چگونگی ترمیم دندان شکسته

چگونگی ترمیم دندان شکسته

شکستگی دندان برای هر فردی ممکن است در اثر خوردن تنقلات سفت و محکم و … اتفاق بیفتد. شکستگی دندان موجب ایجاد ظاهر نازیبا خواهد شد و در صورتی که شکستگی دندان همراه با درد باشد باید به ترمیم دندان شکسته پرداخت تا از آسیب بیشتر جلوگیری کنید. در این مقاله به چگونگی ترمیم دندان شکسته خواهیم پرداخت.

شکستگی دندان ها

دندان ها دچار شکستن، ترک خوردن و ساییده شدن می شوند که در بعضی مواقع بسیار دردناک هستند‌. شکستگی، ترک خوردن و … ممکن است در اثر عوامل مختلفی رخ دهند و ممکن است جزئی یا سنگین باشند.

در صورت آسیب جدی به دندان ها باید به دندانپزشک مراجعه کرد تا ترمیم دندان شکسته صورت گیرد.

شکستگی دندانها در زیبایی لبخند مشکل ایجاد می کنند و در هنگام حرف زدن به زبان آسیب وارد می کنند.

انواع شکستگی دندان

همه دندان ها در معرض آسیب و شکستگی هستند و ممکن است برخی درد آور باشند یا اصلا دردی ایجاد نکنند. از جمله دلایلی که موجب شکستگی دندان می شود می توان به خوردن غذاهای سفت و محکم، ضربه خوردن به دندان ها و ‌… اشاره کرد. در ادامه به انواع شکستگی دندان می پردازیم.

شکستگی کریزلاین دندان

کریزلاین یا ترک مویی نوعی شکستگی ریز می باشد که به ساختمان دندان آسیبی وارد نمی کند و فقط خط های موازی مویی بر روی دندان ایجاد می نماید. در سنین جوانی این ترک ها واضح نمی باشد و بعد از افزایش سن و خراب شدن دندان ها لایه ای از غشای قهوه ای بر روی ترک ها موجب نمایان شدن آن‌ها می شود. این شکستگی هیج درد ندارد و شکستگی جزئی می باشد.

شکستگی کاسپ دندان

در صورتی که دندان های جونده دچار شکستگی شوند، شکستگی کاسپ دندان رخ داده شده است. میزان این نوع شکستگی متفاوت است ممکن است تا زیر بافت لثه ادامه داشته باشد. نوع شکستگی کاسب ایجاد درد نمی کند ولی در طولانی مدت آسیب جدی وارد می کند.

این مطلب را هم بخوانید
پر کردن و ترمیم دندان با مواد آمالگام دندانی و مزایا و معایب

شکستگی ناکامل دندان

شکستگی ناکامل یا ترک خورده از تاج دندان ایجاد می شود و تا زیر لثه ادامه دارد(سطح جونده تا پالپ). در صورتی که درد دندان زیاد شود و به پالپ برسد برای این نوع شکستگی باید از عصب کشی برای ترمیم دندان شکسته شده استفاده کرد.

شکستگی کامل دندان

شکستگی کامل یا دو نیم شدم دندان نیز از تاج دندان شروع و تا زیر لثه ادامه دارد که در صورت ترمیم نشدن به طور کامل به شکستگی دندان ختم می شوند‌. در صورت جویدن، خوردن غذاهای گرم و سرد و … ممکن است درد زیادی را متحمل شوید و با عصب کشی فقط قسمتی از دندان را نگه دارید.

شکستگی دندان به صورت ترک عمودی ریشه

این شکستگی در ریشه دندان رخ می دهد و بدون هیچ علائم طاهری است. با عکس های رادیولوژی دندانپزشک می تواند این شکستگی را تشخیص دهد.

چگونگی ترمیم دندان شکسته

روش های ترمیم دندان شکسته

برای ترمیم دندان شکسته چند روش وجود دارد که به صورت کامل در مورد آنها توضیح خواهیم داد.

کانتورینگ دندان

برای شکستگی های جزئی و کوچک این روش استفاده می شود‌. به این صورت که دندان ها را به صورت گرد در می آورند و لبه های تیز دندان را صاف و صیقلی می کنند. البته دندان شکسته شده به گونه ای ترمیم می شود که با دیگر دندان ها همخوانی داشته باشد.

پر کردن یا چسباندن دندان شکسته

در دندانپزشکی از مواد مخصوصی برای پر کردن دندان استفاده می شود که شامل امالگام، کامپوزیت، گلاس اینور و … می باشد. این روش نیز به گونه ای انجام می شود تا با دندان های دیگر همخوانی و جلوه طبیعی داشته باشد. باندینگ دندان از روش های ساده ای است که برای پر کردن دندان شکسته مناسب می باشد و با زل و مایع چسبنده رزین را به دندان ها متصل می کنند و برای سخت شدن موادها از پرتو فرابنفش استفاده می کنند.

این مطلب را هم بخوانید
هزینه بریس چگونه محاسبه میشود؟

روکش برای ترمیم دندان شکسته

روکش دندان در دندانسازی برای دندان هر فرد ساخته می شود و شکستگی دندان را می پوشاند. در هنگام انجام روکش دندان بر روی قسمت های پایه و ساختار اصلی دندان یک تاج دندان مصنوعی گذاشته می شود و به دندان ها متصل می شود. روکش دندان لایه ای از رزین و مواد کامپوزیتی است که دندانپزشک با استفاده از نور چسب را بر روی دندان ها نصب می کند.

درمان کانال ریشه

در صورت آسیب به پالپ دندان که ساختار داخلی دندان می باشد باید با پر کردن و تمیز کردن ریشه دندان را ترمیم کرد. برای حفظ ریشه طبیعی دندان باید یک تاج مصنوعی بر روی دندان ها نهاد. در حین عمل کانال ریشه دندان، متخصص ابتدا پالپ های آلوده و ملتهب را بر می دارد و بعد از تمیز کردن داخل دندان، ماده لاستیکی درون آن می گذارد و با مواد پرکننده آن را پوشش می دهد.

کشیدن دندان برای ترمیم دندان شکسته

این روش آخرین روش ترمیم دندان می باشد و در صورتی که آسیب بسیار جدی باشد از این روش استفاده می شود. لازم به ذکر است جای خالی دندان کشیده شده را می توانید از روش کاشت دندان، ایمپلنت دندان، دندان شکسته خود را ترمیم نمایید.

جمع بندی نهایی

شکستگی دندان در اثر خوردن غذاهای سفت، خوردن غذاهای خیلی گرم و خیلی سرد، ضربه و … ایجاد می شود که با روش های جدید دندانپزشکی می توان این شکستگی ها را برطرف کرد. شکستگی دندان انواع مختلفی دارد که شامل شکستگی کاسپ دندان، شکستگی ناکامل دندان، شکستگی کامل دندان و … می باشد که باید در صورت ایجاد شکستگی، ترمیم دندان شکسته را انجام داد. ترمیم دندان شکسته نیز با روش های چون کانتورینگ دندان، پر کردن یا چسباندن دندان شکسته، درمان کانال ریشه و … انجام می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما
× پشتیبانی از طریق واتساپ