پوسیدگی خشک دندان چیست؟

پوسیدگی خشک دندان

پوسیدگی خشک دندان مرحله ای از پوسیدگی دندان است که می تواند به نابودی دندان بی انجامد. اکثر مردم این عارضه را تادیده گرفته و در صورت مشاهده آن هیچ عکس العملی را از خود نشان نمی دهند.

 در حالی که این یک عفونت جدی می باشد و می تواند عواقب بزرگی را به همراه داشته باشد. اما سوالی مه ممکن است برای همه ما پیش بی آید این است که در صورت شناسایی آن چگونه می توان آن را را از بین ببرد؟ ما در کلینیک دندانپزشکی گلدمد آنچه که باید در رابطه با مشکل دندان خشک بدانیم را بیان خواهیم کرد. پس با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید.

درجات متفاوت پوسیدگی خشک

پوسیدگی خشک دندان دارای درجات مختلفی می باشد. حال شما را با درجات مختلف پوسیدگی خشک آشنا می سازیم. درجات مختلف پوسیدگی خشک شامل این موارد می باشد:

پوسیدگی درجه یک

این درجه مرتبط با پوسیدگی مینای دندان می باشد. این درجه از پوسیدگی حساس نبوده و با یک لکه سیاه ساده هود را نمایان می سازد. برای درمان هم فقط به برداشتن دقیق و همچنین پس از آن به پرداخت دقیق قسمت بیمار احتیاج دارد. پوسیدگی درجه یک را می توان جزو شایع ترین نوع دانست. اما خوب با این همه تقریباً همیشه مورد توجه قرار نخواهد گرفت.

پوسیدگی هشک دندان درجه دوم

پوسیدگی خشک درجه دوم مربوط به پوسیدگی عاج می باشد، البته بدون اینکه بخواهد تغییری در پالپ ایجاد کند. هر چه عمیق تر باشد، حساس تر خواهد بود. درمان درجه دوم هم شامل سوزاندن دیواره های آن با آهن قرمز در صورت لزوم، ضد عفونی کردن حفره پوسیدگی با کمک اسید کربولیک خالص و برداشتن منطقه آسیب دیده می باشد. پس از آن در بیشتر موارد به طور مستقیم به منظور بستن سوراخ حفره با سیمان یا بتونه دندان می توان استفاده نمود.

پوسیدگی درجه سوم

در ادامه درجه بندی پوسیدگی دندان خشک نوبت به درجه سوم می رسد. این درجه پوسیدگی مرتبط با برهنه شدن و تغییر پالپ می باشد. و در فرآیند درمان پوسیدگی درجه دوم، امکان دارد آخرین لاملاهای عاج برداشته گردد و پالپ خونریزی نماید.

درجه چهارم پوسیدگی

پوسیدگی خشک به درجه چهارم نیز خواهد رسید. در این درجه پوسیدگی مربوط به عفونت کامال های دندانی و مرگ عصب دندان می باشد که بر اثر وجود مواد غذایی تخمیر شده در داخل دندان یا قانقاریای خود عصب ایجاد می گردد. بوی دندان های تغییر پیدا کرده هم به این صورت غیر قابل تحمل خواهد بود. اولین مراقبت دندانپزشکی پس از درمان بوی بد دهان ضد عفونی نمودن تمام حفره های دندانی می باشد. درمان پوسیدگی درجه چهارم بعضی مواقع می تواند بسیار طولانی گردد.

پوسیدگی خشک دندان

پوسیدگی خشک دندان چیست؟ 

حفره یک عفونت دندان می باشد که با از بین رفتن مینای دندان و عاج، بوجود می آید. احتمالاً این مشکل دندانی می باشد که بیشتر مردم جهان را می تواند تحت تأثیر قرار دهد. به دنبال اجتماع پلاک باکتریایی بر روی دندان ظاهر می گردد. این به علت باقی مانده های غذایی که در فضاهای متفاوت بین دندانی گیر نموده است، منجر به حمله اسیدی می گردد. ایجاد نمودن پوسیدگی دندان با رعایت نمودن بهداشت نامناسب دهان و دندان کمک می نماید. پیشرفت آن به طور معمول باعث تخریب کامل دندان می گردد.

این مطلب را هم بخوانید
انواع جراحی فک  و مزایای آن

زمانی که پوسیدگی دندان به مرحله ای برسد که رشد آن متوقف می گردد، از پوسیدگی خشک دندان صحبت می گردد. یعنی به مرحله ای از تکامل خواهد رسید که پیشرفت آن برای مدت نامعلومی متوقف خواهد شد. این نوع پوسیدگی به قسمت های حیاتی دندان نخواهد رسید، چرا که دومی مکانیسم دفاع شخصی و ترمیم آن را می تواند فعال کند. این نوع حفره ممکن است سال ها بدون اینکه واقعاً احساس گردد، دوام بیاورد.

علت پوسیدگی خشک چیست؟

پوسیدگی دندان به صورت خشک به نتیجه عدم رعایت بهداشت دهان و دندان مربوط می باشد. زمانی که روال تمیز نمودن دندان به اندازه کافی موثر نگردد، پلاک ایجاد شده و منجر به ایجاد حفره می گردد. به همین صورت عادات غذایی نادرست ممکن است منجر به شکل گیری بیماری پوسیدگی خشک شود. مصرف کردن بیش از حد از: قند، مواد مخدر، قهوه یا دارو منجربه ایجاد حفره می گردد.

به غیر از این، هنگامی که بیمار کمبود بزاق داشته، حفره دهان بیشتر در معرض خطر خشکی حفره قرار خواهد گرفت. بایستی بدانید که بزاق دارای باکتری های مفید به منظور سلامت دندان است. کمبود این موارد ممکن است عدم تعادل در رابطه با باکتری های مضر و همچنین محیطی مساعد به منظور تشکیل پوسیدگی دندان ایجاد نماید. در آخر کمبود فلوراید هم می تواند باعث بروز این مشکل گردد. این عنصر شیمیایی برای این مسئله بسیار موثر بوده و با پوسیدگی دندان مبارزه می نماید و به همین جهت است که در بسیاری از خمیردندان ها یافت می گردد.

در صورت وجود پوسیدگی خشک چه باید نمود؟

معمولاً حفره خشک انچنان که فکر می کنیم نمی تواند خطرناک باشد، چرا که دندان بیمار در تلاش می باشد تا به صورت طبیعی با آن مبارزه نماید. با این همه، هرگز مشخص نخواهد شد که متوجه گردید که آیا در حضور این نوع حفره قرار دارید یا خیر. با مشاهده نمودن این بیماری چه می توان کرد؟ برای درمان این مشکل بهترین کار مراجعه به دندانپزشکی می باشد. فقط دندانپزشک متخصص و حاذق این توانایی را دارد تا روشی را که به منظور از بین بردن این مشکل مناسب است را تجویز نماید و پوسیدگی خشک دندان را درمان نماید.

 هر چند که پوسیدگی خشک غالباً بی ضرر می باشد، اما خوب همچنان بن عنوان یک بیماری دندانی شناخته می شود و می تواند انعطاف پذیرتر از حد انتظار در نظر گرفته شود. در صورتی که بدون اطلاع پزشک از این بیماری چشم پوشی نمایید، امکان دارد باعث ایجاد مشکلات جدی تر شده و پشیمانی را برای شما به همراه داشته باشد.

پس از انجام تجزیه و تحلیل حفره دندانی که چه به صورت خشک و چه غیر خشک، دندانپزشک با نظر به ماهیت مشکل تجویز درمان با مداخله ترمیمی یا رمینرالیزاسیون می نماید. دندانپزشک به تنهایی قادر می باشد داروهای لازم به منظور درمان بیماری را تجویز نماید.

این مطلب را هم بخوانید
بیماری لوکوپلاکیا (Leukoplakia) چیست و چگونه درمان می شود؟

چگونه می توان از پوسیدگی خشک جلوگیری نمود؟

حفره خشک این توانایی را دارد تا به صورت بوی بد خود را نشان دهد و در هر لحظه از خواب باعث ایجاد درد گردد و باعث بی خوابی و ناراحتی در فرد گردد. به منظور جلوگیری از ایجاد این عارضه پیشگیری می تواند به عنوان بهترین سلاح انتخابی برای فرد باشد. در ادامه شما را با نحوه پیشگیری از پوسیدگی دندان های خشک آشنا می سازیم.

بهبود مسواک کردن

مسواک کردن دندان ها بدون شک می تواند جزو مهمترین حرکتی می باشد که به مبارزه با پوسیدگی خشک کمک می نماید. مسواک کردن بایستی حداقل ۲ بار در روز با حرکات دایره ای شکل از دندان های بالا شروع گردد. بهتر است برای هر دندان وقت گذاشته و مطمئن گردید که موهای مسواک شما به اندازه کافی نرم گردند.

از دهانشویه استفاده کنید.

مسواک کردن فقط می تواند بعضی از میکروب هایی که بر روی دندان ها وجود دارد را از بین خواهد برد. دهانشویه حرکتی می باشد که عملکرد برس را به منظور تمیز نمودن بهینه تر تکمیل می نماید. کل حفره دهان را تمیز می نماید و لثه های تازه و نفس تازه را به فرد هدیه می دهد.  

داشتن عادات غذایی مناسب

به منظور کاهش میزان باکتری در دهان، مصرف کردن قند را تا حد امکان کاهش دهید.

داشتن غذایی نامناسب آسیب بسیاری به دندان های شما وارد می نماید، چرا که باکتری های موجود در دهان آن را تغذیه می نماید و منجربه تکثیر آنها می گردد. به همین صورت سیگار و مواد مخدر هم بایستی ممنوع گردد.

مراجعه به طور منظم به دندانپزشک خود مراجعه گردد.

مراجعه کردن به صورت منظم به دندانپزشکی، تشخیص مشکلات پیش روی دندان را برای فرد می تواند آسان تر می کند. این به فرد این امکان را می دهد تا سریع تر عمل نمایید تا از بوجود آمدن هرگونه پوسیدگی خشک جلوگیری نمایید. 

 در آخر

تا اندازه کافی ما شما را با علل و درمان پوسیدگی دندان پوسیده آشنا ساختیم. امیدواریم این راهنمایی هایی که به شما در رابطه با درک درجات مختلف پوسیدگی دندان و همچنین اینکه پوسیدگی خشک چیست کمکی هرچند کوچک کرده باشیم. همچنین امیدواریم که توانسته باشیم آن چیزی که منجر به ایجاد پوسیدگی خشک می گردد را به شما بشناسانیم.

دندانپزشکی گلد مد از مراکز معتبر در زمینه دندانپزشکی است که تمامی روش های دندانپزشکی را با بهترین مواد انجام می دهد و شما با اطمینان کامل می توانید از خدمات این مرکز که شامل انواع جراحی: جراحی ریشه دندان، جراحی دندان عقل نهفته، جراحی لثه، جراحی ضایعات پاتول و همچنین انواع خدمات عمومی دندانپزشکی و زیبایی همچون ایمپلنت دیجیتال، کامپوزیت، ونیر و لمینت و … استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما
× پشتیبانی از طریق واتساپ