مزایای مسواک بین دندانی چیست؟

مسواک بین دندانی

در صورتی شما می توانید دهان سالمی داشته باشید که تمیز نمودن اطراف لثه و بین دندان ها برای شما مهم باشد. بسیاری از افراد برای تمیز نمودن بین دندان های خود از نخ دندان استفاده می نملیند، اما این درمان تا حدودی می تواند مناسب باشد و احتیاج به یک ابزار موثر ‌و مفید همچون مسواک مخصوص ارتودنسی احتیاج خواهد بود. اما مسواک مخصوص ارتودنسی چیست؟ چرا این مسواک برای دندانهایی که دارای ارتودنسی هستند مفید می باشد؟ مزایای مسواک بین دندانی چیست؟ با ما همراه باشید تا هم با این برس بین دندانی آشنا سویم و هم ببینیم چه مزایای مسواک ارتودنسی می تواند به همراه دلشته باشد. با کلینیک دندانپزشکی  گلدمد تا انتهای مقاله همراه باشید.

در اصل، مطالعات انجام شده نشان می دهد که مسواک کردن بین دندانی در اصل روش درمانی موثر به منظور از بین بردن پلاک دندانی نسبت به زمانی است که از مسواک معمولی استفاده می گردد.

مسواک بین دندانی چیست؟

به طور معمول این برس مسواکی گرد یا مخروطی شکل و نازک  می باشد. این نوع مسواک بین دندانی دارای یک سر کوچک با پرزهایی می باشد که توسط سیم حفظ می گردد. بعضی از مسواک ها دارای دسته یا شکل خاص به منظور قرار گرفتن راحت تر می باشند در حالی که بعضی دیگر دارای دسته هایی همچون مسواک می باشند. این مسواک ها به طوری طراحی گردیده اند که به آرامی بین دندان ها قرار خواهند گرفت.

مسواک های بین دندانی با نام برس های بین دندانی و مسواک مخصوص ارتودنسی هم شناخته می شود. این نوع مسواک را می توان در اندازه های مختلف مشاهده کرد. پس مطمئن گردید مسواکی را انتخاب می کنید که به آسانی بین دندان های شما قرار گرفته و احتیاجی به فشار دادن آن وجود نداشته باشد. 

می توان مسواک بین دندانی چندین بار استفاده کنیم و بایستی همچون یک مسواک معمولی پس از رفتن بین هر دندان مورد شستشو قرار بگیرد. برس ها بایستی در صورت ساییده شدن موها یا خم گردیدن سیم ها تعویض گردند.

مسواک بین دندانی برای چه کسانی مناسب است؟

هر فردی که استفاده از نخ دندان برای او  سخت می باشد می تواند برای یکبار از این برس استفاده و نهایت راحتی آن را بررسی نماید.

در ادامه مزایای مسواک بین دندانی افرادی که می توانند از این برس بین دندانی استفاده نمایند به این شرح می باشد: 

افرادی که تحرک کمی دارند.

افرادی که تحرک کمی دارند یا از مشکلاتی رنج می برند، می توانند کاندیدای مناسبی برای این نوع نسواک بین دندانی باشند. همچنین برس ها می توانند انتخاب مناسبی برای سالمندانی باشند که استفاده از نخ دندان برای آنها سخت باشد. برس ها می توانند به تمیز نمودن فضاهای بین دندانی، ایمپلنت ها، پل ها و لثه ها کمک نمایند.

این مطلب را هم بخوانید
نحوه استفاده از دهانشویه برای سلامت دندان ها

افرادی که دارای بریس هستند.

استفاده از نخ دندان به طور معمول برای افرادی که از بریس ثابت استفاده می کنند امکان پذیر نخواهد بود. اما با کمک برس های نازک می توانند به منظور پاک نمودن پلاک و ذرات غذا هم از اطراف لبه های براکت ها و هم بین دندان ها استفاده گردند.

در صورتی که فاصله های بسیاری بین دندان های شما وجود داشته باشد، سطح دندان‌ ناهموار خواهد بود یا لثه ها عقب نشینی می نمایند. تمیز نمودن کافی با نخ دندانها در این مواقع سخت خواهد بود که امکان آن هم وجود خواهد داشت که به درستی انجام نگردد. در این مواقع، برس های بین دندانی می توانند در از بین بردن پلاک و بقایای مواد غذایی موثر واقع گردند.

افرادی که علاقه ای به کشیدن نخ دندان ندارند.

از دیگر کاندیدایی مناسب استفاده از مسواک بین دندانی نی توان به کسانی که دوست ندارند نخ دندان استفاده کنند، اشاره نمود.

اید افراد در زمانی که از نخ دندان استفاده می کنند احسلس خوبی نداشته و به همین جهت استفاده نکردن از آن را بر می گزینند. در صورتی که با استفاده از نخ دندان احساس راحتی نخواهید کرد برس های بین دندانی می توانند گزینه مناسبی برای این افراد باشند‌. همچنین استفاده از آن هم به آسانی انجام می پذیرد.

کاربرد مسواک بین دندانی

  • تمیز کردن فاصله بین دندان ها در زمان درمان ارتودنسی
  • تمیز کردن بریس ها 
  •  تمیز نمودن سیم های ارتودنسی
  • تمیز کردن دندانهای زیر آرچ وایر
  • تمیز نمودن پیچ های ایمپلنت 
  • تمیز نمودن لثه ها 

مزایای مسواک بین دندانی

مسواک بین دندانی می تواند مزایای بسیاری به منظور حفظ بهداشت دهان و دندان داشته باشد. شما می توانید با کمک یک مسواک بین دندانی مناسب از مزایایی که با خود به همراه دارد بهرمند گردید. در ادامه شما را با مزایای مسواک ارتودنسی آشنا می سازیم، پس با ما همچنان همراه باشید.

مسواک بین دندانی می تواند به راحتی بین فضای دندان ها وارد شده و همچون نخ دندان، دندان ها و حتی لثه ها را تمیز نماید.

با کمک این مسواک دندان ها به نحو فوق العاده تمیز می گردند و هیچگونه غذا و پلاکی را لای دندان ها باقی نخواهد گذاشت.

از بروز پلاک و پوسیدگی جلوگیری می نماید. 

از دیگر مزایای استفاده از مسواک بین دندانی می توان به این مورد اشاره داشت که برای زمان هایی که بر روی دندان ها از ارتودنسی استفاده می گردد و نخ دندان مشیدن سخت است یک انتخاب ایده ال می باشد. 

این مطلب را هم بخوانید
پوسیدگی خشک دندان چیست؟

قیمت مقرون به صرفه ایی دارد.

به بهداشت دهان و دندان کمک شایانی می نماید.

از بروز بیماری پریودنتال جلوگیری می نماید.

مناسب هم برای بزرگسالان و هم کودکان

مسواک بین دندانی

انتخاب مسواک بین دندانی مناسب 

تمام دندانپزشکان حاذق سفارش می کنند که از مسواک بین دندانی که مناسب حال شما است استفاده نمایید. زمان استفاده نمودن از وسایل ارتودنسی همچون بریس یا الاینر بسیار مهم می باشد که مسواک با دندان های شما بتواند سازگاری داشته باشد. پس مهم می باشد که مسواک بین دندانی به این ۳ اصلی که اشاره می کنیم  مرتبط باشد: اسکراب نمودن، شناور نبودن، محکم نباشد.

مسواکی که بیش از حد نازک است کاربرد چندانی را نمی تواند به همراه داشته باشد و یا مسواکی که بیش از حد پهن است منجر به آسیب به لثه ها و دندان ها می گردد. فقط بایستی بتوانید مالش موها را روی لثه ها و دندان های خود احساس نمایید.

مشخصات مسواک بین دندانی

جنس مو مسواک بین دندانی

جنس مو مسواک بین دندانی می تواند متفاوت باشد. از موهایی که بر روی این نوع نسواک استفاده می گردد می توان به این موارد اشاره داشت: 

  • موهای مصنوعی: برای لثه ها و دندان ها بسیار نرم می باشند.
  • موهای مثلثی یا گرد: به فرد این امکان را می دهد تا حرکات چرخشی بین دندان ها و لثه ها وجود داشته باشد.
  • موهای نرم یا متوسط ​​: در داخل دندان های فرد نخواهد شکست.

قطر برس بین دندانی

انتخاب قطر برس بین دندانی به فضاهای بین دندانی فرد بستگی خواهد داشت. در اصل، در اندازه ها و قطرهای متفاوت این نوع مسواک موجود می باشد. آنها از 0.6 میلی متر تا 6 میلی متر متغیر می باشند، چرا که تنوع فضاهای بین دندانی همه افراد در نظر گرفته شده است. به خصوص سفارش می گردد که یک برس ظریف را انتخاب نمایید که بهتر بتواند در فضاهای بین دندانی قرار بگیرد. با این همه، نباید خیلی نازک بوده باشد، چرا که امکان دارد ساقه در دهان دچار پیچش شود. 

این را هم اضافه کنیم که نباید بسیار ضخیم باشد، چرا که می تواند به دندان های فرد آسیب برساند. پس انتخاب سایز کوچک در همه موارد بسیار مهم خواهد بود. در صورت لزوم فرد می تواند فقط به قطر بزرگتر آن را ارتقا دهد.

آیا مسواک بین دندانی فقط برای افرادی که از دستگاه ارتودنسی استفاده می نمایند مناسب می باشد؟

خیر. به غیر از افرادی که دارای بریس هستند افراد عادی که از کشیدن نخ دندان ناراضی هستند، وقت نخ دندان کشیدن را ندارند افراد مسن و … می توانند از مزایای مسواک بین دندانی بهره ببرند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما
× پشتیبانی از طریق واتساپ