مراحل درمان روت کانال چیست؟

مراحل درمان روت کانال چیست؟

مراحل درمان روت کانال به چه صورت است؟ آیا این روش ، نوعی درمان است؟ دندان شما به شدت آسیب شده است، فکر می کنید دیگر نمی توان آن را نجات داد؟ نگران نباشید چرا که می توان دندان آسیب دیده خود را نجات دهید. برای نجات دندان، دندانپزشک شما، درمان روت کانال توصیه می کند. درمان کانال ریشه به عنوان آخرین و تنها راه نجات دندانی که دچار آسیب، عفونت و در حال مرگ است می باشد. به همین جهت دندانپزشک برای نجات دندان این روش درمانی را توصیه می کنند تا هر چه سریعتر انجام دهید.

اگر مایل هستید با مراحل درمان روت کانال آشنا گردید ما را تا انتهای این مقاله همراهی کنید. به این صورت شما می دانید در فرآیند انجام درمان کانال کشی دندان خود چه مراحلی را طی خواهید کرد.

مراحل درمان روت کانال

درمان کانال ریشه، یک روش درمانی نسبتا ساده می باشد. دندانپزشک پالپ عفونی را تمیز می نماید و سپس کانال ها را پر می کند. به طور معمول پس از انجام عمل احتیاج به تاج موقت وجود خواهد داشت. حال بیایید با هم مراحل درمان روت کانال را ببینیم.

آماده سازی منطقه

دندانپزشک با بی حس نمودن منطقه آسیب دیده شروع می نماید. از تزریق به منظور فرستادن عامل بی حس کننده به لثه و ریشه دندان استفاده خواهد کرد. هنگامی که ناحیه بی حس گردید، دندانپزشک یک دندانی را در دهان قرار خواهد داد. این کار با پوشاندن دیگر دندان ها در دهان، دندانی را که به کانال ریشه احتیاج دارد را جدا می نماید.

دسترسی و تمیز کردن ریشه ها

پس از آن که دیگر دندان های سالم پوشانده شدند، دندانپزشک دندان آسیب دیده را سوراخ کرده تا بتواند به کانال های ریشه و محفظه پالپ دسترسی داشته باشد. دندانپزشک از ابزارهایی به منظور تمیز نمودن محظه پالپ و کانال های ریشه استفاده خواهد کرد. یک محلول ضد دارو و همچنین ضد عفونی کننده به منظور تمیز نمودن و ضد عفونی کانال ها استفاده می گردد.

شکل دادن به کانال ها از مراحل درمان روت کانال

دندانپزشک باید یک پرکننده در کانال های ریشه قرار دهد. به همین جهت ابتدا باید کانال ها را شکل دهد. دندانپزشک از ابزارهای ریز به منظور شکل دادن به کانال ها استفاده می نماید، پس از آن کانال ها آماده دریافت مواد پرکننده خواهند شد. پس از شکل گیری، کانال ها برای بار دوم دوباره تمیز می گردند.

پر کردن کانال ها

در ادامه مراحل درمان روت کانال نوبت به پر کردن کانال ها می رسد. دندانپزشک از گوتاپرکا به منظور پر نمودن کانال ها استفاده خواهد کرد. این ماده لاستیکی در داخل کانال ها قرار خواهد گرفت و پس از آن حرارت داده می شود. سپس دندانپزشک آن را فشرده می نماید تا به خوبی روی دیوارها جاگیر گردد. دندانپزشک سیمان چسب را به منظور آب بندی بیشتر کانال ها اضافه می نماید.

مراحل درمان روت کانال چیست؟

پر کردن سوراخ دسترسی از مراحل درمان روت کانال

همچنین در ادامه مراحل دندانپزشک باید سوراخ ایجاد شده به منظور دسترسی به کانال ها را هم ببندد. پر نمودن باعث می شود تا از ورود باکتری به داخل دندان جلوگیری گردد. دندانپزشک امکان دارد احتیاج به قرار دادن یک پایه در کانال به منظور تقویت نمودن دندان داشته باشد. این تنها هنگامی است که دندان به شدت دچار آسیب شده باشد و نتواند به تنهایی از ترمیم پشتیبانی نماید.

این مطلب را هم بخوانید
ارتودنسی لینگوال (پشت دندانی)

داروی آنتی بیوتیک و ضد درد

دندانپزشک امکان دارد بیمار را با تجویز داروی آنتی بیوتیک به خانه بفرستد. این دارو از ایجاد عفونت جلوگیری می کنند. بیمار همچنین دستورالعمل های بعد از مراقبت هم خواهد داشت که دندانپزشک برای او لیست خواهد کرد تا از بروز عفونت و بیماری دندانی جلوگیری شود. احساس ناراحتی آن هم به مدت چند روز پس از انجام درمان کانال ریشه طبیعی است. داروهای مسکن بدون نسخه به طور معمول می تواند تا حد بسیاری این ناراحتی را کاهش دهد.

اضافه کردن تاج

در آخر مراحل درمان روت کانال در صورتی که کانال ریشه روی دندان پشتی انجام شد یا دندان آسیب دیده در معرض دید نبود احتیاجی شاید به تاج نباشد. اما برای دندانی که در معرض دید است و روش درمانی روت کانال بر روی آن انجام شده بهتر است از تاج برای پوشش دندان استفاده شود تا زیبایی فرد تحت تاثیر قرار نگیرد.

 آیا من به روش روت کانال نیاز دارم؟

اینکه آیا به درمان روت کانال احتیاج دارید یا خیر این موضوعی است که باید ابتدا دندانپزشک دندان شما را معاینه و پس از آن در صورت امکان این روش برای شما جوابگو خواهد بود.

در صورتی که به درمان کانال ریشه نیاز دارید، مهم است که حتما و سریع اقدام نمایید.

چرا اکثر افراد به درمان کانال ریشه احتیاج دارند؟

زمانی که یک دندان دچار عفونت می شود، عفونت ممکن است به مرکز دندان گسترش پیدا کند. مرکز دندان که با نام پالپ شناخته می شود، اعصاب، بافت همبند و همچنین عروق خونی را در خود جای داده است. به عبارتی تمام نواحی حساس دندان در پالپ دندان وجود دارد. به این صورت، هنگامی که ناحیه دچار عفونت می گردد، می تواند به شدت دردناک گردد و احتیاح به درمان فوری داشته باشد. در این مواقع دندانپزشک بهترین درمان را برای نجات دندان و از بین بردن عفونت، درمان کانال ریشه می داند.

این مطلب را هم بخوانید
آیا شکاف بین دندان ها نگران کننده است؟

آیا درمان ریشه می تواند دندان را نجات دهد؟

درمان ریشه می تواند آخرین اقدام به منظور نجات دندان هایی باشد که به شدت دچار آسیب دیدگی یا عفونت شده اند. دندان امکان دارد بر اثر ضربه ای که به صورت وارد شده و یا پوسیدگی دندان دچار آسیب شده باشد.

آیا انجام روت کانال دردناک است؟

این درمان امکان دارد وحشتناک به نظر رسد، اما به عنوان یک روش درمانی مهم تلقی می شود و اگر می خواهید دندان طبیعی خود را حفظ کنید و از انجام ایمپلنت بیزار هستید این بهترین گزینه درمانی برای نجات دندان است.چرا که در صورتی این روش انجام نپذیرد باعث مرگ دندان شده و در نهایت دندان باید خارج گردد. این روش درمانی به درمان ناخوشایند شهرت دارد. جای تعجبی نخواهد بود که شما بخواهید اطلاعات بیشتری در رابطه با این روش درمانی داشته باشید.

درمان روت کانال چگونه می تواند دندان عفونی را درمان نماید؟

انجام درمان روت کانال برای دندانی که دارای عفونت می باشد، می تواند بسیار کمک کننده باشد. وجود عفونت می تواند باعث ایجاد ناتوانی در فرد گردد، می تواند فرد را از انجام کارهای روزمره خود باز دارد.

همچنین این ناراحتی حتی می تواند باعث منع دریافت مواد مغذی در فرد شود. شاید این درمان کمی دردناک باشد اما می تواند از بروز عفونت و از همه مهمتر از مرگ دندان جلوگیری نماید.

در آخر

ما تا حد ممکن مراحل درمان روت کانال را برای شما بازگو نمودیم و اشاره کردیم شاید این روش به عنوان یکی از دردناک ترین درمان هایی باشد که توسط دندانپزشکان انجام می گردد و شهرت بدی هم تا کنون داشته است، اما آخرین راه به منظور نجات دندان طبیعی شما می باشد.

دندانپزشکی گلد مد از مراکز معتبر در زمینه دندانپزشکی است که تمامی روش های دندانپزشکی را با بهترین مواد انجام می دهد و شما با اطمینان کامل می توانید از خدمات این مرکز که شامل انواع جراحی: جراحی ریشه دندان، جراحی دندان عقل نهفته، جراحی لثه، جراحی ضایعات پاتول و همچنین انواع خدمات عمومی دندانپزشکی و زیبایی همچون ایمپلنت دیجیتال، کامپوزیت، ونیر و لمینت و روکش، بلیچینگ و کامپوزیت و جرم گیری … استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما
× پشتیبانی از طریق واتساپ