چگونه با لق شدن دندان دائمی کودکان مقابله کنیم؟

لق شدن دندان دائمی کودکان

همانطور که کودکان رشد می کنند، شروع به از دست دادن دندان های شیری خود می کنند، و دندان های دایمی در جای دندانی از دست رفته شیری خود رشد می کنند. این دندان های محکم تر هستند و تا آخر عمر می توان از آن ها استفاده نمود. البته شرط باقی ماندن دندان های دایمی تا آخر عمر در سالم ماندن و حفظ بهداشت دهان و دندان می باشد. با این حال، دوران کودکی فعال و غیرقابل پیش بینی بوده و راه های زیادی برای لق شدن دندان دائمی کودکان وجود خواهد داشت. 

از اتفاقات ورزشی گرفته تا زمین خوردن، یا حتی گاز زدن محکم چیزی سخت، باعث شل کردن دندان دایمی افراد می باشد.

در اینجا، ما برخی از سوالات رایجی که والدین در مورد لق شدن دندان دائمی فرزند خود که با آن مواجه هستند را بررسی خواهیم کرد. با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید.

آیا تکان خوردن دندان های دائمی طبیعی است؟

گاهی اوقات دندان های دائمی کودکان ممکن است کمی لق گردند که آن هم بسته به شرایط پیش آماده خواهد بود. البته به جز تصادف، دندان های سالم باید محکم در جای خود باقی بمانند.

دندان های شیری و دائمی هر دو به دلیل رباط‌ های پریودنتال، رشته های ماهیچه ای کوچکی دارند که ریشه دندان ها را در جای خود نگه می دارند و کمی انعطاف پذیر هستند. اگر چه برخی از حرکات طبیعی است، اما اگر دندانی بتواند بیش از 1 میلی متر حرکت کند، تحرک بیش از حد دارد. تحرک بالاتر از حد متوسط ​​می تواند نشانه تروما یا بیماری است.

علت لق شدن دندان دائمی کودکان

دندان های دائمی کودکان همان دندان هایی هستند که در بزرگسالی همراه آنان است. ممکن است به دلایلی لق شده و شروع به تکان خوردن کنند، مانند:

  • بیماری لثه در نتیجه عدم رعایت بهداشت دهان و دندان
  • عوارض پوکی استخوان استخوان فک
  • عوارض جانبی برخی داروها مانند بیس فسفونات ها
  • دیابت درمان نشده یا کنترل نشده
  • ایجاد پلاک دندانی
  • آسیب یا ضربه ناگهانی
  • دندان قروچه یا فشردن شدید فک

آیا لق شدن دندان دائمی کودکان به خودی خود سفت می شود؟

گاهی اوقات که با یک آسیب خفیف مواجه می شوید، لثه ها به خودی خود بهبود می یابند. با بهبودی ریشه به مرور زمان، دندان به تدریج دوباره سفت می شود. شما باید با دندانپزشک کودک خود در مورد درمان صحیح مشورت کنید تا مطمئن شوید که دندان لق شده به درستی بهبود می یابد.

خبر خوب این است که با کمک دندانپزشک، دندان لق شده اغلب با یک آتل تثبیت می شود. این روش موقت به لثه ها و رباط‌ ها اجازه می دهد تا در اطراف دندان تقویت شوند تا دوباره آن را محکم نگه دارند.

اگر چه همه دندان ها می‌توانند حرکت کنند، نیازی به آتل بندی ندارند، بنابراین اگر نیاز به آتل باشد، ابتدا با دندانپزشک اطفال مشورت کنید. هرگز سعی نکنید این کار را در خانه انجام دهید.

لق شدن دندان دائمی کودکان

چگونه از لق شدن دندان کودکان جلوگیری کنیم؟

بهترین اقدام پیشگیرانه برای لق شدن دندان ها و سایر مسائل، رعایت بهداشت دهان و دندان و مراجعه منظم به دندانپزشک برای تمیز کردن دندان ها است. برخی از راه هایی که می توانید با کمک آنها از افتادن دندان جلوگیری کنید عبارتند از:

  • مسواک زدن منظم حداقل دو بار در روز و استفاده از نخ دندان
  • انجام معاینات بهداشتی دندان طبق توصیه
  • استفاده از محافظ دهان برای جلوگیری از آسیب در حین ورزش
  • گرفتن آتل برای جلوگیری از ساییدن یا فشردن در هنگام خواب
  • دریافت مقدار زیادی کلسیم و ویتامین D برای محکم نگه داشتن دندان ها
  • دیابت خود را تحت کنترل نگه دارید.
  • از پزشک خود بپرسید که آیا هر دارویی می تواند اثرات نامطلوبی بر سلامت دندان داشته باشد
  • برنامه ریزی یک معاینه دندانپزشکی
این مطلب را هم بخوانید
بهبودی پس از کشیدن دندان به چه عواملی بستگی دارد؟

در صورت لق شدن دندان دائمی کودکان چه باید کرد؟

در مورد آسیبی که منجر به لق شدن دندان بزرگسالان می شود، فوراً وضعیت را بررسی کنید و زودتر درمان کنید. اگر لثه کودک خونریزی کرد، از او بخواهید مقداری گاز به آرامی روی ناحیه ای که خونریزی می کند قرار داده و آن را گاز بگیرد تا خون کمتری از دست رود. مکیدن یک تکه یخ می تواند به حداقل رساندن تورم در این ناحیه کمک کند. اغلب بهترین درمان اولیه، کنترل درد و تورم در خانه است.

هنگامی که با مشکلی فوراً برخورد می کنید، با دندانپزشک فرزند خود تماس بگیرید تا ارزیابی حضوری انجام بگیرد. آنها می توانند در مورد تثبیت دندان مشاوره دهند و در صورت نیاز یک ملاقات برای ویزیت تعیین کنند.

چگونه دندان لق را درمان می کنید؟

درمان به علت یا شرایط زمینه ای مشکل بستگی خواهد داشت. گزینه های درمانی برای دندان لق شامل موارد زیر می باشد:

  • جرم گیری و پلنینگ ریشه برای درمان بیماری لثه
  • آنتی بیوتیک یا دهان شویه ضد عفونی کننده برای کنترل باکتری های دهان
  • پیوند استخوان
  • پیوند لثه
  • برداشتن بافت های آسیب دیده یا ملتهب با جراحی
  • استفاده از آتل
  • دارو برای کنترل دیابت

اگر دندان دائمی افتاد چه باید کرد؟

اگر دندان سالم کودک افتاد، بافت های ریشه سالم و عاری از باکتری باقی بمانند، دندانپزشک می تواند با موفقیت دوباره آن را کاشت کند. هرگز دندان شیری کنده شده را دوباره نکارید، زیرا این کار می تواند به دندان دائمی که در زیر سطح رشد است آسیب رساند. همیشه باید قبل از قرار دادن مجدد دندان دائمی کنده شده با دندانپزشک خود مشورت کنید. برخی از مراحل بسیار حیاتی برای دستیابی به نتایج خوب لازم است.

مراحل زیر را می توانید انجام دهید:

هنگام برداشتن دندان از دست زدن به ریشه خودداری کنید.

دندان را در یک کاسه آب ولرم بشویید.

از کودک خود بخواهید که دندان های خود را با دقت روی یک گاز استریل یا یک حوله کاغذی مرطوب ببندد تا بتوانید به دندان لق کمک کند و در جای خود نگاه دارد.

این مطلب را هم بخوانید
ارتودنسی با دستگاه فانکشنال چگونه انجام میشود؟

از کودک خود بخواهید تا رسیدن به مطب دندانپزشکی اورژانسی گاز یا حوله کاغذی را گاز بگیرد.

اگر کودک شما برای نگه داشتن دندان در جای خود بسیار کوچک است یا نگران هستید که آن را ببلعد، حتماً مراقبت کنید تا از خشک شدن دندان جلوگیری کنید.

از نگهداری دندان در آب خودداری کنید. چون می تواند به سلول های روی سطح ریشه آسیب برساند. اگر به مطب دندانپزشک یا به مراقبت های اورژانسی دندان دسترسی ندارید، به جای آن به نزدیکترین اورژانس بروید.

آیا دندان دائمی دوباره رشد می کند؟

دندان های دائمی کودک شما دوباره رشد نمی کنند. در صورت از دست دادن دندان دائمی، بهترین کار این است که دندان را نجات دهید و بلافاصله آن را نزد دندانپزشک ببرید، جایی که امکان ترمیم یا تعویض آن وجود دارد. از طرف دیگر، آنها می توانند به جای آن ایمپلنت دندان قرار دهند، که نیاز به مشاوره با دندانپزشک اطفال یا خانواده دارید. 

ضروری است که بدانید کودکان کاندید مناسب کاشت ایمپلنت نیستند. این روش فقط برای بیماران بزرگسال که رشد خود را به پایان رسانده اند اختصاص دارد.

گزینه های اتصال مجدد دندان

اگر ریشه هنوز زنده است، دندانپزشک می تواند از یک آتل فلزی یا پلاستیکی برای نگه داشتن دندان لق استفاده کند تا رباط ها دوباره رشد کرده و بهبودی حاصل شود. این شکاف تا زمانی که دندانپزشک تشخیص دهد و زمان بیرون آمدن باشد، پس از چند هفته در جای خود باقی می ماند.

زمانی که ریشه آسیب دیده، چسباندن دوباره دندان شکسته غیرممکن است. خوشبختانه، چند گزینه برای پر کردن شکاف با جایگزین وجود دارد:

ایمپلنت های دندانی

دندانپزشک یک پایه تیتانیومی، یک اباتمنت و یک روکش نصب می کند و دندانی می سازد که ظاهری مانند یک دندان معمولی دایمی دارد.

بریج های دندانی

دندانپزشک یک پل را به دندان های اطراف می چسباند تا فضا را با یک دندان مصنوعی جذاب پر کند.

ایمپلنت ها و بریج ها معمولاً برای بیماران بزرگسال در نظر گرفته می شوند. برای بیماران اطفال یا نوجوانان، می توان از یک نگهدارنده موقت برای پر کردن فضای خالی استفاده کرد.

جمع بندی لق شدن دندان دائمی کودکان

اگر دچار اورژانس دندانپزشکی هستید و نگرانید که دندان دائمی کودک شما لق شده است، با دندانپزشک کودک خود تماس بگیرید تا توصیه لازم برای درمان دندان شما انجام دهد.

دندانپزشکی گلدمد از مراکز معتبر در زمینه دندانپزشکی است که تمامی روش های دندانپزشکی را با بهترین مواد انجام می دهد و شما با اطمینان کامل می توانید از خدمات این مرکز که شامل انواع جراحی: جراحی ریشه دندان، جراحی دندان عقل نهفته، جراحی لثه، جراحی ضایعات پاتول و همچنین انواع خدمات عمومی دندانپزشکی و زیبایی همچون ایمپلنت دیجیتال، کامپوزیت، ونیر و لمینت و روکش، بلیچینگ و کامپوزیت و جرم گیری … استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما
× پشتیبانی از طریق واتساپ