کدام را انتخاب کنم کامپوزیت یا ارتودنسی؟

کامپوزیت یا ارتودنسی

کامپوزیت یا ارتودنسی کدام یک انتخاب مناسبی برای ما هستند؟ چگونه انتخاب مناسبی داشته باشیم؟ ارتودنسی و همچنین کامپوزیت از روش های زیبایی در دندانپزشکی می باشند که به ازبین رفتن مشکلات دندانی از قبیل فضای بین دندانی، کج بودن دندان ها کمک می نماید. اما سوالی که مطرح کردیم از بین این دو روش دندانپزشکی کدام یک می تواند انتخاب مناسبی برای ما باشد؟ آیا راهی برای انتخاب درست وجود دارد؟

البته که شما می توانید با مراجعه به دندانپزشک به این موضوع پی ببرید که کامپوزیت یا ارتودنسی کدام یک برای شما مناسب است. دندانپزشک پس از معاینات دقیق به شما در انتخاب مناسب کمک خواهد کرد.

اما شما همچنین می توانید با کمک این مقاله خود نیز به این موضوع پی ببرید. ما در این مقاله در مورد هر دو روش به صورت جداگانه صحبت می کنیم و مزایا و معایبی که ممکن است این دو روش دندانپزشکی به همراه داشته باشند را بیان خواهیم نمود. پس با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید.

کامپوزیت یا ارتودنسی کدام یک؟

ارتودنسی و کامپوزیت هر کدام روش های زیبایی دندانپزشکی هستند و می توانند مشکلات دندانی همچون فاصله بین دندانی را پوشش داده و ازبین ببرند و باعث ایجاد طرح لبخند زیبا در شما شوند. در ادامه شما را با تعاریفی که در مورد هر کدام از روش های ارتودنسی و کامپوزیت می آوریم آشنا کرده و به این صورت شما می توانید متوجه شوید کامپوزیت یا ارتودنسی کدام یک انتخاب مناسبی برای شما خواهند بود.

ارتودنسی چیست؟

در ابتدا بهتر است با روش ارتودنسی آشنا گردیم و ببینیم ارتودنسی به چه صورت می تواند به ما کمک کند و چه مزایا و معایبی را به همراه دارد.

ارتودنسی یک شاخه از دندانپزشکی می باشد که به درمان قرارگیری نامناسب دندان ها کمک می کند. بیمار امکان دارد بیش از حد بایت، زیر بایت، ازدحام بیش از اندازه دندان ها، نامرتبط فک یا دندان های کج داشته باشد که ممکن است منجر به مشکلاتی در خوردن یا گفتار گردد. در موارد این چنینی درمان‌ های ارتودنسی را دندانپزشک توصیه کرده و به متخصص ارتودنسی بیمار را ارجاع می دهد. با کمک این روش دندانپزشک به آرامی موقعیت دندان ها تغییر پیدا کرده تا هم صاف تر و همچنین ترازتر گردند. اگر مایل هستید لبخند زیباتری داشته باشید، ارتودنسی می تواند گزینه مناسبی برای شما باشد.

این مطلب را هم بخوانید
باندینگ دندان چیست و چه فایده ای برای دندان ها دارد؟

از مزایای ارتودنسی هم اگر بخواهید بدانید می توانیم به این موارد اشاره کنیم:

  • باعث بستن فاصله بین دندان ها می شود.
  • دندان ها و فک بیمار به درستی در یک راستا قرار می گیرد.
  • باعث صاف شدن دندان های کج می شود.
  • به بهبود عملکرد دهان در زمان خوردن یا صحبت کمک می کند.
  • باعث اصلاح نیش های نامناسب می شود.
کامپوزیت یا ارتودنسی

کامپوزیت دندان چیست؟

حال برای آنکه بدانیم کامپوزیت یا ارتودنسی کدام یک برای شما مناسب است، یک تعریف هم در مورد کامپوزیت دندان بیان خواهیم کرد.

به هر دلیلی: سیگار کشیدن، نوشیدنی های رنگی، تصادف و … ممکن است دندان ها دچار تغییر رنگ و آسیب قرار بگیرند و طرح لبخند فرد را مورد تزلزل قرار دهد، در نتیجه باعث کاهش اعتماد به نفس او گردد. در این زمان دندانپزشک پیشنهاد به انجام کامپوزیت را برای بهبود طرح لبخند می دهد.

در رابطه با کامپوزیت باید بگوییم که به طیف وسیعی از درمان های ترمیمی و زیبایی دندان اشاره دارد و در اصل رزین کامپوزیت معرفی می گردد که به روش های گوناگون در دندانپزشکی استفاده می گردد.

به عبارتی می توان اینگونه گفت که کامپوزیت تکنیکی می باشد که در آن از مواد همرنگ با دندان استفاده می گردد که از جنس پلیمر است. با کمک تکنیک کامپوزیت دندان این امکان فراهم می گردد تا یک سری مشکلات دندانی برطرف گردد. از جمله مزایای کامپوزیت دندان می توان به این موارد اشاره نمود:

  • برطرف کردن بد شکلی دندان
  • بلند نمودن و بزرگ کردن دندان های کوچک
  • اصلاح کردن جزئی دندان ها
  • اصلاح کردن سطح و لبه های دندان ها
  • پر کردن فضاهای بین دندانی
  • ترمیم شکستگی دندان
  • برطرف نمودن نامنظمی دندان و تغییر شکل
  • تغییر دادن رنگ دندان

کامپوزیت یا ارتودنسی کدام روش مناسب تر است؟

حال شما می دانید که کامپوزیت و ارتودنسی هر کدام چه نوع روشی هستند و چه مزایایی را با خود به همراه دارند. در رابطه با اینکه کامپوزیت یا ارتودنسی کدام یک برای شما مناسب است باید بگوییم از نظر قیمتی و همچنین روش درمانی با یکدیگر فرق دارند و بسته به نوع دندان و مشکلاتی که وجود دارد یکی از این دو گزینه می تواند برای شما مناسب و به صرفه باشد.

این مطلب را هم بخوانید
مزایای مراقبت از دندان و لثه  

 برای آنکه انتخاب مناسبی داشته باشید، بهترین کار این است که با دندانپزشک خود در این باره صحبت و مشورت نمایید.

دندانپزشک با معاینات لازمی که روی دندان ها انجام می دهد بهترین روش را برای بیمار خود توصیه می نماید.

در رابطه با زمان درمان هم این دو با یکدیگر فرق دارند. باید بگوییم اگر می خواهید درمان شما سریعتر انجام پذیرد کامپوزیت می تواند گزینه مناسبی باشد، چون ارتودنسی احتیاج به زمان دارد تا بتواند به خوبی عمل کند، اما خوب با کمک ارتودنسی این امکان فراهم است تا به طور کامل مشکلات دندانی مورد نظر به طور کامل برطرف گردد. ولی در کامپوزیت فقط روی دندان های دائمی یک پوشش قرار خواهد گرفت و ممکن است به هر دلیلی آسیب ببیند.

تفاوت کامپوزیت و ارتودنسی

حال شما را با تفاوت های که این دو روش با یکدیگر دارند به طور خلاصه آشنا می سازیم.

ارتودنسی در صورتی که توسط متخصص ارتودنسی ماهر انجام پذیرد، برگشت پذیر نیست و مادام العمر می باشد. اما کامپوزیت طول عمر موقتی داشته و همیشگی نمی باشد و فرد مجبور خواهد بود تا دوباره برای ترمیم آن اقدام نماید.

زمانی که ناهنجاری های فکی، دندان های نامرتب، فاصله بین دندانی وجود داشته باشد، ارتودنسی پیشنهاد می گردد و مناسب است اما برای افرادی که دندان های پوسیده، بد رنگ، شکننده، نازک و … دارند، کامپوزیت انتخاب مناسبی است.

در مورد هزینه هم این دو روش با یکدیگر فرق دارند و به عبارتی هزینه ارتودنسی بیشتر از کامپوزیت می باشد. اما خوب پس از درمان با ارتودنسی، بهبودی همیشگی خواهد بود و در مورد کامپوزیت درست است که هزینه کمتر است اما همیشگی نبوده و هزینه ترمیم هم در این روش وجود خواهد داشت.

در آخر

اگر هنوز هم نمی دانید کامپوزیت را انتخاب کنید یا ارتودنسی را، پیشنهاد ما این است با متخصص دندانپزشکی در این باره صحبت و مشورت های لازم را کسب نمایید.

دندانپزشک متخصص می تواند در این امر شما را راهنمایی نماید.

در آخر اضافه کنیم که به هیچ عنوان ارتودنسی نمی تواند جای کامپوزیت و یا کامپوزیت نمی تواند جای ارتودنسی را بگیرد و هر کدام از این روش های دندانپزشکی برای مشکلات دندانی مرتبط با خود مناسب هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما
× پشتیبانی از طریق واتساپ