غذای سالم که برای دندان کودکان باید مصرف شود.

غذای سالم که برای دندان کودکان

ما در این مقاله شما را با چند غذای سالم برای دندان کودکان آشنا می سازیم و شما با کمک این خوراکی ها می توانید سلامت دندان کودک خود را تضمین نمایید.

آیا می‌دانید از هر پنج کودک ۵ تا ۱۱ ساله، یک نفر برای درمان پوسیدگی به دندانپزشکی مراجعه می کند؟ همچنین از هفت نوجوان 12 تا 19 ساله یک نفر دارای دندان پوسیده درمان نشده هستند. پس باید توجه کرد آموزش بهداشت دهان و دندان به فرزندان بسیار مهم و حیاتی می باشد. به خصوص اگر می خواهیم دندان های دایمی آنها زیبا، سالم و درخشان باشند. مشکلات کوچک سلامت دهان در شرایط جدی با افزایش سن می تواند تبدیل به مشکلات وخیم شود. در حالی که اگر بهداشت دهان و دندان را فرا گرفته باشید می توانید به حفظ سلامت دندان کودک خود کمک نمایید.

البته نباید به همین ها بسنده نمود. بلکه داشتن یک رژیم غذایی سالم هم می تواند به شما و کودک شما در داشتن دندان های سالم و مقاوم کمک کند.

غذای سالم برای دندان کودکان

در اینجا ده غذایی سالم برای دندان کودکان آورده شده که باید در رژیم غذایی کودک بگنجانید.

پنیر

پنیر به خاطر کلسیم فراوان بسیار می تواند کمک کننده باشد و البته در بین کودکان هم محبوب می باشد. کلسیم به تقویت دندان ها و استخوان های کودکان کمک می کند. پنیر همچنین منبع خوبی از پروبیوتیک است.

پنیر از شیر تخمیر شده به دست می آید و مملو از پروتئین های پروبیوتیک است. این باکتری در میکروبیوم دهان کودک به تقویت دندان ها کمک می کند.

کره

کره منبع عالی ویتامین های محلول ویتامین هایی همچون: A، D و K2 است. همینطور به عنوان جایگزینی عالی برای غذاهای شیرین عمل می کند زیرا شکر یکی از اصلی ترین علت پوسیدگی دندان ها است.

اگر کودک شما نمی تواند کازئین موجود در پنیر را بخورد، کره می تواند جایگزین خوبی باشد. کره حاوی کازئین کمتری نسبت به پنیر است. در عین حال، کره طعم غذا را بهتر و در عین حال بچه را سیر و شاد نگه می دارد.

هویج خام غذای سالم برای دندان کودکان

فیبر در هویج خام باعث تولید باکتری سالم در دهان می شود. به تقویت دندان کودکان شما کمک می کند. این ماده خوراکی از مواد مغذی و آنتی اکسیدان مختلف چون منیزیم و روی تشکیل شده است.

این محصول بتاکاروتن را تامین می کند. هویج خام به بهبود سلامت دهان و دندان کودک کمک می کند. برای اینکه بچه ها دندان های سالمی داشته باشند، باید غذاهای سفت و فیبری را بجوند.

مصرف قلم

به توصیه دندانپزشک غذاهای کودک با تکه های گوشتی، ازجمله گوشت استخوان دار، برای ایجاد سلامت دندان ها بسیار مهم می باشد. شما می توانید از مغز، دنده ها و پای مرغ برای حفظ سلامت دندان کودک خود بهره ببرید.

این مطلب را هم بخوانید
فیکسچر ایمپلنت چیست؟

 همچنین استخوان، تاندون و غضروف حیوان منبع خوبی از کلاژن می باشد. کلاژن می تواند پشتیبان موثری برای لثه باشد. گوشت روی استخوان نیز مواد معدنی را از استخوان به کودک منتقل می نماید.

حتماً هنگام تغذیه کودکان خردسال احتیاط کنید. استخوان ها تیز و صاف ممکن است خفگی ایجاد کنند. اگر کودک خیلی کوچک است از مصرف آن خودداری یا با احتیاط انجام شود.

غذای سالم که برای دندان کودکان

نان سبوس دار غذایی سالم برای دندان کودکان

نان سبوس دار حاوی فیبر است که به کاهش قند خون و سطح کلسترول بد کمک می کند. همچنین یک آیتم خوب برای فرزندان هستند و مطمئناً آنها نمی توانند گرسنگی را با غذاهای ناسالم رفع کنند.

فیبر به هضم غذا کمک می کند. برای کمک به تنظیم حرکات روده و جلوگیری از عوارضی چون اسهال هم عالی است.

کلم بروکلی

کلم بروکلی به طور کلی به سلامت کودک کمک می کند. سرشار از کلسیم و بسیار خوشمزه است.

کلم بروکلی منبع عالی از مواد مغذی مانند ویتامین K1، C، کروم و فولات است. کلم بروکلی خام حاوی فیبر غذایی است که باعث رشد پروبیوتیک ها در دهان می شود.

خوردن کلم بروکلی خام بهتر از کلم بروکلی پخته است. وقتی کلم بروکلی را می پزید، ممکن است املاح آن را از بین ببریم. کلم بروکلی خام برای سلامت دندان کودک شما عالی است و به تقویت دندان و فک کمک بسزایی می کند.

تخم مرغ غذای سالم برای دندان کودکان

تخم مرغ های پرورش یافته در مراتع بهترین نوع تخم مرغ هستند. این تخم مرغ ها دارای ویتامین K2 بوده که می توانند به دندان های کودکان کمک نمایند. تخم مرغ دارای ویتامین های محلول در A، D، K2 را تامین می کند و منبع خوبی از ویتامین های B5، B12 و فولات است.

مواد مغذی و آنتی اکسیدان های دیگری مانند کلسیم، روی و سلنیوم را به بدن می دهد. این ماده همه کاره ترین و مغذی ترین غذایی است که می توانید به فرزندان خود بدهید. فرزند شما می تواند از فواید تخم مرغ به هر نحوی که آن را طبخ می کنید بهره ببرند.

ماست

این ماده غذای سالم برای دندان کودکان می باشد چرا که حاوی مقدار زیادی کلسیم است که باعث حفظ سلامت دندان می شود. ماست حاوی کازئین و فسفر بوده که از مینای دندان کودک محافظت می کند.

همچنین ماست حاوی پروبیوتیک طبیعی است که از  تشکیل پلاک دندان جلوگیری می نماید.

از آنجایی که شکر اصلی ترین علل پوسیدگی دندان است، حتماً ماست های کم‌ شکر یا بدون قند برای کودک خود تهیه کنید.

این مطلب را هم بخوانید
تاثیر ویتامین c بر سلامت لثه

سیب

سیب هم دارای  فیبری بالا است که برای سلامت دهان و دندان بسیار مهم می تواند باشد. جویدن سیب به لثه های کودک کمک می کند و باعث کاهش بالقوه حفره دندان می شود.

سیب دارای ویتامین C بالایی است و باعث سلامت لثه ها می شود. بدون ویتامین C، دندان ها آسیب پذیرتر هستند. البته این را هم اضافه کنیم سیب حاوی پتاسیم بوده و به افزایش تراکم استخوان هم کمک می کند.

چای

چای دارای سطح بالایی از پلی فنل است. ترکیبات کاهش دهنده رشد باکتریایی که باعث ایجاد حفره و بیماری لثه می شوند. نوشیدن چای سیاه پلاک روی دندان را کاهش می دهد.

ترکیبات موجود در چای به خصوص چای سیاه می تواند از بوی بد دهان هم تا حد ممکن جلوگیری کند.

از چه غذاهایی باید پرهیز کرد.

غذایی سالم برای دندان کودکان بسیار مهم می باشند و با مصرف غذاهای سالم می توان سلامت دندان ها را تضمین نمود، اما در کنار آن باید از دادن غذاهای خاص و مشکل دار به آنها هم خودداری گردد. در ادامه شما را با غذاهایی باید از مصرف آنها توسط کودکان خودداری گردد را بیان می کنیم.

نوشیدنی های شیرین

شکر عامل اصلی ایجاد حفره دندانی است. شکر مینای دندان را از بین می برد و باعث پوسیدگی دندان می شود.

مرکبات و آب میوه ها

مرکبات منبع عالی ویتامین C هستند. اما برخی از میوه ها مانند گریپ فروت و لیمو بسیار اسیدی هستند. با گذشت زمان، اسید بالا می تواند دندان چه کودک و چه بزرگسال را از بین ببرد.

آب نبات

آب نبات هم مملو از قند است که می تواند باعث ایجاد حفره در دندان کودکان شود.

در صورتی که کودکان شما آب نبات می جوند مطمئن شوید که آنها را به درستی مسواک زده و آبکشی می کنند.

چیپس، پاستا و نان سفید

در آرد سفید شناسته فراوانی وجود دارد و می تواند به قندهای ساده تجزیه شود. از دادن چیپس به کودکان برای میان وعده خودداری کنید. نه تنها ارزش غذایی ندارند، بلکه به دندان های کودک شما هم آسیب می رسانند.

در آخر

بهتر است از غذاهای سالم برای سلامت کلی بدن کودک و به خصوص سلامت دندان های کودکان استفاده گردد. اکنون شما با این مقاله با چند غذای سالم برای دندان های خود آشنا شدید. بهتر است کودکان خود  را به خوردن غذاهای سالم برای داشتن دندان قوی و سالم، عادت دهید.

اما اگر بچه های شما بیش از حد آب نبات مصرف می کنند در دندان و لثه مشکل ایجاد می شود و نیاز به مشاوره دندانپزشکی دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما
× پشتیبانی از طریق واتساپ