پروفیلاکسی دندان چیست و چه مزایایی دارد؟

پروفیلاکسی دندان

پروفیلاکسی دندانی چیست؟ آیا انجام پروفلاکسی برای سلامت دهان و دندان مهم است؟ مزایای انجام پروفلاکسی چه می تواند باشد.  این روش یک روش پیشگیری می باشد که به معاینه معمولی دهان و دندان احتیاج خواهد داشت. در این روش همراه تمیز کردن کامل دندان، کار توسط دندانپزشک حرفه ای یا یک متخصص بهداشت دندان صورت می گیرد.

در پروفیلاکسی دندانی حذف باکتری ها، رسوب پلاک و جرم (پلاک معدنی) با استفاده از دستگاه ها و ابزارهای تخصصی برای شل کردن رسوبات و حذف آنها از روی دندان انجام می شود. کارهای جرم گیری، پولیش و دبریدمان در صورت تجمع بیش از حد تارتار نیز انجام می شود. با ما همراه باشید تا شما را با این روش درمانی دندانپزشکی آشنا سازیم.

پروفیلاکسی به عنوان یک درمان مهم دندانپزشکی شناخته شده و به منظور متوقف نمودن پیشرفت بیماری پریودنتال و التهاب لثه استفاده می شود.

طبق گفته انجمن دندانپزشکی آمریکا، انجام پروفیلاکسی منظم به منظور جلوگیری از مشکلات دندان و لثه بسیار مفید و کار آمد می باشد.

مزایای انجام پروفیلاکسی دندان

پروفیلاکسی را می توان یک روش عالی به منظور کمک به حفظ سلامت حفره دهان و البته متوقف نمودن بیماری لثه دانست.

در ادامه شما را با چند مزایای انجام پروفیلاکسی دندان آشنا می سازیم. همچنان با ما همراه باشید.

از جمله مزایای پروفیلاکسی دندان می توان به این موارد اشاره نمود:

به برداشتن جرم، تارتار و تجمع پلاک، هم در بالا و هم در زیر خط لثه کمک می نماید.

از نظر زیبایی هم بسیار کمک کننده بوده و طرح لبخند زیبایی را برای فرد بوجود می آورد و در نتیجه اعتماد به نفس فرد را افزایش می دند.

با کمک پروفیلاکسی می توان دندان های زرد و لکه دار را رفع و درمان نمود.

نفس را تازه کرده و از این طریق از بیماری پریودنتال که غالباً با بوی بد دهان نمایان می شود، جلوگیری می کنند.

همچنین از ایجاد عفونت و مشکلات پریودنتال پیشگیری می نماید.

همانطور که گفتیم پروفیلاکسی دندان یک روش تمیز کردن دندان در دندانپزشکی می باشد که توسط دندانپزشک صورت می پذیرد. با این روش دندان ها به طور کامل معاینه شده و هر گونه بیماری و مشکلی که در دندان و لثه ها وجود داشته باشد، تشخیص داده شده و مورد درمان قرار می گیرد.

این مطلب را هم بخوانید
چگونه یک دندانپزشک ایمپلنت مناسب را پیدا کنیم؟

با کمک پروفیلاکسی می توان به سلامت کلی بدن هم کمک نمود.

پروفیلاکسی دندان

آیا انجام پروفیلاکسی مهم می باشد؟

این روش به عنوان یک اقدام پیشگیرانه و دقیق، بسیار مورد نیاز است. حتی اگر در مورد بهداشت دهان و دندان خود بسیار دقیق هستید، باز هم بازم است به طور منظم پرولاکسی دندانی را انجام دهید، که حداقل دو بار در سال توصیه می شود این عمل صورت پذیرد و لازم می باشد. با وجود مسواک زدن و نخ کشیدن منظم، نمی توان پلاک و جرم دندان را از قسمت‌ های غیرقابل برداشت دندان پاک کرد.

هر زمان که یک حفره یا بیماری در لثه شروع می شود، سریع متوجه می شوید. اینجاست که دندان پروفیلاکسی شده کمک می کند تا مطمئن شوید همه چیز دندان ها و لثه ها خوب است یا اینکه مشکلی وجود داردو باید برای درمان و رفع آن اقدام نمود.

در طول پروفیلاکسی دندان چه اتفاقی می افتد؟

زمانی که برای پروفیلاکسی به دندانپزشک مراجعه می کنید، به احتمال زیاد مواردی به ترتیب اتفاق می افتد.

متخصص دندانپزشکی تاریخچه پزشکی شما را به روز می کند و در آن سوابق  سلامت دندان شما را می ببیند. اینگونه تعیین می کند که چقدر نیاز به بررسی دارد. همچنین ممکن است سرطان دهان را نیز غربالگری کنند.

دندانپزشک با استفاده از فناوری تصویر برداری تخصصی، برای مشاهده سلامت کلی دندان ها و استخوان، از اشعه ایکس بهره می گیرد. جدا از آن به دنبال حفره‌های پنهان و کیست های دندانی می گردند که می توانند رشد دندان عقل را بررسی کند و متوجه شود که چقدر می توانند باعث ایجاد عوارض شوند.

پس از آن، متخصص بهداشت دندان با بررسی شکاف بین دندان ها و لثه ها و عمق بافت در خط لثه، پروب پریودنتال را انجام می دهد. شکاف ها و عمق آن با استفاده از ابزارهای تخصصی اندازه گیری می شود.

پس از آن، دندانپزشک با استفاده از ابزارهای تخصصی تراشیدن دندان، آن را تمیز می کند تا جرم و پلاک را از روی دندان و خط لثه پاک کند. آنها لکه های دندان را با استفاده از پولیش و تمیز کننده های بین دندانی پاک می کنند. رایج ترین ابزار پولیش، پروفی جت است که از آب، هوا و پودر ریز برای صیقل دادن دندان ها، از آن استفاده می کنند.

این مطلب را هم بخوانید
دندانپزشکی در منطقه میرداماد

زمانی که صحبت از بهداشت و سلامت دهان و دندان می شود، دندان یکی از مهم ترین گزینه ها است. جدا از تمیز کردن کامل دندان ها و لثه ها، متوجه می شوید که ممکن است مشکلی پنهان و غیرقابل تشخیص وجود داشته باشد.

هزینه پروفیلاکسی دندان چقدر است؟

انجام پروفیلاکسی می تواند بسته به شرایط سلامت دندان ها متفاوت می باشد. البته مبالغ بیشتر به هزینه منطقه خاص دندانپزشک، هزینه های محلی و همچنین تجربه و شهرت دندانپزشک بستگی خواهد داشت.

آیا پروفیلاکسی همان تمیز کردن دندان است؟

در صورتی که پروفیلاکسی و تمیز کردن منظم دندان ها، کنار هم استفاده شوند، اولی فرآیند جامع است که نسبت به دومی مهمتر خواهد بود. جدای از تمیز کردن کامل، پرو فیلاکسی بررسی دقیق بهداشت دهان و آزمایشات و بازرسی های پیچیده را نیز انجام می دهد.

آیا روش پروفیلاکسی دندان تارتار را از بین می برد؟

با انجام پروفیلاکسی دندان، پروتکل کامل، جرم گیری، تراشیدن و پولیش کردن دندان انجام می شود. این روش جرم، پلاک و باکتری ها را از دهان پاک می کند.

آیا پروفیلاکسی یک پاکسازی عمیق است؟

گاهی از پروفیلاکسی فقط به عنوان تمیز کردن دندان یاد می کنند. در پرو فیلاکسی تجمع پلاک، تارتار و سایر مواد زائد دهان  و دندان حذف می شود. اما در روش پاکسازی عمیق بخشی از درمان لثه، در سطح بسیار عمیق و در زیر خط لثه انجام می شود تا انواع بیماری ها را از بین ببرد.

در آخر

پروفیلاکسی دندان یکی از روش های تمیز کردن در علم دندانپزشکی می باشد. این روش دندانپزشکی به منظور تمیز نمودن کامل دندان ها سالی دو بار در سال انجام می گردد.

دندانپزشکی گلدمد از مراکز معتبر در زمینه دندانپزشکی است که تمامی روش های دندانپزشکی را با بهترین مواد انجام می دهد و شما با اطمینان کامل می توانید از خدمات این مرکز که شامل انواع جراحی: جراحی ریشه دندان، جراحی دندان عقل نهفته، جراحی لثه، جراحی ضایعات پاتول و همچنین انواع خدمات عمومی دندانپزشکی و زیبایی همچون ایمپلنت دیجیتال، کامپوزیت، ونیر و لمینت و روکش، بلیچینگ و کامپوزیت و جرم گیری … استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما
× پشتیبانی از طریق واتساپ