مسواک کردن پس از کشیدن دندان صحیح است؟

مسواک کردن پس از کشیدن دندان

برای بسیاری از افراد این سوال بعد از کشیدن دندان پیش می آید که آیا مسواک کردن پس از کشیدن دندان امکان پذیر می باشد؟ من می توانم پس از کشیدن دندان مسواک بزنم؟

پس از کشیدن دندان به طور معمول لخته خون در حفره دندان بوجود می آید. این اولین گامی می باشد که در روند درمان طبیعی انجام می پذیرد و اساس و پایه را برای بدن شما به منظور بهبودی محلی که دندان خارج شده ایجاد می نماید. از آنجایی که لخته خون به منظور روند بهبودی مهم می تواند باشد، دندانپزشک از بیمار خود می خواهد تا یک گاز را در محل استخراج دندان قرار داده و آن را گاز بگیرید.

آن هم تا زمانی که خونریزی متوقف گردد و لخته ای پایدار تشکیل شود. در برخی از موارد، دندانپزشک می تواند چند بخیه به منظور بستن لبه های لثه در اطراف محل استخراج دندان بیمار انجام دهد. بخیه ها به شکل گیری و تثبیت لخته هم می تواند کمک نماید. بخیه ها به طور معمول خود به خود جذب می گردند. اما برخی مواقع از بخیه های غیر قابل جذب هم ممکن است دندانپزشک استفاده نماید. از دندانپزشک خود سوال نمایید که آیا بایستی به منظور برداشتن بخیه ها به دندانپزشکی رجوع کنید یا خیر.

مسواک کردن پس از کشیدن دندان

در برخی از موارد بسیار نادر، لخته خون در حفره امکان دارد شکسته شده و باعث نمایان شدن استخوان گردد. این موضوع می تواند یک وضعیت دردناک باشد که به آن حفره خشک هم گفته خواهد شد و به طور معمول دندانپزشک را ملزم می نماید تا هنگامی که لخته جدید تشکیل می گردد، آن را با یک پانسمان آرامبخش تا چند روز پوشانده نگاه دارد. زخم بیرون کشیدنی که حفره خشکی داشته نه تنها دردناک می باشد، بلکه می تواند مدت زمان بیشتری هم برای التیام احتیاج داشته باشد. دقیقاً به همین جهت هم می باشد که مراقبت صحیح از محل کشیدن دندان پس از کشیدن دندان بسیار مهم می باشد.

پس از کشیدن دندان

بهتر است اضافه کنیم که روند کشیدن دندان به طور کلی بی خطر می باشد، اما خوب این روش زخم باز را در دهان شما باقی خواهد گذاشت. از آنجایی که دهان میزبان انواع مختلفی از باکتری ها می باشد، کمک به درمان هرچه سریعتر حفره استخراج دندان هم بسیار مهم می باشد. بهداشت دهان و دندان مناسب، به خصوص در روز اول، به شما این امکان را می دهد تا احساس بهتری داشته، از عفونت جلوگیری نمایید و بهبودی سریع تری را برای خود داشته باشید.

این مطلب را هم بخوانید
ارتودنسی لینگوال (پشت دندانی)

هنگام مسواک زدن بعد از کشیدن دندان، شما می توانید برای سلامت سایر دندان های خود و حفظ آنها، دندان های باقیمانده خود را روزانه دو مرتبه صبح و عصر مسواک نمایید تا مطمئن گردید که دهان شما برای بهبودی سریع تر تمیز مانده است. همچنین زبان خود را تمیز نمایید تا به از بین بردن طعم ناخوشایند پس از استخراج نمودن و از همه مهمتر برای پایین نگاه داشتن سطح باکتری کمک نماید.

بهتر است از یک برس نرم برای مسواک کردن دندان های سالم خود استفاده نمایید و دهان خود را به آرامی و با حرکات دایره ای کوچک تمیز نمایید.

 مسواک کردن پس از کشیدن دندان

تمیز کردن دندان های مجاور

طبق نظر دندانپزشکان بهتر می باشد تا پایان روزی که دندان خود را کشیده اید، دندان های مجاور ناحیه زخمی را تمیز ننمایید، البته می توانید از روز بعد ان اقدام به تمیز نمودن دندانهای مجاور خود کنید. در ۳ روز اول بهتر است از برخورد برس به حفره دندان استخراج شده خودداری نمایید.

نگهداری از زخم

در صورتی که زخم شما بخیه شده باشد، دهان خود را شستشو دهید. در همان روز استخراج، پس از هر وعده غذایی، می توانید دهان خود را به آرامی با محلول نمک و آب گرم شستشو دهید تا ذرات غذا از ناحیه زخم دور باقی بمانند و از دهان خارج گردند. به منظور جلوگیری از خطر کنده شدن لخته خون، از آبکشی سریع خوداری نمایید. از ½ قاشق چایخوری نمک برای 240 میلی لیتر آب گرم استفاده نمایید.

شستشو با محلول کلرهگزیدین

در روز اول پس از کشیدن دندان، در صورتی که از بخیه استفاده شده صبح و عصر را با کمک محلول کلرهگزیدین 0.12% دهان خود را مورد شستشو کامل قرار دهید تا بخیه ها حل شوند. قبل از تف نمودن محلول، حداقل یک دقیقه دهان خود را با محلول شستشو دهید. محلول کلرهگزیدین به عنوان یک شستشوی ضد باکتری با نسخه می باشد که توسط دندانپزشک تجویز می گردد. استفاده از کلرهگزیدین به منظور مراقبت از کشیدن هر دندان ضروری نمی باشد. دندانپزشک به شما اطلاع خواهد داد که آیا در موقعیت منحصر به فرد می تواند به شما کمک کند یا خیر.

در اکثر کشیدن دندان، بایستی توانسته باشید که یک هفته پس از انجام کشیدن دندان به نخ دندان کشیدن و مسواک زدن عادی خود بازگشته باشید.

از نکات دیگری که به حفظ لخته در حفره استخراج می تواند کمک نماید عبارتند از: 

در 24 ساعت اول از نی استفاده نکرده و آب با نی ننشوید.

این مطلب را هم بخوانید
هر آنچه باید درباره دندان عقل بدانید!

در 24 ساعت ابتدایی رژیم غذایی نرم بهترین انتخاب برای شما می باشد و بهتر است جویدن را در سمت مخالف جراحی انجام دهید تا از محل جراحی بتوانید مراقبت نمایید.

چرا پس از کشیدن دندان نمی توان از خمیر دندان استفاده نمود؟

زمانی که اقدام به کشیدن دندان می کنید، شکافی در لثه ایجاد می گردد که بایستی با بخیه بسته گردد و زمان لخته شدن و التیام آن ناحیه بایستی در نظر گرفته شود. در صورتی که دندان های خود را با کمک خمیر دندان، مسواک می کنید، توجه داشته باشید که در خطر بسیار بالایی به منظور جدا گشتن لخته خون از محل خواهید قرار گرفت.

پس برای بهبودی سریع تر توصیه می شود از خمیر دندان استفاده نگردد یا در صورت استفاده از مسواک از یک مسواک نرم و همچنین به صورت عمل مسواک زدن انجام پذیرد. البته این نکته را هم گوشزد کنیم که روز اول کشیدن دندان از مسواک استفاده نکنید تا خونریزی به طور کامل بند بیاید.

جمع بندی مسواک کردن پس از کشیدن دندان

مراجعه به دندانپزشک به منظور کشیدن دندان حتی برای آرام ترین افراد هم می تواند باعث ایجاد اضطراب گردد. به عبارتی مطب دندانپزشکی در لیست ترس های اکثر مردم همیشه قرار داشته و دارد.

کشیدن دندان امکان دارد اولین انتخاب بیمار نباشد، اما امکان دارد تنها گزینه درمانی برای بیمار باشد. توجه داشته باشید پس از کشیدن دندان حتماً قبل از اینکه از مطب دندانپزشک خود خارج گردید، دستورالعمل هایی در رابطه با نحوه مراقبت از دهان و دندان خود دریافت نمایید که مسواک کردن پس از کشیدن دندان هم جزو این دستورالعمل ها می باشد و بهتر است در مورد مسواک کردن پس از کشیدن دندان با دندانپزشک خود صحبت نمایید و بهترین روش برای پاکسازی و سلامت دهان و دندان خود را جویا گردید.

مراقبت نمودن از دهان پس از هر نوع جراحی دهانی بسیار مهم می بلشد. همیشه توصیه های دندانپزشک خود را دنبال نمایید. شما می توانید دندان های خود را مسواک بزنید، اما حداقل اجازه دهید تا 3 تا 4 روز پس از انجام عمل از هیچ خمیر دندانی استفاده نشود.

شما می توانید با محلولی که دندانپزشک شما برای شما تجویز می نماید دهان و دندان های خود را تمیز نمایید و با اینکه محل را با یک پارچه مرطوب یا گاز مرطوب پاکسازی کنید.  توجه داشته باشید که زمان پاک نمودن محل بسیار ملایم عمل نمایید تا لخته خون حرکت نکند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما
× پشتیبانی از طریق واتساپ