ارتودنسی دندان چگونه انجام می شود و هزینه آن چقدر است؟

هزینه ارتودنسی دندان

ارتودنسی از روش های دندانپزشکی می باشد که برای رفع ناهماهنگی دهان و فک استفاده می شود. انجام ارتودنسی زمان‌بر می باشد و همچنین هزینه هزینه ارتودنسی دندان نیز کمی بالاست. این هزینه نسبتا زیاد به عواملی بستگی دارد و در صورتی که دندان های شما هماهنگ نیستند و نامرتب در کنار هم قرار گرفته اند بهتر است ارتودنسی را انجام دهید زیرا به زیبایی ظاهری دندان های شما می افزاید و همچنین در کنار اعتماد به نفس بالا، طرح لبخندی زیبایی خواهید داشت. در این مقاله به مبحث مهم ارتودنسی و هزینه آن می پردازیم. با ما همراه باشید.

تعریف ارتودنسی دندان

در صورتی که دندان ها به درستی رشد نکرده باشند یا فضای کافی برای رشد نداشته باشند، ناهماهنگ رشد می کنند و می توان با ارتودنسی دندان ها را صاف و یکدست کرد. این عمل دندانپزشکی به بهبود ظاهر و عملکرد دندان ها کمک می کند و همچنین از پوسیدگی دندان ها جلوگیری می نماید.

موارد استفاده از ارتودنسی

وقتی دندان ها کمی برجسته باشند و از دندان های معمولی جلوتر باشند باید با ارتودنسی درمان شود.

عمل جویدن بل دندان های بی نام سخت می باشد و باید حتما دندان ها را صاف کرد.

افرادی که در جویدن غذا، صحبت کردن، باز و بسته کردن دهان و … با مشکل مواجه می شوند برای برطرف شدن این مشکلات حتما باید ارتودنسی انجام دهند.

بت اینکه هزینه ارتودنسی دندان کمی بالاست ولی به رفع مشکلات دهان و دندان شما می ارزد و این پول در برابر لبخند زیبای شما چیزی نیست.

عوامل تاثیر گذار بر هزینه ارتودنسی دندان

از جمله عواملی که بر قیمت ارتودنسی دندان تاثیر می گذارد می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • سن و سال بیمار
  • نوع مشکل و شدت مشکل
  • مدت زمان درمان
  • نوع سیستم ارتودنسی یا تجهیزات بکار رفته
  • مکان زندگی

انواع ارتودنسی دندان

ارتودنسی با روش های مختلفی انجام می شود و انواع مختلفی دارد که هزینه هر کدام نیز متفاوت می باشد. در ادامه به انواع ارتودنسی دندان می پردازیم.

 ارتودنسی ثابت شامل ارتودنسی ثابت فلزی، ارتودنسی ثابت سرامیکی، ارتودنسی لینگوال و ارتودنسی دیمون می باشد. که به صورت ثابت قرار می گیرند و توسط خود شخص قابل برداشتن نیستند و فقط دندانپزشک باید آن را   خارج سازد.

ارتودنسی متحرک شامل ارتودنسی نامرئی و ارتودنسی متحرک می شود که برداشتن آن قبل از غذا خوردن بلامانع می باشد.

این مطلب را هم بخوانید
علت خشکی دهان چیست؟ 

ارتودنسی ثابت با بریس های معمولی

این نوع ارتودنسی هزینه بالایی دارد و برای هر فک باید قیمت بالایی پرداخته شود. اما در عوض این نوع کارایی بالایی دارد و یکی از بهترین گزینه ها برای انجام ارتودنسی می باشد.

ارتودنسی نامرئی با براکت سرامیکی

ارتودنسی نامرئی طرفداران زیادی دارد و توسط دستگاه های نامرئی چون اینویزیلاین ها، الاینرها و سایر پلاک های شفاف ارتودنسی انجام می شود. از براکت های سرامیکی بیشتر بزرگسالان استفاده می کنند و هزینه ارتودنسی دندان با روش نامرئی برای هر فک نسبت ارتودنسی ثابت کمتر می باشد.

ارتودنسی دیمون با بریس های سلف لیگیتینگ

برای اصلاح فرم ناهماهنگ دندان ها بهترین روش ارتودنسی، ارتودنسی دیمون با بریس های سلف لیگیتینگ می باشد. با استفاده از این روش دندان ها فرم بهتری می گیرند و بسیار راحت می باشد. همچنین باید گفت درمان با این روش زودتر صورت می گیرد و به دلیل درد کمتر و کاهش جلسات تنظیم سیم این روش پیشنهاد بهتری است. هزینه ارتودنسی دیمون خیلی زیاد می باشد و از از بریس های فلزی معمولی گران‌تر در می آید.

ارتودنسی لینگوال

این روش ارتودنسی بسیار پیچیده و سخت است. در این نوع ارتودنسی اجزا آن به پشت دندان ها وصل می شود و این در صورتی است که در حالت معمولی سیم ها و براکت ها در جلو دندان قرار دارند. به دلیل پیچیدگی که ارتودنسی لینگوال دارد هزینه آن نیز بیشتر می باشد.

ارتودنسی نامرئی با اینوزیلاین ها

 ارتودنسی نامرئی که به ارتودنسی متحرک نیز معروف است به دلیل پلاک های متحرک و شفاف ارتودنسی به این نام خوانده می شود. از مهم ترین دستگاه های شفاف و نامرئی ارتودنسی می توان به اینوزیلاین ها می باشد. هزینه ارتودنسی دندان با این روش به شدت مشکل، تعداد پلاک و کمپانی سازنده پلاک بستگی دارد.

هزینه ارتودنسی دندان

جرم گیری و ارتودنسی دندان

اگر دندان های شما نیاز به ارتودنسی دارند بهتر است قبل انجام این عمل دندانپزشکی، دندان های خود را جرمگیری کنید. درمان ارتودنسی زمان‌بر می باشد و دندان ها دچار کثیفی و جرم می شوند. بعد از گذاشتن ارتودنسی نمی توان جرم گیری کرد چون کار سختی برای دندانپزشک است و برای ظاهر بهتر دندان در ابتدا جرم گیری دندان انجام دهید و بعد ارتودنسی را شروع نمایید.

این مطلب را هم بخوانید
پروسه ریکاوری و بهبودی ایمپلنت دندان چقدر به طول می انجامد؟

نکات مهم در هنگام ارتودنسی که بر روی هزینه تاثیر می گذارند.

بعد از ارتودنسی هر چند هفته یکبار بریس ها باید تنظیم شوند. به طور کلی نیرویی که از سیم ها به دندان ها وارد می شود تا صاف شوند باید زیر نظر متخصص ارتودنسی تنظیم گردد.

قبل و بعد از انجام ارتودنسی حتما باید با اشعه ایکس از دندان ها عکس گرفته شود. این عکس کمک می کند تا روند صاف شدن مشخص شود.

بعد از اتمام دوره درمان ارتودنسی باید از دستگاه های ریتینر یا نگه دارنده استفاده شود. این دستگاه ها در دو صورت ثابت و متحرک می باشند.

از محافظت دندان های خود غافل نشوید زیرا ممکن است پلاک ها دچار شکستگی شوند و هزینه ارتودنسی دندان های شما بیشتر شود.

لازم به دکر است هزینه ارتودنسی دندان های فک بالا و فک پایین با هم متفاوت می باشد.

هزینه ارتودنسی یک دندان کج  متغیر می باشد و ممکن است برای ایجاد فصل و ضاف کردن یک دندان روی دندان های یک فک براکت نصب شود.

جمع بندی هزینه ارتودنسی دندان

ارتودنسی دندان از روش های دندانپزشکی برای صاف و هموار کردن دندان های می باشد و در صورتی که دندان دچار پوسیدگی یا شکستگی باشد در ابتدا باید آن را درمان نمود. همچنین هزینه ارتودنسی دندان ها متفاوت می باشد و نسبت به مشکلات دندان شما از ارتودنسی خاصی استفاده می شود. دو نوع ارتودنسی ثابت و متحرک وجود دارد که ارتودنسی های متحرک در هنگام غذا خوردن قابل برداشتن هستند و ارتودنسی های ثابت را فقط دندانپزشک می تواند خارج کند.

برای انجام ارتودنسی اگر لازم و ضروری است بهتر است به یک متخصص خوب یا یک کلینیک دندانپزشکی مجهز مراجعه کنید. با اینکه هزینه ارتودنسی هر فک بسیار بالاست و باید هزینه بالایی را خرج کرد اما می دانید که دندان‌های شما صاف و یکدست می شوند و اعتماد به نفس شما فزونی می یابد. همچنین طرح لبخند زیبایی خواهید داشت. کلینیک دندانپزشکی گلد مد ارائه دهنده انواع خدمات دندانپزشکی اعم از ایمپلنت دیجیتال، ارتودنسی، سینوس لیفت، پیوند استخوان فک و ‌… می باشد و شما می توانید در ابتدا برای ارزیابی به این کلینیک مراجعه کنید و درمان صحیح مشکل خود را در این مکان انجام دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما
× پشتیبانی از طریق واتساپ