شکستگی آرچ وایر و راه درمان آن

شکستگی آرچ وایر

اگر از براکت استفاده می کنید، یک سیم نازک به نام سیم کمانی از براکت هایی که به دندان های شما وصل هستند گذر نموده است. انتهای سیم امکان دارد به نوارهای فلزی که در اطراف دندان های عقبی یعنی آسیاب ها قرار دارند، متصل شده باشد. اما گاهی پیش می آید به دلایل مختلف این سیم دچار بریدگی شود. در این زمان باید چه کرد؟ آیا راهی برای درمان آنها وجود دارد؟ با ما همراه باشید تا با علت شکستگی آرچ وایر و  نحوه بهبود سیم آسیب دیده آشنا شویم.

یک متخصص ارتودنسی به طور دوره ای سیم قوس را به منظور وارد کردن نیرو به دندان ها تنظیم می نماید. این کار منجر می شود تا به تدریج دندان ها و فک بیمار به موقعیت مورد نظر که متخصص مایل است متمایل گردد.

انواع آرچ وایر

انتخاب نوع سیم به شرایط بیمار  و همچنین به ارتودنتیستی بیمار بستگی خواهد داشت. حتی ممکن است در طول درمان بیمار از انواع آرچ وایر استفاده نماید.

با ما همراه باشید قبل از اینکه بخواهیم با علت شکستگی آرچ وایر آشنا شویم ابتدا بهتر است با انواع آرچ وایر آشنا گردیم. 

انواع آرچ وایرها به این شرح است:

  • فولاد ضد زنگ
  • نیکل تیتانیوم (NiTi)
  • بتا تیتانیوم

علت شکستگی آرچ وایر

علت شکستگی آرچ وایر یک چیز معمول بوده و ممکن است از بین ده نفر دو تا سه نفر دچار این مشکل گردند. امکان دارد سیم پاره یا از جای خود خارج شده باشد.

از علت شکستگی آرچ وایر می توان به این موارد اشاره داشت:

مصرف غذاهای نامناسب

هنگامی که بریس در دهان خود دارید، بعضی از انواع مواد غذایی می توانند به آنها آسیب برسانند. که این مواد غذایی شامل:

غذاهای چسبنده: غذاهایی همچون: آدامس، تافی و دیگر آبنبات های جویدنی ممکن است به بریس ها گیر نمایند که می توانند باعث کشش سیم یا براکت ها گردند.

غذاهای سفت یا ترد: مصرف غذاهایی همچون: ذرت، سیب و ذرت بو داده هم ممکن است باعث کشش قسمت هایی از بریس ها از جمله سیم کمانی شوند.

صدمه به دهان: ضربه یا آسیب به خارج امکان دارد منجر به شکستن سیم قوسی گردد. این به احتمال بسیار زمان شرکت در ورزش یا درگیر شدن در بازی خشن اتفاق خواهد افتاد.

تکان دادن یا فشار دادن به براکت‌ها : این مورد هم می تواند یکی از علت های شکستگی آرچ وایر باشد. برای نمونه، استفاده کردن از خلال دندان یا انگشت به منظور جدا سازی تکه‌ای از غذا که در بریس ها گیر کرده امکان دارد سیم یا براکت را از جای خود خارج نماید.

خطرات و عوارض جانبی شکستگی سیم قوسی

حال که با علت شکستگی آرچ وایر آشنا شدیم بهتر است ببینیم اگر این مشکل پیش آمد آیا خطر یا عوارضی را به همراه خواهد داشت یا خیر. 

سیم شکسته ممکن است خطراتی را به همراه داشته باشد. این خطرات شامل:

ناراحتی: یک سیم کمانی شکسته ممکن است له داخل لب بیمار نفوذ نماید و منجر به درد و ناراحتی گردد.

بریدگی: امکان دارد سیم شکسته به علت بریدگی در داخل دهان باشد.

سیمی که از جای خود پاره شده باشد و یا بیرون زده شده باشد می تواند بافت های دهان بیمار را حرکت دهد. این امکان دارد منجر به ایجاد زخم های دهانی گردد.

این مطلب را هم بخوانید
چگونه باعث توقف خونریزی بعد از جراحی لثه شویم؟

عفونت: از دیگر عوارض و خطراتی که شکستگی آرچ وایر می تواند به همراه داشته باشد عفونت است. بریدگی یا زخمی که از یک سیم شکسته ایجاد شده امکان دارد دچار عفونت گردد. زمانی این اتفاق خواهد افتاد که بیمار دارای این علایم باشد:

  • تب
  • افزایش تورم و قرمزی
  • افزایش آسیب یا درد در ناحیه آسیب دیده
شکستگی آرچ وایر

اگر آرچ وایر پاره شده چه باید کرد؟

اگر سیم شکسته شده است، با متخصص ارتودنسی خود بهتر است تماس بگیرید. این کار به دو دلیل مهم می باشد:

شکستگی امکان دارد بر درمان شما تأثیر منفی داشته باشد، چرا که سیم شما نیرویی می باشد که برای تنظیم نمودن دندان ها و فک شما اعمال گردیده است.

شکستگی سیم قوسی ممکن است منجر به عوارضی همچون ناراحتی، بریدگی و زخم گردد.

درمان می تواند به وضعیت خاص بیمار مربوط باشد، اما امکان دارد شامل موارد زیر گردد:

به طور کامل یک سیم شکسته را جایگزین نمایید.

تنظیم نمودن مجدد سیم کمانی که از جای خود بیرون آمده 

تجویز نمودن آنتی بیوتیک در صورتی که وجود باکتریایی تایید شده باشد.

درمان های خانگی

در این میان، اگر آرچ وایر پاره گردیده و حواس شما را به هم زده است، بیایید تا زمانی که به متخصص ارتودنسی مراجعه نمایید اینها را با جزئیات بیشتر بررسی کنید.

واکس دندان

موم دندان به عنوان یک مانع می تواند به منظور جلوگیری از ضربه زدن سیم به دهان شما کمک کند. از مواد تشکیل شده در این موم می توان به سیلیکن اشاره داشت.

برای انجام این کار:

ابتدا یک تکه کوچک از موم دندان را بردارید.

با کمک انگشتان خود، موم را به صورت یک توپ کوچک در بیاورید.

سپس توپ را به سمت راست فشار داده و آن را کمی صاف نمایید.

موم دندان را به آرامی روی سیمی که بیرون زده شده است فشار دهید.

مداد پاک کن یا سواب پنبه ای

گاهی اوقات می توان از یک جسم نرم همچون پاک کن مداد یا سواب پنبه ها به منظور فشار دادن سیم کمانی و دوری از لب ها و گونه های خود استفاده و کمک گرفت.

به منظور حرکت دادن سیم، از پاک کن مداد یا سواب پنبه استفاده نمایید تا فشار ملایمی را به آرچ وایر وارد نمایید. تلاش نمایید سیم را در داخل آن قرار دهید تا صاف روی دندان شما قرار بگیرد و دیگر دهان شما را حرکت نداده و باعث آسیب به دهان و لب های شما نشود.

بریدن

با توجه به نظر متخصصان ارتودنتیستی بستن سیم بیرون زده تنها به عنوان آخرین راه حل سفارش می گردد. این هم به این جهت است که امکان دارد بخشی از سیم را ببلعید.

برای انجام امنیت آن:

ابتدا یک گاز تا شده یا یک تکه دستمال کاغذی را در اطراف محل قرار دهید. این کار می تواند قسمت بریده شده سیم را به دام بیاندازد و از مشکلات بیشتر تا زمانی که نزد متخصص ارتودنسی خود بروید کمک نماید.

از یک جفت ناخن گیر تیز استفاده کرده تا بتوانید قسمت بیرون زده سیم را جدا نمایید.

موم دندان را بر روی هر قسمتی که هنوز منجر به آسیب می گردد، بمالید.

مراقبت از بریدگی ها و زخم ها

در صورتی که سیم کمانی منجر به بریدگی شد، راه هایی به منظور کاهش ناراحتی و کمک به درمان آن وجود خواهد داشت.

این مطلب را هم بخوانید
مزایای ایمپلنت دندان دیجیتال چیست؟

این راه ها به این شرح هستند:

دهان خود را با کمک آب نمک بشویید.

از یک مسواک نرم استفاده کنید تا بریدگی یا زخم بهبود پیدا کند.

نوشیدنی و غذاهایی را انتخاب نمایید که نرم و یا خنک باشند (همچون بستنی، آب خنک).

از غذاهایی که تند یا اسیدی هستند و ممکن است بریدگی یا زخم را تحریک نمایند پرهیز نمایید.

یک بی حس کننده خوراکی موضعی بدون نسخه (OTC) را بر روی زخم خود بمالید.

آیا بهتر است سیم بریس را در خانه برداشت؟

اگر سیم آرچ وایر شما شکسته، بایستی به ارتودنتیست خود مراجعه نمایید تا سیم شکسته را بتواند جدا کند و با سیم جدید جایگزین نماید. اگر که بخشی از سیم از جای خود بیرون زده بود، متخصص ارتودنسی شما آن را با دقت در جای خود قرار خواهد داد.

تلاش نمایید سیمی را که شکسته یا از جای خود خارج گردیده است را بردارید. این نه تنها می تواند برای شما تأثیر منفی داشته باشد، بلکه امکان دارد درمان را هم به مخاطره بیاندازد.

جلوگیری از شکستگی آرچ وایر

با توجه و انجام مراحل زیر می توان به کاهش خطر شکستگی سیم تا حد امکان کمک نمود:

به آرامی مسواک کنید: از یک مسواک نرم استفاده نمایید تا بعد از هر وعده غذایی دندان های خود را به آرامی بتوانید بدون ایجاد مشکلی مسواک بزنید، سپس دهان خود را به طور کامل شستشو دهید تا تکه های غذای باقی مانده از بریس ها خارج گردند.

به متظور برداشتن غذای گیر کرده بهتر است از نخ دندان استفاده نمایید.

از مصرف بعضی از غذاها اجتناب نمایید: غذاهای چسبنده، ترد یا سفت ممکن است به براکت های شما آسیب برسانند.

زمان ورزش بهتر است از محافظ دهان استفاده نمایید: محافظ دهان نه تنها در برابر آسیب از دندان محافظت می نماید، بلکه از بریس های شما در برابر آسیب هم محافظت می نماید.

در آخر                           

اگر دارای بریس هستید، امکان دارد در سیم کمانی خود دچار شکستگی گردید. سیم شکسته ممکن است به داخل لب یا گونه شما نفوذ نماید و منجر به درد، بریدگی یا زخم گردد.

اگر سیم قوس شما پاره گردیده، سریعاً با متخصص ارتودنسی خود تماس برقرار کنید. متخصص ارتودنسی می تواند سیم شکسته را با یک سیم جدید جایگزین نماید و از بروز مشکلات جدی تر پیشگیری کند. همانطور که در بالا هم اشاره داشتیم شما می توانید در این میان، کارهایی در خانه انجام دهید تا به طور موقت ناراحتی ناشی از سیم شکسته را تا زمانی که به متخصص ارتودنسی خود مراجعه کنید کاهش دهید.

در هنگام انجام ارتودنسی بهتر است به مراکز معتبر مراجعه کنید تا دچار عوارض آن ناشی از درمان غیر اصولی نشوید. دندانپزشکی گلد مد از مراکز معتبر در زمینه دندانپزشکی است که تمامی روش های دندانپزشکی را با بهترین مواد انجام می دهد و شما با اطمینان کامل می توانید از خدمات این مرکز که شامل انواع جراحی: جراحی ریشه دندان، جراحی دندان عقل نهفته، جراحی لثه، جراحی ضایعات پاتول و همچنین انواع خدمات عمومی دندانپزشکی و زیبایی همچون ایمپلنت دیجیتال، کامپوزیت، ونیر و لمینت و … استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما
× پشتیبانی از طریق واتساپ