هزینه بریس چگونه محاسبه میشود؟

هزینه بریس

اینکه فکر کنید بریس ها فقط برای نوجوانان کاربرد داشته و مناسب بزرگسالان نمی باشد یک فکر اشتباهی است. بزرگسالان هم می توانند از بریس به منظور مرتب سازی دندان های خود بهره ببرند. ما در این مقاله سعی داریم با انواع و هزینه انجام بریس دندان آشنا گردیم و ببینیم انجام بریس دندان به چه صورت است. با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید. 

بریس دندان

طبق گفته دندانپزشکان دندان ها را می توان در هر سنی حرکت داده و صاف نمود. همه بیماران به دنبال نتایج عالی و سریع در عین حال با کمترین میزان ناراحتی هستند. بریس دندان می تواند بهترین انتخاب برای این نوع از بیماران باشد‌.

بریس به بهبود لبخند و زیبایی چهره کمک بسزایی می نمایند. البته 

 بریس می تواند در کنار جنبه زیبایی به سلامت فرد هم کمک بسزایی نماید.

به عبارتی بریس های دندانی دستگاه هایی می باشند که برای تراز نمودن دندان ها در موقعیت بهتری طراحی گردیده اند و می توانند عملکرد و زیبایی دندان ها را بهبود بخشند.

دندان هاي بالغ ما پس از رشد در وضعيت ثابتی را نخواهد گرفت. به دلیل ادامه فشاری که از جویدن و فشار زبان به آنها ایجاد می گردد، دندان های ما تغییر پیدا می نمایند و کمی حرکت می کنند. 

این حرکت می تواند ناهماهنگی ایجاد نماید و باعث شود حفره های کوچکی در لثه ها ایجاد گردد که می توانند در آن قرار بگیرند و می تواند باعث ایجاد یا شدت بیماری شود.

انواع بریس ها 

قبل از اینکه بخواهیم به سراغ هزینه بریس دندان برویم باید با انواع بریس های دندانی آشنا گردیم. چرا که هر نوع از بریس ها می توانند قیمت متفاوتی را برای خود به همراه داشته باشند. 

بریس های سنتی/ فلزی

بریس های سنتی شامل قرار دادن براکت های فلزی روی دندان ها می باشند که سیم‌ آن غالباً از آلیاژهای فلزی می باشد. سیم ها با کمک نوارهای لاستیکی کوچک به هم مرتبط می گردند. سیم ها به گونه‌ای طراحی گردیده اند که ملایم و ثابت به حرکت دندان ها کمک نمایند و به موقعیت مناسبی که باید داشته باشند برسانند. این نوع بریس در دهه های اخیر بسیار مورد استفاده قرار می گرفت، اما امروزه به دلیل نمایان بودن این نوع بریس ها زیاد خواهان نداشته و جایگاهی را که داشته از دست داده است.

بریس های سرامیکی

از دیگر انواع بریس ها می توان به بریس های سرامیکی اشاره نمود. براکت های سرامیکی همچون بریس های فلزی سیم های نازکی را دارا هستند که می توانند براکت ها را به یکدیگر مرتبط سازند. با این حال، براکت ها از سرامیک شفاف یا رنگی با دندان ها تهیه شده‌اند. این موضوع باعث می گردد که آنها کمتر از بریس های فلزی برجسته گردند. به غیر از این بریس‌ها نسبت به بریس‌های سنتی راحت‌تر می باشند اما خوب از نظر هزینه بریس دندان سرامیکی باید بگوییم نسبت به نوع سنتی کمی گرانتر می باشد.

بریس های زبانی: هزینه بریس دندان

براکت های لینگوال در اصل همان براکت های سنتی می باشند، اما با یک فرق، براکت ها و سیم ها روی قسمت داخلی دندان ها قرار می گیرند و در بین انواع براکت ها و سیم ها کمتر می‌ گردند. با این حال، در ابتدا امکان دارد ناراحت کننده باشد چرا که در ابتدا ممکن است باعث زخم زبان گردد.

تراز کننده ها

ترازهای شفاف و پلاستیکی همچون محافظ های دهانی می باشند که توسط ورزشکاران مورد استفاده قرار می گیرد. این نوع به صورت سفارشی ساخته شده و یک تکه می باشند. اگرچه آنها همچون نگهدارنده ها می باشند، اما الاینرها طوری طراحی گردیده اند که دندانها را با فشارهای کوچک مشابه بریس های سنتی حرکت دهند. در این بین نگهدارنده ها دندان ها را در جای خود نگاه خواهند داشت. البته، نگهدارنده ها به طور معمول برای مدت زمان کوتاهی استفاده می گردند، در حالی که الاینرها قرار می باشد بیشتر روز و شب استفاده گردند.

این مطلب را هم بخوانید
معایب خمیر دندان زغالی چیست؟

بریس های خود بستن

از دیگر انواع بریس های دندانی که می تواند روی هزینه برایس دندان تاثیر بگذارد بریس های خود بستن می باشد. همانطور که گفته شد براکت های فلزی و سرامیکی سنتی از نوارهای لاستیکی به منظور اتصال براکت ها به سیم استفاده می گردند، اما براکت های خود بستن دارای براکت هایی می باشند که به طور مستقیم روی سیم می چسبند. براکت ها کوچکتر می باشند و می توانند واضح باشند و کمتر به چشم بیایند. همچنین بدون باند، غذا کمتر به دام خواهد افتاد، پس مسواک زدن و نخ دندان کشیدن در این نوع بریس دندان آسان تر می باشد.

بریس های زنجیره ای برق

زنجیر برق ردیف هایی از الاستیک های متصل می باشند که به طور معمول با براکت های سرامیک سنتی یا فلزی استفاده می گردند. این بریس ها نیرو و فشار بیشتری در حرکت دندان ها ایجاد می نمایند و به طور معمول به منظور بستن فاصله بین دندان ها استفاده می گردند.

هزینه بریس

نحوه کار بریس 

براکت ها با حرکت آهسته دندان ها باعث می شوند تا تراز دندان به نحو احسنت انجام پذیرد. تراز مناسب نه تنها محیط بهتری را برای خود دندان ایجاد می کند، که می تواند سلامت لثه را هم بهبود بخشد.

دندانهای ما از چهار نوع بافت دندانی تشکیل گردیده و زمانی در موقعیت ایده‌آل تری قرار بگیرد، در برابر نیروهای جویدن و گاز گرفتن مقاوم تر می باشند و همچنین تمیز نگه داشتن آنها راحت تر است.

با کمک فشار خفیف، دندانها به آرامی به سمت بهتر هدایت می گردند. این روند با گذشت زمان کامل می گردد، پس دندان ها این امکان را دارند تا به حرکت درآمده و تنظیم گردند. 

در صورتی که این کار بسیار سریع انجام پذیرد، می تواند باعث لق شدن دندان ها گردد و دندان های ما را در معرض خطر قرار دهد.

قیمت و هزینه بریس

همانطور که در بالا هم ذکر نمودیم قیمت بریس به دلیل اینکه بریس انواع مختلفی دارد یکسان نبوده و متفاوت می باشد. در رابطه با هزینه بریس هم باید بگوییم بسته به نظر دندانپزشک هزینه بریس دندان تعیین می گردد. این موضوع را هم اضافه کنیم در صورتی که قبل از انجام بریس دندان ها دچار آسیب باشند، دندانپزشک اقدام به درمان دندان نموده و سپس از بریس استفاده می نماید. به همین جهت، اگر این معاینه و درمان دندان وجود داشته هزینه بریس افزایش پیدا خواهد کرد.

چه زمانی می توان فهمید احتیاج به بریس داریم؟

برای آنکه متوجه شویم که آیا به بریس های دندانی احتیاج داریم یا خیر، باید ابتدا تحت معاینه دندانپزشکی قرار بگیریم. با اینکار مشخص می شود که آیا می تواند انتخاب مناسبی برای درمان ارتودنسی باشد یا خیر. 

در برخی از موارد ممکن است دندانپزشک بریس دندان را تجویز نماید. از این موارد می توان به شلوغی دندان‌ها یا برعکس که فضای بین دندان‌ها وجود دارد، اشاره نمود.

این مطلب را هم بخوانید
ایمپلنت چیست؟ انواع و طرز کاشت ایمپلنت

چه عواملی می توانند روی هزینه بریس دندان تاثیر بگذارند؟

برخی از عوامل هستند که می توانند به صورت مستقیم روی برآورد قیمت بریس دندان تاثیر بگذارد این عوامل عبارتند از:

  • نوع مشکل و ناهنجاری
  • شدت مشکل و یا ناهنجاری
  • سن بیمار
  • روش ارتودنسی
  • طول درمان یا مدت زمان ارتودنسی
  • انتظارات بیمار

آیا راهی برای کاهش دادن هزینه بریس دندان وجود دارد؟

شما می توانید به سراغ دندانپزشکانی بروید که کارهای دندانپزشکی را به صورت اقساط انجام می دهند. با این روش درست است که هزینه کاهش پیدا نمی کند اما می تواند باعث شود هزینه کامل را که برای شما سنگین است را یکجا پرداخت نکنید.

شما می توانید با دندانپزشکانی که در شهر شما هستند تماس گرفته و این موضوع را درمیان بگذارید.

همچنین می تواند برای انجام ارتودنسی به مراکز دولتی و دانشکده های دندانپزشکی هم مراجعه و هزینه انجام بریس دندان خود را تا حد ممکن کاهش دهید.

چقدر طول می کشد تا براکت ها کار کنند؟

به گفته دندانپزشکان، درمان جامع ارتودنسی می تواند بین یک سال و نیم تا دو سال به طول بی انجامد. در موارد پیچیده‌تر، همچون اوربایت شدید، بسته به بیمار، امکان دارد بیشتر هم حدود ۳ سال به طول بی انجامد.

 بریس ها در مقابل الاینرها

هم ترازکننده ها و هم بریس ها به منظور اصلاح هم ترازی فک ها و دندانها طراحی گردیده اند، اما خوب تفاوت هایی هم دارند. براکت های سنتی شامل براکت ها و سیم های فلزی می باشند که به جلوی دندان ها متصل می گردند و در زمان های متفاوت در طول درمان صاف می گردند. 

ترازهای شفاف و پلاستیکی با اعمال جزئی در طی زمان به عمق دندان ها فشار وارد کرده و آنها را در جای خود قرار می دهند، همچنین دندان های ما را صاف می نمایند.

از نکاتی که می تواند به بهبود عملکرد بریس ها کمک نمایند می توان به این موارد اشاره داشت:

کش های خود را به درستی بپوشید تا سیم ها به طور مناسب دندان های شما را هدایت نمایند.

بریس های خود را نگاه دارید تا دندان های شما سریعتر حرکت نمایند. این به معنی مسواک نمودن در امتداد خط لثه می باشد. 

زمان غذا خوردن ملایم غذا میل کنید تا غذا سیم های شما را نکند. در صورتی که سیم کنده شود می تواند روند بهبود را کند نماید.

طبق گفته دندانپزشک خود عمل نموده و در وقت های تعیین شده برای مراقبت نزد دندانپزشک خود بروید.

آیا بیمه هزینه بریس دندان را پوشش می دهد؟

بسته به نوع پوشش امکان این موضوع وجود دارد. برخی از بیمه ها بریس دندان را تحت پوشش خود داشته و در این باره به بیماران کمک می نمایند.

چگونه بریس های مقرون به صرفه خریداری کنیم؟

شما می توانید از انواع الاینرها برای جایگزین بریس ها استفاده نمایید.

 این موضوع به این علت است که احتیاجی به دندانپزشک یا ارتودنتیست به منظور نصب آنها نخواهد بود. مرکز تخصصی دندانپزشکی گلد مد از مراکز معتبر در زمینه دندانپزشکی می باشد که تمامی خدمات دندانپزشکی را با بهترین مواد انجام می دهد. از جمله خدماتی که در این مرکز انجام می شود می توان به بلیچینگ دندان، ایمپلنت دندان، جراحی  دندان عقل، پیوند استخوان فک و روکش دندان و … اشاره کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما
× پشتیبانی از طریق واتساپ