طرز استفاده نخ دندان به شکل صحیح

طرز استفاده از نخ دندان

زمانی که عجله دارید مطمئناً شده از بهداشت دهان و دندان خود غافل گردید و بدون آنکه بخواهید مسواک بزنید، نخ دندان بکشید و یا حتی بدون آنکه از دهان شویه استفاده نمایید از خانه خارج گردید. مراقبت کردن از دندان ها و لثه ها بایستی همیشه در اولویت برنامه روزانه ما باشد، به خصوص استفاده از نخ دندان هم به صورت روزانه توسط دندانپزشکان بسیار توصیه می گردد. حذف نمودن پلاک یکی از بهترین روش ها به منظور محافظت در برابر بیماری لثه می باشد. با این حال، رسیدگی به فضای بین دندان ها با مسواک کردن یک راه حل عالی و آسان است. با ما در این مقاله همراه باشید تا با طرز استفاده از نخ دندان به شکل صحیح آشنا گردیم.

مزایای استفاده از نخ دندان برای دندان ها و لثه 

در ادامه قبل از اینکه بخواهیم به نحوه درست استفاده نمودن نخ دندان اشاره کنیم، بهتر است ابتدا با مزایای انجام نخ دادن کشیدن کمی آشنا گردیم. از مزایای استفاده از نخ دندان می توان به این موارد اشاره داشت:

برداشتن پلاک

نخ دندان به منظور برداشتن پلاک از بین دندان ها و زیر خط لثه (محلی که دندان با لثه برخورد می کند) کمک می نماید و همچنین می تواند به توقف درمان لثه کمک شایانی نماید.

سلامت دهان و دندان

تمیز نمودن روزانه بین دندان ها این مزایای را در پیش دارد که از مشکلات سلامت دهان همچون حفره ها یا بیماری لثه جلوگیری گردد و باعث بهبود و درمان ها گردد.

 نخ دندان نقش مهمی در کمک به حفظ سلامت کلی بدن انسان خواهد داشت. به عبارتی با استفاده روزانه و منظم از نخ دندان می توان از ایجاد بسیاری از بیماری های بدن جلوگیری نموده و زیبایی چهره خود را تضمین نمود.

باکتری از پلاک، اسید آزاد را می سازد که مینای دندان را می تواند بخورد و منجر به ایجاد حفره گردد. 

 پلاک هایی که به طور معمول برداشته نمی‌شوند، در آخر می توانند  تبدیل به بیماری لثه شوند که فقط توسط دندانپزشک قابل درمان می باشد.

در مراحل اولیه بیماری لثه، لثه قرمز شده، متورم می گردد.

کنترل ژنژیو

اگرچه ژنژیو به طور معمول برگشت پذیر می باشد، اما احتیاج به تمیز نمودن حرفه ای دندان و به دنبال آن بهداشت دهان و دندان وجود خواهد داشت تا بتوان از بروز احتمالی آن جلوگیری کرد.

کنترل پریودنتیت 

 بیماری پیشرفته لثه، با نام پریودنتیت، از عوامل اصلی از دست رفتن دندان می باشد و امکان دارد در طول زمان شدید گردد.

پیشگیری از مشکلات دهان و دندان

با مراقبت نمودن روزانه از لثه ها با کمک نخ دندان کشیدن هر روز می تواند به جلوگیری از مشکلات سلامت دهان کمک نمود. 

این مطلب را هم بخوانید
دندان مصنوعی تکه ای چیست؟

بهداشت دهان و دندان از دندان ها و لثه ها می تواند در برابر بسیاری از بیماری های دندانی و دیگر مشکلاتی که ممکن است برای انسان رخ دهد و سلامت او را به مخاطره بی اندازد محافظت می نماید. برخی از مطالعات نشان داده است که بیماری پیشرفته لثه امکان دارد با دیگر بیماری ها همچون، سکته مغزی و بیماری قلبی مرتبط بوده باشد. تحقیقاتی که از این پیوند پشتیبانی می نماید در حال انجام بوده و بایستی به منظور مشاوره با متخصصان مراقبت های بهداشتی خود درمیان گذاشته شود. 

طرز استفاده از نخ دندان

نکات طرز استفاده نخ دندان

حال نوبت آن است به سراغ استفاده از نخ دندان برویم و ببینیم به چه صورت بهتر است از نخ دندان استفاده کرده و در زمان استفاده از نخ دندان بایستی به چه نکاتی توجه نمود. همچنان با ما همراه باشید.

زمانی که صحبت از کشیدن دندان در میان باشد، مهم می باشد که از تکنیک مناسب استفاده نمایید. در ادامه یک راهنمای ساده وجود داشته که به شما کمک می نماید تا با نحوه صحیح نخ دندان کشیدن آشنا گردید.

مرحله اول طرز استفاده نخ دندان

همیشه به صورت ملایم کار خود را انجام دهید، در صورتی که بیش از تهاجمی از نخ دندان استفاده گردد، امکان دارد به لثه های خود آسیب وارد نمایید.

مرحله دوم طرز استفاده نخ دندان

در حد 18 سانت نخ را جدا نموده و انتهای آن را برداشته و به دور یک انگشت هر دست خود بپیچید.

مرحله سوم طرز استفاده از نخ دندان

نخ دندان را به آرامی بین انگشتان شست و سبابه خود قرار داده، به صورتی که حدود 1 سانت بین آنها کشیده باشد.

مرحله چهارم طرز استفاده نخ دندان

به منظور قرار دادن بین دندان ها از حرکات تکان دهنده ملایم استفاده نمایید.

مرحله پنجم طرز استفاده نخ دندان

زمانی که نخ دندان رسید به خط لثه، آن را به شکل C در برابر دندان خم نمایید.

مرحله ششم طرز استفاده نخ دندان

سپس به آرامی نخ دندان را به سمت بالا برده و از دهان خارج نمایید.

با یک ریتم منظم ادامه داده و اطمینان پیدا نمایید که تمام دندان های خود را به طور کامل نخ دندان کشیده باشید.

پس از اینکه نخ دندان کشیدن شما تمام شد، همیشه نخ استفاده شده را دور بی اندازید.

در صورتی که پس از چند روز استفاده نمودن از نخ دندان مشاهده نمودید، ممکن است بیماری لثه داشته باشید، بایستی در کمترین زمان ممکن خود را به دندانپزشک نشان دهید تا علت و درمان آن توسط دندانپزشک صورت پذیرد.

این مطلب را هم بخوانید
مزایای ایمپلنت دندان دیجیتال چیست؟

چند وقت یکبار بایستی نخ دندان کشید؟

برای زمان کشیدن نخ دندان باید بگوییم که از سن 12 سالگی به بعد، بایستی از مسواک بین دندانی یا همان نخ دندان به منظور تمیز نمودن بین دندان های خود استفاده نمود. نخ دندان یک بار در روز قبل از اینکه عمل مسواک زدن انجام پذیرد، استفاده باید گردد و یکبار هم قبل از خواب یا هر زمانی از روز که وقت کافی دارید و می توانید چند دقیقه را به تمیز نمودن دندان های خود اختصاص دهید و به صورت کامل نخ دندان بکشید. 

چگونه می توان بهداشت دهان و دندان را حفظ کرد؟

استفاده از نخ دندان هر روز بایستی یک گام مهم در روال کلی بهداشت دهان و دندان ما باشد، اما خوب برنامه سلامت دهان و دندان نمی تواند به همین جا ختم گردد. به منظور حفظ سلامت دهان و دندان خود، توجه به چند نکته بهداشتی می تواند مفید باشد.

این نکات بهداشتی دهان و دندان به این شرح است:

دندان های خود را ۲ بار در روز با یک خمیر دندان دارای فلوراید تمیز نمایید.

حداقل روزی یکبار از نخ دندان استفاده کرده و بین دندان های خود را نخ دندان بکشید.

مسواک خود را هر ۳ تا ۴ ماه یکبار یا هنگامی که شروع به ساییدگی می کند، تعویض نمایید. 

از یک رژیم غذایی سالم و مقوی مناسب دندان ها استفاده نمایید.

به طور مناسب به منظور تمیز نمودن و معاینه به دندانپزشک خود مراجعه نمایید.

در صورتی که با درد و مشکلات لثه دست و پنجه نرم می نمایید، بهتر است به دندانپزشک مراجعه و مشکلات پیش آمده دندانی را با او درمیان بگذارید.

در آخر

با استفاده نمودن از نخ دندان در کنار مسواک کردن، می توان از دندان ها و لثه ها مراقبت نمود و همچنین می توانید با مراقبت و بهداشت دهان و دندان در حفظ سلامت کلی بدن خود هم کوشا و موفق باشید.

3 بار استفاده نمودن از نخ دندان حداقل یک بار در روز می تواند از مشکلات سلامت دهان همچون بیماری لثه و حفره جلوگیری نماید.

دندانپزشکی گلد مد از مراکز معتبر در زمینه دندانپزشکی است که تمامی روش های دندانپزشکی را با بهترین مواد انجام می دهد و شما با اطمینان کامل می توانید از خدمات این مرکز که شامل انواع جراحی: جراحی ریشه دندان، جراحی دندان عقل نهفته، جراحی لثه، جراحی ضایعات پاتول و همچنین انواع خدمات عمومی دندانپزشکی و زیبایی همچون ایمپلنت دیجیتال، کامپوزیت، ونیر و لمینت و … استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما
× پشتیبانی از طریق واتساپ