چگونه می توان اقدام به کاشت دندان بدون ایمپلنت کرد؟

کاشت دندان بدون ایمپلنت

 دندان ها در اثر بهداشت نامناسب دچار پوسیدگی و خرابی می شوند و  در نتیجه باید به روش های دیگر دندان جدیدی را جایگزین کرد. یکی از روش های پر کردن دندان خالی ایمپلنت می باشد که با پیچ های فلزی در داخل لثه پیچ می شود و کاشت دندان صورت می گیرد. ولی کاشت دندان بدون ایمپلنت نیز امکان پذیر می باشد در ادامه به روش های کاشت دندان خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

 کاشت دندان

برای جایگزین کردن دندان خالی از روش های کاشت دندان استفاده می شود که در اثر افزایش سن، بیماری، حوادث و پوسیدگی عمیق دندان ها از دست رفته اند. دندان از دست رفته در صورتی که پر مشود طاهر نازیبایی ایجاد می کند و همچنین لذت غذا خوردن را از شما می گیرد و نمی توانید به خوبی غذاها را بجوید. لازم یه ذکر است با خالی بودن دندان فرم فک تاثیر پذیر می شود و دندان دچار کج شدگی می شوند. همچنین تحلیل لثه و استخوان فک رخ می دهد. همچنین فضای خالی ایجاد شده برای تجمع باکتری ها فراهم می شود و آسیب جدی‌تری به لثه و دندان ها وارد خواهد شد.

انواع روش کاشت دندان

در سال‌های اخیر در علم دندانپزشکی پیشرفت های چشمگیری را مشاهده خواهیم کرد و کاشت دندان نیز به روش های مختلفی انجام می شود که بسیار پرکاربرد هستند. در ادامه به این روش ها خواهیم پرداخت‌.

ایمپلنت دندان

ایمپلنت از روش های جدید کاشت دندان می باشد که از سه بخش تشکیل شده که شامل پایه یا فیکسچر(جایگزین ریشه دندان)،  اباتمنت (واسط بین پایه و تاج دندان) و تاج یا روکش دندان می باشد. در انجام ایمپلنت ابتدا پایه را داخل لثه می گذارند و بعد از یک تا چهار ماه وقتی به استخوان فک جوش خوردند اباتمنت را بر روی آن می گذارند و سپس روکش را بر روی آن نصب می کنند. در هنگام انجام ایمپلنت پایه ای که داخل دندان قرار می گیرد کمک می کند تا استخوان فک دچار تحلیل نشود.

ایمپلنت دندان را براساس نحوه کاشت و کشور سازنده تقسیم می کنند و از جمله انواع ایمپلنت می توان به ایمپلنت دندان بدون جراحی، ایمپلنت فوری، ایمپلنت دندان مینی یا میکرو اشاره کرد.

کاشت دندان با ایمپلنت از مقاومت و طول عمر بالایی برخوردار است و به دلیل ظاهر طبیعی که دارد تشخیص آن با دندان طبیعی سخت می باشد. البته کاشت دندان بدون ایمپلنت نیز امکان پذیر می باشد که در ادامه به آن خواهیم پرداخت‌.

این مطلب را هم بخوانید
روش های درمانی دندان درد در دوران بارداری

بریج دندان

بریج دندان نیز یکی از روش های دندانپزشکی برای کاشت دندان می باشد که از پل های ثابت دندانی، روکش هایی از جنس سرامیک، فلز و یا ترکیبی از فلز و سرامیک تشکیل شده اند. در روش بریج که کاشت دندان بدون ایمپلنت انجام می شود در ابتدا شرایط بیمار و پل انتخابی مهم می باشد. از جمله های پل هایی که در روش بریج استفاده می شود می توان به پل های کلاسیک، پل های ماری لند و پل های رزینی اشاره کرد.

در این روش با کمک دندان های مجاور دندان خالی پر می شود. کاشت دندان با روش بریج در برخی مواقع با روش ایمپلنت ترکیب می شود که بریج بر پایه ایمپلنت به آن گفته می شود. از این روش ترکیبی در صورتی استفاده می شود که دندان های کنار آسیب دیده باشند و نتوانند دندان بریج شده را تحمل کنند. بریج ماندگاری خوبی دارد و بین ۵ تا ۱۵ سال دوام دارد. البته به مراقبت و رعایت بهداشت دهان و دندان بستگی دارد. 

روش بریج بیشتر در زمان هایی انجام می شود که دندان های از دست رفته محدود باشند، دندان های کناری سالم باشند و بتوانند بریج را تحمل کنند. برای تمیز کردن نیازی به بیرون آوردن بریج نیست و نسبت به دندان مصنوعی طول عمر بیشتری دارد. لازم به ذکر است هزینه بریج دندان کمتر از ایمپلنت می باشد و کاملا با انجام این روش از کاشت دندان بدون ایمپلنت می توانید در هزینه های خود صرفه جویی کنید.

از جمله مشکلاتی که ممکن است بریج دندان ایجاد کند می توان به آسیب به عصب در اثر تراشیدن دندان ها، حساسیت دندان ها بعد از انجام بریج دندان، شل و لق شدن بریج اشاره کرد. همچنین نصب نادرست این نوع از کاشت دندان ممکن است موجب پوسیدگی دندان ها شود.

کاشت دندان بدون ایمپلنت

دندان مصنوعی: کاشت دندان بدون ایمپلنت

این روش سومین روش پر کردن دندان خالی می باشد که بر روی یک پایه پلاستیکی دندان‌هایی همرنگ لثه های شما ساخته می شود و در دهان گذاشته خواهد شد. دندان های مصنوعی قابل جابه‌جایی  می باشد. البته با کمک پایه ایمپلنت می توان دندان مصنوعی را به فک ثابت کرد. دندان مصنوعی به صورت های مختلف ساخته می شود که ساخت دندان مصنوعی به صورت یک دست کامل، دندان مصنوعی جزئی، دندان مصنوعی مکشی، دندان مصنوعی فلیپر، اوردنچر یا پروتز ثابت انجام می شود. ماندگاری این دندان ها بین ۵ تا ۱۰ سال می باشد و بهتر است در صورت لزوم با مراجعه به دندانپزشک آن را تعویض نمایید.

این مطلب را هم بخوانید
هالیتوزیس 

 به دلیل هزینه کمی که از روش های قبلی دارد بسیار به صرفه است. افرادی که بیماری های خاص یا مشکلات استخوان فک دارند بهتر است از دندان مصنوعی استفاده نمایند. همچنین مشکلات ظاهری لثه نیز با دندان مصنوعی قابل برطرف شدن است.

از عوارض این روش کاشت دندان بدون ایمپلنت می توان به تحلیل استخوان فک به دلیل خالی بودن ریشه دندان، احساس ناخوشایند در اثر حرکت و جابه جایی دندان اشاره کرد. همچنین طول عمر دندان مصنوعی کمتر از روش های دیگر می باشد و اختلال در گفتار و حتی افتادن دندان در هنگام فریاد کشیدن وجود دارد.

قیمت کاشت دندان

اگر به دلایل اقتصادی نمی توانید ایمپلنت انجام دهید شما می توانید از کاشت دندان بدون ایمپلنت استفاده کنید. روش های دیگر چون بریج و دندان مصنوعی برای پر کردن فضای خالی دندان ها مناسب هستند و همچنین به کاهش هزینه ها نیز کمک خواهد کرد. همچنین کیفیت و نوع روش های کاشت دندان نیز در قیمت آنها تاثیر دارند‌.

جمع بندی نهایی

در صورت خالی بودن دندان ها کاشت دندان باید صورت گیرد که بهترین روش کاشت دندان ایمپلنت می باشد و در صورتی که می خواهید کاشت دندان بدون ایمپلنت انجام دهید می توانید از روش های بریج و دندان مصنوعی استفاده کنید. در روش بریج با پل های ثابت دندانی و کمک دندان های کناری کاشت دندان صورت می گیرد. همچنین دندان مصنوعی به صورت کامل، جزئی، مکشی، فلیپر، اوردنچر یا پروتز ثابت انجام می شود که عمر کوتاه تری دارد و همچنین قیمت آن نیز از روش های دیگر کمتر می باشد.

لازم به ذکر است که کاشت دندان باید در مراکز معتبر انجام شود و پیشنهاد ما به شما مرکز دندانپزشکی گلدمد می باشد. در این مرکز تمامی خدمات دندانپزشکی انجام می شود و می توانید کاشت دندان را به هر صورتی که برای شما مناسب باشد انجام دهید. همچنین لمینت دندانی، ایمپلنت دیجیتال، پیوند استخوان و … در این مرکز انجام می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما
× پشتیبانی از طریق واتساپ