دندان مصنوعی تکه ای چیست؟

دندان مصنوعی تکه ای

هر چیزی که باید در مورد دندان مصنوعی تکه ایی بدانید را در کلینیک دندانپزشکی   گلدمد دریابید. ما در این مقاله شما را با این نوع پروتز جزئی آشنا می نماییم و می بینیم که آیا فایده ای هم استفاده آن خواهد داشت یا خیر. پس با تا انتهای این مقاله با دندانپزشکی همراه باشید.

دندان مصنوعی تکه ای

پروتزهای جزئی می توانند یک جایگزین مناسب برای دندان های باشند که از دست رفته اند، این نوع پروتز یا همان دندان مصنوعی برای تمام دندان های بالا و پایین مناسب نبوده و فقط برای استفاده جزیی قاب. استفاده می باشد. به منظور گرفتن این نوع پروتز، بایستی دندان سالم در قسمت بالا و پایین دهان خود باقی مانده باشد تا این دندان مصنوعی تکه ای به آنها متصل گردند.

تعریف پروتز پارسیل 

پروتزهای پارسیل به طور معمول پروتزهای متحرکی می باشند که در قسمت پایینی و بالایی دهان قرار می گیرند.

پروتزهای پارسیل بیشتر جزو وسایل زیبایی می باشند. آنها همچنین می توانند نحوه جویدن و صحبت نمودن را بهبود بخشیده و تقویت نمایند. همچنین پروتزهای جزئی می توانند به حفظ سایر دندان های باقی مانده هم کمک نمایند. البته دندان مصنوعی تکه ای برای استفاده شبانه روزی و همیشگی توصیه نمی گردد و طبق نظر دندانپزشکان بهتر است پروتزهای جزیی شب هنگام برداشته و تمیز گردند.

طبق بررسی تحقیقاتی که در سال 2017 انجام گرفت، تمیز نمودن پروتزهای جزئی نه تنها باعث پاکسازی آلودگی، پلاک، میکروب و … در دهان و دندان می گردد، بلکه خطر ایجاد حفره در دندان های سالم مجاور را هم کاهش دهد. چرا که می توان اطراف آنها را به درستی پس از آنکه دندان مصنوعی تکه ای خارج گردید به سهولت مسواک نمود.

متحرک بودن این نوع پروتز و همچنین به دلیل ظاهر و تناسب معقولی که دارد به یک گزینه عالی برای دندان های از دست رفته شناخته شده است.

چرا فرد احتیاج به دندان مصنوعی دارد؟

در ادامه دندان مصنوعی تکه ای بد نیست ببینیم که علت انتخاب دندان مصنوعی چه می تواند باشد. با ما همراه باشید تا به جواب این سوال هم برسیم. 

زمانی که یک یا چند دندان را از دست می دهیم از نظر نحوه صحبت کردن، غذا خوردن و … دچار مشکل خواهیم شد حتی نبود دندان می تواند روی زیبایی فرد هم تاثیر بسزایی داشته و از نظر روحی باعث تضعیف روحیه و اعتماد به نفس فرد گردد. با کمک دندان مصنوعی یا همان پروتز های دندانی می توان از بروز این مشکلات جلوگیری نموده و زیبایی و اعتماد به نفس را به خود بازگردانده و حتی افزایش داد.

این مطلب را هم بخوانید
آیا کامپوزیت شکاف دندان را پر می‌کند؟

البته در صورتی که تعدادی از دندان پایین یا بالا فک خود را از دست داده اید، امکان دارد پروتزهای جزئی یک گزینه مناسب برای شما باشد و لازم نباشد از دندان مصنوعی کامل استفاده نمایید.

عوامل مختلفی هستند که می توانند منجر به از دست رفتن دندان ها گردند این عوامل عبارتند از:

  • صدمه دیدن دندان ها
  • کشیدن دندان 
  • پوسیدگی

به هر دلیلی، مهم می باشد که دندان های باقی مانده سالم باقی بمانند و چه بهتر که بتوان با کمک دندان مصنوعی تکه ای به سلامت دندان های باقی مانده خود کمک نمود. دندانپزشک با در کمک دندان های باقی مانده، می تواند پروتزهای جزئی را بسازد. در صورتی که این دندانها سالم نباشند، امکان دارد دندان‌های آسیب دیده را خارج کرده و به جای آن از پروتز کامل استفاده نماید.

مزایای استفاده از دندان مصنوعی تکه ای

حال که تا حدودی با پروتزهای پارسیل آشنا گشتیم بد نیست با مزایای آن هم تا حدودی آشنا گردیم و ببینیم برای ما مناسب می باشد یا خیر.

  • احتیاجی به تراش نمودن کامل دندان های مجاور ندارد.
  • احتیاجی به جراحی کردن و باز نمودن لثه و کاشت ندارد.
  • زمان زیادی طول نمی کشد که دارای دندان خواهیم شد.
  • قیمت مقرون به صرفه ای نسبت به دندان مصنوعی کامل دارد.
  • قابل خارج نمودن از دهان می باشد.
  • احتیاجی به لابراتوار دندانی تخصصی ندارد.
  • دندانپزشکان متخصص می توانند این نوع دندان مصنوعی را بسازند.

معایب پروتز پارسیل 

به دلیل وجود گیره بر روی دندان های مجاور منجربه پوسیدگی و لق گردیدن آنها شده و عمر دندان های دیگر را کوتاه می سازد.

در صورتی که برای دندان های جلویی استفاده گردد ظاهر بدی را ایجاد خواهد مرد.

در صورت شکسگی گیره ها احتیاج به تعمیر یا از نو ساختن دندان مصنوعی وجود دارد.

 به دلیل متحرک بودن حس ثابت بودن را نخواهد داد. 

نیرو و قدرت جویدن آن بسیار پایین تر از ایمپلنت و بریج دندان می باشد.

آیا دندان مصنوعی تکه ای تنها گزینه می باشد؟

دندان مصنوعی تکه ای تنها گزینه به منظور جایگزینی دندان های از دست رفته نمی باشد. همچنین می توانید پروتزهای کامل را هم برای این منظور انتخاب نمایید که جایگزین کل دندان ها ی از دست رفته پایین و بالا می گردند. در صورتی که دندان های شما چند تایی از انها باقی مانده باشد، دندانپزشک بایستی قبل از قالب گیری دندان های مصنوعی به صورت کامل ابتدا دندان ها را بکشد.

بریج ها هم نوع دیگری از جایگزینی برای دندان می باشند. آنها شبیه به پروتزهای پارسیل می باشند، چرا که فقط چند دندان از دست رفته را جایگزین می نمایند.

دندان مصنوعی تکه ای

با این اوصاف، بریج ها به طور معمول در یک سمت دهان وجود داشته باشند در حالی که پروتزهای جزئی این توانایی را دارند تا جایگزین هر دو طرف دندان ها گردند. البته، بریج ها به طور دائمی خواهند چسبید، در حالی که پروتزهای جزئی قابل جابجایی می باشند.

این مطلب را هم بخوانید
پوسیدگی دندان در کودکان چرا رخ می دهد؟ پیشگیری و درمان

به طور معمول، هنگامی که ۳ یا چند دندان از دست رفته در کنار هم قرار دارند، دندانپزشک پروتزهای پارسیل یا همان دندان مصنوعی تکه ای را سفارش می نماید.

هزینه پروتز پارسیل چقدر می باشد؟

هزینه های پارسیل بر اساس تحقیقات انجام شده به چند عوامل بستگی خواهد داشت که عبارتند از: 

  • مواد مورد استفاده در تهیه دندان مصنوعی 
  • تعداد دندان های تعویض گردیده
  • مکان در دهان شما
  • روش ایجاد دندان مصنوعی

البته امکان دارد برای دریافت دندان مصنوعی احتیاج به مراقبت های دندانی وجود داشته باشد و پس از دریافت پروتز پارسیل خود، دندان مصنوعی را تنظیم نمایید.

آیا بیمه هزینه دندان مصنوعی تکه ای را متقبل می گردد؟

در این رابطه باید بگوییم که برخی از بیمه ها این مورد را در بیمه نامه خود لحاظ نموده و هزینه انجام این روش دندانپزشکی را پرداخت خواهند نمود.

چگونه پروتز پارسیل مناسب را انتخاب کنیم؟

دندانپزشک زمانی که اینکار را انجام می دهد به چند فاکتور توجه می نماید و بسته به آنها پروتز پارسیل مناسب را برای بیمار خود انتخاب می نماید. این فاکتور به این شرح می باشد.

  • آناتومی دهان، من جمله کام نرم و سخت 
  • دندان های باقی مانده بیمار و نحوه قرار گرفتن آنها با یکدیگر
  • زیبایی

در آخر

در صورتی که مایل هستید از این روش دندانپزشکی برای پر نمودن جای خالی دندان های خود بهره ببرید بهتر است با دندانپزشک خود در این باره مشورت نمایید. دندانپزشک در گزینه ها و هزینه های پروتز جزئی با شما صحبت نموده و طبق معایناتی که انجام خواهد داد به شما خواهد گفت که آیا کاندیدای مناسبی برای دندان مصنوعی تکه ای هستید یا خیر.

دندانپزشکی گلد مد از مراکز معتبر در زمینه دندانپزشکی است که تمامی روش های دندانپزشکی را با بهترین مواد انجام می دهد و شما با اطمینان کامل می توانید از خدمات این مرکز که شامل انواع جراحی: جراحی ریشه دندان، جراحی دندان عقل نهفته، جراحی لثه، جراحی ضایعات پاتول و همچنین انواع خدمات عمومی دندانپزشکی و زیبایی همچون ایمپلنت دیجیتال، کامپوزیت، ونیر و لمینت و … استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما
× پشتیبانی از طریق واتساپ