ماندگاری دندان مصنوعی چقدر است؟

ماندگاری دندان مصنوعی

پروتزها، دندان های مصنوعی متحرکی می باشند که جایگزین مناسبی برای دندان های از دست رفته تلقی می گردند. از سبک و جنس مواد آن می توان متوجه گردید که ماندگاری دندان مصنوعی چقدر است. اگر می خواهید به طور کامل بدانید چگونه می توان به ماندگاری دندان مصنوعی کمک کرد، پیشنهاد می کنیم با ما با کلینیک دندانپزشکی گلدمد همراه شوید و ببینید طول عمر مفید دندان مصنوعی چه قدر است.

دندان مصنوعی

دندان مصنوعی به صورت متحرک بوده و می توان در هر لحظه و هر زمانی که مایل بودیم آن را از دهان خود خارج نماییم. این دندان به دو صورت کامل و جزئی است که دندان های کامل هنگامی به کار گرفته می شوند که دهان از تمام دندان ها خالی شده باشد و دیگر دندانی در دهان باقی نمانده باشد و به طور معمول دندان مصنوعی کامل به دو صورت معمولی و فوری توسط دندانساز ساخته و آماده می گردند. دندان مصنوعی فوری پس از کشیدن دندان، قابل استفاده می باشد اما دندان مصنوعی معمولی بعد از اینکه دندان ها به طور کامل کشیده شدند و هم لثه ها بهبود یافتند قابل استفاده می باشند.

طول عمر مفید دندان های مصنوعی چه قدر می باشد؟

به طور کلی، پروتزهای مصنوعی هر 5 تا 7 سال احتیاج به تعویض دارند. اما این امر می تواند به چند عامل دیگر هم بستگی داشته باشد که می توان به: نوع دندان مصنوعی، کیفیت، مراقبت از دندان مصنوعی اشاره داشت. همچنین مهارت دندان ساز هم در این باره بسیار مهم می باشد.

آیا پروتزهای کامل بیشتر از پروتزهای پارسیل دوام دارند؟

پروتز دندان اصلی به دو صورت وجود دارد که شامل: پروتز کامل و جزئی می باشد. از پروتز کامل به منظور جایگزینی تمام دندان ها استفاده می گردد اما در مقابل دندان مصنوعی جزئی برای جایگزینی تنها چند دندان از دست رفته کاربرد دارد. طول عمر متوسط ​​​​پروتز کامل در حدود 5 تا 7 سال می باشد، در حالی که پروتز پارسیل حدود 3 تا 5 سالمی تواند دوام داشته باشد.

چگونه عمر پروتزهای مصنوعی را بیشتر کنیم؟

طول عمر دندان مصنوعی به دو مورد بستگی دارد که آن دو مورد کیفیت و مراقبتی از دندان مصنوعی است. در رابطه با مراقبت از دندان مصنوعی باید بگوییم که باید دندان مصنوعی را هر روز با کمک یک مسواک نرم و تمیز روی پروتزها بکشید. حتی باید در شب و موقع خواب دندان های مصنوعی برداشته شوند تا بافت لثه حفظ شود. پروتزهایی که از آنها مراقبت نشود، ترک خورده یا دچار تابیدگی می شوند.

این مطلب را هم بخوانید
دندانپزشکی در منطقه میرداماد

در نهایت، سلامت دهان و دندان، بر مدت زمان ماندگاری دندان مصنوعی می تواند تاثیر بسزایی داشته باشد. افرادی که بهداشت دهان و دندان ضعیفی دارند، بیشتر در معرض ابتلا به بیماری لثه خواهند بود و می توانند باعث کوچک شدن لثه و شل شدن دندان مصنوعی گردند. بیماری لثه می تواند مشکلاتی را برای سلامت فرد ایجاد نماید. می تواند آسیب هایی در استخوان و بافت نگهدارنده دندان ایجاد کند.

ماندگاری دندان مصنوعی

آیا ماندگاری دندان مصنوعی می تواند دائمی باشد؟

چند نوع پروتز مختلف وجود دارد که می تواند به صورت دائمی باشند. یک نوع از پروتز متکی به ایمپلنت می باشد و شامل پروتزهایی هستند که به ایمپلنت در استخوان فک متصل می گردند.

انواع دیگر پروتزها، پروتزهایی هستند که از چهار ایمپلنت برای ثابت نگه داشتن استفاده می کنند. در نهایت، پروتزهایی به نام اسنپ وجود دارند که روی ایمپلنت های استخوان فک می چسبند.

پروتزهای دائمی مزایای بسیاری نسبت به دندان مصنوعی سنتی داشته و دارند.

به عبارتی آنها پایدارتر بوده و احتمال لغزش کمتری دارند و خوردن و صحبت کردن را آسان تر می نمایند. همچنین به چسب احتیاج ندارند و برای حفظ استخوان و جلوگیری از بیماری لثه بسیار کمک کننده می باشند.

در صورتی که به فکر دندان مصنوعی دائمی هستید، با دندانپزشک خود مشورت کنید تا ببینید آیا کاندیدای مناسبی برای این روش دندانپزشکی هستید یا خیر. افرادی هم هستند که کاندیدای مناسبی برای دندان مصنوعی دائمی نیستند و خطر خاصی در ارتباط با این روش برای آنها وجود نخواهد داشت.

ماندگاری پروتزهای دائمی چقدر است؟

برای اکثر مردم، پروتزهای مصنوعی یک راه موقت خواهند بود. منظور این است که راهی برای حفظ ظاهر دندان تا زمانی که دندان های خود بیمار اصلاح گردد. اما آیا نوعی از دندان مصنوعی وجود دارد که به طور دائم به آن چسب زده شود؟

پروتزهای دائمی همچون پروتزهای معمولی می باشند، با این تفاوت که در جای خود به استخوان فک یا به روشی دیگر ثابت نگه داشته می شوند. آنها سال ها باقی می مانند، اما در نهایت باید تعویض گردند.

این مطلب را هم بخوانید
ترمیم دندان با پرسلن: مزایا و معایب

طول عمر پروتزهای دائمی به چند عامل بستگی خواهد داشت، از جمله میزان مراقبت و کیفیت موادی که از آنها استفاده شده است. اما به طور کلی باید بین 5 تا 10 سال عمرمفید داشته باشد.

ماندگاری دندان مصنوعی بهتر است یا ایمپلنت؟

هنگامی که دندان ها از دست می روند فرد دیواری از مشکلات در هنگام صرف غذا، صحبت کردن و حتی روی زیبایی فرد هم تاثیر منفی خواهد داشت. به همین جهت زمانی که دندان مصنوعی از بین می رود، بهترین پیشنهاد برای این افراد استفاده از دندان مصنوعی یا ایمپلنت دندانی می باشد. هر کدام از این روش ها کاربرد و مزایای مختص به خود را دارا می باشند و اینکه کدام روش می تواند برای مثمر ثمر و مفید باشد، فقط توسط دندانپزشک قابل تعیین می باشد.

دندانپزشک پس از معاینه دندان و لثه و بسته به نظر خود فرد بهترین روش درمانی را پیشنهاد می نماید. این دو روش فرق های فاحشی با یکدیگر دارند و هر کدام هم در کنار مزایایی که دارند بدون عیب نخواهند بود و معایبی را نیز با خود به همراه خواهند داشت. پس حتما قبل از انتخاب و تصمیم گیری با دندانپزشک خود در مورد بهترین روش مشورت های لازم را داشته باشید.

جمع بندی ماندگاری دندان مصنوعی

دندان های مصنوعی می توانند ابزار مناسبی برای جایگزین شدن دندان های از دست رفته شما باشند. دندان طبیعی شما امکان دارد به دلیل پوسیدگی، شکستگی و … ازبین رود. در این مواقع دندان مصنوعی می تواند انتخاب شایسته ای برای این افراد باشد.

دندانپزشکی گلد مد از مراکز معتبر در زمینه دندانپزشکی است که تمامی روش های دندانپزشکی را با بهترین مواد انجام می دهد و شما با اطمینان کامل می توانید از خدمات این مرکز که شامل انواع جراحی: جراحی ریشه دندان، جراحی دندان عقل نهفته، جراحی لثه، جراحی ضایعات پاتول و همچنین انواع خدمات عمومی دندانپزشکی و زیبایی همچون ایمپلنت دیجیتال، کامپوزیت، ونیر و لمینت و روکش، بلیچینگ و کامپوزیت و جرم گیری … استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما
× پشتیبانی از طریق واتساپ