رژیم غذایی بعد از انجام ایمپلنت دندان

رژیم غذایی بعد از انجام ایمپلنت دندان

ایمپلنت دندان روش جدید دندانپزشکی است که برای بازیابی دندان از دست رفته استفاده می شود و جایگزین روش هایی چون بریج و دندان مصنوعی شده است. ایمپلنت دندان نوعی جراحی است که در قسمت لثه و فک حفره هایی ایجاد می شود و با جایگذاری پایه ایمپلنت و جوش خوردن با استخوان فک زمان قرار دادن پروتز دائمی می رسد‌. نگهداری و مراقبت از ایمپلنت در روزهایی ابتدایی به دوام آن کمک می کند و باید در روزهای اول از رژیم غذایی خاصی استفاده شود تا محل جراحی و پایه دچار لقی و مشکل نشود‌. در این مقاله می خواهیم به رژیم غذایی بعد از انجام ایمپلنت دندان بپردازیم. با ما همراه باشید.

دندانپزشکی گلد مد از مراکز معتبر در زمینه دندانپزشکی است که تمامی روش های دندانپزشکی را با بهترین مواد انجام می دهد و شما با اطمینان کامل می توانید از خدمات این مرکز که شامل انواع جراحی: جراحی ریشه دندان، جراحی دندان عقل نهفته، جراحی لثه، جراحی ضایعات پاتول و همچنین انواع خدمات عمومی دندانپزشکی و زیبایی همچون ایمپلنت دیجیتال، کامپوزیت، ونیر و لمینت و روکش، بلیچینگ و کامپوزیت و جرم گیری … استفاده کنید.

ایمپلنت دندان

ایمپلنت دندان یکی از چند روش جایگزینی دندان پروتزی است که خود انواع مختلفی دارد و می توان به ایمپلنت دیجیتال، ایمپلنت فوری و … اشاره کرد. این روش بهترین نوع بازیابی دندان می باشد و با رعایت نکات اولیه مادام العمر می باشد. در این روش از یک پایه ایمپلنت از جنس تیتانیوم که با بدن سازگار است استفاده می شود و سپس بعد از مدتی پروتز دائمی گذاشته خواهد شد. این پروتز بسیار طبیعی می باشد و با دندان واقعی هیچگونه تفاوتی ندارد و می توان یک یا چند دندان را با این روش درست کرد.

در ایمپلنت دندان جراح چند برش و حفره بر روی لثه ایجاد می کند و پایه ایمپلنت را درون فک قرار می دهد تا به استخوان فک متصل شود بعد از چند وقت که استخوان و پایه با هم جوش خورد پروتز موقت گذاشته شده برداشته می شود و پروتز دائم قرار داده خواهد شد. البته باید مراقبت های اولیه را جدی بگیرید و بعد از انجام ایمپلنت از رژیم غذایی درست پیروی کنید تا برای شما ماندگار باشد.

رژیم غذایی بعد از انجام ایمپلنت دندان

بعد از انجام ایمپلنت فک و دندان ضعیف می شود و باید از رژیم غذایی درستی استفاده کرد. وقتی جراحی به اتمام می رسد به مدت یک ساعت بر روی ناحیه ایمپلنت اسفنج گازی گذاشته می شود و بعد از برداشتن باید خیلی مواظب آن قسمت بود تا غذا آسیبی وارد نکند.

این مطلب را هم بخوانید
مرتب کردن دندان بدون ارتودنسی چگونه ممکن است؟

 در دو روز اول بعد از جراحی باید غذاهای خنک بخورید تا گرما آسیبی به قسمت ایمپلنت وارد نکند‌. همچنین مصرف مایعات خنک و مغذی بیشتر پیشنهاد می شود که نیازی به جویدن ندارند و ویتامین های بدن را می رسانند. البته استفاده از نوشیدنی ها باید بدون نی باشد و همچنین مکیدن صورت نگیرد. زیرا مکیدن موجب فشار بر روی ناحیه جراحی می شود و درد به همراه دارد.

استفاده از دخانیات و مشروبات الکی را نیز تا چند روز باید فراموش کنید.

مواد غذایی مناسب بعد از جراحی ایمپلنت

بعد از اینکه جراحی انجام دادید در ۲۴ تا ۴۸ ساعت اول باید غذاهای مقوی زیر را مصرف کنید تا انرژی شما بازگردانده شود.

اسموتی خنک

اسموتی ها قابلیت سیر کردن دارند و همچنین به دلیل وجود مواد مغذی، ویتامین های بدن را تامین می نمایند. همچنین اسموتی ها نیازی به جویدن ندارند و هیچ گونه فشاری به فک وارد نمی شود‌.

سوپ سرد

با اینکه سوپ سرد مزه دلچسبی ندارد اما باید در روزهای اول آن را تحمل کنید و سوپ سرد را جایگزین سوپ های گرم نمایید.

سس سیب

گاز زدن سیب که فشار زیادی به فک و محل جراحی شما وارد می کند و شما می توانید با خوردن سس سیب، شهد، آب میوه، میلک شیک و … نیازهای بدنتان را تامین کنید.

رژیم غذایی دو هفته بعد از انجام ایمپلنت دندان

تا دو هفته بعد از انجام ایمپلنت باید از غذاهای نرمی استفاده کنید و می توان گفت که این مراقبت ها بسیار مهم هستند و در صورت عدم رعایت آسیب های جدی به ناحیه جراحی وارد خواهد شد. با اینکه پروتز موقت گذاشته شده است اما جویدن غذاهای سفت مشکل آفرین خواهد بود.

از جمله غذاهای نرم در رژیم غذایی بعد از انجام ایمپلنت می توان به موارد زیر اشاره نمود‌.

تخم مرغ و املت

تخم مرغ منبع پروتئین می باشد و همچنین بافت نرمی دارد. شما می توانید با سبزیجات مقوی دیگر تخم مرغ را مخلوط کرده و میل کنید.

شیر، ماست و پنیر

لبنیات دارای مقادیر زیادی کلسیم می باشد و برای دندان ها بسیار مفید است و محل جراحی را زودتر درمان می کند و همچنین بر روی استحکام دندان ها تاثیر می گذارد.

این مطلب را هم بخوانید
  متخصص ارتودنسی خوب در تهران

سیب زمینی

سیب زمینی سرشار از نشاسته است و نشاسته قبلیت سیر کردن بالایی دارد و به دلیل تنوع کم هایی در این دوران جزو بهترین غذاهاست.

ماهی، مرغ و گوشت چرخ کرده

در هفته اول این غذاهای پروتئینی قابل استفاده نیست اما بعد از رد کردن یک هفته می توانید در تکه های کوچک و ریز در سالاد، پاستا و … بریزید و میل کنید.

میوه نرم

موز، هلو و ‌‌‌میوه های نرم دیگر در این دوران قابل مصرف هستند و انرژی و ویتامین بدن را تامین می نمایند.

سبزیجات بخارپز، نان، پاستا، بلغور جو دو سر و … نیز در یک تا دو هفته اول قابل استفاده می باشند و فشاری به دندان ایمپلنت شده وارد نمی کنند‌.

رژیم غذایی بعد از انجام ایمپلنت دندان

چه غذاهایی بعد از انجام ایمپلنت دندان نمی توان استفاده کرد‌؟

تا دو هفته اول باید مراقب ناحیه جراحی بود و باید در رژیم غذایی خود موارد زیر را حذف کنید.

  • غذاهای ترد مثل چیپس، ذرت بو داده و …
  • غذاهای سفت مانند برخی میوه ها و سبزیجات
  • نوشیدنی های گرم مانند قهوه، سوپ
  • غذاهای جویدنی مثل شیرینی و آدامس
  • غذاهای چسبنده مثل تافی و کارامل
  • غذاهای اسیدی مانند گوجه فرنگی و پرتغال
  • غذاهای تند مثل سالسا و فلفل تند.

نکات مهم در مورد رژیم غذایی بعد از انجام ایمپلنت دندان

منظم غذا خوردن و مصرف غذاهای مغذی بسیار مهم می باشد و به افزایش روند بهبود کمک می کند.

مکمل های غذایی را در این دو هفته فراموش نکنید‌

چک کردن قند خون الزامی است.

جمع بندی نهایی

ایمپلنت در دندانپزشکی جزو بهترین روش های کاشت دندان نی باشد که دندان از دست رفته را بازیابی می کند. پایه ایمپلنت از جنس تیتانیوم است که در درون فک قرار می گیرد و بعد از جوش خوردن با استخوان فک نوبت قرار دادن پروتز دائمی و تاج دندان است.

این روش مادام العمر می باشد و باید مراقبت هایی در روزهای ابتدایی جراحی انجام داد تا ایمپلنت آسیبی نبیند‌. به طور کلی در دو روز اول باید غذاهای گرم نخورید و بل اسموتی خنک و سوپ سرد مواد مغذی بدن خود را تامین نمایید. سپس می توانید در دو هفته اول از غذاهای نرمی چون سیب زمینی، تخم مرغ، مرغ، ماهی و گوشت چرخ کرده و ‌… استفاده کنید. همچنین در این روزها از خوردن غذاهای سفت، چسبنده، ترد و … بپرهیزید و به صورت منظم غذا بخورید و قند خون خود را چک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما
× پشتیبانی از طریق واتساپ