آیا شکاف بین دندان ها نگران کننده است؟

شکاف بین دندان ها

چرا بین دندان های من شکاف وجود دارد؟ آیا شکاف بین دندان ها یک عارضه مشکل ساز برای سلامت دهان و دندان است؟ آیا راهی برای پوشاندن این شکاف وجود دارد؟

مسائل مربوط به هم ترازی، ظاهر بیمار را تحت تاثیر قرار می دهد و در مراحل اولیه بر سلامت کلی تاثیرگذار خواهد بود. علاوه بر بریس های سنتی، گزینه های راحت دیگری نیز هستند که در دندانپزشکی زیبایی می توان به منظور پنهان کردن فاصله بین دندان ها از آنها کمک گرفت.

چرا فاصله دندانی رخ می دهد؟

شاید برای شما در ابتدا سوال باشد که چرا فاصله دندانی رخ می دهد علت این رخداد چه می تواند باشد؟ در جواب این سوال باید بگوییم که شکاف بین دندان ها می تواند به عوامل مختلفی بستگی داشته باشد. این عوامل عبارتنداز:

  • نامتناسب بودن استخوان فک
  • رفلکس بلع نامنظم
  • بهداشت نامناسب دهان
  • فرم لبی بزرگ

و البته از دست دادن دندان ها می توانند باعث ایجاد شکاف بین دندان ها شود. این مشکل به عنوان دیاستما نیز شناخته می شود و می تواند ارثی نیز باشد.

گزینه های درمانی برای رفع شکاف در دندان های جلویی

بسته به سلامت کلی دهان، دندانپزشک با انجام باندینگ دندان، روکش های چینی، ایمپلنت های دندانی، اینویزیلاین یا روش های سنتی مبتنی بر بریس بر رفع شکاف بین دندان ها توصیه می کند. در صورت لزوم، جراح ممکن است به بیمار پیشنهاد فرنکتومی را دهد.

آیا نگهدارنده ها می توانند باعث پر شدن شکاف ها گردند؟

بیشتر نگهدارنده ها از پلاستیک قالب بندی شده و چند سیمی تشکیل شده اند. این دستگاه ها به گونه ای ساخته شده اند که بر روی دندان ها می مانند و پس از اتمام ارتودنسی موقعیت خود را حفظ می نمایند. این دستگاه ها نمی توانند دندان ها را در حالت مستقیم حرکت دهند یا فاصله بین دندان ها را ببندند.

شکاف بین دندان ها

ایمپلنت های دندانی برای بستن شکاف بین دندان ها

به عنوان بخشی از ایمپلنت، یک پایه یا پیچ فلزی در استخوان فک کاشته می شود. هرگاه استخوان فک و لثه بهبود یابد، یک ساختار دندان مصنوعی روی پیچ یا پایه قرار می گیرد. دندانپزشکان به بیمارانی که دندان های خود را از دست داده اند، ایمپلنت را توصیه می کنند تا با کمک این روش دندانپزشکی فاصله بین دندان ها را پر کند. ایمپلنت به عنوان بهترین راه حل دائمی برای از بین بردن فاصله بین دندانی توسط دندانپزشکان توصیه می شوند.

این مطلب را هم بخوانید
چه زمانی ایمپلنت دندان برداشته می شود؟

آیا بریس ها شکاف ها را می پوشانند؟

شکاف دندانی از شایع ترین نگرانی های ارتودنسی می باشد. بریس ها بهترین راه بستن فضاها هستند. بریس ها از سیم فلزی، زنجیره الاستیک و اجزایی دیگر تشکیل شده اند که دندان ها را به سمت یکدیگر می کشانند تا شکاف بین آنها را ببندند. بیماران بریس های لینگوال، طلایی، فلزی یا اینویزیلاین را به عنوان بخشی از درمان انتخاب می کنند تا در عرض شش ماه لبخندی جذاب خلق کنند. درمان سنتی ارتودنسی با بریس برای حل مشکلات دندان با شکاف در ترازهای خفیف و شدید مفید می باشد.

در صورت لزوم، جراح ممکن است به بیمار پیشنهاد فرنکتومی را هم بدهد. یک عمل جراحی کوچک توسط جراح دهان و فک و صورت (OMS) برای برداشتن قسمت هایی از فرنوم لبی انجام می گیرد. در صورتی که بریس نتوانند شکاف غیر طبیعی دندان را ببندد، اورتودنسی توسط دندانپزشکی توصیه می شود.

اینویزیلاین

اینویزیلاین، باعث فشار در دندان ها شده و دندان ها را به یکدیگر نزدیک می نماید. با این کار شکاف بین دندان ها را خواهد بست و به وضعیت بهبودی دندان ها کمک می کند. درمان اینویزیلاین بدون استفاده از فلز، نتیجه بریس های سنتی را به همراه خواهد داشت. این گزینه برای بستن فاصله کوچک بین دندان ها ایده آل می باشد.

پروسه باندینگ دندان برای بستن فاصله کوچک بین دندان ها

باندینگ دندان به منظور بستن شکاف های کوچک بین دندان های جلویی و حل مشکلات زیبایی بسیار مناسب می باشند. به عنوان یک فرآیند، دندانپزشک سطح دندان را آماده می کند و مواد باندینگ را برای دندان ها اعمال می کند. پس از آن از مواد رزین کامپوزیت همرنگ دندان استفاده می شود.

این مطلب را هم بخوانید
هزینه سفید کردن تخصصی دندان چقدر است؟

افراد حرفه ای با دقت این ماده را برای پوشاندن شکاف بین دندان ها تراش می دهند. از اشعه ماوراء بنفش (UV) برای سخت شدن رزین استفاده می نمایند. به عنوان آخرین مرحله، مواد باندینگ روکش دندان صیقلی می شود تا اطمینان حاصل شود که لب ها دچار مشکل نخواهند شد.

باندینگ دندان برای بیمارانی که بایت نامرتب، دندان های کج یا شلوغ دارند، توصیه نمی شود. در روش های ارتودنسی، جهت رفع فاصله بین دندان ها، این موارد توصیه می شود.

روکش های چینی

روکش های چینی پوسته های نازکی به شکل ویفر می باشند. آنها بهترین گزینه زیبایی برای پنهان کردن لکه و بستن فاصله های کوچک بین دندان ها خواهند بود که برای زیبایی لبخند یک گزینه عالی به شمار می روند. درمان ونیر می تواند دندان های ناقص را به دندان هایی با فواصل یکنواخت و مرتب تبدیل کند.

تاج چینی یک روش مناسب برای شکاف های بین دندانی

دندانپزشکان روکش چینی دندان را در مواردی که شامل دندان های از دست رفته یا کوچک باشند توصیه می کنند. ترمیم های پرسلن به صورت سفارشی ساخته می شوند تا اطمینان حاصل شود که کاملاً مناسب هستند و شکاف ها را هم می پوشانند.

آیا نگران شکاف بین دو دندان جلویی هستید؟

داده های انجمن دندانپزشکی آمریکا، نشان می دهد که بین 1.6 تا 25.4 درصد افراد از گروه های سنی مختلف از همین مشکل رنج می برند.

بسته به زیبایی مورد نظر و اندازه شکاف، دندانپزشک به طور معمول بهترین گزینه را برای بیمار خود توصیه می کند. به یاد داشته باشید که علاوه بر زیبایی شناسی، دندانپزشکان مطمئن می شوند که بیمار پس از اتمام عمل، راحتی و خوردن مناسب را دریافت کند.

در آخر

روش های مختلفی برای از بین بردن شکاف بین دندانی وجود دارد که با کمک و نظر دندانپزشک خود می توانید بهترین و مقرون به صرفه ترین روشی را که مناسب حال شما است را انتخاب نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما
× پشتیبانی از طریق واتساپ