سلامت دندان کودکان

سلامت دندان کودکان

سلامت دندان کودکان بسیار مهم است و ریشه تمامی مشکلات دهان و دندان از کودکی می باشد و باید در این زمان مشکلات دندان و لثه را برطرف کرد تا در بزرگسالی دچار مشکل نشد. از همان دوران نوزادی با خوردن شیر و باقی ماندن ذرات شیر بر روی لثه ها ممکن است التهاب لثه ایجاد شود که برای جلوگیری از این عمل باید راهکارهایی را انجام داد. به طور کلی سلامت دندان ها باید از کودکی جدی گرفته شود. در این مقاله به سلامت دندان کودکان و روش های جلوگیری از خرابی دندان اشاره خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

سلامت دندان کودکان

همانطور که گفته شد در صورتی که سلامت دندان ها در کودکی جدی گرفته شود در بزرگسالی مشکلات دیگری به وجود می آورد که برای رفع و درمان آن باید هزینه و وقت زیادی را تلف کرد تا فرد بتواند با اعتماد به نفس بالا در اجتماع زندگی کند. پوسیدگی دندان ها، التهاب لثه، شکستگی دندان و … از مشکلاتی است که در عما جویدن فرد را دچار مشکل می کند و همچنین با خراب بودن دندان ها در هنگام معاشرت با دوستان و اقوام دچار کاهش اعتماد به نفس می شود. در صورتی که از دوران کودکی از دندان مراقبت و محافظت نمایید، لثه ها رشد مناسبی خواهند داشت و فاصله مناسب رشد دندان در آینده فراهم می شود. 

راه های جلوگیری از به خطر افتادن سلامت دندان ها

برای جلوگیری از هر گونه مشکل از همان نوزادی باید نکات را جدی بگیرید که در ادامه به آن می پردازیم.

غذای نوزادان شیر مادر است و باید بعد از هر بار شیر خوردن خصوصا در زمان شب لثه های کودک را با گاز استریل و آب پاک کنید تا ذرات شیر بر روی لثه باقی نماند. همچنین بعد از شروع غذاهای کمکی نیز به همین منوال لثه ها را تمیز نمایید. پاک کردن لثه ها را به آرامی انجام دهید با اینکه گاز استریل نرم می باشد ولی اگر به نرمی بر روی لثه ها کشیده نشود ممکن است آسیب وارد نماید. بعد از دو سالگی که دندان ها روییده اند می توانید از مسواک و خمیر دندان استفاده نمایید.

این مطلب را هم بخوانید
پروسه ریکاوری و بهبودی ایمپلنت دندان چقدر به طول می انجامد؟

در هر زمانی که دندان های کودک در آمدند شما می توانید مسواک زدن را شروع کنید تا در ذهن کودک شما این امر نهادینه شود و در بزرگسالی نیز مسواک زدن را فراموش نمی کند‌.

سلامت دندان کودکان

در ابتدا از مسواک های انگشتی و آب ولرم استفاده کنید که نرم و ژله ای هستند و آسیبی به لثه ها و دندان وارد نمی کنند و سپس بعد از دو سالگی یا زمانی که دندان ها همه روئیدند یک مسواک زیبا و بچگانه برای ترغیب کودک خریداری نمایید و با خمیر دندان مناسب کودک، دندان ها را مسواک کنید.

در ابتدا از خمیر دندان های بدون فلوراید استفاده کنید. زیرا کودک هنوز قادر به بیرون انداختن خمیر دندان نمی باشد و آن را قورت می دهد. بهتر است از خمیر دندان هایی که بدون فلوراید هستند استفاده نمایید و بعد از یادگیری بیرون انداختن خمیر دندان، از خمیر دندان های حاوی فلوراید استفاده کنید.

در حین مسواک زدن دندان های کودک دندان ها را مورد بررسی قرار دهید و در صورت مشاهده پوسیدگی یا ایجاد حفره به دندانپزشک مراجعه نمایید. البته در برخی کودکان در هنگام غذا خوردن، آب خوردن و … دردی ایجاد می شود که باید جدی تلقی شود و بت مراجعه به دندانپزشک مشکل را برطرف نمود.

در سن یک سالگی کودک باید حتما به دندانپزشک مراجعه کند تا دندان ها مورد بررسی قرار گیرند و در صورت رعایت بهداشت دهان و دندان دیگر تا سه سالگی نیازی به مراجعه به دندانپزشکی نیست.

نکات مهم 

کودکان زیر دو سال به هیچ وجه در زمان شب نباید شیشه شیر بخورند، زیرا موجب پوسیدگی دندان های کودک می شود و باید هر شب قبل از خواب دندان ها شسته شود.

از مصرف بیش از اندازه مواد قندی، شیر، آب میوه، نوشابه و … به شدت خودداری شود زیرا مصرف قند بالا از عوامل پوسیدگی دندان می باشد که درد شدیدی را نیز به همراه دارد.

ویژگی مسواک مناسب برای سلامت دندان کودکان

مسواک کودکان باید ویژگی های خاصی داشته باشد که در ادامه به آن می پردازیم.

این مطلب را هم بخوانید
برای انتخاب دندانپزشک اطفال مناسب به چه نکاتی باید توجه کنیم؟

در ابتدای رویش دندان ها باید از مسواک های انگشتی استفاده کرد که بسیار نرم و ژله ای هستند و بعد از آن نیز باید مسواک هایی با موهای نرم استفاده کرد تا موجب حساسیت و التهاب لثه نشود.

سایز مسواک نیز مهم می باشد و باید متناسب با سایز دهان کودک انتخاب شود.

پرز و موهای مسواک کودکان زودتر دچار خرابی می شود و بهتر است هر دو تا سه ماه مسواک جدید جایگزین شود.

از دو سالگی به بعد می توان از خمیر دندان استفاده کرد و استفاده از خمیر دندان های حاوی فلوراید را بهتر است به بعد از ۷ سالگی موکول نمود. 

جمع بندی نهایی

سلامت دندان کودک برای هر مادر و پدری باید در الویت قرار داشته باشد و باید گفته شود که از زمان نوزادی بلید این امر جدی تلقی شود و بعد از هر بار شیر خوردن نوزاد لثه ها با آب ولرم و پارچه نرم مانند گاز استریل شستشو داده شود. زیرا ذرات شیر بر روی لثه باقی می ماند و موجب التهاب می شود. همچنین بعد از مدتی که دندان ها روئیدن باید از مسواک های انگشتی نرم استفاده نمود و سپس بعد از دو سالگی از مسواک هایی مناسب با سایز دهان کودک و با پرزهای نرم استفاده کرد. استفاده از خمیر دندان تا قبل از دو سالگی مجاز نیست و بعد از دو سالگی از خمیر دندان های بچگانه موجود در داروخانه ها استفاده کنید. خمیر دندان های حاوی فلوراید برای کودکان تا قبل از ۷ سالگی که نمی توانند کف خمیر دندان را به بیرون بیاندازند مجاز نیست. 

لازم به ذکر است که هر ۳ تا ۶ ماه یکبار باید کودک را به نزد دندانپزشک کودکان ببرید تا از سلامت دندان ها مطمئن شوید. 

مرکز دندانپزشکی گلد مد از مراکز معتبر در زمینه خدمات دندانپزشکی است که شما می توانید با مراجعه به این مرکز تمامی خدمات دندانپزشکی اعم از لمینت دندان، جراحی لثه و جراحی فک و صورت، کشیدن دندان، ایمپلنت دیجیتال و … را زیر نظر بهترین متخصصین انجام دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما
× پشتیبانی از طریق واتساپ