بهترین غذا مناسب دندان ها 

بهترین غذا مناسب دندان ها

بعضی از غذاها موجب پوسیدگی دندان می گردند و بعضی غذاها هم به مبارزه با تجمع پلاک کمک می نمایند. در ادامه شما را با بهترین غذا مناسب دندان ها آشنا می سازیم. همچنان با ما همراه باشید.

زمانی که غذاهای نشاسته دار یا شیرین مصرف می نمایید، نه تنها خود را سیر می کنید، بلکه شما باعث تغذیه میکروب هایی (باکتری) که می توانند باعث بیماری لثه و پوسیدگی دندان در دهان شما گردند، هم می گردید. پلاک یک لایه نامرئی، نازک و چسبنده از باکتری ها و سایر مواد می باشد و می تواند تمام سطوح دندان ها را بپوشاند. هنگامی که قند یا نشاسته در دهان شما با پلاک تماس پیدا می نماید، اسید تشکیل می گردد.

این اسیدها این توانایی را دارند به مدت 20 دقیقه یا بیشتر پس از تمام شدن غذا به دندان های شما حمله نمایند. حملات مکرر می تواند مینای دندان که بسیار هم سخت است و روی سطح دندان را پوشانده را از بین ببرد. این باعث پوسیدگی دندان می گردد. باکتری موجود در پلاک هم منجر به ایجاد یک پاسخ التهابی می گردد. این باعث نابودی لثه، استخوان و سایر ساختارهای نگهدارنده دندان می گردد.

بهترین غذا مناسب دندان ها 

سبزیجات و میوه ها مملو از فیبر  غذاهایی که دارای فیبر هستند به تمیز نگاه داشتن لثه ها و دندان ها کمک می نمایند. آنها همچنین می توانند به ایجاد بزاق بیشتر کمک کنند. در کنار مراقبت نمودن خوب از دندان در خانه، این بهترین دفاع طبیعی فرد در برابر بیماری لثه و پوسیدگی می باشد.

پس از گذشت 20 دقیقه از مصرف غذاهایی که دارای قند یا نشاسته هستند، بزاق شروع به کاهش اثرات آنزیم ها و اسیدهایی که به دندان های شما حمله می نمایند می نماید. بزاق دارای مقادیری از فسفات و کلسیم می باشد. در نتیجه مواد معدنی را به نواحی از دندان که آنها را که از طریق اسیدهای باکتریایی از دست رفته اند باز می گرداند.

شیر، پنیر، ماست ساده و دیگر محصولات لبنی

یکی دیگر از تولید کننده بزاق پنیر می باشد. کلسیم و فسفاتی که در شیر، پنیر و دیگر محصولات لبنی وجود دارد به بازگرداندن مواد معدنی دندانهای شما به دلیل مواد غذایی دیگر کمک می نماید. آنها همچنین به بازسازی مینای دندان هم کمک شایانی می نمایند.

این مطلب را هم بخوانید
مسواک الکتریکی (برقی) چیست و استفاده از آن چه فوایدی دارد؟

چای سبز و سیاه

هر دو چای سبز و سیاه دارای پلی فنول هایی هستند که با باکتری های پلاک تعامل دارند. این مواد یا باکتری ها را از بین خواهند برد یا اینکه آنها را مهار می نمایند. این از رشد باکتری ها یا ساخت اسیدی که به دندانها حمله می نماید پیشگیری می کند. بسته به نوع آبی که برای دم نمودن چای خود استفاده می نمایید، یک فنجان چای هم می تواند منبع غنی از فلوراید باشد، آن هم با کمک آب حاوی فلوراید.

آدامس بدون قند

آدامس بدون قند هم بهترین غذا مناسب دندان ها می باشد. چرا که آدامس یک بزاق ساز عالی دیگر می باشد که ذرات غذا را از دهان شما پاک می نماید.

غذاهای دارای فلوراید آب آشامیدنی دارای فلوراید، یا هر محصولی که با آب فلورایددار درست می نمایید، به دندان شما کمک می نماید. این شامل آب میوه های پودر شده (به شرطی که قند زیادی نداشته باشند) و سوپ های کم آب می گردد. غذاهایی که به صورت تجاری تهیه می گردند، همچون محصولات طیور، غلات پودر شده و غذاهای دریایی هم می توانند فلوراید بدهند.

بدترین غذا برای دندان ها 

ما در این مقاله با چند نوع از بهترین غذا مناسب دندان ها آشنا شدیم. بد نیست حال به سراغ مواد غذایی که برای دندان ها مناسب نیستند و برویم و با آنها آشنا گردیم.

این موارد به این شرح می باشد.

آب نبات و شیرینی چسبناک:

بهتر است از شیرینی های که ماندگاری بالایی دارند استفاده نشود. اگر مایل به مصرف شیرینی هستید، به سراغ شیرینی هایی بروید که به سرعت از دهان شما پاک گردند. شکلات تلخ (۷۰ درصد کاکائو) فوایدی برای سلامتی داشته و در برخی از مطالعات نشان داده شده که شکلات به اندازه سایر خوراکی های شیرین مضر نمی باشند.

غذاهای نشاسته ای که می توانند در دهان گیر کنند:

مثلاً نان های نرم و چیپس سیب زمینی این امکان را دارند تا در بین دندان ها گیر کنند.

این مطلب را هم بخوانید
روش استفاده از چسب دندان مصنوعی

نوشابه های گازدار:

 از دیگر خوراکی های که مصرف آن برای دندان مضر است نوشابه های گازدار می باشد. این نوشیدنی ها منبع اصلی قند افزوده در میان نوجوانان و کودکان می باشند. این نوشیدنی ها مملو از شکر بوده و بیشتر نوشابه ها همچنین حاوی اسیدهای فسفریک و سیتریک می باشند که مینای دندان را از بین خواهند برد.

موادی که دهان شما را خشک می نماید:

اینها مواد شامل الکل و بسیاری از داروها می باشد. اگر داروها علت این موضوع هستند، می توانید با پزشک خود در این باره صحبت نمایید.

بهترین غذا مناسب دندان ها

چگونه خطر پوسیدگی دندان ناشی از غذاها را کاهش دهیم؟

برای داشتن دهان و دندان سالم مصرف غذاهای مناسب می تواند برگزیده باشد. 

 ما در ادامه بهترین غذا مناسب دندان ها به نکاتی که می تواند به سلامت دهان و دندان کمک نماید را بیان خواهیم نمود. با ما همراه باشید.

بهتر است غذاهای شیرین را همراه با غذا بخورید: دهان ما در طول وعده های غذایی بزاق بیشتری تولید می نماید. این به کاهش اثر تولید اسید و همچنین شستشوی تکه های غذا از دهان کمک بسزایی می نماید.

میان وعده های خود را محدود کنید: اگر هوس میان وعده را کرده اید، غذای مغذی را انتخاب نمایید. برای افزایش جریان بزاق و شستن غذا و اسید، می توانید به جویدن آدامس بدون قند فکر نمایید.

آب بیشتری بنوشید: آب دارای فلوراید این توانایی را دارد تا به جلوگیری از پوسیدگی دندان کمک شایانی نماید.

بهتر است دندان های خود را حداقل دو بار در روز مسواک نمایید.

روزی یکبار نخ دندان کشیدن می تواند بسیار کمک کننده باشد.

جمع بندی بهترین غذا مناسب دندان

با کمک بهترین غذا مناسب دندان ها می توان به سلامت دهان و دندان کمک نمود. کافی است غذاهایی که مناسب دندان ها هستند را انتخاب نمایید. دندانپزشکی گلدمد ارائه دهنده انواع درمان های دندانپزشکی از قبیل ایمپلنت ، کامپوزیت، عصب کشی، جراحی لثه، پیوند استخوان و جراحی ریشه دندان و … با کمترین هزینه می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما
× پشتیبانی از طریق واتساپ