هزینه پیوند لثه چقدر است؟

هزینه پیوند لثه

پیوند لثه یکی از روش های درمانی در دندانپزشکی می باشد که توسط جراح دندان یا دندانپزشک متخصص صورت می پذیرد. این درمان برای افرادی که در آنها تحلیل لثه صورت گرفته و یا دچار آسیب های هستند انجام می پذیرد. ما در این مقاله می خواهیم در رابطه با هزینه پیوند لثه صحبت کرده و ببینیم چگونه می توان هزینه پیوند لثه را برآورد نمود.

با ما در دندانپزشکی گلدمد همراه شوید تا با پیوند لثه و همچنین نحوه انجام و دیگر مسائلی که می تواند ما را در این امر راهنمایی کند، آشنا گردیم.

پیوند لثه

قبل از اینکه بخواهیم در رابطه با هزینه پیوند لثه صحبت کنیم بهتر است با این روش دندانپزشکی آشنا گردیم.

بافت لثه می تواند به هر دلیلی عقب نشینی کرده باشد و ریشه دندان را نمایان سازد‌. در صورتی که درمان نشود ممکن است باعث ایجاد آسیب در دندان ها شود. جراحی پیوند لثه می تواند از بافت سالم برای بهبود ناحیه تحت خطر مناسب و استفاده گردد.

نزدیک به نیمی از جمعیت بزرگسال‌ حدود 30 سال و بالاتر، به نوعی بیماری لثه یا بیماری پریودنتال مبتلا می گردند. بیماری پریودنتال می تواند باعث کنده شدن لثه از دندان ها و مشکلات زیبایی و پزشکی نیز گردد.

حساسیت دندانی و از دست دادن استخوان و دندان می تواند از عوارض عقب رفتن لثه بوده باشد. فرورفتگی لثه فرآیندی است که اغلب به آرامی و در فرآیند زمان اتفاق میافتد، بنابراین ممکن است تا زمانی که بیش از حد از بین نرفته باشد فرد متوجه آن نگردد.

پیوند لثه می تواند به رفع عقب نشینی خط لثه وهمچنین کاهش مشکلات آن کمک شایانی نماید. پیوند لثه یک عمل جراحی دندان است که به طور معمول توسط پریودنتیست انجام می شود و از بافت شما یا بافت اهدا کننده برای پوشاندن نواحی که دچار مشکل است، استفاده شود. به طور معمول، بافت از سقف دهان برای پیوند لثه برداشته می شود، اما می توان آن را اهدا نیز اهدا نمود.

جراحی پیوند لثه می تواند باعث بهبود حال شما شود و همچنین سلامت دندان های شما را با پوشاندن ریشه های باز و محافظت نمودن از دندان ها در برابر پوسیدگی بیشتر بهبود ببخشد.

هزینه پیوند لثه

بسته به عوامل مختلف هزینه پیوند لثه می تواند متفاوت و متغیر باشد، این عوامل به شرح زیر است:

منطقه ای که نیاز به پیوند دارد، به میزان و شدت رکود لثه مربوط می شود.

در نوع جراحی انجام شده که بافت از دهان برداشته می شود، به طور معمول هزینه کمتری هم دارد.

متخصصی پریودنتیست عمل جراحی را انجام می دهد، چرا که تبحر و تجربه وی معمولاً بیشتر از دندانپزشک است.

از طرفی هزینه پیوند لثه می تواند تا حد زیادی بر اساس منطقه جغرافیایی و دفتر کار متخصص متفاوت باشد.

در صورتی که کانتورینگ لثه هم همزمان انجام شود. در این روش لثه ها را برای ظاهری زیباتر کوتاه می کند و هزینه را افزایش می دهد. به عبارتی تقریباً دو برابر می شود.

این مطلب را هم بخوانید
پرسینگ دهان چیست؟

در صورتی که فقط یک دندان و یک ناحیه کوچک احتیاج به پیوند داشته باشد، هزینه کمتر خواهد بود و برعکس در صورتی که مناطق  بزرگتر و جراحی در صورت اهدا انجام پذیرد می تواند هزینه افزایش پیدا کند.

پیوند بافت همبند چیست؟

یکی از نمونه‌های روش پیوند لثه، پیوند بافت همبند می باشد که پریودنتیست یا دندانپزشک بافتی را از سقف دهان فرد برداشته و آن را روی یک ریشه در معرض قرار می دهند.

آیا پیوند لثه مشمول بیمه می شود؟

برخی از بیمه ها هزینه پیوند لثه را متقبل می گردند. البته در صورتی که صرفاً جهت زیبایی نباشد، مورد پوشش قرار می گیرد.

البته هستند دندانپزشکانی که با ارائه طرح هایی باعث می شوند تا هزینه انجام پیوند لثه تا حد ممکن برای بیمار کاهش پیدا کند. همچنین طرح اقساطی درمانی دندانپزشکی هم برای افرادی که برای آنها مقدور نیست به صورت یکجا هزینه انجام پیوند لثه را پرداخت نمایند هم مناسب می باشد.

مدت زمان پیوند لثه چقدر است؟

پیوند لثه یک جراحی غیرتهاجمی است که سلامت لثه و لبخند بیمار را مورد بازیابی قرار می دهد. این روش شامل برداشتن بخش سالم بافت لثه از یک ناحیه دهان و جایگزینی آن با بافت لثه سالم از محل دیگر است.

هزینه پیوند لثه

دلیل انجام پیوند لثه

پیوند لثه برای درمان چندین بیماری موثر بوده و استفاده می شود، از جمله آن بیماری می توان به این موارد اشاره داشت:

عقب رفتن لثه

در این حالت لثه از دندان جدا می شود. با ادامه عقب رفتن، دندان های شما بیشتر نمایان می شوند. تحلیل رفتن لثه اغلب به دلیل بیماری پریودنتال، ضربه به دندان و مسواک زدن زیاد یا نخ دندان کشیدن نامناسب ایجاد می شود.

دیاستما

زمانی که دندان در بزرگسالی نتواند رویش داشته باشد و یا زودتر از موعد بیرون آمده باشد گفته می شود و با نام دیاستم رویشی هم شناخته می شود.

دیاستم امکان دارد در بدو تولد نیز وجود داشته باشد. همچنین ممکن است بتوان با کمک پیوند لثه به منظور جایگزینی لثه های از دست رفته پس از کشیدن دندان این مشکل را رفع نمود.

بیماری پریودنتال

اولین مرحله بیماری پریودنتال، التهاب لثه است. آنها بر بافت هایی که از دندان های شما حمایت می کنند هم تأثیر می گذارد و منجر به از بین رفتن استخوان اطراف دندان شما می شود. درمان سریع بیماری پریودنتال بسیار مهم است زیرا در صورت درمان نشدن، منجر به از دست رفتن دندان می شود.

جراحی پیوند لثه 

عمل پیوند لثه معمولاً تحت بی حسی موضعی انجام می شود. اما در صورتی که عصبی هستید، ممکن است تحت بیهوشی عمومی انجام گردد.

پیوند لثه به طور معمول به دو ویزیت احتیاج دارد. اولین ویزیت شامل مشاوره و ارزیابی سلامت دهان است. ممکن است عکس برداری با اشعه ایکس انجام شود تا از عدم وجود مشکل دیگری به جز عقب رفتگی لثه اطمینان حاصل شود.

این مطلب را هم بخوانید
چرا زردچوبه برای خونریزی دندان مفید است؟

ویزیت دوم شامل یک روش بیهوشی و پیوند بافت خواهد بود.

در ادامه پس از اینکه با هزینه پیوند لثه را شناسایی کردیم و دانستیم چه مواردی روی هزینه انجام پیوند لثه مرتبط می باشد. حال شما را با مراحل انجام پیوند لثه آشنا می سازیم.

مرحله 1: بی حس کردن

دهان و منطقه مورد نظر در حین عمل بی حس می شود تا دردی احساس نگردد.

مرحله 2: برش

در طول عمل دو برش در دو طرف ناحیه آسیب دیده ایجاد می شود.

مرحله 3: حذف

دندانپزشک شما مقداری از بافت زیر خط لثه شما را بر می دارد و با بخیه های قابل حل یا چسب جراحی به ناحیه ای که برداشته شده است وصل می کند. این بافت پیوندی به تحریک رشد و بهبود سریعتر در ناحیه مورد نظر کمک شایانی می کند.

ممکن است برای چند روز مقداری تورم، درد یا خونریزی وجود داشته باشد. با این حال، این عارضه باید ظرف یک یا دو هفته پس از درمان فروکش کند. در این مدت بهتر است غذا با دمای سرد یا غذاهای تند حساسیت زا حذف شود.

انواع پیوند لثه

دو نوع اصلی جراحی پیوند لثه وجود دارد: جراحی ترمیمی کامل دهان و بازسازی جزئی لثه که هر کدام می توانند روی هزینه تمام شده پیوند لثه تاثیراتی را داشته باشند.

در جراحی ترمیمی کامل دهان، تمام دندان های شما به یکباره درمان می شوند.

بازسازی جزئی لثه شامل درمان برخی از دندان ها در یک زمان است. جراحی ترمیمی کامل دهان رایج تر است زیرا درمان چند دندان به طور همزمان آسانتر از یک دندان در یک زمان است.

مراحل بهبود پیوند لثه

پیوند لثه به طور کلی در دو مرحله انجام می شود. مرحله اول مرحله “آماده سازی” نامیده می شود و شامل برداشتن مقدار کمی از بافت از محلی است که پیوند لثه در آن قرار می گیرد. سپس از این بافت برای ایجاد خون مصنوعی برای لثه ها با کاشت آن در فلپ روی سطح ریشه دندان استفاده می شود.

مرحله دوم “بازیابی” نام دارد که ممکن است چندین ماه طول بکشد. در این دوره، بافت پیوند شده شما باید ترمیم شود و پیوند محکمی با استخوان فک شما ایجاد کند. این به لثه های جدید شما اجازه می دهد حتی پس از رشد کامل در جای خود چسبیده باقی بمانند.

در طی هر دو مرحله، تا زمان بهبودی کامل، ضروری است از انجام حرکات ناگهانی یا جویدن غذاهای سفت خودداری کنید.

روند بهبودی پس از پیوند لثه تدریجی است و ممکن است چندین هفته طول بکشد تا کامل شود. زمان لازم برای بهبودی به عوامل زیادی بستگی دارد. از جمله آن، میزان بافت برداشته شده از محل اهدا کننده، میزان مراقبت بعد از عمل و نبود عارضه ناخواسته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما
× پشتیبانی از طریق واتساپ