شکستگی ایمپلنت دندان 

شکستگی ایمپلنت دندان

ایمپلنت دندان شما شکسته شده؟ نمی دانید الان باید چه کاری انجام دهید؟ به دنبال علت شکستگی ایمپلنت دندان خود هستید در این مقاله ما سعی داریم شما را با علت های شکستگی ایمپلنت دندان و نحوه تعمیر آن آشنا سازیم. پس با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید.

شکستگی ایمپلنت دندان 

در زمانی که متوجه شکستگی ایمپلنت دندان خود می شوید، اولین کاری که بایستی در همین ابتدا انجام دهید این می باشد که یک نفس عمیق بکشید. هر چیزی امکان دارد باعث شکستگی ایمپلنت دندان شود که البته این موضوع بسیار نادر است‌. چرا که تمام جوانب قبل از انجام ایمپلنت توسط دندانپزشک بررسی می گردد و پس از معاینات لازم در صورتی که بیمار مناسب انجام ایمپلنت بود این عمل را انجام خواهد داد.

علت شکستگی ایمپلنت می تواند به احتمال زیاد به این دلیل باشد که یکی از قطعاتی که تاج یا پروتز بیمار را روی ایمپلنت نگه می دارد شل شده و یا از کار افتاده باشد.

در زمانی که متوجه شکستگی ایمپلنت خود می شوید آرامش خود را حفظ کرده و با دندانپزشک خود تماس حاصل فرمایید تا زمانی را برای ویزیت شما تعیین نماید. 

این موضوع توسط دندانپزشک مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت تا علت اصلی آن مشخص گردد. 

چگونگی شکستگی ایمپلنت دندان 

ایمپلنت های دندانی شامل خود ایمپلنت بوده که یک پایه سرامیکی یا تیتانیوم دارد. این پایه در استخوان فک بیمار تعبیه گردیده است، یک تکیه محل و یک تاج دندان است که این دو را به هم پیوند می زند. این ۳ قسمت به عنوان یک واحد عمل می نمایند، مشکل در هر یک از آنها می تواند منجر به عدم عملکرد صحیح ایمپلنت گردد. پیچ اباتمنت ضعیف ترین حلقه از ۳ قسمت می باشد. در اصل، وقتی صحبت از شکستگی ایمپلنت دندانی می گردد، پیچ اباتمنت می تواند بیشترین تقصیر را داشته باشد. 

حال بیایید به برخی از راه‌هایی که ممکن است بتوان با کمک آن متوجه شکستگی ایمپلنت دندانی خود شویم بپردازیم. 

ازبین رفتن تاج دندان 

با کمک ایمپلنت، روکش ها به وسیله پیچ یا با سیمان به ایمپلنت ثابت می گردند. بعضی از زمان ها شل شدن تاج به دلیل مشکلات پیچی که روکش را به ایمپلنت متصل می نماید، ایجاد می گردد. تعویض نمودن پیچ می تواند مشکل را تا حد ممکن حل نماید. اگر خود تاج بریده شده، ترک خورده و یا بیش از حد ساییده شده بود، بایستی آن را تعویض کرد.

این مطلب را هم بخوانید
 آرچ وایر در درمان ارتودنسی چیست؟

ازبین رفتن نیش

اگر محل آن تغییر پیدا نماید یا در هنگام گاز گرفتن احتیاج باشد که ایمپلنت بالا برود، امکان دارد چیزی جابجا گردد. علت آن هم می تواند به دلیل باقی مانده های مواد غذایی که بین تاج و بافت لثه گیر کرده اند باشد. از دیگر علل که باعث شل شدن یا شکستگی پیچ اباتمنت می شوند، دندان قروچه در خواب یا شل شدن ایمپلنت دندان به دلیل بیماری لثه باشد.

روشن است که راه حل های ساده‌ای برای ۳ شرط اول وجود خواهد داشت: 

مراجعه به متخصص بهداشت برای تمیز نمودن اطراف ایمپلنت و حذف کردن مواد زائد، تعویض نمودن پیچ های شل یا شکسته هایی که اباتمنت را محکم می نمایند و از نایت گارد سفارشی به منظور جلوگیری از آسیب‌های ناشی از آن استفاده نمود.

شکستگی ایمپلنت دندان

بیماری لثه

ایمپلنتی که به دلیل بیماری لثه در داخل خود استخوان شل شده است. برای اصلاح، بیش از حد از بین رفته و در نتیجه تنها راه، حذف آن برای درمان است. 

شاید برای شما سوال باشد که آیا در صورت شکست یا شکسته شدن یکی از ایمپلنت‌ها، ایمپلنت‌های دیگر در خطر قرار خواهند گرفت یا خیر؟

این موضوع بسیار نادر بوده که بیش از یک ایمپلنت به طور همزمان دچار آسیب قرار بگیرند.

درد یا تغییر

از دیگر علت هایی که موجب شکستگی ایمپلنت دندان می گردد شامل: درد، تورم یا زهکشی می باشد. این موارد نشانه های کلاسیکی می باشند که به بدن فرد دارای ایمپلنت می گوید یک چیزی اشتباه می باشد. در صورتی که ایمپلنت در اطراف خود دچار تورم شده باشد، شکست ایمپلنت قریب الوقوع می باشد. حتی امکان دارد با فرو رفتن لثه هایی که در حال حرکت در اطراف آن هستند، پایه فلزی در معرض دید قرار بگیرد.

این موضوع می تواند از علت شکستگی ایمپلنت در استخوان فک باشد یا اینکه می تواند نشانه ای از شکست ایمپلنت باشد که بعضی وقت ها بدون هیچ دلیلی مشخص می گردد. در این مواقع دندانپزشک برای تشخیص دقیق مشکل، اقدام به گرفتن عکس با کمک اشعه ایکس می نماید.

به هر صورت، به منظور رفع، بایستی ایمپلنت برداشته شود. پس از یک دوره بهبود، امکان دارد جراح ایمپلنت پیوند استخوان را به منظور افزایش مقدار استخوان جدید قبل از قرار دادن ایمپلنت جدید انجام نماید.

از دیگر نشانه های ایمپلنت دندان می توان به این موارد اشاره نمود: 

  • عفونت ناشی از باکتری
  • گردش خون ضعیف
  • مشکلات استخوانی
  • طعم و بوی بد در ناحیه ایمپلنت
  • واکنش های آلرژیک
این مطلب را هم بخوانید
فیکسچر ایمپلنت چیست؟

نحوه تعمیر شکستگی ایمپلنت دندان

در روند فرآیند تعمیر ایمپلنت دندان شکسته باید بگوییم که می توان به یک مرحله چند جلسه ای آن را تقسیم نمود. در صورتی که اگر به سرعت انجام پذیرد می توان بيشتر از يك مرحله را در يك قرار ملاقات انجام داد.

ارزیابی شکستگی ایمپلنت

شباهت بسیاری به ماشین یا کامپیوتری دارد که به درستی کار نمی کند، یک متخصص دندانپزشک به چیزهایی می پردازد که می توانند باعث ایجاد علائم خاص گردند. این متخصص دندانپزشک روند مشابهی را دنبال می نماید تا مشخص گردد چرا به نظر می رسد ایمپلنت دندان دچار شکستگی شده است. این امکان دارد شامل: لمس بافت لثه، گرفتن عکس اشعه ایکس و دستکاری دستی ایمپلنت برای علائم درد یا تورم باشد.

نقش درمان

پس از موضوع، برنامه ای برای اصلاح مشکل تهیه و به بیمار ارائه می گردد. به این شکل می توانید در این فرآیند شرکت نمایید. هر نوع درمان دندانپزشکی هم می تواند در کنار مزایا مضراتی را هم به همراه داشته باشد. در آخر هم این دهان بیمار است و باید با یک پیشنهاد درمانی مناسب احساس راحتی کند.

عمل شکستگی ایمپلنت دندان

پس از اینکه توافقی بین دندانپزشک و بیمار، صورت گرفت درمان انجام می شود. بسته به نوع مشکل، می توان اقدام به تعویض پیچ تیتانیوم، برداشتن تاج و یا اینکه اقدام به تعویض کامل تاج نمود.

هزینه های انجام تعمیر شکستگی ایمپلنت دندان

یکی از عللی که باعث ایجاد استرس در فرد می شود این است که هزینه انجام تعمیر ایمپلنت چه مقدار می باشد. بسته به نوع مشکل، محدوده قیمت هم می تواند بسیار متفاوت باشد. بدیهی می باشد که این درمان بیشترین هزینه را دارد و همچنین زمان بیشتری را هم طالب می باشد.

در آخر

ایمپلنت دندان ممکن است به دلایل مختلفی دچار شکستگی شود. برای آنکه بتوان به علت این موضوع پی برد بهترین پیشنهادی که ما می توانیم به شما بدهیم این است که ویزیت دندانپزشکی گرفته و از دندانپزشک خود بخواهید تا معاینات لازم را در مورد علت شکستگی ایمپلنت دندان شما انجام دهد.

اما خوب ایمپلنت دندان می تواند تا مدت ها سالم و پابرجا باقی بماند و در شرایطی بسیار نادر امکان دارد دچار شکستگی گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما
× پشتیبانی از طریق واتساپ