پروسه ریکاوری و بهبودی ایمپلنت دندان چقدر به طول می انجامد؟

زمان بهبودی ایمپلنت دندان

ایمپلنت دندان یک روش دائمی به منظور جایگزینی دندان از دست رفته می باشد. این روش جزء جراحی بوده و احتیاج به زمان داشته تا بهبود موثر گردد. یکی از سوالات رایجی که بیماران از دندانپزشکان در رابطه با انجام ایمپلنت دندان دارند این می باشد که زمان بهبودی ایمپلنت دندان چقدر می باشد؟  اگر این سوال برای شما هم پیش آمده با ما در کلینیک دندانپزشکی گلدمد همراه باشید تا به جواب این سوال برسیم.

دندانپزشکی گلد مد از مراکز معتبر در زمینه دندانپزشکی است که تمامی روش های دندانپزشکی را با بهترین مواد انجام می دهد و شما با اطمینان کامل می توانید از خدمات این مرکز که شامل انواع جراحی: جراحی ریشه دندان، جراحی دندان عقل نهفته، جراحی لثه، جراحی ضایعات پاتول و همچنین انواع خدمات عمومی دندانپزشکی و زیبایی همچون ایمپلنت دیجیتال، کامپوزیت، ونیر و لمینت و … استفاده کنید.

زمان بهبودی ایمپلنت دندان

برخی از بیماران در همان روز یا یک روز بعد از انجام ایمپلنت دندان به سر کار خود باز می گردند. این روش درمانی با کمی درد همراه می باشد که با داروهای بدون نسخه می توان به طور معمول درد ایمپلنت را کاهش داد.

اما خوب به طور میانگین زمان ترمیم و بهبودی کامل ایمپلنت دندانی بین 4 تا 6 ماه می باشد تا درمان کامل به طور کامل انجام پذیرد. 

زمان ترمیم کاشت ایمپلنت دندان روند پیچیده ای می باشد که در هر فردی می تواند متفاوت باشد و به عبارتی نمی توان گفت چون یک نفر با یک روش بهبودی توانسته به طور کامل بهبود پیدا کند فرد دیگر هم می تواند با همین روش سریع بهبود یابد. چرا که متابولیسم بدن و دیگر مسایلی که می تواند در بهبود فرد تاثیر بگذارد متفاوت می باشد.

به همین جهت لطفاً به عواملی که در زیر بیان می کنیم و می تواند بر زمان بهبودی ایمپلنت های دندانی تأثیر داشته باشد توجه داشته باشید.

داروها

گرچه ایمپلنت دندان یک روش جراحی می باشد، اما کاشت ایمپلنت یک روش جراحی کوچک بوده که زمان ترمیم و بهبودی بسیار کوتاهی را از آن خود نموده است که به طور معمول فقط بیماران را ملزم می نماید که داروهای ضدعفونی کننده همچون: ایبوپروفن (موترین) را مصرف نمایند. بیماران بایستی پس از انجام عمل حدود 14 روز با بخیه بمانند و پس از گذشت این چند روز از جراحی، بخیه‌های خود را بکشند و پس از آن می توانند به زندگی عادی خود باز گشته و ادامه دهند.

این مطلب را هم بخوانید
قیمت ایمپلنت دندان در سال 1402

استئواینتگراسیون

ایمپلنت دندان به منظور جایگزینی قسمت ریشه دندان در قسمت استخوان قرار خواهد گرفت. زمانی که این اتفاق افتاد، چندین ماه ممکن است طول بکشد تا استئواینتگراسیون اتفاق افتد. Osseointegration از کلمه یونانی osteon به معنای استخوان و کلمه لاتین integrate به معنای کل کردن گرفته شده. این اصطلاح به ارتباط مستقیم عملکردی و ساختاری بین استخوان زنده و همچنین سطح یک ایمپلنت مصنوعی باربر اشاره می نماید. این بدان معنی می باشد که استخوان به ایمپلنت جوش خورده تا به اندازه کافی پایدار گردد تا دندان روی آن ثابت بماند.

اما خوب این روندی می باشد که نمی توان آن را تسریع نمود. این فرآیند حدود بین 2 تا 4 ماه ممکن است به طول بی انجامد تا تکمیل گردد. 

زمانی که استئواینتگراسیون به پایان برسد، ایمپلنت دندانی می تواند یک دندان را متصل نماید و بیمار می تواند بدون مشکل شروع به جویدن ایمپلنت نماید.

موارد خاص

در صورتی که دندانی از کار افتاده وجود داشته باشد که بایستی آن را برداشت، پروسه ایمپلنت تمدید می کردد، چرا که قبل از کاشت ایمپلنت به کتظور ترمیم دندان، بایستی منتظر ماند تا استخوان بهبود پیدا کند. غالباً یک پیوند استخوان در حفره دندان قرار گرفته تا استخوان را باز نگاه دارد و کاشت ایمپلنت را در تاریخ بعدی آسان تر نماید.

در برخی از موارد نادر، می توان ایمپلنت را در همان روزی که دندان برداشته می شود هم گذاشت. این بسیار عالی می باشد، چرا که می تواند در زمان بهبودی بیماران که بین 4 تا 6 ماه است صرفه جویی نمود و دندان های بیمار را سریع تر نصب نمود. با این همه، بیشتر بیماران یا دندان ها کاندیدای مناسبی برای انجام ایمپلنت فوری نمی باشند. بیماران بایستی با دندانپزشک خود با کمک بررسی سی تی اسکن و دیدن اینکه آیا می توانند کاندیدای ایمپلنت فوری باشند، صحبت و مشورت نمایند.

چه چیزی ایمپلنت دندانی را تحت تاثیر قرار می دهد؟

زمان ترمیم و بهبودی پس از انجام جراحی ایمپلنت دندان در اصل به خود فرد و نحوه مدیریت بهبودی بستگی خواهد داشت. داشتن یک رژیم غذایی نامناسب، رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان، توجه نکردن به مراقبت هایی که دندانپزشک متخصص ارائه می دهد و … می تواند روی روند بهبود و همچنین روی موفقیت ایمپلنت تاثیر بگذارد. 

توجه به رژیم غذایی مناسب و استفاده از غذاهای نرم برای چند روز و همچنین مسواک کردن نقطه آسیب امکان دارد تنها چیزی باشد که فرد بایستی به آن توجه نماید البته مراقبت ها و نکاتی که دندانپزشک تجویز می نماید هم مهم می باشد.

این مطلب را هم بخوانید
شکستگی آرچ وایر و راه درمان آن

به طور معمولی باید بگوییم که در بیشتر موارد پس از انجام جراحی به منظور کاشت ایمپلنت یک تورم جزئی، ناراحتی خفیف و همچنین گاهی کبودی وجود خواهد داشت که چند روز ممکن بهبودی را طولانی نماید.

 با این همه با دارو مدیریت مناسب پس از عمل دندانپزشکی تقریباً پس از ۷-۱۰ روز، فرد می تواند برنامه غذایی عادی خود را در پیش بگیرد. البته ممکن است بسته به مواردی دندانپزشک توصیه نماید تا ۶ هفته پس از انجام عمل هم از یک رژیم غذایی مناسب و نرم پیروی نماید.

آیا چیزی می تواند روی روند بهبودی ایمپلنت تاثیر منفی بگذارد؟

بهبودی فردی که ایمپلنت دندانی را دریافت نموده می تواند به شدت تحت تأثیر انتخاب های سبک زندگی و همچنین تحمل آنها باشد. مثلا در صورتی که سیگاری می باشید مهم بودن که پس از انجام هر عمل جراحی ایمپلنت دندان، از یک هفته قبل یا بیشتر از کشیدن سیگار که البته بهتر است به طور کامل کشیدن سیگار قطع گردد، اما خوب بهتر است کشیدن سیگار تا مدتی قطع گردد.  همچنین داشتن رژیم غذایی نادرست هم می تواند روی زمان بهبودی ایمپلنت دندان تأثیر بگذارد. 

در آخر 

فواید ایمپلنت دندان می تواند برای افرادی که دندان مرده و از دست رفته دارند یک انتخاب ایده آل باشد. در رابطه با بهبودی این روش دندانپزشکی باید بگوییم بسته به نوع ایمپلنتی که انتخاب می گردد زمان بهبودی و ترمیم ایمپلنت دندانی متفاوت می باشد. مثلا در بعضی از موارد انجام ایمپلنت دندان بین ۲تا ۴ ماه است و در بعضی موارد هم بین ۴ تا ۶ ماه ممکن است به طول بی انجامد. 

البته در برخی دیگر از موارد ایمپلنت دندان که با نام ایمپلنت فوری شناخته می شود همان لحظه ایمپلنت را نصب نمود که البته این روش ایمپلنت فوری برای همه افراد مناسب نبوده و ابتدا بیمار بایستی روی او معایناتی انجام پذیرد تا دندانپزشک متوجه گردد آیا کاندید مناسبی برای این روش می باشد یا خیر. مثلا شاید از نظر استخوانی ایمپلنت نتواند روی استخوان ثابت بماند و احتیاج به پیوند قبل از کاشت ایمپلنت داشته باشد. 

اما خوب به طور کل زمان نقاهت و بهبودی ایمپلنت دندان در هر فردی می تواند متغیر باشد و بین ۲ تا ۶ ماه ممکن است به طول بی انجامد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما
× پشتیبانی از طریق واتساپ