دندان های کج در کودکان به چه دلیل به وجود می آیند؟

دندان های کج در کودکان

کج بودن دندان در بسیاری از افراد بزرگسال رایج می باشد و این موضوع به زمان کودکی این افراد باز می گردد. اما سوالی که وجود دارد این است که دندان های کج در کودکان می تواند در سنین کودکی یا بزرگسالی مشکلی را ایجاد کند؟ آیا راه حلی برای برطرف نمودن دندان های کج در کودکان وجود دارد، چه وقت می توان برای درمان دندان های کج اقدام نمود؟

شدت دندان های کج یک فرد، می تواند از مشکلات تنفسی تا پوسیدگی دندان وابسته باشد، مشکلات گفتاری و موارد دیگر هم می تواند از عوارض داشتن دندان های کج باشد‌.

دندانپزشکان چندین نسل این که این دندان های کج را درمان می کنند و دیگر این را می دانند چه گونه باید به برطرف نمودن دندان های کج کمک نمود.

دندان های کج در کودکان چیست؟

واژه‌ دیگر که می توان برای کجی دندان بیان کرد، ناترازی دندانی است. زمانی که دندان های فرد به طور غیرطبیعی رشد می کنند و زاویه‌ های دندانی بیرون به سمت دندان های دیگر می آیند و یا چرخیده باشند‌، این موضوع رخ خواهد داد.

ناهماهنگی دندان ها شامل دندان های شلوغ نیز می شود. شلوغی در دندان ها زمانی اتفاق می‌افتد که دندان ها در مکان های غیرعادی دیگر در می آیند، یا وقتی فضای کافی برای آنها در فک وجود نداشته باشد. این مشکل می تواند ژنتیکی یا به دلایل مشکلات رشدی در دوران کودکی باشد.

آیا دندان های شیری کج نگران کننده هستند؟

دندان های کج در کودکان کاملاً طبیعی است، بنابراین به خودی خود مشکلی ایجاد نمی کند.

با این وجود نامرتبی دندان های شیری، وقتی که با علائمی همراه باشد، می تواند مشکل ساز باشد. به عنوان مثال، در صورتی که ناهماهنگی شدید وجود داشته باشد و دندان های زیادی وجود کودک دارد (معروف به هیپردنشیا)، یا دندان ها کاملاً شلوغ باشند، احتمالاً می تواند مشکلاتی را در آینده ایجاد کند.

مشکلات عمده در دهان ممکن است به این معنی باشد که دندان های بزرگ به درستی رشد نکرده باشند. البته، ناهماهنگی جزئی ممکن است هیچ تاثیری روی دندان ها نداشته باشد.

دندان های کج در کودکان

علت کج شدن دندان کودکان چیست؟

کج شدن دندان های دائمی به چند عامل بستگی خواهد داشت. کجی دندان ها به طور معمول ژنتیکی می باشند و زمینه ای برای کج شدن دندان های دایمی در بزرگسالی خواهند بود و یا دندان های بالغ به اشتباه رشد کرده و مشکلاتی را در اندازه فک به وجود می آورند.

این مطلب را هم بخوانید
ارتودنسی سرامیکی چیست و چه مزایایی دارد؟

ایجاد عادت در دوران کودکی، باعث نامرتبی دندان ها در بزرگسالی می شود. مکیدن انگشت شست و استفاده طولانی مدت از پستانک می تواند به ایجاد شرایطی مانند اپن بایت منجر شود. فشار آوردن زبان به دندان هنگام قورت دادن غذا، بر خلاف سقف دهان می تواند به مرور زمان منجر به نامرتبی دندان ها در جای نامناسب شود. حتی می تواند در دراز مدت در دهان تاثیر منفی داشته باشد.

فراتر از این عادات عملکردی و شرایط ارثی، آسیب‌ ها و مراقبت های ضعیف از سلامت دهان دو دلیل بعدی ایجاد دندان های کج هستند.

چرا دندان های کج را صاف کنیم؟

علائم دندان های کج در کودکان می توانند تاثیرات مخرب و پایداری بر روی سلامت دهان و دندان داشته باشند. در ناهماهنگی جزئی دندان به طور معمول دلیلی برای نگرانی نخواهد بود ولی ناهماهنگی بزرگ منجربه علائم کجی دندان می شود.

یکی از مهم ترین حالت دندان ها که خیلی راحت تر می تواند موجب تجمع باکتری شود و در نهایت منجر به پوسیدگی دندان و بیماری لثه گردد، دندان هایی است که کج رشد نموده اند. هر دو می توانند به عنوان عاملی جبران ناپذیری به دندان آسیب برسانند و باعث آسیب بیشتر شوند.

جویدن و صحبت کردن با دندان های صاف‌ نیز آسان تر است و می تواند تأثیر مثبتی بر هضم و عزت نفس فرد داشته باشد.

نحوه درمان دندان های کج

در صورتی که دندان های شما نیاز به صاف کردن دارند، یا توسط دندانپزشک حازق بهترین کار انجام بگیرد. به احتمال زیاد متخصص ارتودنسی اینکار را باید انجام دهد.

ارتودنتیست نوعی دندانپزشک است که تشخیص و درمان ناهماهنگی فک و دندان را دارد. یکی از رایج ترین توصیه ها برای درمان، بریس های فلزی، سرامیکی، نامرئی (معروف به اینویزیلاین) و…. است. بریس ها با وارد کردن فشار جزئی به دندان‌ در طول زمان بکار می رود و به آرامی موقعیت آن ها جابجا می شود اما زمان زیادی طول می کشد تا دندان ها مرتب شود.

برای نظر جزئی، برخی از افراد فقط به یک نگهدارنده نیاز خواهند داشت. یا در موارد مهم تر، ارتودنتیست می تواند برخی از جراحی ها را برای بیمار خود توصیه کند.

این مطلب را هم بخوانید
فیکسچر ایمپلنت چیست؟

چگونه برای ارتودنتیست آماده پذیرش شوید؟

در مر کز تخصصی ارتودنسی، احتمالاً چند سوال از شما پرسیده خواهد شد. این به متخصص کمک می کند تا شما را بهتر بشناسد. پس به این سؤالات فکر کنید:

  • آیا احساس درد فک یا سوزش در لثه ها و گونه های خود دارید؟
  • آیا در قسمت هایی از دهان شما برای کشیدن نخ دندان مشکل دارید؟
  • آیا در جویدن یا صحبت کردن مشکل داشته اید؟
  • آیا نسبت به دندان های خود احساس ناراحتی می کنید؟

در کلینک دندانپزشکی، متخصص دندانپزشک دندانها را بررسی می کند. او می تواند یک معاینه بصری انجام دهد و با عکس برداری با اشعه ایکس در مورد برنامه درمانی شما صحبت کنند. اما این احتمال هم وجود دارد که در صورت نیاز به درمان، ابتدا به تمیز کردن و جرم گیری دندان نیاز باشد.

آیا می توان دندان های کجی را بدون بریس درمان کرد؟

اگر دندان های شما کمی کج می باشد، می توانید از نگهدارنده استفاده کنید. یک وسیله درمانی سیمی است که برای زمان خواب آن را برمی دارند، اما در طول روز باید مصرف گردد اما آنرا بعد استفاده از غذا باید تمیز نمود.

در آخر

دندان های کج ممکن است به هر دلیل و علتی رخ دهد. البته درمان های نیز برای برطرف نمودن این مشکل وجود دارد. درمان دندان های کج روشی پیچیده و حساس می باشد که بهتر است با کمک دندانپزشک انجام پذیرد. پر صورتی که درمان انجام نشود ممکن است منجربه آسیب دائمی شود که پس از آن نیاز به جراحی بیشتر با هزینه بالا خواهد داشت. بهترین زمان برای برطرف نمودن دندان های کج در دوران کودکی و نوجوانی می باشد.

دندانپزشکی گلدمد از مراکز معتبر در زمینه دندانپزشکی است که تمامی روش های دندانپزشکی را با بهترین مواد انجام می دهد و شما با اطمینان کامل می توانید از خدمات این مرکز که شامل انواع جراحی: جراحی ریشه دندان، جراحی دندان عقل نهفته، جراحی لثه، جراحی ضایعات پاتول و همچنین انواع خدمات عمومی دندانپزشکی و زیبایی همچون ایمپلنت دیجیتال، کامپوزیت، ونیر و لمینت و روکش، بلیچینگ و کامپوزیت و جرم گیری … استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما
× پشتیبانی از طریق واتساپ