کامپوزیت دندان چیست و هزینه کامپوزیت دندان چقدر است؟

هزینه کامپوزیت دندان

کامپوزیت دندان یک روش دندانپزشکی برای پر کردن دندان می باشد که موجب زیبا و یکدست شدن دندان ها می شود و همچنین موجب سفیدی دندان نیز می شود و طرح لبخندی زیبا ایجاد می کند. در این روش از مواد خمیری به صورت یک لایه نازک استفاده می شود و نقصان دندان را برطرف می کند. در این مقاله به کامپوزیت دندان و همچنین هزینه کامپوزیت دندان می پردازیم. با ما همراه باشید.

کامپوزیت دندان چیست؟

این روش امروزه با استقبال زیادی مواجه شده است و از ترکیب موادی چون گلاس، کوارتز و رزین اکرولیک تهیه می شود. کامپوزیت شبیه به خمیر می باشد و در بسته بندی های سرنگ مانند عرضه می شود. بسته بندی های این مواد سیاه رنگ می باشد تا تابش نور موجب سفت و سخت شدن آن نشود. این روش در دندانپزشکی می تواند دندان هایی که در اثر پوسیدگی از دست داده اید را پر کند و همچنین عیوب ظاهری دندان را بپوشاند و طرح لبخندی زیبا ایجاد کند.

انواع کامپوزیت دندان

در ادامه مطلب هزینه کامپوزیت دندان به انواع آن خواهیم پرداخت. کامپوزیت دندان با توجه به تعداد، اندازه ذرات و کاربرد در چهار دسته قرار می گیرند. باید توجه داشت که دندان های جلو زیبایی و درخشانی را احتیاج دارند و دندان های عقب باید مستحکم باشند تا عمل جویدن به خوبی انجام شود پس در هنگام انجام کامپوزیت باید موارد استفاده را مورد بررسی قرار داد. در ادامه به چهار گروه از کامپوزیت ها می پردازیم‌.

کامپوزیت نوع هیبرید

این نوع کامپوزیت برای دندان های عقب استفاده می شود. زیرا باید استحکام بیشتری داشته باشند و ذرات آنها نیز بزرگتر است.

کامپوزیت میکروفیلد

این نوع کامپوزیت مناسب دندان های جلو می باشد زیرا درست ریزتر و استحکام کمتری احتیاج است. این کامپوزیت دندان های جلو را درخشان و صاف می کند. هر چقدر سطح کامپوزیت صاف تر باشد، به راحتی رنگ می گیرد و پالیش های دوره ای آن کمتر می شود.

کامپوزیت نانوفیلد

این نوع کامپوزیت ها هم استحکام و زیبایی را به صورت یکجا در هنگام ترمیم ایجاد می کنند و دو منظوره هستند.

کامپوزیت ونیر (IPS)

این کامپوزیت ها شبیه به لمینت سرامیکی می باشد و به دلیل داشتن ذرات سرامیکی در ترکیب خود ثبات رنگ بالا و استحکام زیادی دارند‌.

لازم به ذکر است کامپوزیت دندان در رنگ های مختلف از رنگ های نرمال تا رنگ های سفید و یخچالی انجام می شود.

چه کسانی می توانند از کامپوزیت استفاده کنند؟

افرادی که ظاهر دندان های آنها به صورت میخی یا ریز می باشد.

این مطلب را هم بخوانید
آفت دهان: علل، علائم، و روش‌های درمان

افرادی که در بین دندان های آنها فاصله ایجاد شده است.

کسانی که می خواهند دندان های سفید داشته باشند که با انجام بلیچینگ امکان پذیر نیست‌.

کسانی که نامنظمی خفیف در دندان ها دارند می توانند به جای ارتودنسی از روش کامپوزیت استفاده کنند.

مزایای کامپوزیت دندان

کامپوزیت دندان مزیت هایی نسبت به روش های دندانپزشکی دیگر دارد که در مقاله هزینه کامپوزیت دندان به آن می پردازیم.

رنگ، فرم و چرخش دندان ها را اصلاح می نماید و فاصله بین دندان ها را از بین می برد. در انجام کامپوزیت دندان ها تراشیده نمی شوند و بر روی سطح دندان چسبانده می شوند.

هزینه این روش کمتر از لمینت سرامیکی است و در صورت شکستگی قابل ترمیم می باشند.

ونیر کامپوزیتی که نوعی لمینت می باشد در یک جلسه انجام می شود و در هنگام انجام آن نیازی به بی حس کننده نیست. البته در صورتی که دندان ها پوسیده یا در اثر سایش حساس شده باشند داروی بی حسی تزریق می شود.

معایب کامپوزیت

کامپوزیت دندان در اثر استفاده مواد غذایی رنگی چون چای، قهوه، غذاهای رب دار ممکن است نیاز به پالیش داشته باشد.

همچنین مسواک نزدن متناوب دندان ها موجی زرد شدن دندان ها می شود و می توان گفت کامپوزیت بیشتر از لمینت سرامیکی تغییر رنگ می دهد.

کامپوزیت برای درمان یک تا چند دندان قابل استفاده است و اگر می خواهید دندان های بیشتری را درست کنید(اصلاح لبخند) نیاز به لمینت سرامیکی است.

هزینه کامپوزیت دندان

چگونگی کامپوزیت دندان

کامپوزیت دندان برای اصلاح طرح لبخند امروزه بسیار طرفدار پیدا کرده است و افراد ۸ تا ۱۰ دندان جلو خود را با کمک کامپوزیت صاف، یکدست و براق می کنند که با توجه به هزینه کامپوزیت دندان افراد زیادی مشتاق انجام آن هستند.

در هنگام انجام این عمل در ابتدا سلامت لثه ها مورد بررسی قرار می گیرد و در صورت التهاب لثه در ابتدا باید درمان شود. همچنین برای ترمیم دندان های پوسیده نیز در کنار انجام زیبایی، ترمیم نیز صورت می گیرد.

باید اول سطح دندان را با برس تمیز کنید و سپس مواد کامپوزیت را با رنگ دلخواه شما به صورت امتحانی بر روی دندان قرار می دهند تا شما از رنگ آن مطمئن شوید.

بعد از خشک شدن دندان ها کامپوزیت انجام می شود. مواد کامپوزیت با کمک نور آبی بر روی دندان ها محکم می شوند. در ادامه با برداشتن اضافات، پالیش کامل انجام می شود و دندان ها صاف و یکدست می شوند.

این مطلب را هم بخوانید
مزایای انجام پریوسکوپی چیست؟

در جلسه دوم دندانپزشک برای شما پالیش انجام می دهد و مشکلات رخ داده در بین این دو جلسه را برطرف نماید.

عوارض کامپوزیت دندان

از جمله عوارضی که ممکن است در درمان غیر اصولی رخ دهد می توان به التهاب لثه اشاره کرد که فقط می توان کامپوزیت قبلی را برداشت و بعد از درمان لثه مجددا کامپوزیت ر انجام داد.

تغییر رنگ و پوسیدگی نیز از مشکلات درمان غیر اصولی کامپوزیت می باشد.

همچنین از کامپوزیت باید بعد از درمان مراقبت شود تا دچار خرابی نشوند. از مراقبت های لازم برای بعد از کامپوزیت می توان به موارد زیر اشاره کرد.

دندان زدن انواع خوراکی های سخت مانند پسته، بادام، خوردن ته دیگ و ‌‌‌ موجب آسیب به کامپوزیت می شود.

نگه داشتن گیره مو، سوزن و … به کامپوزیت آسیب می رساند.

به طور مرتب مسواک زدن و نخ دندان کشیدن به ماندگاری کامپوزیت دندان لطمه وارد می کند.

سالانه برای بررسی سلامت کامپوزیت به دندانپزشک مراجعه نمایید.

خوردن غذاهای رنگ دار مانند چای، قهوه و … را به حداقل برسانید تا کامپوزیت های شما تغییر رنگ ندهند.

هزینه کامپوزیت دندان

هزینه کامپوزیت دندان متفاوت است و به مواد و انواع آن بستگی دارد. در بازار کامپوزیت چینی نیز وجود دارد که قیمت کمتری نسبت به نمونه های المانی، آمریکایی و ژاپنی دارند و در نتیجه از کیفیت پایین تری نیز برخوردار هستند.

نتیجه گیری

کامپوزیت دندان راهی درمانی برای ترمیم دندان های آسیب دیده و سفید و یکدست شدن دندان ها می باشد که موجب طرح لبخندی زیبا می شود. این روش دندانپزشکی امروزه بسیار پرطرفدار شده است و افراد زیادی برای زیبایی ظاهری دندان های جلو خود را کامپوزیت می کنند.

کامپوزیت انواع مختلفی دارد که برای دندان های عقب از مواد مستحکم و برای دندان های جلو از کامپوزیت هایی که موجب درخشش و صاف شدن دندان می شود دندانپزشک استفاده می کند. با استفاده از کامپوزیت می توانید فاصله بین دندان ها، شکستگی دندان و … را ترمیم کنید.‌

در هنگام انجام کامپوزیت بهتر است به مراکز معتبر مراجعه کنید تا دچار عوارض آن ناشی از درمان غیر اصولی نشوید. دندانپزشکی گلد مد از مراکز معتبر در زمینه دندانپزشکی است که تمامی روش های دندانپزشکی را با بهترین مواد انجام می دهد و شما با اطمینان کامل می توانید از خدمات این مرکز استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما
× پشتیبانی از طریق واتساپ