رابطه سلامت دندان با سلامت روان

رابطه سلامت دندان با سلامت روان

هرآنچه که در مورد رابطه سلامت دندان و سلامت روان باید بدانید را ما در دندانپزشکی گلدمد  به شما عرضه خواهیم داشت. با ما همراه باشید تا ببینیم چه رابطه ای بین سلامت دندان با سلامت روان وجود خواهد داشت.

رابطه سلامت دندان وسلامتی روان به یکدیگر ارتباط مستقیمی دارند. به عبارتی با داشتن دندان های خراب، سلامت روانی فرد هم به عنوان های مختلف می تواند تحت تاثیر قرار بگیرد.

مشکلات روانی متعددی از جمله: عزت نفس پایین، عدم اعتماد به نفس و وضعیت سلامت گذشته فرد، می تواند از مشکلات دندانی نشأت داشته باشد. به عنوان مثال، از عوامل نامطلوب داشتن دندان های بد، لبخند زدن با دندان نازیبا است. با اعتماد به نفس ضعیف و دندان های بد و ناهماهنگ، فرد محتاط تر و گوشه گیرتر خواهد که همین مورد می تواند نشانه عدم اعتماد به نفس در اجتماع باشد.

برای داشتن کیفیت بالاتر در زندگی، باید هم از سلامت دندان و هم از سلامت روان مراقبت شود. اینکه سلامت دهان و دندان فرد چقدر از نظر ظاهر بر روی او تأثیر خواهد گذاشت به دیدگاه و طرز تفکر خود او بستگی خواهد داشت. اما خوب با داشتن دهان خوشبو و دندان های زیبا، کار بسیار ساده تر انجام می پذیرد. بنابراین، بهتر است بررسی کنیم و بدانیم که چگونه دندان ها بر روی سلامت روان می توانند تاثیر بگذارند و بالعکس سلامت روان چگونه می تواند بر روی سلامت دندان ها تاثیر داشته باشد.

چگونه سلامت دهان و دندان از نظر اجتماعی می تواند بر سلامت روان تاثیر بگذارد؟

افراد به طور معمول شکایات تکراری از بوی بد دهان، کجی دندان ها، زرد شدن، پوسیدگی دندان ها و مسائل اجتماعی دیگر از جمله دندان های نامرتب خود تجربه می کنند. در صورتی که فرد دندان های خود را پنهان کند، در حقیقت باعث آسیب رسیدن به سلامت روان خود خواهد شد. در واقع کسی که دندان های خود را پنهان می کند، این عکس العمل او از نظر اجتماعی رفتار شایسته ای نخواهد بود.

عزت نفس پایین

با حفظ نمودن سلامت دندان ها علاوه بر اینکه فرد برای خود ارزش خواهد گذاشت بلکه می تواند بر روی سلامت روان نیز تأثیر بگذارد و نقش مهمی را در داشتن عزت نفس فرد داشته باشد. طبق یک مطالعه ای، افرادی که فکر می کنند نسبت به دیگران«جذاب‌تر» هستند، از عزت نفس بالاتری نیز برخوردار خواهند بود. از آنجا که آنها این موضوع زیبایی را در وجود خود تقویت می کنند، به طور معمول ظاهر آنها مثل دندان‌، بر اساس احساس ارزشی که برای آن قائل اند، تأثیر گذار خواهد بود. برخی از افراد هم هستند که با دندان های بد و اعتماد به نفس پایین دست و پنجه نرم می کنند، چون که جذابیت دندان یکی از عناصر مهم کیفیت زندگی است.

این مطلب را هم بخوانید
باید و نبایدهای کشیدن دندان عقل

آسیب

یکی دیگر از مشکلاتی که بر سلامت روان بسیاری از افراد  تاثیر خواهد گذاشت و افراد بسیاری آن را تجربه می کنند، مسائل مربوط به سلامت دندان ها است. داشتن دندان های خراب و نامرتب تنها یکی از مواردی است که ممکن است باعث شود فرد احساس بدی را تجربه کند. عدم مراقبت از ظاهر زیبا و بهداشت دندان ها، موجب از بین رفتن دندان های سفید و برفی می شود. دندان های خراب خاطر تصور منفی که در ذهن ایجاد می کنند، موجب از بین رفتن اعتماد به نفس و ناهنجاری های اجتماعی و در نهایت نادیده گرفته شدن کامل سلامت دندان می شود.

اختلالات اشتها

اختلالات خوردن مانند بی اشتهایی، پرخوری عصبی و … مواردی هستند که می توانند بر روی سلامت دندان ها تاثیر منفی داشته باشند. نتایج مصرف ویتامین ها و مواد مغذی نشان می دهند که یک مشکل جدی برای سلامتی افراد مبتلا به عوارض خوردن هستند و به مرور به ازبین رفتن مینای دندان، خشکی دهان، بزرگ شدن غدد بزاقی، زخم های دهان و پوسیدگی دندان منجر می شوند.

همچنین مشکل استفراغ اسیدی هم می‌تواند از مشکلاتی باشد که می تواند فرد را مستعد پوسیدگی دندان کند.

اختلال دو قطبی

این وضعیت اکسیدی شدن دهان با مسواک زدن بیش از حد همراه می شود که به سلامت لثه آسیب وارد می کند. با سایش دندان، پارگی مخاط یا پارگی لثه اتفاق می افتد. مورد دیگر درمان لیتیوم، افراد مبتلا به اختلال دوقطبی می باشد که با مصرف داروهای ضد افسردگی باعث ایجاد مشکلات دهان و دندان می گردند. بیمارانی که تحت این درمان قرار می گیرند بیشتر دچار خشکی دهان و استوماتیت خواهند بود.

رابطه سلامت دندان با سلامت روان

سلامت روان چه تاثیری بر سلامت دهان و دندان دارد؟

ما اکنون می دانیم که چگونه سلامت دندان بر سلامت روان افراد تأثیر خواهد گذاشت و برعکس عدم توجه به این موضوع، در یک حلقه بی پایان می تواند قرار گیرد. اکنون که به حساسیت دندان های سالم واقف شدیم، باید از خود این سوال را بپرسیم: سلامت روان چه تأثیری می تواند بر سلامت دهان و دندان داشته باشد؟ سلامت دهان و سلامت روان در هم تنیده و آمیخته شده اند. به منظور داشتن دندان های سالم، باید از سلامت روان نیز آگاه شده و مطمئن باشید.

طبق آماری که بدست آمده، احتمال دارد که بیمارانی که بیشتر با مشکلات روانی رو برو می شوند به دندانپزشکی، به منظور جلوگیری از فرسایش دندان یا حتی از دست دادن دندان مراجعه کنند. نداشتن اعتماد به نفس در یک فرد می تواند به طور جدی موجب آسیب های جدی دهان و دندان شود.

این مطلب را هم بخوانید
دندان درد بعد از عصب کشی

از علل عدم سلامت دهان و دندان مصرف کافئین و تنباکو می باشد. این عوامل خطر فرسایش، پوسیدگی و زردی دندان را افزایش خواهد داد. خرابی دندان ها در افراد مبتلا به سو مصرف مواد بیشتر است. غفلت از خود، فراموشی در مسواک کردن، موجب آسیب به دندان ها خواهد شد.

علت دیگر آسیب دندان ها، استفاده از داروهای ضد افسردگی به منظور درمان افسردگی است. با مصرف کردن داروهای ضد افسردگی ممکن است که فرد دوباره احساس کند که خودش است، اما خوب عوارض جانبی بخصوص برای دندان به همراه خواهد داشت. به عنوان مثال، برخی از این داروها به صورت بالقوه باعث خشکی دهان شده که این امر به خودی خود موجب پوسیدگی دندان، بیماری لثه، بوی بد دهان و دیگر شرایط در دهان می شود.

در آخر

اکنون که ما تا حدودی رابطه سلامت دندان با سلامت روان را دانستیم، دیگر می دانیم که چه مقدار این دو به یکدیگر می توانند وابسته باشند و بهتر است رابطه بین سلامت دهان و روان را به هیچ وجه نادیده نگیریم.

این مواردی که ذکر گردید، می تواند روی سلامت دندان ها تاثیراتی داشته باشد و بهتر است برای آنکه سلامت جسمی و روحی خود را حفظ کنیم و همیشه در سلامت کامل به سر ببریم به خود بیشتر توجه کرده و هر گونه بیماری یا علائمی بیماری چه در سلامت روان ما و چه در سلامت دندان ها مشاهده نمودیم، در پی درمان آن بر بیاییم. سلامت دندان ها باعث می شود تا فرد بتواند در: صحبت کردن، لبخند زدن، غذا خوردن و معاشرت عملکرد بهتری داشته باشد.

به طور کل سلامت دهان در کنار سلامت روان باعث می شود تا عزت نفس و اعتماد به نفس در فرد افزایش پیدا کرده و در نتیجه کیفیت زندگی فرد بهبود پیدا کند.

دندانپزشکی گلد مد از مراکز معتبر در زمینه دندانپزشکی است که تمامی روش های دندانپزشکی را با بهترین مواد انجام می دهد و شما با اطمینان کامل می توانید از خدمات این مرکز که شامل انواع جراحی: جراحی ریشه دندان، جراحی دندان عقل نهفته، جراحی لثه، جراحی ضایعات پاتول و همچنین انواع خدمات عمومی دندانپزشکی و زیبایی همچون ایمپلنت دیجیتال، کامپوزیت، ونیر و لمینت و روکش، بلیچینگ و کامپوزیت و جرم گیری … استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما
× پشتیبانی از طریق واتساپ