روکش دندان چیست؟ انواع روکش دندان را بشناسیم.

روکش دندان چیست؟ انواع روکش دندان را بشناسیم.

دندان ها بسیار آسیب پذیر هستند و دچار شکستگی، پوسیدگی و آسیب های دیگر می شوند که در صورت افزایش سن و یا نگهداری نامناسب صورت می گیرد. روکش دندان به شما کمک می کند تا دندان های خود را به حالت اول برگردانید. این روش در دندانپزشکی قادر بخ مخفی کردن تاج آسیب دیده دندان می باشد و با چسباندن بر روی دندان ها، ظاهر و استحکام خوبی به آنها می دهد. در این مقاله به روکش دندان و انواع آن می پردازیم. با ما همراه باشید.

تعریف روکش دندان

روکش دندان برای زمانی مناسب می باشد که با ترمیم و پر کردن دندانها هنوز آسیب دندان از بین نرفته است با انجام روکش که بر روی تاج دندان قرار داده می شود می توان زیبایی، استحکام را دوباره به دندانها هدیه داد.

روکش دندان که به آن قاب دندان گفته می شود نوعی پروتز می باشد و در پوشاندن آسیب ها فوق العاده عمل می کند.

انواع روکش دندان

روکش دندان با توجه به شرایط دندان آسیب دیده از مواد مختلفی استفاده می شود. در ادامه به انواع روکش دندان می پردازیم.

روکش استیل دندان (ضد زنگ)

ین روکش از استیل صد زنگ ساخته شده اند و به صورت موقتی بر روی دندان دائمی نصب می شود. برای محافظت از دندان ها و پر شدن دندان مناسب می باشد. از این روکش بیشتر برای کودکان زیر نظر پزشک استفاده می شود تا کل دندان ها را بپوشاند و دچار پوسیدگی بیشتر نشود. کودکان دندان های شیری دارند که در صورت لق شدن آن‌ها، به سمت بیرون حرکت می کنند و در نتیجه روکش دندان نیز خارج می شود.

برای انجام این روکش به ویزیت های متعدد احتیاجی نیست و همچنین هزینه کمتری دارد، به همین دلیل برای کودکان مناسب می باشد.

روکش دندان پایه فلزی یا تمام فلز

روکش های دندان فلزی از آلیاژهای مختلفی ساخته می شوند که شامل آلیاژهای با محتوای بالای طلا یا پلاتین، آلیاژهای فلز پایه مانند آلیاژهای کبالت-کروم و نیکل-کروم.

این روکش ها در اثر جویدن و گاز گرفتن تحمل بالایی دارند و همچنین در برابر سائیدگی نیز بسیار مقاوم هستند و دچار ترک خوردگی و شکستگی نیز نمی شوند‌. این روکش دندان از بهترین نوع روکش می باشد.

از این روکش ها برای دندان های آسیاب بیشتر استفاده می شود زیرا رنگ فلزی آن زیبایی دندان را از بین می برد. همچنین دارای قیمت بالایی است که برای برخی افراد پرداخت آن سخت است.

این مطلب را هم بخوانید
اینویزیلاین دندان چیست؟

روکش دندانی فلز -سرامیک (PFM)

 این نوع روکش ترکیبی از فلز و سرامیک (پرسلن) می باشد. به این صورت که بدنه اصلی روکش از جنس فلز و روی آن نیز از جنس سرامیک می باشد.

روکش سرامیکی روی دندان موجب ساییدگی دندان روبرویی می شود و همچنین ممکن دچار شکستگی یا ترک شود که از نقاط ضعف این روکش ها به حساب می آید.

روکش تمام رزین

روکش های رزینی یکی انواع روکش دندان می باشد که قیمت مناسبی نسبت به نمونه های دیگر دارد. این روکش ها دچار شکستگی می شود و با گذشت زمان فرسوده نیز خواهد شد.

روکش تمام سرامیک

استفاده از این روکش ها جلوه یک دندان طبیعی را نشان می دهد و برای افرادی که نمی توانند از نمونه فلزی -سرامیکی استفاده کنند مناسب می باشد. از این روکش ها برای دندان‌های جلو و عقب می توان استفاده کرد.

روکش دندان زیرکونیا

یکی از انواع روکش دندان ، زیرکونیا است. این نوع روکش تمام سرامیک است و توسط فریم های زیرکونیومی تقویت نشود. به طورکلی شباهت زیادی به نوع PFM دارد و آلیاژ فلزی داخل آن سفید رنگ می باشد که استحکام بالایی دارد. برای روکش های دندان جلویی مناسب می باشد.

روکش های موقت

روکش های موقت در دندانپزشکی ساخته و اجرا می شوند. این در صورتی است که روکش های دائمی در آزمایشگاه های دندانپزشکی زیر نظر دندانساز ساخته می شود.

روکش دندان موقت از اکریلیک یا استیل ضد زنگ ساخته می شود و تا زمانی که روکش دائمی دندان ساخته شود کاربرد دارد.

روکش فوری

این نوع روکش ها بیشتر جنبه زیبایی دارند تا درمانی و برای همه دندان های یک فک ساخته می شوند. این روکش ها یا لمینت های متحرک به دندان نمی چسبند و بسیار نازک هستند. این نازک به دلیل جای کمتر گرفتن در دهان می باشد. جنس این روکش دندان از رزین دندانپزشکی است و قیمت کمی دارد.

روکش دندان چیست؟ انواع روکش دندان را بشناسیم.

چگونگی انجام انواع روکش دندان

برای انجام روکش باید در ابتدا به پزشک مراجعه کنید و با کمک پزشک روکش دندان مناسب را انتخاب نمایید. سپس انجام آن به دو وقت مراجعه احتیاج دارد که در وقت اول معاینه و آماده سازی روکش انجام می شود و در مرحله و وقت بعد زمان چسباندن روکش بر روی دندان ها می باشد.

به این صورت که در مراجعه اول با اشعه ایکس چند عکس از دندان و استخوان اطراف آن گرفته می سود و اگر در عکس ها پوسیدگی، عفونت یا آسیب به پالپ دندان دیده شود، ابتدا دندانپزشک به درمان ریشه می پردازد.

این مطلب را هم بخوانید
راه های مقابله با قفل فک و رگ به رگ شدن فک

در مرحله بعدی با بی حس کردن دندان ها، شروع به تراشیدن دندان ها می کند تا بتواند به راحتی روکش دندان را بچسباند. همچنین اگر دندان ها دچار شکستگی یا پوسیدگی شده و از بین رفته باشند با استفاده از مواد پرکننده آن قسمت را پر می کند.

حال نوبت قالب گیری است که با خمیر قالب گیری یا از اسکوتر دیجیتال استفاده می شود. دندانپزشک در هنگام ساخت روکش از رنگی مرتبه رنگ دندان شما استفاده می کند.

بعد از قالب گیری و رنگ انتخاب شده به لابراتور تحویل داده می شود و بعد از دو تا سه هفته روکش دندان آماده می شود.

در مرحله آخر دندانپزشک روکش موقتی که با سیمان بر روی دندان ها ثابت شده اند را بر می دارد و با بی حسی روکش جدید را بر روی تاج دندان می چسباند.

 مراقبت بعد از انجام روکش

از مسواک هایی که برش نرم دارند استفاده نمایید.

از خوردن آجیل های سفت و همچنین غذاهای سفت بپرهیزید.

بعد از خوردن غذاهای رنگی، دندان های خود را مسواک بزنید.

از نخ دندان استفاده نمایید.

سالیانه یک بار به دندانپزشک برای چکاب مراجعه کنید.

هزینه روکش دندان

جنس روکش دندان بسیار مهم است و هزینه روکش در ابتدا به جنس آن بستگی دارد. همچنین کیفیت مواد نیز تاثیر گذار می باشد. به طور کلی روکش های زیرکونیا هزینه بالایی را در بر می گیرند و بعد از نمونه تمام سرامیک آن از قیمت بالایی برخوردار می باشد.

نتیجه گیری

دندان ها آسیب پذیر هستند و ممکن است در اثر عوامل خاصی دچار پوسیدگی، شکستگی و … شوند که زیبایی دندان ها و استحکام آنها را دچار مشکل می کنند. با استفاده از روکش دندان می توانید زیبایی دندان ها را بازیابید. روکش دندان انواع مختلفی دارد که شامل روکش استیل، روکش تمام فلز، روکش فلز -سرامیک، روکش تمام رزین و … می باشد که هر کدام کاربرد خاصی دارند. روکش توسط دندانپزشک قالب گیری می شود و در لابراتوار دندانسازی، ساخته می شود. در دو جلسه روکش دندان انجام می شود و شنا بعد از انجام آن باید از آن مراقبت کنید.

برای انجام انواع لمینت سرامیکی، روکش دندان، جراحی دندان نهفته و حتی ایمپلنت دیجیتال می توانید به مرکز دندانپزشکی گلد مد مراجعه کنید. تمامی روش های دندانپزشکی در این مرکز به صورت حرفه ای با کادری مجرب انجام می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما
× پشتیبانی از طریق واتساپ