مینا پلاستی چیست؟ آیا امری بسیار ضروری در سلامت دندان است؟

مینا پلاستی

مینا پلاستی یک روش دندانپزشکی در حیطه دندانپزشکی زیبایی می باشد. مینا پلاستی با نام های ادنتوپلاستی، تراشیدن دندان یا بازسازی زیبایی دندان هم شناخته می شود. روشی است برای بریدن یا کندن قسمت هایی از مینا به منظور تغییر شکل، اندازه، سطح یا طول دندان است.

برخی از افراد برای اصلاح دندان تراشیده و عیوب جزئی در دندان جلویی خود، این روش را انتخاب و انجام می دهند. برخی به منظور زیباتر جلوه دادن دندان و لبخند خود از این روش استفاده می کنند.

توجه داشته باشید ادنتوپلاستی باید توسط متخصص ارتودنسی یا دندانپزشک مجرب و متخصص انجام پذیرد. با ما در دندانپزشکی گلدمد همراه باشید تا شما را با این روش دندانپزشکی زیبایی آشنا سازیم و ببینیم این روش دندانپزشکی زیبایی ممکن است چه عوارضی را در پی داشته باشد.

مینا پلاستی چه چیزی را درمان می کند؟

مینای پلاستی نتیجه فوری دارد و می تواند در شرایط خاص بهترین جایگزین برای بریس و اینویزیلاین باشد. روشی که به طور معمول بر روی دندان های جلویی اعمال می شود و در شرایط مقتضی می توان آن را روی دندان های دیگر نیز انجام داد.

این روش دندانپزشکی زیبایی، دندان های نامنظم را درمان می کند و عیوب آن را پوشانده و از بین می برد. همچنین در موارد زیر هم می تواند بسیار مفید باشد:

  • دندان تراشیده یا کج شده را اصلاح می کند.
  • بی نظمی های دندان را از بین می برد.
  • دندان ها را با روکش سازگار می نماید.
  • باعث تقویت لبخند پس از روش های ارتودنسی می شود.
  • باعث بهبود ظاهر دندان ها می گردد.
مینا پلاستی

مراحل انجام ادنتوپلاستی

مینا پلاستی به عنوان یکی از سریع ترین عمل های دندانپزشکی در یک جلسه شناخته شده می باشد. این روش کم تهاجم بوده و انجام این روش توسط دندانپزشک متخصص، کمتر از نیم ساعت یا چهل و پنج دقیقه طول می کشد. بر اساس وسعت کانتورینگ و تعداد دندان های درگیر، این عمل کمی می تواند طولانی تر از زمان یاد شده هم گردد.

دندانپزشک زیبایی آموزش دیده و دارای مدرک، یا یک متخصص ارتودنسی، این عمل را با استفاده از یک ابزار اختصاصی مانند: دیسک سنباده و مته انجام می دهد. دستگاه فرز که یک روتور هوا به آن متصل است، از مکش و آب با جریان زیاد استفاده می کند. فرزها طوری طراحی شده اند که انواع کانتورینگ دندان را انجام دهند.

این مطلب را هم بخوانید
دلایل، پیشگیری و درمان زرد شدن دندان

دندانپزشک فرزها را روی دندان قرار داده و دندان تغییر شکل می پذیرد. در فرآیند عمل، متخصص تمام قطعات و مواد مینای غیر ضروری را بر می دارد. پس از عمل، دندان را با استفاده از حس زیبایی شناسی خود کانتورینگ می کند و تمام عیوب آن را از بین می برد. پس از فرم دادن مناسب به دندان، دندانپزشک با پولیش ظاهری صاف برای دندان ایجاد می کند.

هزینه های مینا پلاستی

ادنتوپلاستی علاوه بر کم تهاجمی بودن از سرعت انجام آن هم بالا است و همچنین جزو کم هزینه ترین روش های دندانپزشکی می باشد.

البته این را هم اضافه کنیم که این روش دندانپزشکی زیبایی، در طرح های بیمه دندانپزشکی پوشش داده نمی شود.

خطرات انجام ادنتوپلاستی

جدا از تغییرات در شکل و اندازه دندان، اگر مینا پلاستی تحت نظارت حرفه ای باشد، عوارض خاصی ندارد. کم تهاجمی ترین روش دندانپزشکی که توسط دندانپزشک زیبایی انجام می شود، این روش می باشد. از عوارض انجام این روش می توان به این موارد اشاره داشت:

از آنجایی که مینای دندان نمی تواند دوباره رشد یا بازیابی شود، این روش غیرقابل برگشت است.

کندن بیش از حد مینای دندان، خطر پوسیدگی را افزایش می دهد.

با نمایان شدن عاج دندان و حذف مینا، دندان فرد شکننده تر و مستعد ترک و عصبی می شود.

دندان قروچه نیز می تواند باعث آسیب به دندان ها شود که آسیب آن جبران ناپذیر است.

خطرات مینا پلاستی بدون نظارت

در سالهای اخیر، روشی به رسانه ها افزوده شده است. برخی کاربران رسانه های اجتماعی شروع به استفاده از این روش کردند تا دندان های خود را شبیه به “دندان کوسه” کنند تا دنبال کنندگان بیشتری را جذب نمایند.

بسیاری از آنها از این روش های غیر قابل قبول برای دستیابی به اشکال عجیب و غریب استفاده کردند. همه اینها باعث یک چرخه معیوب برای دندان و سلامت آنها شد.

مینا پلاستی بدون نظارت می تواند آسیب جبران ناپذیری به دندان ها وارد کند. پس نه تنها دندان های طبیعی را برای تمام عمر غیرجذاب و غیرطبیعی نشان می دهد، بلکه می تواند بر سلامت دهان و دندان و در نهایت به سلامت کلی بدن تأثیر بگذارد.

این مطلب را هم بخوانید
کامپوزیت بهتر است یا لمینت؟

کاندیدای مناسب برای مینا پلاستی

انجام مینا پلاستی مناسب افرادی است که دارای دندان های سالم با ایرادات و نواقص جزئی هستند.

در صورتی که فردی دندان جلویی ناهموار، بریده شده یا همپوشانی جزئی بین یک دندان و دندان دیگر دارد، ممکن است مینا پلاستی به او کمک کند.

اما اگر فردی دارای دندان لق، پوسیدگی یا هر گونه مشکل اساسی دندان باشد، مینا پلاستی برای او مناسب نخواهد بود.

قبل از هر تصمیم، مهم است که دندان خود را به یک دندانپزشک مجرب و با تجربه نشان دهید و به دستورالعمل های او پایبند باشید.

برخی از روش های جایگزین برای مینا پلاستی

در صورتی که کاندید مناسبی برای مینای پلاستی نیستید، نگران نباشید. هنوز گزینه های بسیاری وجود دارند که می تواند شکل و اندازه دندان های شما را تغییر دهند. در اینجا به برخی از آنها اشاره می کنیم.

باندینگ

در این روش، دندانپزشک یک ماده از جنس رزین کامپوزیت و همرنگ دندان، روی دندان شما استفاده می کند تا ظاهر و استحکام دندان حفظ شود. طول عمر آن بین 3 تا 10 سال است.

روکش ها

در این روش، متخصص دندانپزشکی روکش روی دندان کار می کند تا آن را محکم کند و از آسیب بیشتر جلوگیری کند. این روش می تواند از 10 تا 15 سال طول بکشد.

ونیرها

غیرتهاجمی، آسان بودن و بادوام بودن ونیر را به جایگزینی عالی برای مینای دندان تبدیل کرده است. طول عمر ونیرها بین 5 تا 10 سال است.

در آخر

به طور کلی، مینای دندان روشی دائمی برای اصلاح عیوب دندان ها و افزایش زیبایی در لبخند شما است. اما زمانی موفق و موثر خواهد بود که توسط یک متخصص ارتودنسی ماهر و واجد شرایط یا یک دندانپزشک زیبایی انجام شود.

دندانپزشکی گلدمد از مراکز معتبر در زمینه دندانپزشکی است که تمامی روش های دندانپزشکی را با بهترین مواد انجام می دهد و شما با اطمینان کامل می توانید از خدمات این مرکز که شامل انواع جراحی: جراحی ریشه دندان، جراحی دندان عقل نهفته، جراحی لثه، جراحی ضایعات پاتول و همچنین انواع خدمات عمومی دندانپزشکی و زیبایی همچون ایمپلنت دیجیتال، کامپوزیت، ونیر و لمینت و روکش، بلیچینگ و کامپوزیت و جرم گیری … استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما
× پشتیبانی از طریق واتساپ