علت درد فک چیست؟ درمان درد فک چیست؟

علت درد فک چیست؟

درد فک ممکن است سریعاً از یک درد خفیف به یک درد شدید و مداوم تبدیل گردد و همچنین در هر فردی رخ دهد. بهتر است اجازه ندهید تا درد فک به صورت شدید شود و سریعا با مشاهده درد کم فک و اولین علایم به دندانپزشک مراجعه کنید. اما به چه علت درد فک رخ می دهد؟ آیا درد فک خطرناک است؟ذایا می توان در منزل به درمان درد فک پرداخت؟ ما در کلینیک دندانپزشکی گلدمد اینجا هستیم تا شما را با علت درد فک آشنا کرده و ببینیم راهی آسان برای درمان این درد وجود دارد یا خیر. پس با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید.

در صورت وجود فک درد، کارهای روزمره شما مختل شده و یا بسیار سخت تر از آنچه که باید نشان داده می شوند. زمانی که دچار درد فک هستید، فقط صحبت نمودن و یا خوردن مختل نخواهد شد و می تواند مصیبت های بسیار و دردناکی را هم به همراه داشته باشد. درد می تواند باعث سخت شدن دهان شده و همچنین به دیگر قسمت های صورت و سر هم منتشر گردد و منجر به ایجاد درد و سردرد در فرد گردد و از انجام کارهای روزمره فرد را باز دارد.

علت درد فک

شاید برای شما سوال باشد به چه علتی درد در فک رخ می دهد؟ بهتر است بدانید همه چیز در اطراف و داخل دهان ما به یکدیگر متصل هستند، از خود دندان ها تا مفصل گیجگاهی فک با هم در ارتباط و متصل می باشند.

از شایع ترین و نگران کننده ترین علل درد فک، مربوط به اختلال در گیجگاهی فکی (TMJ) می باشد. این عارضه می تواند از آسیب هایی همچون دندان قروچه طولانی مدت، آسیب های ورزشی، آرتریت و یا حتی ژنتیک نشات بگیرد.

از دیگر علت هایی که می توان به ایجاد درد فک اشاره داشت عبارتند از:

  • تراز ضعیف فک یا دندان ها (مال اکلوژن).
  • جویدن سنگین
  • عفونت دندان
  • ایجاد استرس یا اضطراب
  • ایجاد عفونت سینوس
  • دندان عقل نهفته
  • حمله قلبی، به خصوص هنگامی که درد در یک طرف صورت رخ می دهد.
  • تومور یا کیست
علت درد فک چیست؟

علائم درد فک

پس از اینکه علت درد در فک را دانستیم بهتر است ببینیم این مشکل با چه علائمی خود را نمایان می سازد. درد ضربان دار و مداوم در اطراف و داخل فک جزو بارزترین درد طولانی مدت فک می باشد، با این همه درد فک می تواند باعث ایجاد مشکلات دیگری هم شود.

این مطلب را هم بخوانید
ارتودنسی فانکشنال چیست؟ سن مناسب ارتودنسی فانکشنال چه سنی است؟

درد جزئی فک، همچون جویدن چیزی سفت، به سرعت نمایان و به سرعت هم محو می گردد. این مورد جای نگرانی به همراه نخواهد داشت.

درد ضربانی هم که بیشتر از یک یا دو روز به طول بی انجامد، بدون اینکه توجه به درد تیز یا مبهم باشد، علت مراجعه به دندانپزشک می باشد.

جایی که این درد را تجربه می نمایید، می تواند به علت دیگری باشد. درد فک شما امکان دارد در سمت راست یا چپ صورت شما رخ دهد. این درد موضعی فک امکان دارد به علت کشیدن دندان در آن سمت، در نتیجه پوسیدگی شدید دندان و یا به علت نهفتگی دندان عقل بوده باشد.

همچنین امکان دارد متوجه این موضوع شوید که درد فک ممکن است تا گوش‌ های شما هم پیشروی نماید و باعث ایجاد درد بیشتر در ناحیه صورت و گوش شود.

توجه

درد فک همچنین می تواند به سمت پایین و در هر طرفی در حال انتشار باشد. در این مواقع حتی چرخاندن سر هم باعث ایجاد درد خواهد شد.

همچنین مراقب نشانه‌ هایی از ترکیدن در فک یا اطراف گیجگاهی فک خود باشید، مکانی که استخوان فک به جمجمه، گونه زیر استخوان و همچنین نزدیک شقیقه ها مرتبط می‌ شود. این امکان دارد نشانه ای از عدم TMJ باشد که بهتر است توسط دندانپزشک تشخیص و سپس درمان شود.

از دیگر علائم رایج درد فک می توان به این موارد اشاره نمود:

  • مشکل در صحبت کردن، خوردن یا جویدن
  • فک «قفل کرده» باز یا بسته است.
  • گوش درد، سردرد و تورم صورت
  • تورم غدد لنفاوی
  • تب

پس از شناسایی علت درد فک می توان درمان درد فک را در خانه انجام داد؟

بعضی از دردهای فک با کمی زمان و استراحت از بین می روند. در صورتی که به تازگی درد فک در شما ایجاد شده است و در حال حاضر شدید نمی باشد، امکان دارد با مصرف یک ضد درد که بدون نسخه می توان تهیه کرد، همچون ایبوپروفن مقداری از درد را در خانه تا حد ممکن کاهش داد.

درد مزمن فک می تواند ناشی از استرس و اضطراب باشد و امکان دارد از طریق تکنیک های آرام بخش مدیتیشن یا یوگا و یا کاهش عوامل استرس زا بتوانید به کاهش درد فک خود کمک نمایید. همچنین کاهش مصرف کافئین امکان دارد به رفع تنش در این مقوله کمک بسزایی نماید.

این مطلب را هم بخوانید
ترمیم دندان با پرسلن: مزایا و معایب

دردهای فک، همچون آسیب، امکان دارد با اعمال یخ یا گرما به محل باعث کاهش درد شود.

در رابطه با درمان خانگی باید بگوییم که فقط باید به طور موقت استفاده گردد. در صورتی که درد شدید یا دائمی فک را تجربه نمودید، بسیار مهم می باشد که برای تشخیص حرفه ای در اولین فرصت به دندانپزشک خود مراجعه نمایید.

چه زمانی به دندانپزشک مراجعه نماییم؟

در صورتی که درد فکی که ایجاد شده بیش از یک یا دو روز ادامه داشت، زمان مراجعه کردن به دندانپزشکی فرا خواهد رسید. البته، در صورتی که هنوز درد جدید می باشد، اما به شدت زیاد است، بهتر می باشد با دندانپزشکی تماس گرفته و یک وقت اورژانسی طلب کنید.

چگونه می توان از درد فک خلاص شد؟

بهترین روش به منظور درمان درد فک در خانه، استفاده کردن از یک داروی ضد درد همچون ایبوپروفن می باشد که می توان بدون نسخه آن را تهیه و استفاده نمود. با این حال، هیچ راهی به منظور خلاصی آن هم به سرعت از درد فک وجود نخواهد داشت. درد فک امکان دارد به زمان احتیاج داشته باشد و به مرور درد فک کاهش پیدا و محو گردد.

در آخر

درد فک می تواند به صورت خفیف یا شدید نمایان شود. علت و عوامل مختلفی می توانند باعث ایجاد درد فک در انسان شوند. در این زمان بهترین کار این است که در صورت مشاهده درد به دندانپزشکی مراجعه کرد. دندان پزشک علت درد فک را جویا شده و بسته به نوع درد فک درمان مناسبی را ارائه می نماید.

دندانپزشکی گلدمد از مراکز معتبر در زمینه دندانپزشکی است که تمامی روش های دندانپزشکی را با بهترین مواد انجام می دهد و شما با اطمینان کامل می توانید از خدمات این مرکز که شامل انواع جراحی: جراحی ریشه دندان، جراحی دندان عقل نهفته، جراحی لثه، جراحی ضایعات پاتول و همچنین انواع خدمات عمومی دندانپزشکی و زیبایی همچون ایمپلنت دیجیتال، کامپوزیت، ونیر و لمینت و روکش، بلیچینگ و کامپوزیت و جرم گیری … استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما
× پشتیبانی از طریق واتساپ