سفت کردن دندان لق

سفت کردن دندان لق

هنگامی که دندانها از لثه و استخوان اطراف دیگر حمایت نگردند، لق شده و احتمال از دست رفتن آنها بسیار می گردد. دلایل احتمالی بسیاری برای این مورد وجود دارد که می تواند باعث از دست رفتن دندان ها گردد. ما در این مقاله سعی داریم در رابطه با سفت کردن دندان لق صحبت نماییم و ببینیم چگونه می توان به سفت کردن دندان لق در بزرگسالان کمک کرد. 

دلایل لق شدن دندان بزرگسالان

در حالی که لق گشتن دندان در کودکان چیزی بیش از یک حق عبور نمی باشد و دوباره جایگزین دندان شیری ایجاد می گردد، اما در بزرگسالان اینگونه نبوده و یک دلیل بزرگ برای نگرانی خواهد بود. دندان های دائمی قرار می باشد تا آخر عمر برای ما باقی بمانند. توجه داشته باشید، همیشه دلیل برای لق گشتن دندان ها پس از اینکه دندان های شیری افتاد وجود خواهد داشت. قبل از اینکه بخواهیم در رابطه با سفت کردن دندان لق صحبت نماییم بهتر است ابتدا با دلایل لق شدن دندان آشنا گردیم و ببینیم چگونه ممکن دندان اصلی لق گردد.

بیماری پریودنتال

یکی از دلایل رایج لق شدن دندان بزرگسالان، بیماری پریودنتال آن هم به شکل پیشرفته می باشد. این بیماری می تواند ناشی از کشیدن سیگار، عدم رعایت بهداشت دهان و دندان و استعداد ژنتیکی باشد. بافت های نرم، تجمع باکتری ها، استخوان و رباط هایی را که دندان را در جای خود نگه می دارند باشد. توجه داشته باشید، بیماری لثه این توانایی را دارد تا توسط بیش از 100 گونه مختلف باکتری ایجاد گردد.

علائم اولیه آن به این شرح می باشد: تورم یا خونریزی لثه و همچنین درد در ناحیه آسیب دیده می باشد.  

این می تواند باعث از دست رفتن دندان گردد، اما همچنین با بیماری های سیستمیک همچون ناراحتی قلبی هم مرتبط می باشد.

دندان قروچه

دندان قروچه هم از دیگر علل لق شدن دندان ها اصلی می باشد. دندان قروچه قرار گرفتن ناخودآگاه نیروهای پارافانکشنال بر روی دندان می باشد. “پارافانکشنال” به معنی فشار بیشتر از حد معمول می باشد. این دلیل می تواند از طریق اضطراب، استرس یا سایر مسائل پزشکی، که به طور معمول آپنه خواب می باشد، ایجاد گردد.

این مورد به طور معمول در زمان خواب بیشتر اتفاق خواهد افتاد و می تواند منجر به سردرد، درد صورت و کشش رباط های پریودنتال گردد. رباط های پریودنتال دندان ها را به استخوان فک متصل می نمایند. زمانی که آنها کشیده می گردند، دندان ها امکان دارد لق گردند.

آسیب 

از دیگر دلایل اصلی لق گشتن دندان ها آسیب است. حتی دندان های کاملا سالم هم ممکن است در اثر ضربه آسیب ببینند. این به این دلیل است که وقتی به صورت خود ضربه می زنید، بافت اطراف آسیب می بیند.

گروهی که در این رابطه بیشتر می توانند در معرض آسیب ها قرار بگیرند، افرادی هستند که تمرینات بدنی بسیاری انجام می دهند. انجام ورزش های تماسی همچون راگبی یا بوکس می تواند فرد را در گروه پرخطر قرار دهد.

بارداری

بارداری منجر به افزایش سطح هورمون هایی به نام استروژن و پروژسترون می گردد. آن ها می توانند باعث تحت تاثیر قرار گرفتن استخوان ها و بافت های دهان گردند. پریودنتیم به خصوص آسیب پذیر می باشد. این شامل رباط ها و استخوان هایی می باشد که از دندان ها حمایت می نمایند.

این مطلب را هم بخوانید
روش‌های خانگی سفید کردن دندان

لق گشتن دندان ها در دوران بارداری هم می تواند طبیعی باشد و پس از تولد نوزاد خود به خود برطرف گردد. با این وجود، اگر این علائم را مشاهده نمودید، بایستی به دندانپزشک مراجعه نمایید. پس از آن دنداپزشک می تواند علت های دیگر همچون بیماری لثه را رد نماید.

سفت کردن دندان لق

حال بهتر است به موضوع اصلی خود بپردازیم و ببینیم سفت کردن دندان لق به چه صورت می باشد. نوع درمانی که دندانپزشک انتخاب می نماید به طور معمول به علت لق گشتن دندان فرد بستگی خواهد داشت، یعنی ابتدا علت لق شدن دندان پیدا شده و پس از آن بسته به علت درمان مناسب انتخاب می گردد. در هر صورت، بهتر است پس از متوجه شدن این موضوع از دندانپزشک برای درمان این عارضه کمک بگیرید.

درمان بیماری پریودنتال 

بیماری لثه را می توان با کمک جرم گیری و پلانینگ ریشه درمان نمود. تجهیزات اولتراسونیک به منظور از بین رفتن پلاک و رسوب تارتار استفاده می گردد. به این صورت بافت های نرم می توانند اقدام به بهبودی نمایند. اما خوب باید بگوییم متأسفانه پریودنتیت تمایل به عود شدن دارد، به همین دلیل بیمار بایستی تا پایان عمر تحت مراقبت پریودنتال باشد.

در صورتی که مورد شدید باشد، امکان دارد تحت درمان آنتی بیوتیکی قرار بگیرید و داروهای مناسب به لثه تزریق گردند. این داروها باکتری ها و عفونت ها را از بین خواهند برد. شما بایستی ظرف چند روز یا چند هفته به دندانپزشک مراجعه نمایید تا اطمینان حاصل گردد که التهاب کاهش یافته است یا خیر.

بیماری پریودنتال به نسبت پوسیدگی دندان، درگیری باکتری های متنوع تری داشته و پس باید بگوییم درمان آن هم بسیار سخت تر می باشد.

تنظیم نیش از روش های سفت کردن دندان لق

اگر دندان لق ناشی از نیش نامناسب باشد، این امکان وجود دارد تا آن را تغییر داد. این هنگامی می باشد که دندان ها بر روی قوس های مخالف به طور طبیعی به هم نرسیده باشند. اگر بیمار عادت به آسیاب نمودن داشته باشد، مشکل را بسیار حادتر می نماید. یک عمل زیبایی کوچک همچون تغییر شکل مینای دندان می تواند منجر به هماهنگی بهتر دندان ها گردد.

پیوند استخوان

از دیگر روش های سفت کردن دندان لق می توان به پیوند استخوان اشاره داشت. زمانی که از دست رفتن استخوان به طور قابل توجهی ایجاد گردد، چه به دلیل بیماری پیشرفته لثه و یا چه به دلیل پوکی استخوان باشد، می توان از پیوند استخوان برای درمان این مشکل کمک گرفت. این درمان فک را تقویت می نماید و به استخوان اجازه می دهد تا حجم بیشتری از دندان ها را پشتیبانی نماید.

در این رابطه فرد بیمار می تواند از بدن خود، یک حیوان، یک اهدا کننده یا یک جسد به منظور پیوند استخوان استفاده نماید. جراح دندانپزشک بر اساس موقعیت دهان شما و منابع موجود این تصمیم را خواهد گرفت که آیا پیوند استخوان مناسب است یا خیر.

اسپلینت دندان

اگر دندان بیمار از لثه جدا نگردیده باشد، دندانپزشک امکان دارد از آتل به منظور نجات دندان بیمار خود استفاده نماید. آتل یک تکه فلز یا پلاستیک سفت و سخت می باشد که دو دندان نزدیک را به هم وصل می نماید. دندان لق در زمان بهبودی از حمایت بیشتری برخوردار می گردد. این کار به طور معمول روی دندان های جلویی انجام می پذیرد.

این مطلب را هم بخوانید
علائم حفره خط لثه چیست؟

محافظ دهان از روش های سفت کردن دندان لق

محافظ دهان برای ورزشکاران و همچنین بیمارانی که توانایی کنترل نمودن دندان قروچه خود را ندارند تجویز  می گردد. مانعی بین قوس ها ایجاد می نماید تا دندان ها به یکدیگر ساییده نگردند. البته متذکر شویم، امکان دارد برای کمک به درمان رباط های خود به درمان بیشتری احتیاج داشته باشند، چرا که محافظ دهان بیشتر یک تکنیک پیشگیرانه می باشد.

سفت کردن دندان لق

چقدر طول می کشد تا دندان لق سفت گردد؟

در رابطه با زمان بهبودی دندان لق به علت مشکل و مدت زمانی که به منظور رفع آن صبر می نمایید بستگی خواهد داشت. هنگامی صحبت از تروما و دندان قروچه به میان می آید، شلی دندان حدوداً 2 هفته پس از رفع مشکل از بین خواهد رفت.

اگر دندان شما به دلیل عفونت یا بیماری دچار لق شدن شده است، امکان دارد تا 5 هفته به طول بی انجامد تا آنتی بیوتیک ها بتوانند کار خود را انجام دهند. جرم گیری و روت پلنینگ امکان دارد باعث گردد که در ابتدا احساس لق گشتن دندان شما بیشتر گردد. این موضوع به این دلیل می باشد که تجمعی که در طی این روش برداشته می گردد امکان دارد به عنوان یک پل عمل نموده و دندان های شما را بالا نگه داشته باشد.

همچنین اگر دندان های شما به دلیل بارداری لق گردیده است، فقط بایستی تا زمان زایمان صبر نمایید. خبر خوب برای خانم های باردار این می باشد که احتیاجی به درمان ندارند. مطمئن گردید که سایر مسائل دهان و دندان را مورد بررسی قرار داده اید، چرا که امکان دارد به خود و یا کودک خود آسیب برسانید.

درد دندان لق

در صورتی که دندان لق شما به زور حرکت کرده یا درد می کند، امکان دارد عفونت در شما وجود داشته باشد. علت هم این است که پریودنتیت پیشرفته شده و باعث جدا گشتن رباط های پریودنتال از دندان می گردد. رایج ترین درمان لق گشتن دندان، جرم گیری و پلنینگ ریشه می باشد. امکان دارد با یک دوره آنتی بیوتیک به درمان این عارضه کمک نمود.

آیا لق شدن دندان نشانه مشکلات بزرگتر است؟

بله. لق گشتن دندان به طور معمول نشانه ای از مشکلات بزرگتر در دهان است و بهتر است در این زمان از دندانپزشک خود بخواهید که دهان و دندان های شما را معاینه نماید. اگر ناخودآگاه دندان قروچه نمایید، امکان دارد در حال ابتلا به بیماری لثه و یا یک مشکل اساسی سلامتی باشید.

جمع بندی سفت کردن دندان لق

دندان ممکن است به دلایل مختلف همچون: بیماری لثه، بارداری و … لق گردد. در صورتی که به فکر درمان لقی دندان نباشیم امکان از دست رفتن دندان بسیار بالا خواهد بود. 

کلینیک دندانپزشکی گلدمد خدمات دندانپزشکی خود را از قبیل: جراحی دندان، بلیچینگ، کامپوزیت ، ونیر و لمینت و … را با قیمتی مناسب برای بیماران عزیز ارائه می نماید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما
× پشتیبانی از طریق واتساپ