روش پولیش دندان

روش پولیش دندان

پولیش دندان از روش های دندانپزشکی می باشد که باعث می گردد دندان‌ها بدون لکه، براق تر و سفیدتر به نظر برسند. این روش سلامت دندان و زیبایی دندان ها را می تواند بهبود بخشد. اگر مایل هستید با روش پولیش دندان آشنا گردید ما اطلاعاتی را در این مقاله در اختیار شما قرار خواهیم داد. پس برای کسب اطلاع از روش پولیش دندان این مقاله را از دست ندهید.

روش پولیش دندان چیست؟

پولیش دندان یک‌ نوع روش دندانپزشکی است که نه تنها باعث جلا دندان ها می شود، بلکه لکه های دندانی، پلاک ها و میکروارگانیسم های تشکیل شده روی سطح دندان های خارجی را هم می تواند از بین ببرد.

پولیش دندان مزایای بسیاری داشته که به عنوان اصلی ترین مزیت می توان گفت پولیش دندان نسبت به جرم گیری (تمیز کردن دندان ها) این می باشد که یک روش بدون درد می باشد.

اگر بخواهیم یک تعریف برای پولیش دندان داشته باشیم این است که روش پولیش دندان یک روش تکمیلی است و معمولا پس از تمیز و سفید نمودن دندان انجام می گردد. 

انواع پولیش دندان

پولیش درمانی

در برخی از جراحی های دندان سیمانی که برای پوشاندن ریشه دندان استفاده می گردد نمایان می باشد. پولیش روی این ماده قرار گرفته و از دیده شدن آن جلوگیری می نماید. پولیش درمانی به حذف نمودن هر گونه میکرو فلور و اندوتوکسین از سطح سیمان مخصوص کمک می نماید.

پولیش زیبایی

 این نوع پولیش لکه ها و پلاک های سطحی دندان را می تواند از بین ببرد. برای براق نمودن مینای دندان (لایه بیرونی که تاج دندان را می پوشاند را مینای دندان گویند) از مواد ساینده بسیار ریز استفاده می گردد. سطح مینا به حدی صیقلی است که حتی می تواند نور مرئی را هم منعکس نماید.

پولیش سطحی 

این روش پولیش دندان دارای خواص درمانی درجه حرارت اسمی می باشد و در وهله اول به منظور بهبود ظاهر زیبایی دندان انجام می پذیرد.

پولیش انتخابی

پرداخت انتخابی به عنوان حذف لکه خارجی هم نامیده می گردد. این روش پولیش پس از جرم گیری توصیه می گردد و لکه های باقی مانده را از بین خواهد برد.

تحقیقات انجام شده نشان می دهد اسیدهای موجود در نوشیدنی های بدون قند می تواند باعث فرسایش مینای دندان گردد.

درمان جدید هیدروژل بیوفیلم های حفره ساز را مختل می نماید و دندان ها را سفید می نماید.

نانو ذرات امکان دارد راه حل نسل بعدی برای سفید نمودن دندان باشند

به طور کلی دو نوع لکه دندان وجود دارد که عبارتند از: درون زا و اگزوژن. 

لکه‌های درون‌زا: لکه های داخلی می باشند که به دلایلی همچون هیپوپلازی مینای رشد یا ناشی از داروی ایجاد می گردند. لکه های اگزوژن لکه های خارجی می باشند که به دلیل عادت های بد دندانپزشکی و کشیدن سیگار ایجاد می گردند.

این مطلب را هم بخوانید
بریج دندان چگونه انجام می شود؟

پولیش دندان را فقط می توان برای از بین بردن لکه های بیرونی استفاده نمود و نمی توان لکه های داخلی یا درون زا را با کمک آن از بین برد.

روش پولیش دندان

در زمان پولیش دندان به چه نکاتی باید توجه نمود؟

در هنگام پولیش دندان توجه به چند نکته می تواند بسیار حایز اهمیئت باشد‌‌. این نکات به این شرح می باشند:

به منظور حداقل رساندن سایش در سطح دندان بایستی از یک تکنیک صحیح در طول عمل استفاده نمود.

باید از ماده پولیش ساینده کمتری استفاده گردد.

سرعت، فشار دستگاه پولیش و زمان صرف شده برای انجام عمل باید به دقت کنترل گردد.

خمیر پروفیلاکسی چه کاربردی در روش پولیش دندان دارد؟

خمیر پروفیلاکسی بر روی ناحیه ای از سطح دندان که احتیاج به پولیش دارد می گردد. برخی از خمیرهای دارای اندازه ذرات بزرگتر در از بین بردن پلاک ها و لکه های خارجی قوی تر هستند. بعضی از دندانپزشکان می توانند از این خمیرها استفاده نمایند، چرا که لکه های دندان را به راحتی و به سرعت پاک می نمایند. با این حال، این خمیرها دارای قدرت سایشی بالایی هستند و می توانند به از بین رفتن ساختار دندان ها جلوگیری نمایند.

خمیرهای پروفیلاکسی که اندازه ذرات کوچکتری را دارا می باشند، سطح دندان را صاف، تمیزتر و براق می نمایند. همچنین این خمیرها سطح دندان را کمتر مستعد تجمع لکه و پلاک می نمایند. با این حال، پرداخت با این خمیرها یک روش پر زحمت و زمان بر می باشد.

از عوامل کلیدی که پولیش دندان را درمان می کند عبارتند از:

  • چرخش در دقیقه دستگاه پولیش همچون لیوان لاستیکی
  • فشاری که در آن فنجان لاستیکی بر سطح دندان در حین پولیش اعمال می گردد.
  • درشتی خمیر پروفیلاکسی
  • زمانی که برای این روش صرف شده است.

در ابتدا پولیش دندان بایستی با سایش درشت انجام گردد و پس از آن با پولیش ریز باقی کار انجام گردد. قطر این خراش کمتر از طول موج نور مرئی می باشد و در نتیجه سطح دندان را سفید تر، صاف تر و براق تر نشان می دهد.

اما خوب باز هم، عامل ساینده بایستی با دقت انتخاب گردد، چرا که سختی عامل ساینده نباید از سختی سطحی که قرار است صیقل داده شوند، بیشتر گردد.

مزایای انجام پولیش دندان

همانطور که می دانید از عللی که باعث تخریب و پوسیدگی دندان ها می شود وجود جرم و رسوب در دندان می باشد. یکی از روش هایی که باعث می گردد تا جرم و رسوب از روی دندان ها ازبین رود و سلامت دهان و دندان را تضمین نماید. 

پولیش همچون محافظ دندان عمل نموده و به زیبایی دندان و چهره هم کمک شایانی می نماید.

این مطلب را هم بخوانید
از بلیچینگ دندان چه می دانید؟

ابزار برای پولیش دندان

هر روش دندانپزشکی احتیاج به ابزار مختص به خود را دارد و ابزار پولیش دندانپزشکی هم از این قاعده جدا نیست. ابزار پولیش به صورت دستی و هم موتوری موجود می باشد و قابل استفاده است. پولیش های دستی توسط دندانپزشکان به منظور صیقل دادن سطح دندان به وسیله دست انجام می گردد، در حالی که ابزار پولیش موتوری احتیاج به هندپیس دارد. پولیش دندان به وسیله دستگاه مکانیکی و یک ماده پولیش انجام می پذیرد.

از ابزارهای پولیش دستی می توان به این موارد اشاره داشت:

  • پولیش پورت
  • نوارهای پولیش
  • ابزارهای موتور محوری هم عبارتند از:
  • لیوان های لاستیکی
  • پولیش پودر هوا
  • سیستم بررسی

در این روش از مایعات پولیش به منظور صیقل دادن سطح دندان استفاده می گردد. این روش نسبت به دیگر روش ها دارای مزیت است. چرا که باعث می گردد آسیب به ساختار دندان وارد گردد یا هیچ آسیبی به آن وارد گردد. در این روش از مایع پولیش هیدروکسی آپاتیت و همچنین مایع ساینده کاربید سیلیکون به منظور صیقل دادن سطح دندان استفاده می گردد.

انجام پولیش دندان چقدر زمان می برد؟

انجام روش پولیش دندان به وضعیت دندان بیمار بستگی دارد. دندانپزشک پس از معاینه هایی که روی دندان انجام می دهد وضعیت دندان را مشخص نموده و بین ۳۰ دقیقه تا یک ساعت زمان برای انجام پولیش را بسته به وضعیت دندان ها می دهد. 

پس از انجام پولیش امکان خوردن غذا وجود دارد؟

در صورتی که پولیش دندان شامل فلورایدتراپی یا اینکه پولیش با هوا باشد حدود ۳۰ دقیقه به طول می انجامد تا بتوانید غذا بخورید. در صورتی که شامل پولیش هوا یا فلوراید تراپی نباشد احتیاجی به صبر نمودن نبوده و می توانید اقدام به خوردن غذا کنید. 

اما توصیه دندانپزشکان این است که از خوردن غذا تا حدود ۶ تا ۸ ساعت جلوگیری شود. همچنین بهتر است از خوردن غذاهایی که باعث ایجاد رنگ در دندان های شما می شود جلوگیری نمایید تا دندانهای شما تغییر رنگ ندهند.

در آخر

روش پولیش دندان هم همچون روش جرم گیری دندان باعث زیبایی و سفیدی دندان ها می شود و باعث می گردد تا زیبایی چهره و سلامت دندان ها تضمین گردد. در صورت تمایل به انجام این روش یا اینکه مایل هستید اطلاعات بیشتری در مورد روش پولیش دندان داشته باشید می توانید با ما در تماس بوده و مشورت های لازم را داشته باشید.

مرکز تخصصی دندانپزشکی گلد مد از مراکز معتبر در زمینه دندانپزشکی می باشد که تمامی خدمات دندانپزشکی را با بهترین مواد انجام می دهد. از جمله خدماتی که در این مرکز انجام می شود می توان به بلیچینگ دندان، ایمپلنت دندان، جراحی  دندان عقل، پیوند استخوان فک و روکش دندان و … اشاره کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما
× پشتیبانی از طریق واتساپ