مقایسه پروتزهای ثابت و متحرک

مقایسه پروتزهای ثابت و متحرک

دندان شما دچار آسیب شده و مجبور به حذف دندان خود شده اید، حال می خواهید با کمک پروتز جای خالی دندان خود را پر کنید و زیبای لبخند خود را از دست ندهید؟ اما نمی دانید پروتز ثابت بهتر است یا پروتز متحرک مناسب است؟ ما در این مطلب می خواهیم به مقایسه پروتزهای ثابت و متحرک بپردازیم و ببینیم کدام یک می تواند یک انتخاب درست باشد. با ما همراه باشید تا به این موضوع پی ببریم.

مقایسه پروتزهای ثابت و متحرک

اگر بین دو روش دندانپزشکی پروتزهای ثابت و پروتزهای متحرک متزلزل هستید و نمی دانید کدام یک روش می تواند انتخاب مناسبی باشد در اینجا ما تفاوت های بین پروتزهای ثابت و متحرک را بیان کردیم تا شما بتوانید یک انتخاب شایسته برای خود داشته باشید.

پروتزهای ثابت را می توان با کمک گرفتن از ایمپلنت استفاده نمود. پروتز ثابت یک دستگاه دندانی می باشد که به ایمپلنت های دندانی متصل می شوند. در استفاده از پروتزهای ثابت، نیازی به برداشتن و تمیز کردن آنها در خارج از دهان نخواهد بود. این نوع دندان ها، دقیقاً شبیه دندان های طبیعی هستند و شما احساس راحتی با آنها دارید.

به طور معمول، پروتزهای ثابت در مقایسه با پروتزهای متحرک به استخوان فک بیشتری نیاز دارند که از آن حمایت کنند. این نوع دندان ها به مرور دچار تحلیل استخوان می شوند و این یک عیب محسوب می شود.

در صورتی که بخواهید از پروتزهای ثابت بهره ببرید، باید مثل دندان های طبیعی آنها را مسواک بزنید. نخ‌ دندان، شستن دهان با آب و مسواک های کوچک برای از بین بردن پلاک بین دندان‌ها لازم خواهد بود.

مزایای پروتزهای ثابت

در ادامه مقایسه پروتزهای ثابت و متحرک بهتر است با پروتز های ثابت اکنون آشنا گردیم. نوآوری های اخیر باعث شده تا پروتزهای ثابت نسبت به پروتزهای متحرک، یک امتیاز برتر داشته باشد. بیایید نگاهی به برخی از آنها بیندازیم.

پایداری و امنیت بیشتر

در مقایسه با پروتزهای متحرک، پروتزهای ثابت پایدارتر و ایمن تر هستند. استفاده از این پروتزها امکان‌ گاز زدن یکنواخت غذا در دهان را انجام می دهند و کاربران در هنگام غذا خوردن و صحبت کردن احساس راحتی بیشتری خواهند داشت.

ظاهری طبیعی و زیبا

پروتزهای ثابت مانند دندان های طبیعی به نظر می رسند، با این ویژگی که نقش مهمی در زیبایی لبخند و اعتماد به نفس فرد دارند. ظاهر طبیعی دندان ها باعث شده در بین افراد طرفداران خود را داشته باشند و محبوبیت بسیاری پیدا کنند.

مستحکم و بادوام

پروتزهای ثابت به مراتب قوی تر و بادوام تر از پروتزهای متحرک هستند. نحوه ساخت آنها باعث شده که به طور متوسط ​​​​حداقل پنج تا هفت سال بیشتر از پروتزهای متحرک معمولی دوام داشته باشند.

این مطلب را هم بخوانید
چطور برای جراحی دندان آماده شویم؟

نگهداری کم

پروتزهای ثابت به نگهداری کمتری نسبت به پروتزهای متحرک احتیاج دارند. از آنجایی که نیاز به برداشتن این پروتز ها نیست، می توان آنها را مانند دندان های طبیعی مسواک زد و نخ دندان کشید.

فیتینگ سفارشی

پروتزهای ثابت سفارشی هم نصب می شوند تا فرد به راحتی از آن استفاده کند. آنها در مقایسه با پروتزهای متحرک بسیار دقیق تر و مناسب تر هستند.

 مقایسه پروتزهای ثابت و متحرک

معایب پروتزهای ثابت

بدون شک پروتزهای ثابت چندین مزیت دارند. اما معایبی نیز دارند که آنها را برای افراد نامناسب می کند. بیایید برخی از معایب را هم مورد بررسی قرار می دهیم.

تهاجمی

پروتزهای ثابت پس از یک روش نسبتاً تهاجمی، نصب می شوند. ممکن است برای بسیاری از بیمارانی که استخوان های فک ضعیف دارند قابل استفاده نباشد.

مستعد بیماری باشد

از آنجا که پروتزهای ثابت را به اندازه دندان های مصنوعی متحرک نمی توان تمیز کرد، ممکن است احتمال ایجاد پلاک بین دندان ها را افزایش دهد و خطر بیماری در دندان افزایش پیدا کند.

کمی گران است

پروتزهای ثابت کمی گرانتر از پروتزهای متحرک هستند.

پروتزهای متحرک

پروتز متحرک قابل جابجایی بوده و قبل از خواب و یا در هر زمانی که مایل بودیم می توانیم آن را از دهان خارج سازیم.

معمولاً از مواد پلاستیکی با گیره های فلزی ساخته می شوند که روی دندان ها می چسبند. اینها در سه نوع عمده وجود دارند که عبارتنداز:

پروتزهای متحرک فلزی ریخته گری

این نوع پروتز متحرک دارای پایه فلزی و از آلیاژ کبالت-کروم است و روی دندان های طبیعی می چسبد. پروتزها معمولاً قابل توجه هستند.

باله های اکریلیک

پروتزهای رنگی که به رزین دندانی اکریلیک معروف است. این دندان مصنوعی برای بیماری های پیشرفته مفید است که در طول یک دوره تمام دندان های خود را از دست می دهد. این پروتزها به عنوان دندان طبیعی و به صورت مجموعه ای از پروتزهای دائمی هستند.

پروتزهای مفهوم پذیر

پروتزها بسیار نسبت به دیگر پروتزها سبک وزن بوده و از نظر ظاهری هم نسبت به انواع دیگر زیباتر هستند. این پروتزها از ماده ای به نام Valplast ساخته شده اند. اگر دندانپزشک نیازی به تنظیم دندان برای تناسب داشته باشد، باید بداند که این دستگاه دندانی به راحتی لک می شود و ترمیم آن بسیار مشکل است.

مزایای پروتزهای متحرک

پروتزهای متحرک قدیمی‌ترین پروتزهای مصنوعی هستند و به خاطر مزایایی که دارند از آنها استفاده می شوند.

این مطلب را هم بخوانید
همه چیز درباره انتخاب یک مسواک خوب

ساده و کم تهاجم

پروتزهای متحرک در مقایسه با دیگر دندان ها، جایگزین دندان ساده و کم تهاجم هستند. افرادی که بیش از یک دندان را از دست داده اند می توانند بدون برنامه ریزی برای جراحی های تهاجمی و دریافت دندان های مصنوعی متحرک آماده شوند.

مقرون به صرفه و ارزش پول

پروتزهای متحرک مقرون به صرفه بوده و نسبت به پروتزهای ثابت ارزشمندتر هستند. این پروتزها را قبل از رفتن به رختخواب از دهان خارج کرد. پس احتمال ساییدگی و پارگی ناشی از ساییدن و فشردن شبانه هم کمتر می شود.

مناسب برای افراد دارای استخوان فک ضعیف

افراد با استخوان فک ضعیف و تحلیل استخوانی، برای این نوع دندان مصنوعی مناسب هستند. پروتزهای متحرک می توانند جایگزین دندان های از دست رفته باشند.

بهداشت و مراقبت از دندان

پروتزهای متحرک قبل از رفتن به رختخواب و تمیز کردن دهان خارج می شوند، بهداشت خوب و مراقبت مناسب دارند. هنگام مسواک زدن پروتزهای ثابت، موهای مسواک نمی توانند به مناطقی که تمیز کردن آنها سخت است، برسد. اما همه گوشه ها و زیر لثه در پروتز متحرک به راحتی تمیز می شود.

تطبیق آسان

استفاده از پروتز متحرک بسیار راحت تر از پروتز ثابت است. بیشتر افراد به راحتی پروتزهای متحرک را نسبت به پروتزهای ثابت می پذیرند. زیرا پروتزهای ثابت با چسباندن دائمی با چسبیدن بجای دندان‌های طبیعی احساس ناراحتی ایجاد می کنند.

معایب پروتزهای متحرک

با وجود مزیت های پروتز متحرک، دارای معایبی هم هستند. در اینجا به چند مورد از معایب پروتزهای متحرک اشاره می کنیم.

متحرک است.

همانطور که از نام این پروتزها پیدا است، آنها قبل از خواب باید برداشته شوند. یعنی در یک شبانه روز، باید یک بار بگذارند و یکبار هم بردارند. برای یک فرد پرمشغله ممکن است درد سرساز باشد.

شاید به خوبی پروتزهای ثابت عمل نکند.

از آنجایی که پروتزهای متحرک حداقل یک بار در روز برداشته می شوند، اگر به درستی قرار نگیرند ممکن است به درستی عمل نکند.

عدم اتصال مطمئن

پروتزهای ثابت مانند پروتزهای متحرک اتصال مطمئنی ندارند. عدم ایمنی در آنها می تواند باعث جابجایی آن شده و این بی ثباتی باعث جویدن و گاز گرفتن نامتعارف می شود.

در آخر، مقایسه پروتزهای ثابت و متحرک

باید در نظر داشته باشید که وقتی صحبت از دندان مصنوعی ثابت و متحرک می شود، باید موارد زیادی مانند استحکام استخوان فک، سلامت کلی دندان و شرایط خود را در نظر بگیرید. دندانپزشک بهترین فرد است که پس از معاینه کامل، دندان مصنوعی مناسب شما را توصیه می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما
× پشتیبانی از طریق واتساپ