سیلانت دندان چیست؟

سیلانت دندان

سیلانت دندان یک نوع پوشش پلاستیکی نازک می باشد که بر روی سطوح دندان های عقب یا همان جونده (پرمولرها و آسیاب ها ) قرار می گیرد تا از پوسیدگی دندان جلوگیری گردد. سیلانت به سرعت می تواند در فرورفتگی ها و شیارهای دندان وارد شده و بچسبد. همچنین یک سپر محافظتی بر روی مینای هر دندان ایجاد می نماید. به عبارت دیگر سیلانت همچون یک درزگیر عمل نموده و تمام سوراخ و درزهایی که در دندان وجود دارد را می پوشاند.

هر چند که مسواک کردن و نخ دندان کشیدن کامل می تواند پلاک و ذرات غذا را از سطوح صاف دندان ها پاکسازی نماید، اما همیشه اینگونه نبوده و گاهی پرز های مسواک نمی‌توانند وارد تمام گوشه‌ها و سوراخ های دندان های عقبی گردند تا پلاک و غذا را از بین ببرند. سیلانتها از این نواحی آسیب پذیر در برابر پوسیدگی دندان با «مجموع نمودن» غذا و پلاک محافظت می نمایند.

سیلانت برای چه کسی مناسب است؟

به علت احتمال ایجاد پوسیدگی در شیارها و فرو رفتگی های دندان های آسیاب و پرمولر، کودکان و نوجوانان می توانند کاندیدای سیلانت باشند. با این اوصاف، بزرگسالان بدون پوسیدگی یا پر شدن دندان های آسیاب خود هم می توانند از سیلانتها بهره مند گردند.

به عبارتی، کودکان بایستی به محض رشد این دندان ها روی دندان های پرمولرها و آسیاب دائمی خود را با سیلانت پوشش دهند. به این صورت، سیلانتها می توانند از دندان کودکانی که در سنین 6 تا 14 سالگی قرار دارند و در این سنین مستعد پوسیدگی می باشند محافظت نمایند.

در بعضی موارد، سیلانتهای دندانی امکان دارد برای دندان های شیری هم مناسب واقع گردد، همچون هنگامی که دندان های شیری کودک دارای شیارها و فرورفتگی های عمیق می باشند. از آنجا که دندان های شیری نقش بسیار مهمی می توانند در حفظ فاصله صحیح برای دندان های دائمی داشته باشند، حفظ نمودن سلامت این دندان ها هم بسیار مهم تلقی می گردد تا سریع از دست نرود.

مزایای استفاده از سیلانت دندان

محافظت از دندان در برابر آسیب در آینده بسیار مهم و مفید می باشد. راه های بسیاری وجود داشته که می توان از طریق آنها از دندان های خود در برابر آسیب هایی که به زندگی وارد می گردند، محافظت نمود، یکی از آن راه ها استفاده از سیلانت دندان می باشد. 

این مطلب را هم بخوانید
هر آنچه باید درباره دندان شیری کودک بدانید!

در ادامه همچنان با ما همراه باشید تا با مزایای استفاده از سیلانت دندانی آشنا گردیم.

محفاظت از دندان

از بارزترین سیلانت های دندانی این می باشد که از دندان ها در برابر مواردی همچون پوسیدگی محافظت می نمایند. شیارها و فرورفتگی هایی که بر روی سطح هر دندان وجود داشته باعث می گردد تا ذرات غذا به راحتی در لای دندان باقی مانده و منجر به پوسیدگی دندان ها گردد و در نتیجه مینای دندان را از بین ببرد.

سیلانت های دندانی می توانند این شیارها را پوشانده و از فرو رفتن ذرات غذا به داخل شیارها و فرورفتگی ها جلوگیری نماید.

ظاهری طبیعی به دندان های آسیب دیده خواهد داد.

سیلانت های دندانی سفید و شفاف می باشند و به همین جهت قابل دیدن نبوده و می توان با خیالی آسوده از آن برای پوشش دندان های آسیب دیده خود استفاده نمود.

بادوام و قوی می باشد.

هنگامی که سیلانت دندان به طور کامل و درست استفاده گردد، می تواند تا مدت ها دوام داشته و از دندان ها مراقبت نماید.

این پوشش بادوام بوده و بر اثر کارهای معمولی همچون تکه کردن غذا یا جویدن آسیبی نخواهد دید. به طور معمول می توان تا ۱۰ سال از مزایای سیلانت دندانی بهرمند شد.

برای کودکان مناسب است.

هنگامی که دندان های کودک رشد می کند، می توان با کمک استفاده از سیلانت های دندانی بر روی دندان های آسیاب یک روکش ایجاد نمود و از دندان های کودک خود در برابر پوسیدگی محافظت نمود.

 البته برای نوجوانان و بزرگسالان هم مناسب و پر استفاده می باشد و این افراد هم می توانند از مزایای استفاده از سیلانت دندان بهرمند گردند.

سیلانت دندان

بدون درد است.

این روش محافظت از دندان در کنار ساده بودن سریع و بدون درد می باشد. این مواد سریع وارد حفره و درزهای ایجاد شده در دندان شده و دندان را پوشش خواهد داد. 

سیلانت دندان مقرون به صرفه است.

از دیگر مزایای سیلانت می توان به ساده و مقرون به صرفه بودن آن اشاره نمود. شما می توانید با کمترین هزینه از سیلانت استفاده و دندانهای آسیاب خود را از پوسیده شدن و نابودی آنها جلوگیری می نماید.

سیلانت دندان چگونه اعمال می گردد؟

استفاده نمودن از سیلانت یک فرآیند ساده و بدون درد می باشد. فقط چند دقیقه طول خواهد کشید تا دندانپزشک یا متخصص بهداشت از سیلانت به منظور آب بندی هر دندان استفاده نماید. مراحل درخواست به شرح زیر می باشد:

این مطلب را هم بخوانید
دندان قروچه چیست؟

ابتدا دندان هایی که قرار می باشد آب بندی گردند کاملا تمیز می گردند.

سپس هر دندان خشک می گردد و پنبه یا ماده جاذب دیگری در اطراف دندان قرار خواهد گرفت تا خشک باقی بماند.

سپس محلول اسیدی بر روی سطوح دندان های عقبی قرار خواهد گرفت تا آنها را زبر نماید، زبری باعث می شود تا چسبندگی این مواد بر روی دندان به خوبی انجام پذیرد. 

پس از آن دندان ها شسته و خشک می گردند.

سپس مواد بر روی مینای دندان انجام می پذیرد، مکانی که به طور مستقیم به دندان می چسبد و سفت می گردد. بعضی مواقع از یک چراغ دندانپزشکی مخصوص به منظور کمک به سفت نمودن درزگیر استفاده می گردد.

ماندگاری سیلانت چقدر می باشد؟

سیلانت می‌تواند تا حدود 10 سال از دندان ها در برابر پوسیدگی محافظت نمایند، اما بایستی در معاینات منظم دندانپزشکی از نظر پوشش و بریدگی آن‌ را بررسی گردد. در بعضی مواقع و طبق نظر دندانپزشک می تواند در صورت الزامی بودن سیلانت را جایگزین نماید.

در آخر

سیلانت با پوشش پلاستیکی نازکی که دارد به محافظت از دندان و مینای دندان کمک نموده و حفره و درزی که در دندان ها ایجاد شده را می پوشاند. به عبارتی سیلانت دندان به عنوان یک سپر محافظتی برای مراقبت از دندان ها عمل می نماید. از مزایای سیلانت دندانی می توان به: مقرون به صرفه بودن، ساده، بدون درد، سریع و … اشاره داشت. البته برای کودکان و نوجوانان یک انتخاب عالی برای محافظت از دندان های آنها می باشد.

دندانپزشکی گلد مد از مراکز معتبر در زمینه دندانپزشکی است که تمامی روش های دندانپزشکی را با بهترین مواد انجام می دهد و شما با اطمینان کامل می توانید از خدمات این مرکز که شامل انواع جراحی: جراحی ریشه دندان، جراحی دندان عقل نهفته، جراحی لثه، جراحی ضایعات پاتول و همچنین انواع خدمات عمومی دندانپزشکی و زیبایی همچون ایمپلنت دیجیتال، کامپوزیت، ونیر و لمینت و … استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما
× پشتیبانی از طریق واتساپ