مراقبت های بعد از انجام ایمپلنت دندان

مراقبت های بعد از انجام ایمپلنت دندان

ایمپلنت یکی از روش های دندانپزشکی برای جایگزینی دندان از دست رفته می باشد که در کنار زیبایی که به دندان ها می بخشد، عمل هضم و جویدن غذا را نیز آسان می کند. البته باید گفت که برای طول عمر بیشتر ایمپلنت از آن به خوبی مراقبت کرد. در این مقاله به مراقبت های بعد از انجام ایمپلنت دندان خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

ایمپلنت دندان

ایمپلنت دندان برای پر کردن دندان هایی که در اثر پوسیدگی، شکستگی و … از بین رفته اند مناسب می باشد و ماندگاری بالایی دارد که برای بیشتر بودن این زمان ماندگاری باید تمیز و عاری از هر گونه باکتری های مخرب و پلاک باشد. عدم بهداشت دندان های ایمپلنت شده باعث ایجاد عفونت در بافت های اطراف آت می شود و به مرور آن را از بین می برد. برای تمیز کردن دندان های ایمپلنت شده می توانید از متخصص بهداشت دندان کمک بگیرید. وی با ابزار مخصوص که از پلاستیک و رزین ساخته شده است می ت اند بدوم هیچ صدمه ای دندان ها را تمیز نماید.

مراقبت های بعد از انجام ایمپلنت دندان

بعد از ایمپلنت باید مراقبت هایی صورت گیرد که بسیار مهم هستند و به هیچ وجه نباید فراموش شوند.

استفاده از مسواک های نرم نایلونی

بعد از انجام ایمپلنت باید مسواک خود را عوض کنید و از مسواک های نایلونی که نرم هستند استفاده کنید. استفاده از مسواک های زبر و خشن موجب خراشیده شدن سطح ایمپلنت می شوند و از ابزارهای فلزی برای تمیز کردن دندان ها و دهان به هیچ وجه نباید استفاده شود. زیرا ممکن است به ایمپلنت انجام شده آسیب وارد کند.

بعد از انجام ایمپلنت فقط دو بار در روز احتیاج به مسواک زدن می باشد و بهتر است از نخ دندان کشیدن غافل نشوید. 

عدم استفاده از محصولات ساینده

یکی از مراقبت های بعد از انجام ایمپلنت دندان، عدم استفاده از محصولات ساینده می باشد. بعد از انجام ایمپلنت باید از محصولات تمیز کننده حساس استفاده کنید تا موجب سایش دندان ها نشود. لازم به ذکر است که مصرف محصولات بهداشت دهان و دندان که با طعم های نعناع یا دارچین هستند خودداری نمایید تا احساس ناراحتی در دهان ایجاد نکنند. 

این مطلب را هم بخوانید
چگونه با لق شدن دندان دائمی کودکان مقابله کنیم؟

نخ دندان بکشید.

نخ دندان کشیدن دندان های ایمپلنت شده بسیار ضروری می باشد. زیرا در کنار دندان های ایمپلنت شده پلاک دندان ایجاد می شود و مشکلات جدی تری را به بار می آورد. برای دندان های ایمپلنت شده انواع نخ دندان تولید شده است که به سلامت دندان ها کمک می کنند. 

برای یادآوری نخ دندان کشیدن بهتر است به نکات زیر توجه کنید.

زنگ هشدار برای یادآوری در تلفن همراه خود تنظیم نمایید.

نخ دندان را در کیف یا ماشین بگذارید تا در هنگام استراحت استفاده کنید.

همانند کودکان برای انجام کاری خود را تشویق کنید تا انگیزه نخ دندان کشیدن را در خود ایجاد کنید.

در هنگام تماشای تلویزیون نخ دندان بکشید.

یک دستگاه واترپیک بگیرید که برای تمیز کردن جرم بین دندان مناسب است و عملکرد نخ دندان را تیز انجام می دهد.

مراقبت های بعد از انجام ایمپلنت دندان

عدم استفاده از خوردن غذاهای چسبناک و سفت

غذاهای چسبناک و سفت که به دندان ها می چسبند به دندان ایمپلنت شده آسیب وارد می کنند و همچنین دندان های دیگر را نیز درگیر می کنند. پس برای مراقبت های بعد از انجام ایمپلنت دندان بهتر است از مصرف غذاهایی چون میوه خشک شده، آب نبات سفت، چیپس سیب زمینی، هویج، سیب، نان فرانسوی پرهیز کنید.

عدم استفاده از سیگار و مصرف الکل

سیگار و مواد الکلی برای سلامتی مضر می باشند که همگی بر این امر واقف هستند. خصوصا برای دندان های ایمپلنت شده و حتی دندان های دیگر مضر می باشند. به طور کلی تا ۶ ماه طول می کشد تا ایمپلنت دندان بهبود پیدا کند و در این بازه زمانی بهتر است به هیچ وجه از دخانیات و الکل استفاده نکنید.

ویزیت منظم توسط دندانپزشک

مراجعه منظم به دندانپزشکی به شما در مورد مراقبت های بعد از انجام ایمپلنت دندان کمک خواهد کرد. به طور کلی سالی دو بار باید برای سلامت دهان و دندان به پزشک مراجعه کنید.

این مطلب را هم بخوانید
دندان های کج در کودکان به چه دلیل به وجود می آیند؟

مراقبت های بعد از انجام ایمپلنت 

بعد از انجام ایمپلنت در چند روز ابتدایی باید کارهایی را انجام داد که در ادامه به آنها می پردازیم.

تا یک روز مسواک نزنید.

به مدت ۸ ساعت نباید داخل دهان خود را بشویید.

تا سه روز به هیچ وجه، چای و قهوه نخورید. همچنین از استعمال دخانیات خودداری نمایید.

به دلیل کاهش موفقیت ایمپلنت بهتر است از مصرف مواد مخدر و مشروبات الکلی پرهیز کنید.

از نخ دندان و خمیر دندان های مخصوص ایمپلنت استفاده کنید.

بعد از انجام ایمپلنت می توان آب نوشید اما بعد از رفع بی حسی می توانید غذا بخورید.

تا دو هفته از خوردن نوشیدنی با نی خودداری کنید.

از نوشیدن مایعات و غذاهای گرم تا چند روز بپرهیزید.

هزینه ایمپلنت دندان

هزینا ایمپلنت دندان با توجه به شرایط دندان بررسی می شود و با توجه به نکاتی چون نیازمندی به پیوند استخوان، برند ایمپلنت، بالا بردن سینوس و … سنجیده می شود.

جمع بندی نهایی

دندان ها در اثر پوسیدگی، شکستگی و … از بین می روند و برای زیبایی دندان و همچنین جویدن بهتر غذا بهتر است که از روش های دندانپزشکی برای جایگزینی دندان استفاده کرد که بهترین روش، ایمپلنت دندان است‌. ایمپلنت زیبایی را به دندان شما هدیه می کند و شما می توانید با مراقبت های بعد از انجام ایمپلنت دندان، عمر آن را افزایش دهید. 

از جمله مراقبت های بعد از انجام ایمپلنت دندان می توان به استفاده از مسواک های نرم، عدن استفاده از الکل و سیگار، عدم استفاده از غذاهای چسبناک و سفت، نخ دندان کشیدن و … اشاره کرد. همچنین بعد از انجام ایمپلنت در روزهای ابتدایی باید نکاتی را رعایت کنید. 

برای انجام ایمپلنت دندان می توانید به مرکز تخصصی گلد مد مراجعه کنید. در این مرکز تمامی روش های دندانپزشکی زیر نظر بهترین متخصصین انجام می گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما
× پشتیبانی از طریق واتساپ