نحوه استفاده از دهانشویه برای سلامت دندان ها

نحوه استفاده از دهانشویه

با کمک دهانشویه نفس تازه شده و همچنین باکتری هایی که در حفره دندان خانه گزیدند را هم از بین می برد. این را هم اضافه نماییم که سلامت لثه را هم حفظ می نماید. البته استفاده از دهانشویه هایی که دارای کلرهگزیدین هستند در مواردی که دندان ها دارای ارتودنسی هستند و در حال درمان می باشند بایستی خودداری گردد، چرا که این ماده رنگ دندان را می تواند تغییر دهد. این را هم اضافه کنیم نحوه درست استفاده کردن از دهانشویه هم شرط می باشد. بغضی از افراد ناآگاهانه از دهانشویه لستفاده نی کنند بدون آنکه بتوانند به سلامت دهان و دندان خود کمک نمایند. با ما در کلینیک دندانپزشکی گلدمد همراه باشید تا شما را با نحوه استفاده از دهانشویه آشنا سازیم. پیشنهاد می کنیم با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید و این خواندن این مقاله را از دست ندهید.

این نکته را توجه کنید به علت اینکه از دهانوشیه استفاده می کنید نباید از مسواک کردن و نخ دندان کشیدن روزانه خود غافل گردید. در اصل این محلول به شما کمک خواهد کرد تا بتوانید بعضی از قسمت های دهان و دندان همچون دیواره های داخلی ها، بالا و پایین زبان و همچنین فضاهای بین دندانی را به طور کامل بشویید.

مهم ترین عملکردی که دهانشویه دارد این می باشد که نفس شما را خوشبو می نماید. البته در صورتی که از بوی بد دهان خود رنج می برید، بایستی برای درمان به دندانپزشک مراجعه مرده و این مشکل را جدی بگیرید.

ادعا شده که بعضی از دهانشویه ها همچون فلوراید می توانند اسیدهای تولید گردیده بر اثر فعالیت های دندانی را از بین ببرند. اما خوب برای رسیدن به این هدف مهم ابتدا بایستی دندان های خود را مسواک نموده و پس از آن از نخ دندان استفاده کرد، سپس دهان خود را با دهانشویه پاکسازی کنید.

استفاده از دهانشویه

در صورتی که به تازگی دچار مشکل بهداشت دهان و دندان شده اید، امکان دارد دندانپزشکی به شما سفارش نماید تا از نوع خاصی از دهان شویه استفاده نمایید. به غیر از این، دهانشویه هایی وجود داشته که دندانپزشکان امکان دارد برای دندان هایی که حساس هستند آن ها را توصیه کرده و تجویز نمایند.

تفاوتی ندارد، دهانشویه را قبل از انجام مسواک یا پس از مسواک کردن استفاده نمایید. مهم این می باشد که چگونه بتوانید لز این محلول ضد عفونی کننده دندان استفاده نمایید. در ادامه شما را با  نحوه استفاده درست از دهانشویه آشنا می سازیم.

نحوه استفاده از دهانشویه

قبل از استفاده کردن از هر نوع دهانشویه ای که خود برای دندان های خود انتخاب می کنید یا اینکه دندانپزشک برای شما تجویز نی نماید، بایستی به برچسب دهانشویه توجه کرده و برچسب آن را به طور کامل مطالعه نمایید. دهانشویه ها را بایستی قبل از استفاده ابتدا با آب رقیق نمود.

نحوه استفاده از دهانشویه

الزامات دهانشویه

به منظور شست شو دهان با دهانشویه به لوازم بسیاری احتیاج نخواهد بود. الزامات دهانشویه عبارتنداز:

  • فنجان مخصوص محلول دهانشویه
  • درب اکثر دهانشویه ها به صورتی است که می توان از آن به عنوان فنجان دهانشویه استفاده نمود.
  • در صورت احتیاج به رقیق نمودن محلول دهانشویه مقداری آب
این مطلب را هم بخوانید
ایمپلنت فوری چیست؟

اینها تا تنها لوازمی است که در زمانی که می خواهید از دهانشویه برای پاکسازی دندان بهره ببرید، لازم خواهید داشت.

نکات مهم در نحوه استفاده از دهانشویه

به منظور تاثیر بهتر دهانشویه در بهداشت دهان و دندان توجه به چند نکته می تواند مهم تلقی کردد. در زیر به مهم ترین نکاتی که بایستی در این زمینه به آنها توجه گردد اشاره خواهیم نمود.

انتخاب دهانشویه مناسب

در بازار انواع مختلفی از دهانشویه وجود داشته که شما می توانید با در نظر گرفتن احتیاحات شخصی خود و خانواده خود آنها را تهیه نمایید. به عنوان نمونه، دهان‌ شویه هایی وجود دارند که فقط مختص خوشبو نمودن دهان هستند و این توانایی را ندارند تا  بتوانند باکتری های دهان را که منجر به ایجاد شدن پلاک دندانی می گردند را حتی با کمک از دستورالعمل های استفاده صحیح دهانشویه از بین ببرند.

دهانشویه های درمانی به غیر از اینکه می توانند برخی از مشکلات دندانی را که منجربه ایجاد بوی بد دهان و همچنین پلاک های دندانی می گردند را از بین ببرند، بلکه می توانند در بعضی از موارد حتی باعث سفید شدن دندان ها گردند. این نوع دهانشویه حتی از نظر اقتصادی هم بسیار مناسب می باشد.

به منظور جلوگیری نمودن از پوسیدگی دندان شما می توانید از انواع محلول های دارای فلوراید هستند استفاده نمایید. همچنین می توانید از محلول های طبیعی به منظور کاهش استفاده از رنگ و مواد شیمیایی استفاده نمایید. تلاش نمایید از دهانشویه دارای الکل استفاده نکنید چرا که منجر به خشک شدن دهان می گردد.

استفاده از دهانشویه

از دیگر نکاتی که باید به آن توجه گردد نحوه استفاده از دهانشویه می باشد.

طبق برچسب توصیه شده مقدار مورد احتیاج از محلول را در یک فنجان بریزید. این مقدار به طور تقریبی حدود 20 میلی لیتر و برای دهانشویه هایی که دارای فلوراید می باشند 10 میلی لیتر می باشد.

دهانشویه را داخل دهان خود بریزید.

در روش صحیح در استفاده کردن از دهان شویه، مقداری از آن را یک بار در دهان خود بریزید تا مشخص گردد وه مقدار احتیاج است. نفس خود را به مدت چند ثانیه نگه دارشته و محلول را دور دهان خود چرخانده و غرغره نمایی . مراقب باشید که محلول نخورده یا نریزید تا زمانی که به طور کامل دهان خود با دهانشویه بشویید. در صورتی که بلعیده شود مواد شیمیایی که در دهانشویه موجود است می تواند منحر به ایجاد بیماری های جدی و ناخواسته گردد.

این مطلب را هم بخوانید
هر آنچه باید درباره بهداشت دهان و دندان بدانیم!

محلول شوینده دهان را به مدت 30 ثانیه تا یک دقیقه در دهان خود نگاه داشته و آن را بچرخانید. بر اساس روش صحیح، تلاش نمایید محلول را دور تمام دندان های خود چرخانده تا محلول به تمام نقاط دندان برسد.

به دندان های عقب و همچنین دندان های جلویی خود توجه نمایید. غرغره نمودن زیر و اطراف زبان را هم به هیچ وجح فراموش نکنید و اجازه دهید کل حفره دهان از محلول اشباع گردد. توجه داشته باشید انتهای دهان خود را هم با کمک غرغره کردن دهانشویه پاکسازی نمایید. چرا که بوی بد از اطراف دهان و انتهای گلو ساطع می گردد.

خارج کردن دهانشویه از دهان

پس از غرغره نمودن کامل حفره دهان با محلول، دهانشویه را داخل سینک ریخته و پس از آن سینک را کاملا شستشو دهید. بسته به نوع دهانشویه، بایستی حداقل ۳۰ دقیقه تا ۲ ساعت پس از استفاده از دهانشویه از خوردن یا نوشیدن خوراکی خودداری نمایید. در اصل این یکی از نکاتی است که در زمان استفاده از دهانشویه باید به آن توجه گردد. چرا که می تواند کارایی دهانشویه را افزایش دهد. در صورتی از دهانشویه های دارای مواد شیمیایی قوی همچون الکل یا H2O2 استفاده می نمایید، حتماً پس از آن دهان خود را با آب شستشو دهید.

در آخر

توجه به سلامت دهان و دندان باعث می شود تا مشکلات و بیماری دندانی را تا حد ممکن برای خود کاهش دهید.

استفاده از دهانشویه می تواند در کنار استفاده کردن از مسواک و نخ دندان کشیدن سلامت دهان و دندان را تضمین نماید و نفس را بهبود بخشد.

دندانپزشکی گلد مد از مراکز معتبر در زمینه دندانپزشکی است که تمامی روش های دندانپزشکی را با بهترین مواد انجام می دهد و شما با اطمینان کامل می توانید از خدمات این مرکز که شامل انواع جراحی: جراحی ریشه دندان، جراحی دندان عقل نهفته، جراحی لثه، جراحی ضایعات پاتول و همچنین انواع خدمات عمومی دندانپزشکی و زیبایی همچون ایمپلنت دیجیتال، کامپوزیت، ونیر و لمینت و … استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما
× پشتیبانی از طریق واتساپ