شکست ایمپلنت دندان چرا اتفاق می افتد؟

شکست ایمپلنت دندان

بیشتر درمان ها برای ایمپلنت دندان تا آخر عمر برای فرد دوام می آورد، اما احتمال کمی هم برای شکست ایمپلنت دندان وجود دارد. دانستن علائم مبتنی بر شکست معمولی ایمپلنت های دندانی ممکن است بتواند از بدتر شدن مشکل جلوگیری کند. انتخاب دندانپزشک ماهر یا یک جراح دهان، می تواند مشکل شما را هموار کند. راهنمایی های ما می تواند به شما کمک کند تا علائم و نشانه های شکست ایمپلنت های دندانی و کارهایی که باید به محض نمایان شدن مشکل، آن را انجام دهید را درک کنید. با ما همراه باشید تا با نحوه شناسایی شکست ایمپلنت دندان آشنا گردیم.

علائم اولیه شکست ایمپلنت دندان

پس از انجام جراحی استخوان فک، لثه و دندان باید مقداری درد و تورم را هم انتظار داشته باشید. با این حال، ناراحتی معمولاً پس از ۵ تا ۷ روز پس از جراحی شروع به کاهش می کند. اگر هر یک از علائم زیر را طی ۳ یا ۴ ماه پس از انجام ایمپلنت تجربه کنید، شاید مشکلی در کار شما وجود داشته باشد.

ادامه درد و ناراحتی

درد مداوم یا شدید پس از یک هفته اول یا بیشتر پس از جراحی می تواند نشانه عفونت یا آسیب به اعصاب، دندان ها یا رگ های خونی اطراف باشد. اگر نگرانید که درد شما غیرعادی است، سریع جراح را مطلع کنید تا به سرعت مشکل را شناسایی و برطرف نماید.

تورم، التهاب و خونریزی

قرمزی، تورم، التهاب و خونریزی در اطراف محل کاشت دندان علامت بعد از روزهای اول است. اگر عفونتی ایجاد شد، در افراد سیگاری، افراد مبتلا به بیماری خودایمنی یا دیابت و کسانی که بهداشت دهان و دندان ضعیفی دارند، اتفاق می افتد. مهم است که فوراً این موارد بررسی شود و از شکست احتمالی ایمپلنت جلوگیری کرد.

رکود لثه از علائم شکست ایمپلنت دندان

تحلیل رفتن لثه معمولاً نتیجه تجمع پلاک و بیماری لثه است و می تواند در اثر مسواک زدن نادرست ایجاد شود. اگر ناحیه را خوب تمیز نگه ندارید یا بد مسواک بزنید می توانید فرورفتگی لثه را در اطراف ایمپلنت مشاهده کنید. در نهایت، فرورفتگی لثه در اطراف ایمپلنت منجر به علائم شکست ایمپلنت دندان می شود.

ایمپلنت شل

ایمپلنت های دندانی طوری طراحی شده اند که به اندازه دندان های طبیعی قوی هستند. اگر قوی نباشند، وجود ایمپلنت باعث تحریک و رشد استخوانی می شود و با ایمپلنتی که احساس لرزش دارد ممکن است نتواند به درستی با استخوان فک ترکیب شود. اگر با دندان مصنوعی هم احساس لق شدن دلشتید، فوراً جراح را مطلع کنید تا مشکل تشخیص و برطرف شود.

مشکل جویدن

ایمپلنت ها هم باید مثل هر دندان دیگری احساس و عملکرد مناسب داشته باشد و نباید هنگام غذا خوردن باعث ناراحتی آنها شود. اگر در جویدن مشکل دارید، ممکن است در زاویه، اندازه یا شکل ایمپلنت مشکلی بوجود آید یا دندان شما کمی لق شده باشد. برای جلوگیری از شکست ایمپلنت و مشکلات غذایی، آنها را زودتر بررسی کنید.

علائم دیر رس شکست ایمپلنت دندان

هر چند بعضی از شکست های ایمپلنت دندانی علائمی در چند ماه اول نشان می دهند. مشکلات دیگری هم هستند که ممکن است چندین سال بعد از انجام ایمپلنت ظاهر شوند. اگر هر یک از علائم ذکر شده در بالا و همچنین علائم ذکر شده در زیر را تجربه کردید، مهم است که با جراح دهان خود مشورت کنید.

آسیب عصب یا بافت

هنگامی که ایمپلنت خیلی نزدیک به عصب باشد، احساس گزگز یا بی حسی در صورت، زبان، لب ها و لثه ها خواهید داشت. این می تواند بر توانایی شما برای خوردن و نوشیدن تأثیر بگذارد و هرگز نباید نادیده گرفته شود.

این مطلب را هم بخوانید
نحوه ی بهبودی بعد از جراحی پیوند استخوان

رد کردن جسم خارجی از بدن

گاهی بدن جسم خارجی را رد می کند. از جمله چیزهایی مانند پیوند اعضا، پروتزها و دندان های جایگزین هستند. اگر حتی سال‌ها پس از جراحی ایمپلنت دندان، درد، التهاب، لرز یا تب را تجربه می کنید، ممکن است بدن شما کاشت آلیاژ تیتانیوم را رد کند.

ایمپلنت بیرون زده

ضربه زدن، برنامه ریزی ضعیف یا تغییر در ساختار صورت، می تواند منجر به کاشت دندانی شود که به داخل حفره سینوسی بیرون زده است. این مشکل معمولاً با پیوند استخوان سینوس و یک ایمپلنت جدید که پس از یک فاصله طولانی برای بهبود قرار می‌گیرد، قابل جبران است.

آسیب صورت از علایم شکست ایمپلنت دندان

ضربه به دهان یا صورت می تواند باعث از بین رفتن دندان های مصنوعی شود، ضربه حتی می تواند دندان های طبیعی را هم از بین ببرد. مثلاً بلافاصله پس از تصادف به جراح مراجعه کنید تا دریابید که آیا جایگزین دندانها را می توان نجات داد یا می توان دندان های تازه از دست رفته را جایگزین کرد.

جلوگیری از شکست ایمپلنت دندان

خبر خوب این است که اکثر علائم شکست ایمپلنت دندانی با مشورت پزشک مجرب قابل پیشگیری هستند و هر کاری که می توانید برای مراقبت از سلامت دهان خود انجام دهید. نرخ واقعی شکست ایمپلنت دندان تنها در حدود 5 تا 10 درصد موارد است که برخی از تخمین‌ها زمانی که بهترین روش‌ها به طور کامل دنبال می‌شوند به 1.6 درصد می‌رسد.

ابتدا بیماری لثه را درمان کنید.

در صورت وجود سایر مشکلات سلامت دهان، به خصوص بیماری پریودنتال (لثه) نمی توان از ایمپلنت های دندانی استفاده کرد. بیماری لثه را می توان با استفاده از درمان های غیرجراحی و یا حتی جراحی درمان کرد و با رعایت بهداشت دهان و دندان از آن پیشگیری کرد.

درمان التهاب لثه و پریودنتیت قبل از جراحی به جلوگیری از عفونت و تحلیل لثه در اطراف دندان جایگزین کمک می کند. همچنین می‌دانید که عفونت بافت لثه به جای علائم پریودنتیت، نشانه شکست ایمپلنت دندان است.

در صورت نیاز، پیوند استخوان انجام دهید.

ایمپلنت های دندانی تنها در صورتی می توانند موفق باشند که تراکم استخوان کافی در فک برای حمایت از پست وجود داشته باشد.

بیمارانی که استخوان ناکافی دارند.

به دلیل پوکی استخوان یا سایر مشکلات سلامتی نباید جراحی ایمپلنت دندان را انجام دهند، مگر اینکه ابتدا پیوند استخوان انجام شود.

با کمک یک جراح با تجربه می تواند ارزیابی کند که در کجا به پیوند استخوان نیاز است و چه تعداد تاج می تواند توسط پست‌ها پشتیبانی شود. این باید مانع از لق شدن دندانهای جایگزین شود.

سیگار نکشید.

عامل دیگر این است که سیگار کشیدن یا کافئین دندان های شما را لکه دار می کند. هنگامی که روی ایمپلنت‌ها، بریج‌ها و روکش‌های دندانی سرمایه‌گذاری می‌کنید، ترک سیگار راهی عالی برای محافظت از سرمایه‌گذاری‌ و حفظ سفیدی دندان های شما به شکل «سفید مرواریدی» است.

بهداشت دهان و دندان را به طور مداوم رعایت کنید.

بهداشت نامناسب دهان یکی از دلایل اصلی تشکیل پلاک است که می تواند منجر به حفره و التهاب لثه شود. در برخی موارد، همچنین باعث تحلیل لثه و از دست دادن دندان می شود که همه با عادات سالم قابل پیشگیری هستند.

دستورالعمل های بهداشتی جراح شما برای جلوگیری از عفونت اطراف دندان داده را رعایت کنید. این کار از دندان های طبیعی نیز محافظت می کند. پس از جراحی ایمپلنت دندان، دندان های خود را به آرامی تمیز کنید تا این ناحیه بهبود یابد و عادات بهداشت دهان و دندان توصیه شده را همیشه حفظ کنید و هر دو سال یکبار برای تمیز کردن حرفه ای به دندانپزشک مراجعه کنید.

شکست ایمپلنت دندان

موارد خاص که مسواک زدن مشکل است.

اگر مهارت دست شما ضعیف است یا توانایی نخ دندان کشیدن و مسواک زدن کامل را ندارید، ممکن است برای جلوگیری از علائم شکست ایمپلنت دندان به یک برس الکتریکی یا خودکار مخصوص نیاز داشته باشید. در برخی موارد، جراح شما ممکن است تشخیص دهد که شما کاندید مناسبی برای ایمپلنت نیستید.

این مطلب را هم بخوانید
  متخصص ارتودنسی خوب در تهران

یک رژیم غذایی سالم و متعادل داشته باشید.

در ارتباط با بهداشت مناسب دندان و معاینات منظم دندانپزشکی، رژیم غذایی شما در مورد ایمپلنت تفاوت ایجاد می کند. در مرحله اول، مصرف کافی ویتامین ها و مواد معدنی می تواند به تقویت استخوان فک که از پست، اباتمنت و تاج کمک می کند، استفاده کند. ثانیاً، اجتناب از غذاهایی که سیستم ایمنی شما را تضعیف می‌کنند و شما را در برابر عفونت آسیب‌پذیرتر می نمایند، ضروری است. در زیر به بررسی هر یک از این نکات می پردازیم.

یک متخصص کاشت دندان با تجربه انتخاب کنید.

وقتی همه چیز گفته می شود و انجام می شود، تاثیرگذارترین عامل در موفقیت ایمپلنت، انتخاب دندانپزشک مناسب ایمپلنت دندان برای درمان شما است. جراحان دندانپزشک باتجربه قبل از توصیه ایمپلنت دندان، سلامت دهان و دندان شما را با جزئیات دقیق ارزیابی می کنند و کل فرآیند را با دقت کامل تکمیل می کنند.

اگر قصد انجام جراحی ایمپلنت دندان را دارید، از دوستان و اعضای خانواده ای که ایمپلنت دندانی دارند بپرسید که آنها شخصاً چه کسانی را توصیه می کنند. حداقل در جراح فک و صورت به دنبال ویژگی های زیر باشید:

برای ارزیابی استخوان فک و قرار دادن ایمپلنت ایده آل، عکس رادیوگرافی دندان را انجام می دهد.

پزشک سوالات بسیاری در مورد سابقه پزشکی، داروها و آلرژی شما می پرسد تا ببیند آیا شما کاندید مناسبی برای ایمپلنت هستید یا خیر.

در صورت مشاهده علائم از دست دادن استخوان یا ناکافی بودن استخوان برای حمایت از پست، پیوند استخوان را توصیه می کند.

پایه، اباتمنت و تاج دندان را به طور جداگانه نصب می کند تا زمان کافی برای استئواینتگراسیون داشته باشد.

در صورت بروز علائم شکست ایمپلنت دندان، تماس با آن آسان است.

یک جراح ماهر و با تجربه هر کاری که ممکن است انجام می دهد تا مطمئن شود که جراحی شما موفقیت آمیز بوده است. وقتی پزشک مجرب باشد! می توانید با اعتماد به نفس کامل کار خود را ادامه دهید.

هر ایمپلنت را درست مانند یک دندان طبیعی درمان کنید.

میزان موفقیت ایمپلنت های دندانی به خصوص با مراقبت مناسب بسیار بالاست. برای اینکه بهترین شانس موفقیت را به خود بدهید، فقط نیاز دارید:

  • یک طرح درمانی با کیفیت که توسط جراح مجرب انجام می شود، داشته باشید.
  • مراقبت های دقیق که شامل رعایت دستورالعمل هایی که توسط دندانپزشک ارائه شده را دنبال کنید.
  • تعهد مداوم به رژیم غذایی، سبک زندگی و بهداشت دهان و دندان داشته باشید.
  • اگر احساس درد، ناراحتی، بی حسی یا لرزش دندان دارید، فوراً با جراح خود تماس بگیرید. اقدام به موقع، احتمال حفظ ایمپلنت و جلوگیری از جراحی های بعدی را کاهش می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما
× پشتیبانی از طریق واتساپ