علایم پوسیدگی دندان

علایم پوسیدگی دندان

پوسیدگی دندان یکی از عللی است که اگر به موقع تشخیص داده و درمان نگردد می تواند مشکلات مخربی را به همراه داشته باشد که از همه بدتر تخیله دندان می باشد. اما چگونه می توان اقدام به تشخیص علایم پوسیدگی دندان بدهیم و در همان وهله اول شناسایی و به فکر درمان آن بربیاییم؟ با ما همراه باشید تا با نحوه تشخیص علایم پوسیدگی دندان آشنا گردیم.

پوسیدگی دندان ها می تواند موجب ایجاد درد در دندان ها گردد. در صورت عدم درمان، پوسیدگی دندان ها می تواند حتی باعث بوجود آمدن بیماری در افراد نیز شود که با آسیب های سیستمیک ارتباط دارد. پوسیدگی دندان در صورتی که سریع تشخیص داده شود قابل درمان می باشد.

علت باعث پوسیدگی دندان؟

بیشتر از 700 نوع میکروب (جانداران زنده کوچک) در دهان ما وجود دارند و در حال زندگی هستند.

برخی از باکتری ها می توانند برای بدن ما مفید باشند و به تجزیه و تحلیل و هضم غذا کمک نمایند. سایر باکتری ها هم مضر می باشند و می توانند باعث ایجاد بیماری گردند. باکتری ها و اسیدهایی که همراه با ویروس‌ها، قارچ‌ها و سایر میکروارگانیسم ها در دهان زندگی کرده و باعث پوسیدگی دندان می گردند.

قند و نشاسته موجود در غذا و همچنین نوشیدنی هایی که مصرف می کنیم را تغذیه نموده و لایه ای به نام پلاک روی دندان ایجاد می نمایند. پلاک ها به جرم تبدیل می گردند که می توانند بافت لثه و دندان را از بین ببرند و به دندان آسیب رسانده و باعث بیماری لثه گردند.

مینای دندان محکم و مقاوم ترین عضو بدن می باشد و از مواد معدنی قوی تشکیل گردیده است. در این زمان مینای دندان ضعیف شده و نواحی در معرض آسیب قرار گرفته و بیشتر مستعد از دست دادن مواد معدنی می شوند که به پوسیدگی دندان هم می تواند کمک نماید. 

علائم پوسیدگی دندان 

لکه های سفیدی که روی دندان ها ایجاد گردیده نشان از دستکاری مواد معدنی را دارد و یک نشانه مهم در ایجاد پوسیدگی دندان می باشد.

علائم قابل مشاهده پوسیدگی دندان هم شامل لکه های قهوه ای یا تیره به خصوص در اطراف پایه دندان ها و ریشه هایی می باشد که در زیر خط لثه قرار گرفته اند. در دندان پوسیدگی شدید، امکان دارد همراه با آبسه های قابل توجه (جیب های پر از چرک) یا تورم هم همراه باشند.

این مطلب را هم بخوانید
پر کردن دندان

امکان دارد بتوان علائم پوسیدگی دندان را قبل از ایجاد و وخیم شدن پوسیدگی شناسایی کرد.

از علائم پوسیدگی دندان می توان به این موارد اشاره داشت:

  • درد دندان
  • لکه بر روی دندان ها
  • حفره (دندان پوسیده)
  • عفونت یا آبسه
  • تورم صورت
  • تب

آیا راهی برای درمان پس از مشاهده علایم پوسیدگی دندان وجود دارد؟

چند گزینه درمانی می تواند به ما در درمان پوسیدگی دندان کمک نماید. دندانپزشک شما بر اساس مقیاس پوسیدگی و همچنین سایر علائم درمان مناسبی را انتخاب می نماید.

در ادامه علایم پوسیدگی دندان بد نیست با درمان های پوسیدگی دندان هم آشنا گردیم. از درمان های پوسیدگی دندان می توان به این موارد اشاره نمود:

کشیدن دندان

در مواردی که پوسیدگی دندان شدید است، امکان دارد فرد دندان های سالم برای درمان و ترمیم دندانپزشکی نداشته باشد. زمانی این اتفاق می افتد، دندانپزشک پوسیدگی را بر داشته و آن را با یک دندان مصنوعی همچون بریج یا ایمپلنت جایگزین می نماید.

درمان های فلوراید

فلوراید به عنوان یک ماده معدنی طبیعی شناخته شده که می تواند از مینای دندان محافظت و باعث ترمیم آن گردد در صورتی که پوسیدگی به اندازه حاد خود نرسیده می توان با کمک خمیر دندان های دارای فلوراید به ترمیم و درمان پوسیدگی دندان خود کمک نمود.

پر کردن دندان

در صورت پوسیدگی دندان، دندان دچار حفره می شود، دندانپزشک منطقه پوسیده را با کمک یک ماده کوچک برداشته و آن را با یک ماده مصنوعی که به پرکننده معروف می باشد پر می نماید. با کمک این روش دندان طبیعی شما حفظ می گردد. 

کانال ریشه 

از دیگر درمان های پوسیدگی دندان می توان به کانال ریشه اشاره داشت.

در موارد شدیدتر پوسیدگی، هنگامی که آسیب به ریشه یا پالپ (داخلی ترین لایه دندان دارای بافت همبند، اعصاب) گسترش پیدا می کند، کانال ریشه انجام می گردد. درمان کانال ریشه شامل برداشتن بافت پوسیده و به دنبال آن قرار گرفتن تاج می باشد. ابتدا با یک پر کننده موقت پر شده و پس از آن پر کننده یا پوشش دائمی به نام تاج بر روی آن قرار خواهد گرفت.

دیامین فلور نقره

یک گزینه درمانی غیرتهاجمی برای درمان پوسیدگی دندان کودکان یا افرادی که به مراقبت ویژه احتیاج دارند، دیامین فلور نقره است.

علایم پوسیدگی دندان

آیا راهی برای جلوگیری از پوسیدگی دندان وجود دارد؟

این امکان وجود دارد که بتوانید از پوسیدگی دندان خود جلوگیری نمایید و آن هم با کمک شناخت علایم پوسیدگی دندان است. البته این را هم اضافه نماییم کافی است به صورت هر ۶ ماه یکبار به دندانپزشکی مراجعه و اجازه دهید دندانپزشک دندان های شما را معاینه نماید. با این روش می توانی  از ایجاد پوسیدگی در دندان های خود جلوگیری نمایید. 

این مطلب را هم بخوانید
مسواک الکتریکی (برقی) چیست و استفاده از آن چه فوایدی دارد؟

البته شما می توانید با مراقبت های منظم از دندان همچون:

  • مسواک نمودن ۲ بار در روز با خمیر دندانی که دارای فلوراید است.
  • نخ دندان کشیدن به صورت روزانه
  • میل نمودن یک رژیم غذایی مغذی با میان وعده های محدود
  • استفاده از درمان های مکمل فلوراید
  • استفاده نمودن از سیلانت های دندانی به منظور محافظت از دندان در برابر پوسیدگی
  • محدود کردن مصرف قند و نشاسته
  • اجتناب از کشیدن سیگار و قلیان

پوسیدگی دندان امکان دارد باعث ایجاد درد و مشکل در خوردن غذا گردد و خطر ابتلا به آن را افزایش دهد. هنگامی که پوسیدگی دندان ایجاد گردد، دندانپزشک ممکن است فلوراید درمانی یا پر نمودن دندان را به منظور ترمیم آسیب ارائه نماید که این درمان ها در مواقعی که پوسیدگی به حد شدید و حاد خود نرسیده باشد امکان پذیر است.

در آخر علایم پوسیدگی دندان

اسیدها، باکتری ها، و سایر موادی که از طریق خوراکی وارد دهان ما شده و به دندان های ما می چسبند می توانند باعث از بین رفتن مینای دندان و در نتیجه باعث پوسیدگی دندان گردند. افزایش باکتری در دهان می تواند باعث ایجاد آسیب در دندان ها شود که در صورت عدم درمان می تواند شدید هم گردد. پوسیدگی دندان را می توان با کمک روش های مختلفی که در مطالب بالا بیان نمودیم درمان نمود، اما خوب مراقبت نمودن از بهترین روش ها به منظور جلوگیری از پوسیدگی دندان می باشد.

در موارد شدید هم، دندانپزشک دندان پوسیده را خارج خواهد کرد و آن را با ایمپلنت جایگزین می نماید. برای تمیز نمودن و معاینه منظم به دندانپزشک مراجعه نمایید. مطمئن گردید که عادات بهداشتی دندان و خطر به پوسیدگی دندان را مطرح نموده اید و دندانپزشک به طور کامل تمام دندان های شما را معاینه نموده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما
× پشتیبانی از طریق واتساپ