویق نمایید.

به کودک خود کمک نمایید تا قبل از خواب برای خود یک برنامه آرامش کننده ایجاد نماید. این برنامه آرامش کننده می تواند یک موسیقی ملائم باشد و یا یک دوش آب گرم، حتی خواندن یک کتاب هم می تواند باعث افزایش حس آرامش در کودک شما شود و باعث گردد تا کودک شما شب را به راحتی بخواهد.

به دندانپزشک مراجعه کنید.

شما می توانید با مراجعه به دندانپزشکی، از دندانپزشک خود بخواهید تا برای کودک شما یک محافظ دندان تجویز نماید.

با کمک محافظ دندان دیگر کودک در شب روی دندان های خود فشار وارد نکرده و دچار مشکلات دندانی نخواهد شد.

چگونه بفهمیم فرزند ما دچار دندان قروچه شده است؟

اینکه تعیین نمایید آیا فرزند شما دچار دندان قروچه است یا خیر می تواند کمی مشکل باشد، چرا که آنها متوجه این موضوع نمی شوند که در حال انجام دندان قروچه هستند. پس بهترین راه حل این است که در شب مراقب آنها باشید و متوجه گردید که آیا در زمان خواب دندان قروچه می کنند یا خیر. همچنین می توانید از برادر یا خواهری که با او اتاق مشترک دارد هم سوال کرده و ببینید صدای خرخر می شنوند یا خیر.

در آخر

در صورتی که احساس می کنید که فرزند شما دندان قروچه می کند، به منظور تشخیص بهتر و درمان صحیح او را برای معاینه نزد دندانپزشک ببرید. ببینید آیا فرزند شما عصبی است و یا استرس دارد؟ استرس می تواند یکی از عواملی باشد که باعث می شود چه در کودک و چه در بزرگسال دندان قروچه ایجاد گردد.

فرقی نمی کند که کودک شما خواب است یا بیدار چرا که دندان قروچه ممکن است چه به صورت آگاهانه و چه به صورت ناخودآگاه در کودک شما شکل بگیرد.

با کمک دندانپزشک می توان آسیب هایی که به علت دندان قروچه بر روی دندان ها ایجاد شده را بررسی نموده و به منظور جلوگیری از آسیب به دندان ها از محافظ دندان استفاده کرد. در کودکان دندان قروچه شایع بوده و ازبین هر ۱۰ کودک ۳ کودک به این مشکل ممکن است مبتلا گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما
× پشتیبانی از طریق واتساپ