روش استفاده از چسب دندان مصنوعی

چسب دندان مصنوعی

چسب دندان مصنوعی چیست؟ چگونه می توان از آن استفاده نمود؟ آیا چسب مخصوص دندانهای مصنوعی انواع مختلفی دارد؟ اگر برای شما سوال است که چسب دندان مصنوعی چیست و چگونه از آن استفاده می گردد با ما تا انتهای این مقاله با دندانپزشکی گلدمد همراه باشید. ما در این مقاله روش استفاده از چسب برای دندانهای مصنوعی را به صورت صحیح برای شما شرح خواهیم داد. پس با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید.

چسب دندان مصنوعی چیست؟

چسب دندان مصنوعی محصولی می باشد که به فرد کمک می نماید تا پروتز دندانی او به طور راحت و ایمن  در دهان خود قرار دهد. این نوع چسب به طور کلی به ۳ شکل وجود دارد که عبارتند از: 

  • کرم
  • پودر 
  • خمیر 

علت استفاده از چسب دندان مصنوعی

اگر می خواهید بدانید چسب دندانی چگونه کار می نماید، همچنان با ما در روش استفاده از چسب دندان مصنوعی همراه باشید‌.

هر چه از چسب برای دندانهای خود استفاده نمایید، آب یا بزاق شما با مواد موجود در چسب ترکیب می گردد و منجر به انبساط و چسبندگی آن می گردد و نوعی چسب را تشکیل خواهد داد. این کمک می نماید چسب محکم به دندان مصنوعی و بافت لثه بچسبد و باعث ثابت ماندن دندان مصنوعی در جای خود می گردد.

چرا از چسب های مصنوعی استفاده نماییم؟

در بیشتر پروتزهایی که درست نصب می گردند، احتیاجی به مواردی اضافه وجود ندارد تا برای جای خود ثابت بماند چرا که خود به خود پروتزهایی که اصولی ساخته شده اند بر جای خود ثابت خواهند ماند. 

بسیار توصیه می گردد که با دندانپزشک یا متخصص دندانپزشکی خود در مورد سوالاتی که برای شما در این باره پیش می آید صحبت نمایید و مشورت های لازم را بگیرید. اما با این همه، چند دلیل وجود داشته که چرا امکان دارد برای دندان مصنوعی خود از چسب استفاده نمایید. این دلایل به این شرح می باشد:

انقباض استخوان:

تغییراتی که در ساختار استخوانی دهان پیش می آید می تواند منجر به ایجاد شل شدگی پروتز شما در مرور زمان گردد. چسب ها می توانند به پر نمودن شکاف های ناشی از کوچک گردیدن استخوان و سفت نمودن پروتزهای موقت کمک نمایند. به منظور رفع تغییر بهتر است با دندانپزشک خود تماس گرفته و یک وقت ملاقات بگیرید.

افزایش اعتماد به نفس و راحتی:

برخی از افراد امکان دارد از چسب به منظور کمک به افزایش ثبات در دندان مصنوعی خود استفاده نمایند و به این طریق از لغزش دندان مصنوعی خود جلوگیری نمایند. به خصوص در موقعیت های اجتماعی که شامل صحبت نمودن و خوردن زیاد می باشد.

این مطلب را هم بخوانید
هر آنچه باید درباره دندان شیری کودک بدانید!

بهداشت دهان و دندان:

چسب های دندان مصنوعی این توانایی را دارند تا به بسته شدن ذرات غذا و پیشگیری از گیر نمودن آنها در زیر پروتزهای لق کمک نمایند. پس طبق دستور به دندانپزشک خود مراجعه نمایید تا از سلامت دهان و دندان مطمئن گردید.

مهم نبوده که دلیل استفاده از چسب مصنوعی چیست، مهم این می باشد که چسبهای دندان مصنوعی را به درستی استفاده نمایید. مراحل را دنبال نمایید و مطمئن گردید که همیشه دستورالعمل های کامل روی برچسب محصول را خوانده باشید تا بهترین روش استفاده از چسباندن دندان های مصنوعی از پودرها گرفته تا کرم ها و نوارها را آموزش ببینید.

روش استفاده از چسب دندان مصنوعی

حال شما را با روش درست استفاده از چسب دندانهای مصنوعی آشنا می سازیم با ما در کلینیک دندانپزشکی  گلدمد همچنان همراه باشید.

کرم چسب دندان مصنوعی

دندان های مصنوعی خود را با کمک قرص های پاک کننده و یا پاک کننده ساده پاکسازی نمایید. پس از آن، آنها را خشک نمایید.

چسب را در نوارهای کوتاه، نه خیلی نزدیک به لبه های جزیی بمالید. توجه داشته باشید از استفاده بیش از اندازه آن خودداری نمایید، در غیر این صورت امکان دارد تراوش کرده و از ناحیه مورد نظر بیرون بزند.

قبل از قرار گرفتن دندان مصنوعی، دهان خود را تمیز کرده و بشویید.

حال دندان مصنوعی را در جای خود قرار داده و فشار دهید، محکم نگه داشته و چند بار گاز بگیرید تا ثابت گردد.

چسب دندان مصنوعی

پودر چسب دندان مصنوعی

ابتدا پروتز مصنوعی را با محلول پاک کننده تمیز نمایید و همانگونه خیس آن را حفظ نمایید.

دهان خود را تمیز نموده و بشویید.

سپس پودر را تکان داده و به آرامی و به طور یکنواخت بر روی سطح دندان مصنوعی که با لثه یا سقف دهان در تماس هستند اسپری نمایید.

دندان مصنوعی را برداشته و در جای خود فشار داده، محکم نگاه دارید و چند بار گاز بگیرید تا حفظ گردد.

نوارهای چسب دندان مصنوعی

در ادامه روش استفاده از چسبهای دندان نوبت به نوع دیگر چسب می رسد و آن هم نوارهای چسبی دندان مصنوعی می باشد. در این نوع هم ابتدا پروتزهای خود را با محلول شوینده شستشو می دهیم. اینبار دیگر نمی گذاریم خیس باقی بماند و آن را خشک می کنیم.

این مطلب را هم بخوانید
آیا انجام لیزر دندانپزشکی همراه با درد است؟ کارکرد لیزر دندانپزشکی چیست؟

حال با دست های خشک، پوست را باز کرده و نوارها را بردارید.

یک نوار را به آرامی کمی به آن آب می زنیم. نوارها را خیلی نزدیک به لبه های دندان مصنوعی قرار نمی دهیم. در صورتی که نوارها را روی هم قرار می گیرند، در این صورت نوار را پاره کنید.

قبل از قرار گرفتن دندان مصنوعی، دهان را با آب حتما بشویید.

دندان مصنوعی را در جای خود قرار داده و فشار دهید، محکم نگه داشته و گاز بگیرید تا محکم گردد.

نکات قابل توجه

چسب های دندان مصنوعی می توانند تا 12 ساعت به نگاه داشتن پروتزهای دندانی کمک نمایند. در صورتی که متوجه گردید دندان شما شل شده است، حتما با دندانپزشک خود در اینباره صحبت نمایید.

چگونه دندان مصنوعی را پاک نماییم؟

در صورتی که مهم می باشد بدانید که چگونه آن را در جای خود ثابت کنید، به همان اندازه هم حیاتی می باشد که یاد بگیرید چگونه آن را پاک نمایید.

روش برداشتن چسب دندان مصنوعی با کمک آب گرم امکان پذیر می باشد. کافی است آب گرم را در دهان خود بچرخانید، پس از آن با احتیاط دندان مصنوعی خود را با حرکت های ملایم از لثه جدا سازید.

چسب باقیمانده را هم می توانید با آب گرم و یک برس نرم پاک نمایید.

قبل از نگهداری آنها، مطمئن گردید که پروتز خود را به درستی با محلول پاک کننده پاک سازی نموده اید.

در آخر

با کمک چسب دندان مصنوعی می توان پروتزهای متحرک خود را در دهان ثابت نگاه داشت و اعتماد به نفس خود را که به دلیل شل بودن و افتادن دندان مصنوعی از دهان از دست رفته بود را دوباره بازگرداند. 

چسب دندان مصنوعی به سه صورت: پودری، نواری و کرمی در بازار موجود می باشد و شما بسته با نظر و مشورت دندانپزشک خود می توانید یکی از آنها را انتخاب و استفاده نمایید.

دندانپزشکی گلد مد از مراکز معتبر در زمینه دندانپزشکی است که تمامی روش های دندانپزشکی را با بهترین مواد انجام می دهد و شما با اطمینان کامل می توانید از خدمات این مرکز که شامل انواع جراحی: جراحی ریشه دندان، جراحی دندان عقل نهفته، جراحی لثه، جراحی ضایعات پاتول و همچنین انواع خدمات عمومی دندانپزشکی و زیبایی همچون ایمپلنت دیجیتال، کامپوزیت، ونیر و لمینت و … استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما
× پشتیبانی از طریق واتساپ