شایع ترین مشکلات دندانی

شایع ترین مشکلات دندانی

اگر یکبار به کلینیک دندانپزشکی مراجعه کرده باشید، چندین بیمار را خواهید دید. هر کدام از آن بیماران یک مشکل دندانی متفاوت همچون: دندان درد، پوسیدگی دندان، کاشت دندان و … داشته و برای درمان آن به دندانپزشک مراجعه نموده است. مشکلات رایج دندان را با مراقبت های معمول و مراجعه نمودن به صورت منظم به دندانپزشکی می توان حل نمود. اما اگر شما هنوز مشکلات دندانی را نمی شناسید و می خواهید بدانید شایع ترین مشکلات دندانی کدام ها هستند پیشنهاد می کنیم با کلینیک دندانپزشکی  گلدمد تا انتهای این مقاله همراه باشید.

شایع ترین مشکلات دندانی

حال شما را با شایع ترین مشکلات دندانی آشنا می سازیم، همچنان با ما همراه باشید.

بیماری لثه

بیماری لثه را می توان یک بیماری بسیار شایع دانست که اکثر افراد در طول زندگی خود حداقل یک بار آن را تجربه نموده اند. از آنجایی که بیماری لثه به عنوان یکی از موارد اصلی از دست رفتن دندان در بزرگسالان می باشد، بسیار مهم می باشد پس از مشاهده علائم این مشکل سریعا به دندانپزشکی مراجعه و اقدام به درمان آن نمود.

کشیدن سیگار هم می‌تواند عامل بزرگی در ایجاد بیماری های لثه ای باشد. پس در صورتی که یک سیگاری می باشید، بایستی برای ملاقات های مکرر به دندانپزشکی برنامه ریزی نمایید و هدف خود را مشخص نمایید. بهترین روش به منظور پیشگیری از بیماری لثه و جلوگیری از وخیم شدن بیماری لثه توجه به چند علایم است این علائم شامل موارد زیر است:

  • بوی بد دهان
  • دندان حساس
  • لثه قرمز، متورم
  • ناراحتی زمان جویدن

در صورتی که هر کدام یک از این علائم را مشاهده نمودید، بهتر می باشد سریعاً برای درمان آنها به دندانپزشک خود معاینه نمایید. به غیر از این، می توان به صورت مرتب مسواک کنید و از دندان های خود مراقبت نمایید تا دندان ها و لثه ها را تمیز نمایید و باکتری ها را نابود سازید.

حساسیت دندان

حساسیت دندانی از دیگر مشکلات رایج دندانی می باشد که میلیون ها نفر را در جهان تحت تاثیر قرار داده است. گاهی دلیل ایجاد آن تشخیص داده نمی شود و به همین دلیل می باشد که گاهی مواقع امکان دارد درمان انجام نگردد. این مشکل می تواند با مصرف غذاهای شیرین، نوشیدنی گرم، نوشیدنی سرد و هنگامی که بیرون از منزل در هوای سرد قرار می گیریم، افزایش پیدا کند.

این مطلب را هم بخوانید
دندان قروچه در کودکان چگونه درمان می شود؟

در صورت مشاهده موارد زیر حتماً به دندانپزشک مراجعه نمایید:

  • ناراحتی زمان مسواک کردن یا نخ دندان کشیدن
  • درد کم زمان مصرف غذاها و نوشیدنی های سرد یا گرم
  • آبسه یا دندان ترک خورده

به منظور پیشگیری از این مشکل دندانی، توصیه می گردد از یک روال بهداشتی دهان و دندان استفاده نمایید و در صورت مشاهده نمودن هر تغییر در دهان خود، صرف نظر از کوچک یا بزرگ بودن، حتماً به دندانپزشک مراجعه نمایید. 

در صورتی که به طور کامل متوجه شدید، ولی به آن اهمیئت ندادید، وضعیت روبه وخیم شدن پیش خواهد رفت.

پوسیدگی دندان

پوسیدگی دندان از شایع ترین مشکلات دندانی می باشد که هر فردی ممکن است به آن دچار گردد. این مشکل معمولاً از طریق رژیم غذایی با سطح بالای قند بوجود خواهد آمد و بر خلاف اشتباهات رایج، پوسیدگی دندان ممکن است بر بزرگسالان تأثیر بیشتری نسبت به کودکان داشته باشد.

این وضعیت هنگامی نمایان می شود که پلاک با سطح بالای قند ترکیب می گردد و سپس باکتری ها با مصرف قند و مواد غذایی جامانده در بین دندان ها اقدام به تولید اسیدهایی می نمایند که می تواند به مینای دندان آسیب برساند.

بهترین روش به متظوز جلوگیری از پوسیدگی دندان، مسواک کردن دندان ها آن هم دو بار در روز، استفاده از نخ دندان، معاینه منظم دندانپزشکی و پرهیز نمودن از خوردن غذاهای دارای قند بالا می باشد. تلاش کنید غذاهای سالم مصرف کنید و نوشیدنی های گازدار را محدود سازید.

بوی بد دهان

نام علمی بوی بد دهان هالیتوزیس می باشد، هالیتوز یک مشکل رایج دندانی بوده که می تواند منجربه خجالت بیشتر فرد و همچنین آسیب به دندان ها شود.

بوی بد دهان فقط به علت غذاهایی که می خوریم نبوده و بلکه بعضی از بیماری های دندانی از: پوسیدگی دندان، بیماری لثه، سرطان دهان و باکتری های موجود در دهان هم ایجاد می گردد.

این مطلب را هم بخوانید
مراحل درمان روت کانال چیست؟

شما می توانید با مراجعه منظم به دندانپزشکی و مراقبت های بهداشتی  از ایجاد بوی بد جلوگیری نمایید، اما در صورتی که بوی بد دهان شما از شرایط دندانی بوده باشد، بایستی سریعاً به دندانپزشکی مراجعه نمود.

دندانپزشک شما این توانایی را دارد علت اصلی هالیتوز را شناسایی و آن را درمان نماید.

شایع ترین مشکلات دندانی

درد دندان

دندان درد هم می تواند ناشی از آسیب به مسائل و مشکلات دندانی باشد و ممکن است از درد خفیف تا درد طاقت فرسا اندازه درد آن متغیر باشد. دندان درد را می توان زمان جویدن، غذا خوردن، نوشیدنی های گرم و سرد، خوردن غذای گرم و سرد احساس نمود. 

از علت های شایع دندان درد می توان به این موارد اشاره داشت:

  • پوسیدگی دندان به صورت خفیف یا شدید 
  • بیماری لثه
  • عفونت حاد دندان و بافت نرم
  • آبسه دندان
  • وجود دندان عقل 
  • دندان ترک خورده یا آسیب دیده
  • پر کردن شل، آسیب دیده یا شکسته (مثلاً در اثر جراحت)
  • مشکلات بریس 

به منظور کاهش درد دندان، می توان یک رژیم غذایی سالم را برای خود داشته باشید، دندان های خود را ۲ بار در روز مسواک بزنید، به متخصص بهداشتی مراجعه نمایید، در صورت مصرف سیگار، تعداد سیگاری که می‌کشید را محدود نمایید و در زمان انجام ورزش های پرتحرک از دندان های خود محافظت نمایید و از محافظ دندان استفاده نمایید.

در آخر 

پس تمام اطلاعاتی را که در مورد مصرف برخی از رایج ترین مشکلات دندانی احتیاج است که بدانید در این مقاله کرد هم در آوردیم و شما دانستید شایع ترین مشکلات دندانی کدام ها هستند.

در صورتی که از هر کدام از این مشکلات و یا دیگر مشکلات دهان و دندان رنج می برید، وقت را هدر نداده و سریعاً به دندانپزشک خود مراجعه نمایید و اقدامات درمانی را در پیش داشته باشید.

دندانپزشکی گلدمد ارایه دهنده انواع خدمات دندانپزشکی از قبیل دندانپزشکی زیبایی، انواع جراحی دندان، جراحی لثه، عصب کشی، ایمپلنت دیجیتال و … با بهترین کیفیت و قیمتی منصفانه برای بیماران عزیز می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما
× پشتیبانی از طریق واتساپ