چگونه سلامت دهان و دندان شما بر سلامت کلی شما تأثیر می گذارد؟

چگونه سلامت دهان و دندان شما بر سلامت کلی شما تأثیر می گذارد؟

دندان‌ها و لثه های شما نقش مهمی در شرایط سلامت سیستماتیک بدن دارند. باید هر روز مسواک بزنید و نخ دندان بکشید، اما این کار فقط برای جلوگیری از پوسیدگی دندان و سفید کردن لبخند شما نیست و برای حفظ سلامت کلی بسیار مهم می باشد. بهتر است بدانید سلامت دهان و دندان با سلامت کلی بدن مرتبط می باشد، به این معنی که مشکلات دندان و لثه می تواند منجر به مشکلاتی در سلامتی فرد مانند بیماری قلبی، سکته مغزی و … شود.

دندانپزشکی گلد مد از مراکز معتبر در زمینه دندانپزشکی است که تمامی روش های دندانپزشکی را با بهترین مواد انجام می دهد و شما با اطمینان کامل می توانید از خدمات این مرکز که شامل انواع جراحی: جراحی ریشه دندان، جراحی دندان عقل نهفته، جراحی لثه، جراحی ضایعات پاتول و همچنین انواع خدمات عمومی دندانپزشکی و زیبایی همچون ایمپلنت دیجیتال، کامپوزیت، ونیر و لمینت و روکش، بلیچینگ و کامپوزیت و جرم گیری … استفاده کنید.

چرا سلامت دهان اهمیت دارد؟

شاید شما دهان را جدا از دیگر اعضای بدن خود بدانید، شاید به این علت که دندانپزشک از پزشک جدا است یا بیمه دندانپزشکی با باقی بیمه های درمانی متفاوت می باشد.

اما حقیقتاً، باید دهان را در امتداد بدن خود دانست و جدا از یکدیگر ندانیم. به عبارتی گاهی با کمک نگاه کردن به دهان یک فرد، پزشک می تواند متوجه شود که دچار مشکلی است یا خیر.

سلامت دهان و دندان ضعیف می تواند شامل موارد زیر باشد:

ژنژیویت

زمانی که باکتری ها لثه ها را آلوده می کنند، رخ می دهد. نوع خفیف و اولیه بیماری لثه می باشد.

بیماری پریودنتال یک عفونت لثه است که منجر به التهاب لثه و تحلیل استخوان اطراف دندان می شود.

بیماری قلبی و عروقی

اصطلاح چتر “بیماری قلبی عروقی” به گروهی از اختلالات مربوط به قلب و عروق خونی اشاره دارد. سلامت دهان و دندان ضعیف با انواع بیماری های قلبی عروقی همراه می باشد که عبارتنداز:

بیماری عروق کرونر

شایع ترین شکل بیماری قلبی، بیماری عروق کرونری است که می تواند منجر به حمله قلبی، نارسایی قلبی و … شود. این عامل اصلی مرگ و میر در کشور است.

گرفتگی عروق

طی مطالعات افرادی که مبتلا به بیماری پریودنتال هستند به میزان قابل توجهی بالاتر از آترواسکلروز هستند، زمانی پلاک در داخل رگ های خونی ایجاد می شود که خون، اکسیژن را از قلب به بدن می رساند.

چگونه سلامت دهان و دندان شما بر سلامت کلی شما تأثیر می گذارد؟

سکته مغزی

مطالعات ارتباط قویی بین بیماری پریودنتال و سکته مغزی، به ویژه سکته های مغزی مرتبط با تصلب شرایین را نشان می دهد.

طبق نظر پزشکان حاذق «اگر بیماری های قلبی عروقی و بیماری پریودنتال با یکدیگر مرتبط هستند، تاکنون هیچ مدرکی مبنی بر اینکه یکی باعث دیگری است وجود ندارد.

این مطلب را هم بخوانید
نحوه تشخیص علائم دندان مرده

اندوکاردیت

اگر بیماری قلبی یا مشکلاتی در سلامت قلبی دارید، در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به اندوکاردیت هستید. همچنین در معرض التهاب پوشش دریچه های قلب و گاهی اوقات پوشش حفره های قلب هستید.

بهتر است بدانید اندوکاردیت ناشی از عفونت باکتریایی است و می تواند در طی مراحلی مانند کشیدن دندان به آن مبتلا شوید. معمولاً بر قلب های سالم تأثیر نمی گذارد، اما اگر مشکلات قلبی دارید، می‌تواند کشنده باشد.

عوارض بارداری و زایمان

افراد باردار، باید بیشتر مراقبت بدن خود به خصوص سلامت دهان و دندان خود باشند. سلامت دهان و دندان ضعیف با موارد زیر مرتبط است:

  • محدودیت رشد جنین
  • دیابت بارداری
  • وزن کم هنگام تولد
  • سقط جنین
  • مرده زایی
  • پره اکلامپسی

طبق نظر پزشکان تصور می شود که باکتری های دهان می‌توانند وارد جریان خون شوند و به جنین آسیب برسانند.

ذات الریه

داشتن حفره با ایجاد ذات الریه، عفونت ریه ناشی از باکتری، ویروس یا قارچ مرتبط است.

همه فکر می کنند که باکتری‌های دهان می توانند از طریق سیستم هوای فوقانی و ریه ها آسپیره شوند، که با ایجاد ذات الریه مرتبط باشد»همچنین چسبیدن باکتری‌هایی که باعث عفونت‌های تنفسی می‌شوند در ریه‌ها آسانتر می‌شود.

حفره های درمان نشده می توانند منجر به تغذیه نامناسب و کاهش رشد در کودکان شوند. آنها همچنین می توانند مشکلاتی مانند:

  • سلولیت (عفونت باکتریایی)
  • تورم صورت
  • بیماری لثه

به وجود بیاورند.

چه چیزی بر سلامت دهان و دندان شما تأثیر می گذارد؟

بیماری های پریودنتال و اختلالات سیستماتیک تعدادی از عوامل خطر مشترک دارند، که شامل این موارد می باشد:

  • رژیم غذایی نامناسب، به ویژه رژیم غذایی سرشار از قند
  • مصرف تنباکو
  • مصرف بیش از حد الکل
  • استرس بالا

همه اینها می توانند باعث بیماری پریودنتال یا حفره شوند، این موارد می توانند باعث اختلالات سلامت سیستماتیک شوند. بنابراین منطقی است که اگر شما یک یا چند عامل خطر را دارید، نگرانی های مربوط به سلامتی هم داشته باشید.

ژنتیک

پدر و مادر در وراثت موثر هستند. بعضی از افراد مستعد ابتلا به بیماری های پریودنتال و بیماری‌های سیستماتیک هستند.

پاسخ بدن شما به باکتری ها، به خودی خود ژنتیکی نیست اما به پاسخ های بدنی منحصر به فرد و ذاتی فرد مربوط می باشد.

بدن هر فردی به گونه‌ای متفاوت به باکتری‌ها پاسخ خواهد داد. به عنوان مثال، بدن ما واکنش بزرگی به باکتری‌ها نشان می‌دهد که می‌توانند در برخی افراد باعث التهاب و آسیب‌های دیگر شوند.

سطح مولکول های التهابی مانند پروتئین واکنشی C اغلب در افرادی که هم بیماری پریودنتال و هم بیماری سیستمیک دارند، افزایش می یابد.

شرایط پزشکی خاص

درست مانند سلامت نامناسب دهان و دندان که می‌تواند به سایر شرایط پزشکی کمک کند، عکس آن نیز صادق است. برخی بیماری‌ها و اختلالات وجود دارند که می‌توانند باعث مشکلاتی در سلامت دهان شوند.

این مطلب را هم بخوانید
روش‌های خانگی سفید کردن دندان

یکی از بزرگ ترین آنها دیابت است. افرادی که دیابت کنترل‌ شده ضعیفی دارند، در معرض خطر بسیار بیشتری برای ابتلا به بیماری پریودنتال و پیشرفت بیماری پریودنتال و ماهیتی شدیدتر هستند.

همانطور که مطالعات نشان می دهد پوکی استخوان با بیماری پریودنتال نیز مرتبط است که تراکم استخوان پایین مرتبط با این بیماری می تواند فک شما را تحت تاثیر قرار دهد. نوع از دست دادن استخوان مرتبط با بیماری پریودنتال، از دست دادن استخوان آلوئولار نامیده می شود که به بخشی از استخوان فک شما اشاره دارد که دارای حفره های دندانی است.

سایر شرایطی که می تواند بر سلامت دهان شما تأثیر بگذارد عبارتند از:

  • بیماری آلزایمر
  • فیبرومیالژیا
  • بیماریHIV/AIDS
  • سرطان پروستات
  • روماتیسم مفصلی

در حال حاضر مطالعات زیادی وجود دارد که ارتباط بین این شرایط و بیماری پریودنتال را نشان می دهد. “ما انتظار داریم به زودی داده های بیشتری وجود داشته باشد که همچنان ارتباط بین آنها را نشان دهد.

نحوه رعایت بهداشت دهان و دندان

اگر این روزها از اینکه هنوز دندان های خود را نخ دندان نکشیده اید و کمی وحشت زده هستید، یک نفس عمیق بکشید. کارهای زیادی وجود دارد که می توانید همین الان انجام دهید تا عادات بهداشت دهان و دندان خود را بهبود ببخشید و دهان خود را شاد و سالم نگه دارید.

دندان های خود را دو بار در روز مسواک بزنید. از خمیر دندان دارای فلوراید استفاده کنید و مطمئن شوید که دو دقیقه کامل مسواک می زنید.

روزی یکبار نخ دندان بکشید. نخ دندان می تواند ذرات غذا که دربین دندان ها وجود دارد را بیرون کشیده و از ایجاد پلاک و پوسیدگی جلوگیری نماید.

دو بار در سال به دندانپزشک خود مراجعه کنید. معاینات منظم، اشعه ایکس و تمیز کردن، دندان شما را زیبا نگه می دارد و شما را سالم نگه خواهد داشت.

یک قرار ملاقات با پریودنتیست داشته باشید. اگر هرگز این کار را نکرده اید اکنون زمان شروع است که یک قرار ملاقات سالانه با یک متخصص پریودنتیست داشته باشید، او می تواند از سلامت لثه ها و فک شما اطمینان حاصل کند.

سایر نگرانی های سلامتی خود را مدیریت کنید. تمرکز بر سلامت قلب و مدیریت شرایطی مانند دیابت و پوکی استخوان برای سالم نگه داشتن دهان ضروری است.

یک سبک زندگی سالم را داشته و حفظ کنید. آنچه برای بدن شما مفید است برای دهان شما نیز مفید است. برای حفظ سلامت خود، سعی کنید به طور منظم ورزش کنید، غذاهای مغذی بخورید و از فعالیت هایی مانند سیگار کشیدن و نوشیدن بیش از حد خودداری کنید.

درمان سلامت دهان و دندان می تواند بر سلامت کلی شما تأثیر بگذارد، بنابراین مراقبت از دندان ها و دهان خود بسیار مهم است.

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما
× پشتیبانی از طریق واتساپ