راه های مقابله با قفل فک و رگ به رگ شدن فک

رگ به رگ شدن فک

رگ به رگ شدن فک یا کشیدگی فک  یک عارضه شایع در دندان های غیرعفونی است که بسیاری از افراد در نتیجه مراقبت از دندان ممکن است آن را تجربه کنند. در اینجا تمام موارد مربوط به کشیدگی فک و بهترین درمان فک در دندانپزشکی برای تسکین علائم پیچ خوردگی فک را بیان می کنیم.

کشیدگی یا رگ به رگ شدن فک معمولاً همراه با موارد زیر باشد:

  • درد شدید
  • حرکت محدود
  • عملکرد مدیریت و مفاصل

اگر کشیدگی فک برای زمان طولانی درمان نشود به یک وضعیت شدیدتر تبدیل می گردد. بیایید در مورد مشکل فک و عضله بیشتر بدانیم.

کشیدگی و رگ به رگ شدن فک و عضله چیست؟

کشیدگی و رگ به رگ شدن فک و عضله، با نام JAMSS شناخته می شود، یک مشکل اسکلتی عضلانی حاد است که می تواند یک آسیب تروماتیک یا مکانیکی باشد. تروما فک ممکن است شامل: صدمات قبلی، ضربه مستقیم، خمیازه کشیدن بیش از حد، دندان قروچه (ساییدن و فشردن دندان ها)، آسیب دندانی و… باشد.

طبق یک مطالعه توسط مجله انجمن دندانپزشکی آمریکا، حدود 61٪ از موارد ترومای فک ناشی از درمان دندانپزشکی است که 23٪ از این عوارض ناشی از ترومای تازه شروع شده، مربوط به کشیدن دندان مولر سوم است. بنابراین، اگر یکی از این مشکلات را داشته باشید، خطر بیشتری برای کشیدگی فک یا رگ به رگ شدن وجود خواهد داشت.

تفاوت رگ به رگ شدن فک و کشیدگی فک

رگ به رگ شدن فک، کش یا پارگی شدید رباط ها است. زمانی که رباط‌ های نزدیک به فک بیشتر از حد معمول کشیده شوند، این مشکل در رباط‌ های نزدیک فک رخ می دهد. پارگی الیاف رباط از خفیف تا شدید بر اساس تعداد رباط های پاره شده یا آسیب دیده متفاوت است.

کشیدگی فک معمولاً شامل آسیب به عضله یا تاندون ها می شود. کشیدگی فک معمولاً به دلیل محدودیت و فشار وارد شده بر روی فیبرهای عضلانی اتفاق می افتد. وقتی که نتواند آن را تحمل کند، باعث پارگی فیبرهای عضلانی می شود.

علائم و نشانه های کشیدگی و رگ به رگ شدن فک

برخی از شایع ترین علائم و نشانه های کشیده شدن یا رگ به رگ شدن فک عبارتند از:

  • درد در فک
  • حرکت محدود فک
  • سفتی ماهیچه گونه
  • فک زدن
  • سردرد یا گوش درد
  • ناراحتی یا درد در حین باز کردن کامل دهان
  • درد یا ناراحتی هنگام جویدن یا گاز گرفتن

در زمان باز یا بسته کردن دهان خود نسبت به فک خود احتیاط بیشتری کنید. کسانی که مشکلات فک دارند، معمولاً بیمارانی هستند که با خطر متوسط به بالا، برای کشیدگی و رگ به رگ شدن عضله فک مراجعه می کنند. اگر در گذشته مشکلات فکی داشتید، مراقب معالجات دندانپزشکی خود باشید. زیرا ممکن است باعث مشکلات فک در شما شود.

رگ به رگ شدن فک

چه شرایطی می تواند باعث آسیب عضله فک شود؟

برخی از شرایط معمولی که می تواند باعث ناراحتی در عضله فک شود عبارتند از:

  • مراقبت از دندان
  • قرار ملاقات کوتاه در یک بازه زمانی با دندانپزشک
  • اعمال چند تزریق
  • کار دو طرفه در دندان های عقب و …
این مطلب را هم بخوانید
انواع جراحی لثه چیست و چگونه انجام می شود؟

پس از یک عمل دندانپزشکی، احتمالاً درد یا ناراحتی در ناحیه درمان شده یا اطراف آن پیدا می کنید که کاملاً طبیعی است. با این حال، اگر درد برای مدت زیادی ادامه پیدا کرد و فراتر از سطح درد طبیعی بود، باید با یک روش دندانپزشکی برای درمان پیچ خوردگی فک اقدام کنید تا از مزمن شدن آن جلوگیری کنید و مشکل را  زودتر رفع نمایید.

چه روش های دندانپزشکی می تواند عضله فک را افزایش دهد؟

اگر در مورد روش های دندانپزشکی که باعث کشش و رگ به رگ شدن فک و عضله شوند صحبت کنیم، کشیدن دندان عقل یکی از علل آن است. در اینجا برخی از دلایل  وجود اصلی آن را بیان می کنیم:

روش های کشیدن دندان عقل معمولاً دوطرفه هستند و نیاز به تزریق های متعدد از جمله قوس پایینی دارند.

در این روش، بیمار باید دهان خود را کاملا باز نگه دارد که باعث کشیدگی  بیش از حد رباط ها و تاواندون ها می شود.

این روش شامل فشار یا نیروی زیادی است که برای برداشتن دندان ها لازم است، به خصوص اگر دندان ها در استخوان قرار بگیرند یا ریشه های بلندی داشته باشند که به خوبی لنگر انداخته باشند.

باز نگه داشتن دهان برای مدت طولانی می تواند ناراحتی زیادی ایجاد کند و دچار کشیدگی و رگ به رگ شدن مفصل فک و ماهیچه شود.

نکاتی برای رفع کشیدگی و رگ به رگ شدن عضله فک در طول یک عمل دندانپزشکی

توجه به این نکته ضروری است که کشیدگی و رگ به رگ ، افراد را به طرق مختلف تحت تأثیر قرار می دهد. با این حال، علائم و روش های درمانی معمول یکسان هستند. در اینجا برخی از نکات کلیدی یا گزینه های درمانی برای مقابله با کشیدگی و رگ به رگ شدن فک آورده شده است:

با پزشک خود زمانی را تعیین کنید و تمام جزئیات مربوط به مشکل خود از مدت زمان آن تا میزان دردناک بودن و سایر جزئیات را بپرسید.

اگر احساس ناراحتی یا درد شدید دارید، می‌توانید عمل دندانپزشکی را درخواست کنید.

حتی با درخواست بلوک بایت کنید زیرا به کاهش فشار روی فک کمک می کند.

قبل از انجام عمل دندانپزشکی حتماً از داروهای خود استفاده کنید.

این مطلب را هم بخوانید
مزایای روکش سرامیکی چیست؟

می توان از دندانپزشک زمان های ویزیت کوتاه مدت را بخواهید.

اگر در معرض خطر کشیدگی یا رگ به رگ و تاثیر آن بر عضله هستید، باید مطمئن شوید که قبل از دریافت آن، با دندانپزشک خود در میان بگذارید. قرارگیری را می توانید با زمان بیشتری برای تغییر برنامه ریزی انجام دهید.

نکاتی برای جلوگیری از کشیدگی و رگ به رگ شدن عضله فک پس از عمل دندانپزشک

با پیروی از نکات ذکر شده در زیر، می توان از احتمال کشیدگی و رگ به رگ شدن فک پس از یک عمل دندانپزشکی جلوگیری کرد:

طبق درمان پزشک از داروهای ضد درد استفاده کنید.

اگر دردی حس می‌ کنید، می‌ توانید از کمپرس سرد بر روی منطقه حساس و درد گرفته استفاده کنید تا درد را کاهش دهید. کمپرس سرد به تسکین درد و تورم کمک می کند. پس از کمپرس سرد می توانید از کمپرس گرم برای بهبود ناحیه آسیب استفاده استفاده نمایید.

ممکن است پزشک به شما توصیه کند که کمی تحت فشار قرار بگیرد زیرا به حذف مایعات اضافی و مواد زائد سلولی کمک می کند و در نتیجه حرکت دامنه را افزایش می دهد.

پس از درمان، باید برای مدتی از غذاهای نرم تر استفاده کنید. همچنین سعی کنید در هر دو طرف دهان غذاها را بجوید تا فشار را یکنواخت کنید.

از چیزها یا عاداتی که باعث فشار و استرس مضاعف می شوند پرهیز کنید. مثلاً ساییدن و فشردن دندان ها، گاز گرفتن گونه ها و زبان، ماندگاری طولانی مدت فک روی دست، باز کردن بیش از حد یا باز کردن دهان خودداری کنید.

انجام تمرینات فک توصیه می شود تا به افزایش سفتی فک شما کمک کند و حرکات را بهبود ببخشد.

در آخر

کشیدگی یا رگ به رگ می تواند بسیار دردناک باشد. با این حال، با رعایت عادات بهداشتی خوب دهان و دندان و نکاتی که در اینجا ذکر شده است، می توانید از کشیدگی و رگ به رگ شدن فک جلوگیری کنید یا آن را کاهش دهید. مطمئن شوید که درمان دندانپزشکی خود را از یک کلینیک دندانپزشکی حرفه ای دریلفت می کنید.

دندانپزشکی گلدمد از مراکز معتبر در زمینه دندانپزشکی است که تمامی روش های دندانپزشکی را با بهترین مواد انجام می دهد و شما با اطمینان کامل می توانید از خدمات این مرکز که شامل انواع جراحی: جراحی ریشه دندان، جراحی دندان عقل نهفته، جراحی لثه، جراحی ضایعات پاتول و همچنین انواع خدمات عمومی دندانپزشکی و زیبایی همچون ایمپلنت دیجیتال، کامپوزیت، ونیر و لمینت و روکش، بلیچینگ و کامپوزیت و جرم گیری … استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما
× پشتیبانی از طریق واتساپ