مدت زمان انجام ارتودنسی چند ماه است؟

مدت زمان انجام ارتودنسی

انجام ارتودنسی می تواند یک تجربه سرگرم کننده باشد، زیرا لبخندی را که همیشه می خواستید به دست آورید از این راه حاصل می شود اما باید بدانید که مدت زمان انجام ارتودنسی چقدر است و پس از آن اقدام به انجام این رو نمایید. چون برخی از افراد به علت طولانی بودن زمان درمان ارتودنسی از انجام آن سرباز می زنند.

عوامل زیادی وجود دارد که می تواند روی زمان درمان با ارتودنسی تاثیر بگذارد. متخصص ارتودنسی باید فاکتورهایی مانند فضای دهان، مسافتی که دندان های شما باید حرکت کند و وضعیت فعلی شما را در نظر بگیرید تا انواع کامل بریس ها و درمان ارتودنسی مناسب برای شما را با بریس ایجاد کند.

افراد در هر سنی می توانند از درمان ارتودنسی بهره بگیرند. دندان های کج، شلوغ یا بیرون زده بر ظاهر و عملکرد دندان ها تأثیر می گذارند. درمان ارتودنسی نه تنها ظاهر لبخند را بهبود می بخشد بلکه روی سلامت فرد هم تاثیر بگذارد. دندان های صاف کمتر دچار پوسیدگی یا آسیب می شوند و دندان هایی می باشند که مراقبت از آنها راحت تر است. اگر از ظاهر یا عملکرد دندان ها راضی نیستید، درمان ارتودنسی به شما کمک خواهد کرد.

درمان ارتودنسی چیست؟

درمان ارتودنسی دندان ها را صاف می کند تا ظاهر و عملکرد بهتری دندان ها داشته باشند. بریس ها یا دیگر وسایل برای فشار ملایم به دندان ها استفاده می شوند. در طی چند ماه یا سال، این فشار می تواند دندان ها را در موقعیت متناسبی قرار دهد.

چرا ممکن است به ارتودنسی نیاز داشته باشید؟

وقتی که دندان های بالا و پایین به درستی روی هم قرار نمی گیرند، به این حالت مال اکلوژن یا بد بایت می گویند. مشکلاتی مانند کج بودن، شلوغی یا بیرون زدگی دندان ها می توانند در ایجاد بایت بد نقش داشته باشند. مکیدن شست یا انگشت هم می تواند بر روی وضعیت دندان های فرد تأثیر بسزایی داشته باشند.

بد جویدن بعضی از غذاهای سخت باعث فرسودگی برخی از  دندان ها خواهد شد. همچنین می تواند باعث تنش و درد عضلانی هم گردد. دندان‌ هایی که بیرون می‌آیند راحت‌ تر تراشیده یا شکسته می شوند. دندان های شلوغ و کج به سختی تمیز می شوند و بیشتر در معرض پوسیدگی و بیماری لثه قرار می گیرند. رفع ناراحتی در جویدن غذا ممکن است باعث سلامت شما شود. انواع مختلف بد بایت عبارتند از: اوربایت، کراس بایت، اورجت و اپن بایت است.

این مطلب را هم بخوانید
درد دندان، علائم، عوامل و روش‌های درمان

عوامل تاثیر گذار در مدت زمان انجام ارتودنسی

اکثر بیماران از بریس های دندانی بین 6 ماه تا 2 سال استفاده می کنند، اما بعضی از مواقع این مدت با توجه به شرایط دهانی بیمار ممکن است افزایش پیدا کند.

عواملی که بر زمان درمان ارتودنسی شما تأثیر می گذارد:

لبخند فعلی شما

اصلاح دندان ها یا نیش‌ هایی که به شدت نامرتب هستند، نسبت به دندان‌ هایی که صرفاً به چند اصلاح جزئی نیاز دارند، زمان بیشتری طول خواهد کشید. مسافتی که دندان ها باید طی کنند همراه با فضای موجود در دهان و همچنین سهولت قرار گرفتن آنها در موقعیت های جدید و بهینه بستگی خواهد داشت. زمانی که مسافت کمتری برای دندان ها وجود دارد و فضای کافی در دهان موجود است، درمان بسیار سریع تر انجام می پذیرد.

سن شما در مدت زمان انجام ارتودنسی

سن کمتر، اولویتی است که براکت ها را بر اساس برنامه درمانی سریع برای انجام کار پیش ببرد. یک دلیل که استخوان ها و بافت‌ های کودکان پذیرنده هستند و زمان کمتری برای انطباق با تغییرات بریس ها خواهند داشت.

مدت زمان انجام ارتودنسی

نوع بریس

نوع بریس هایی که استفاده می کنید برای سرعت درمان ارتودنسی تأثیر گذار خواهد بود، چرا که برخی از بریس های دندانی بیشتر از بقیه طول می کشند. در اینجا 5 نوع مختلف بریس وجود دارد:

بریس های سنتی

بریس های فلزی سنتی از براکت ها تشکیل شده اند و یکی از مقرون به صرفه ترین گزینه ارتودنسی هستند. اما آنها به طولانی ترین زمان درمانی یعنی حدود 24 ماه نیاز دارند و لازم نیست برای همه طولانی باشد زیرا برخی از افراد ممکن است تنها به 12 ماه نیاز داشته باشند.

دیمون بریس

بریس های دیمون به عنوان بریس های خود بستن هم معرفی می‌ شوند، به این معنی که وقتی دندان ها شروع به حرکت در جای خود می‌ کنند، می توانند تنظیم گردند. این بریس ها درد کمتری دارند و همچنین دیمون آسان تر از سایر انواع ارتودنسی است.

اینویزیلاین در مدت زمان انجام ارتودنسی

اینویزیلاین ها یک  بریس نیستند، بلکه مجموعه ای از بریس های شفاف اند که باید هر چند هفته یک بار با جابجایی دندان های خود آنها را تعویض کنید.

این مطلب را هم بخوانید
بوی بد دهان برای چه است؟

بریس های زبانی‌

بریس های لینگوال بریس هایی هستند که به طرز سنتی عمل می کنند با این تفاوت که آنها به جای جلوی دندان در پشت دندان ها قرار می گیرند. متأسفانه، همه انسان ها واجد شرایط استفاده از بریس های لینگوال نیستند، زیرا باید دندان هایی به اندازه کافی بزرگ داشته باشید که بریس های کناری دندان ها را که رو به زبان هستند را در خود جای دهند.

بریس های شتاب دار در مدت زمان انجام ارتودنسی

توسط متخصص ارتودنسی برای حرکت استخوان اطراف دندان استفاده می شود و درمان ارتودنسی را تسریع می بخشد.

بهداشت و سلامت دندان فردی

ارتودنتیست شما دستورالعمل های لازم به منظور مراقبت از دندان ها را در زمانی که از روش ارتودنسی استفاده می کنید به شما ارائه می دهد. حفره ها یا لثه به دلیل بهداشت نامناسب دهان یا شکستگی سیم ها و براکت می توانند ارتودنتیست را مجبور نمایند تا سرعت درمان را کاهش دهد.

پس حتما به بهداشت و دهان و دندان خود در مدت زمان انجام ارتودنسی توجه نمایید و طبق نظر متخصص ارتودنسی در زمان معینی که تعیین نمودت برای معاینه به او مراجعه کنید.

جمع بندی مدت زمان انجام ارتودنسی

سلامت و زیبایی دندان ها برای همه افراد مهم تلقی می شوند و طبق نظر متخصصان دندانپزشکی زمانی که دندانی کج رشد کرده و به دلایل مختلف دچار مشکلات دندانی شده است، روش ارتودنسی می تواند یک درمان کننده موثر باشد. شما می توانید برای مرتب نمودن دندان های خود و همچنین بهبود گفتار، بالا بردن اعتماد به نفس و بهبود خوردن و جویدن از ارتودنسی کمک بگیرید. این روش درمانی بین ۶ ماه تا چند سال بسته به حاد بودن مشکلات دندانی ممکن است به طول بیانجامد.

دندانپزشکی گلدمد از مراکز معتبر در زمینه دندانپزشکی است که تمامی روش های دندانپزشکی را با بهترین مواد انجام می دهد و شما با اطمینان کامل می توانید از خدمات این مرکز که شامل انواع جراحی: جراحی ریشه دندان، جراحی دندان عقل نهفته، جراحی لثه، جراحی ضایعات پاتول و همچنین انواع خدمات عمومی دندانپزشکی و زیبایی همچون ایمپلنت دیجیتال، کامپوزیت، ونیر و لمینت و روکش، بلیچینگ و کامپوزیت و جرم گیری … استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما
× پشتیبانی از طریق واتساپ