علائم عفونت ایمپلنت دندان چیست؟ 

علائم عفونت ایمپلنت دندان

آیا مصرف آنتی بیوتیک در درمان عفونت ایمپلنت دندان ضروری می باشد؟ ابتدا باید بدانیم علائم عفونت ایمپلنت دندان چیست و پس از آن اقدام به درمان عفونت ایمپلنت دندان کرد و این موضوع با کمک دندانپزشک متخصص و حاذق امکان پذیر می باشد. ما در این مقاله شما را با علائم عفونت ایمپلنت دندان آشنا می سازیم و می بینیم آیا داروی آنتی بیوتیک می تواند برای درمان علائم عفونت ایمپلنت دندان موثر باشد یا خیر. پس با ما همراه باشید. 

تحقیقات انجام شده نشان می دهد که حدود نیمی از روش های کاشت دندان ها می تواند به عفونت ختم گردد.

پری ایمپلنت الزاماً به معنای از بین رفتن ایمپلنت نمی باشد. تشخیص و درمان کردن سریع و به موقع می تواند باعث نجات ترمیم شود. 

عوامل خطر عفونت ایمپلنت دندانی

از شایع ترین عللی که می تواند منجر به عفونت ایمپلنت دندانی شوند عبارتند از:

  • بهداشت ضعیف دهان و دندان
  • سیگار کشیدن
  • بیماری پریودنتال

مراقبت هایی که پس از ایمپلنت توسط دندانپزشک تجویز می گردد بسیار حیاتی می باشد. اگر روزانه مسواک زده نشود و نخ دندان کشیده نشود، اجازه ورود و سکونت قارچ ها و باکتری ها در دهان را خواهید داد. این موارد به تدریج راه خود را به سمت بافت های سخت و نرم اطراف ایمپلنت باز می نمایند. عفونت امکان دارد باعث ایجاد انواع مشکلات ایمپلنت دندان گردد.

افرادی که تنباکو مصرف می کنند غلظت بیشتری از آنزیمی به نام آرژیناز را در ترشحات خود خواهند داشت. استدلال می گردد که باعث کاهش تولید اکسید نیتریک می شود. این امر بزاق را اسیدی تر می نماید و محیطی عالی برای رشد کردن باکتری ها ایجاد خواهد کرد. پس افراد سیگاری در برابر عفونت های ایمپلنت دندان آسیب پذیرتر خواهند بود.

بیماران با سابقه پریودنتیت هم در معرض خطر بیشتری قرار خواهند داشت. مطمئناً قبل از کاشت بایستی حتماً درمان گردد، اما در رابطه با بیماری لثه باید بگوییم که تمایل زیادی به بازگشت دارد. از دست دادن استخوان هم در چنین مواردی بارزتر می باشد و باعث می شود تا احتمال شکست ایمپلنت بیشتر شود.

در کل، علائم عفونت ایمپلنت دندان به طور معمول همیشه با عوامل خطر بیمار محور مرتبط می باشد. در موارد زیر قابل ذکر بوده، اما میزان عفونت که از این موارد ناشی می شود بسیار پایین می باشد:

حساسیت به تیتانیوم 

بیماری های سیستمیک همچون دیابت

مقدار اضافی سیمان در زمان قرار دادن تاج

توزیع نابرابر نیروی گاز گرفتن

علائم عفونت ایمپلنت دندان

بهتر است در صورت مشاهده هر یک از این علائم، بلافاصله با دندانپزشک خود تماس برقرار نمایید:

  • تورم اطراف ایمپلنت
  • تغییر رنگ لثه
  • خونریزی از محل ایمپلنت
  • یک ایمپلنت شل
  • تب
  • تپش در گوش شما
  • دردی که با دارو از بین نرفته

درد در ارتباط با عفونت ایمپلنت نسبتا نادر می باشد، اما اگر وجود داشته باشد، به طور معمول به این معنی خواهد بود که مشکل شدید می باشد. سایر دلایل نگرانی همچون علائم لیفت سینوس و عفونت پیوند استخوان می باشد. در صورتی که هر یک از این علائم را مشاهده نمودید، سریعاً از دنداپزشک خود یک وقت ویزیت بگیرید و به درمان علائم عفونت ایمپلنت دندان بپردازید.

علائم عفونت ایمپلنت دندان

توجه داشته باشید که نبود درد همیشه به معنای عدم وجود بیماری نخواهد بود. به همین جهت است که معاینات دندانپزشکی به موقع و مناسب بسیار مهم می باشد.

این مطلب را هم بخوانید
آنتی بیوتیک برای عفونت لثه کودکان

علائم عفونت ایمپلنت دندان البته شامل عمق کاوش بسیار پاکت های اطراف ایمپلنت و همچنین از دست رفتن تدریجی استخوان در ناحیه آسیب دیده خواهد بود. با این اوصاف، این موارد را فقط یک متخصص همچون دندانپزشک یا پریودنتیست می تواند تشخیص دهند.

مراحل عفونت ایمپلنت دندانی

در رابطه با مراحل عفونت ایمپلنت دندان باید بگوییم که می توان به دو مرحله آن را وصف نمود. اولین مورد به عنوان موکوزیت اطراف ایمپلنت قابل شناسایی است. زمانی که درمان نگردد، می تواند به یک بیماری جدی تر، پری ایمپلنتیت تبدیل گردد.

هر دو به طور همسان به بیماری لثه تبدیل می نمایند، اما امکان دارد با سرعت بیشتری ایجاد گردند. این به این دلیل می باشد که چسبندگی ایمپلنت نسبت به دندان طبیعی دوام کمتری خواهند داشت. علائم حتی امکان دارد سال ها پس از اینکه کاشت ایمپلنت انجام شده نمایان گردد.

نحوه درمان علائم عفونت ایمپلنت دندان

ابتدا از دندان های بیمار یک عکس رادیوگرافی انجام می گردد تا مشخص گردد که آیا از دست رفتن استخوان وجود داشته یا خیر. به دنبال آن پروب پریودنتال انجام می گردد. این امکان باعث می شود تا تشخیص دقیق مرحله عفونت فراهم گردد. سپس، دندانپزشک یک برنامه درمانی را برای بیمار خود پیشنهاد می نماید.

در ادامه علائم عفونت ایمپلنت دندان چند مورد از بهترین درمان ها را که مناسب هستند را نام خواهیم برد. البته اضافه کنیم به طور معمول به صورت ترکیبی انجام می گردد.

نظافت مکانیکی

جرم گیری و ریشه زنی لثه های ملتهب

جیب های مخاطی کم عمق را می توان با کمک دستگاه اولتراسونیک یا اینکه با کمک کورت های فیبر کربن پاکسازی نمود. به این دبریدمان زیر مخاطی گفته می شود. امواج با فرکانس بالا به دندانپزشک این اجازه را می دهد تا مواد آلوده را از اطراف ایمپلنت خارج نماید.

در صورتی که جیب های مخاطی 5 میلی‌متر یا دارای عمق بیشتری باشند، امکان دارد دندانپزشک پولیش را با کمک یک فنجان و خمیر لاستیکی، نخ دندان مکانیکی یا ابزارهای جرمگیری ظریف پیشنهاد نماید. در چنین حالتی ابزارها بایستی عمیق تر گردند و مهم می باشد که سطح میله زبر نگردد.

دبریدمان مکانیکی غالباً همراه با ضد عفونی کننده موضعی توسط دندانپزشک انجام می پذیرد. این تنها در صورتی انجام می گردد که عمق جیب بزرگتر از 4 میلی متر تعیین شده باشد.

این مطلب را هم بخوانید
راه های مقابله با قفل فک و رگ به رگ شدن فک

روش جراحی

مدیریت جراحی عفونت ایمپلنت به طور معمول هنگامی انجام می گردد که میله در یک محل غیر زیبایی قرار گرفته باشد.

لثه ها باز شده و به عقب باز می گردند تا این امکان را به دندانپزشک دهند تا دسترسی بهتری به ناحیه آلوده داشته باشند

. یک تمیز نمودن مکانیکی غالباً با کمک ضد عفونی کننده ها انجام می پذیرد. گاهی مواقع به این روش دبریدمان فلپ باز هم می گویند.

بگوییم این گزینه درمانی با عوارض احتمالی بسیاری همراه می باشد. قرار گرفتن در معرض غشاهای متخلخل می تواند باعث لیجاد عفونت بیشتر، به خصوص در طول دوره بهبودی گردد. فقط در صورتی باید انجام پذیرد که سایر انواع درمان با شکست مواجه گردند.

آنتی بیوتیک عفونت ایمپلنت دندان

دندانپزشک ابتدا وضعیت پریودنتال دندان های باقی مانده را مورد بررسی قرار می دهد. بر اساس این اطلاعات، او تعیین می نماید که آیا آنتی بیوتیک ها را به شکل موضعی یا سیستمیک تجویز نماید یا خیر.

اگر پری ایمپلنتیت محدود به اطراف ایمپلنت گردد و بیماری دیگری هم در دهان وجود نداشت، امکان دارد آنتی بیوتیک های موضعی انتخاب و تجویز گردند. آنتی بیوتیک را بسته به تجویز دندانپزشک بایستی برای چند روز استفاده نمود.

در صورتی که عفونت به ناحیه بزرگتری در دهان انتشار پیدا کرده باشد. امکان دارد آنتی بیوتیک ها به صورت سیستمیک تجویز گردند. زمانی که بیمار به طور همزمان از پریودنتیت هم رنج ببرد، همین اتفاق خواهد افتاد.

درمان آنتی بیوتیکی امکان دارد در عرض چند هفته یا چند ماه تکرار گردد.

برداشتن ایمپلنت

در صورتی که موکوزیت اطراف ایمپلنت به پری ایمپلنتیت تبدیل گردد و همچنین مقدار قابل توجهی از استخوان هم از بین رفته باشد، امکان دارد دنداپزشک تجویز به برداشتن ایمپلنت نماید. برداشتن ایمپلنت دندان با کمک یک ابزار جراحی به نام ترفین انجام می پذیرد.

از یک طرف دیگر، دندانپزشک امکان دارد پس از معاینه تصمیم بگیرد که از دست دادن استخوان تا جایی که بتوان ایمپلنت را با فورسپس استخراج نمود ادامه دهد. این تصمیم هنگامی گرفته می شود که کمتر از 3 تا 4 میلی متر استخوان نگهدارنده وجود داشته باشد.

بعضی از بیماران امکان دارد پس از انجام پیوند استخوان و چندین ماه درمان واجد شرایط کاشت مجدد گردند.

در آخر

علائم عفونت ایمپلنت دندان در صورتی که وجود داشته باشد بایستی برای نجات سریع ایمپلنت های دندانی به دندانپزشک مراجعه و درمان را سریعتر شروع نمایید. همچنین را هم اضافه کنیم ممکن است حتی پس از چند سال هم علائم عفونت ایمپلنت دندان رخ نشان دهد، پس بهتر است از ایمپلنت های دندانی خود به نحو احسنت مراقبت و بهداشت دهان و دندان خود را به نحو احسنت انجام دهید.

 دندانپزشکی گلدمد ارائه دهنده انواع خدمات از قبیل: جراحی دندان، کامپوزیت، ونیر و لمینت دندان و … با بهترین کیفیت و قیمت مناسب می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما
× پشتیبانی از طریق واتساپ