در صورت کج شدن دندان کودک چه باید کرد؟

کج شدن دندان کودک

آیا دندان های کودک شما کج به نظر می آیند. در چه مرحله ای باید نگران این موضوع شد؟ آیا این کج شدن دندان کودک می تواند روی سلامت دهان و دندان کودک در آینده تأثیر بگذارد؟

بیایید نگاهی به علل کج شدن دندان های شیری بیندازیم و اینکه آیا این موضوع جای نگرانی دارد با خیر؟

برای آنکه سلامت و زیبایی دندان های کودک خود را تضمین نمایید، به توصیه های کلی تری در مورد اولین دندان های شیری فرزند خود توجه کنید؟

آیا کج شدن دندان شیری کودک به راستی مشکل ساز می باشد؟

کاملاً طبیعی است که دندان های شیری کمی کج در بیایند. دندان های شیری جایگاهی برای دندان‌های دائمی کودک هستند و به هدایت آن ها در هنگام رشد و رویش در مراحل بعدی زندگی فرد کمک می کنند. اگر دندان های شیری نوزاد کاملاً صاف نباشد، این می تواند کاملاً طبیعی اتفاق بیافتد.

زمانی که ناهماهنگی جدی تر باشد، می تواند مشکلاتی ایجاد کند.

تعدادی از مشکلات مربوط به دندان های شیری به خصوص دندان هایی که کج در می آیند در زیر به طور مفصل به آنها اشاره کرده ایم. اگر اولین دندان های کودک بیش از حد شلوغ، نامرتب یا به شدت نامناسب هستند، برای حفظ سلامت دندان ها بهتر است به دندانپزشک مراجعه گردد.

چه هنگامی برای دندان های شیری کج از دندانپزشک کمک بگیریم؟

در صورتی که دندان های شیری فرزند شما کمی کج شده است (یک ناهماهنگی رایج این است که دو دندان پایینی شکل V را تشکیل دهند) احتمالاً نیازی نیست که به دندانپزشک مراجعه کنید.

اما، در صورتی که هر یک از موارد زیر شدید باشد، بهتر است به دنبال یک دندانپزشک باشید:

از دست دادن دندان های شیری

دندان های شیری تا وقتی کودک به حدود دو یا سه سال برسد به طور کامل در می آیند، در صورتی که در این زمان دندان های شیری از دست رفت باید فکری برای حفظ دندان ها نمود.

ازدحام بیش از حد دندان ها

علائمی مانند اوربایت (دندان های بالا بسیار فراتر از دندان های پایین بیرون زده)، آندربایت (برعکس) یا اپن بایت (جایی که دندان های جلویی بالا و پایین به هم نمی رسند) ایجاد کند.

تعداد بیش از حد دندان

این مورد که به عنوان هایپردنشیا شناخته می شود، دندان های بیشتری نسبت به آنچه در نظر گرفته شده رشد می کنند. گاهی اوقات دندان های اضافی در کنار هم یا بین دندان های معمولی ظاهر می شوند و باعث ناراحتی، مشکلات جویدن و….می شوند.

در صورتی که دندانپزشک به شما می گوید همه چیز خوب است و فقط باید مراقب باشید، پس بهتر است آرامش خود را حفظ نمایید.

کج شدن دندان کودک

علت کج شدن دندان ها چیست؟

علل مختلفی می تواند باعث ایجاد کج شدن دندان ها شود. در ادامه شما را با علل کج شدن دندان ها آشنا می سازیم.

این مطلب را هم بخوانید
تاثیر ویتامین c بر سلامت لثه

ژنتیک

یکی از علل شایع کج شدن دندان ها، ژنتیک ارثی ساده است. اگر شما یا همسر شما در کودکی دندان های کجی دارد، به احتمال زیاد دندان نوزاد شما نیز به همین شکل رشد خواهد کرد.

ژنتیک می تواند فرزندان را برای داشتن دندان های کج مستعد کند، یا می‌ تواند منجر به داشتن اندازه فک بسیار کوچک (که منجر به شلوغی بیش از حد می‌ شود) یا فک نامرتب (منجر به نامرتبی دندان ها) شود.

مکیدن شست یا پستانک

مکیدن پستانک و انگشت شست برای یک نوزاد رفتاری کاملاً سالم است، اما هنگامی که رشد دندان های شیری کودک شروع می شود و زمانی که اکثر یا تمام دندان های شیری را دارند، این کار بیشتر از اینکه مفید باشند، ضرر به همراه خواهد داشت.

به ویژه مکیدن بیش از حد پستانک می تواند دندان های جلویی را به مرور باز کند و منجر به اپن بایت شود. همچنین می توانند شکل سقف دهان را تغییر دهند و منجر به ناهماهنگی در دندان های در حال رشد شوند و بر رویش دندان های دایمی تأثیر بگذارند (که منجر به کج شدن دندان های دائمی می شود.)

وقتی که کودک دندان های در حال رشد دارد، بهتر است سعی کنید این عادت ها را از او دور کنید.

وقتی دندان های کودک شروع به افتادن کرد:

پوسیدگی دندان

همانطور که قبلاً اشاره کردیم، دندان های شیری برای کمک به رشد مناسب دندان های دایمی در مراحل بعدی زندگی بسیار مهم می باشند. اگر هر یک از این دندان های شیری در اثر پوسیدگی دندان آسیب ببینند و از بین بروند، می تواند بر رشد آینده دندان های دائمی، تأثیر بگذارد.

جراحت

آسیب هایی مانند پوسیدگی دندان، ممکن است باعث افتادن زودرس دندان های شیری شود که در صورت عدم درمان، ممکن است منجر به کج شدن دندان های بزرگسالان شود. صدمات همچنین می تواند باعث ایجاد مشکلاتی در فک و تراز طبیعی آن شود که همانطور که می دانیم می تواند منجر به نامرتبی دندان ها گردد.

مشکلات مرتبط با کج شدن دندان های شیری

پوسیدگی دندان و بیماری لثه

وقتی دندان های کج رشد می کند افزایش خطر پوسیدگی دندان و بیماری لثه نیز بیشتر می شود. دندان ها بطور غیرعادی تراز می شوند و در نتیجه مسواک کردن در قسمت های خاصی از دندان ها خیلی سخت تر می‌ شود و عملاً دیگر بدرستی و راحتی نمی توان باکتری های آن قسمت ها را پاک نمود.

بیماری لثه و مشکلات دندان های بالغ

همانطور که بارها به آن اشاره کرده ایم، دندان های شیری جایگاهی برای دندان های دائمی هستند و دندان های دائمی برای رشد مناسب به دندان های شیری نیاز دارند.

این مطلب را هم بخوانید
تحلیل لثه و راه های درمان آن

دندان های شیری فضای دهان را بسیار کمتر می کند. هنگامی که دندان ها زودتر از موعد میافتند یا در جای نامناسبی رویش می‌ کنند. دندان های دیگر که در حال رشد هستند به داخل شکاف می روند، به این معنی که دندان های دائمی جدید نمی توانند به صورت مناسبی از فضای لثه بیرون بیایند، پس به خودی خود کج رشد خواهند کرد.

مشکلات گفتاری

یکی از نیاز برای داشتن دندان های سالم برای خوب صحبت کردن است. برای مثال اگر دندان های شیری یک نوزاد نامرتب باشد، می تواند بر توانایی او در بیان صحیح صداها هم تأثیر بگذارد و بنابراین، رشد گفتار او را تغییر داده یا تحت تأثیر قرار می دهد.

مشکلات جویدن

در صورتی که یک نوزاد به هر دلیلی مثلاً روی هم نبودن دندان هایش نمی تواند به درستی غذای خود را بجود، می تواند مشکلات گوارشی مانند نفخ، سوء هاضمه، رفلکس اسید و … برای او ایجاد شود.

ساییدگی تا دندان

وقتی دندان ها به درستی به هم متصل نباشند یا در مکان های نامناسب به هم متصل گردند، می تواند باعث افزایش ساییدگی و پارگی در اطراف دهان شود. سردرد ممکن است یکی از علائم این سایش و ناراحتی یا فشار در فک شود. سایش بیش از حد دندان ها همچنین می تواند باعث ترک خوردن و سابیدگی دندان ها شود.

نحوه درمان کج شدن دندان های شیری

بهترین راه برای درمان دندان های کج در نوزاد این است که به محض اینکه فکر کردید مشکلی وجود دارد، با دندانپزشک متخصص ارتودنسی مشورت کنید.

ارتودنسی یک یا چند فرآیندی برای صاف کردن دندان‌ ها دارد که می تواند به احتمالاً بسیار به درمان کج شدن دندان کودک کمک کند: برای مثال بریس ها و الاینرها جزو روش های است که می توان با کمک آن از کج شدن دندان کودک جلوگیری و باعث بهبود آن شد.

ارتودنسی رهگیری اولیه

بریس‌ به طور معمول برای کودکانی بکار برده می شود که دندان های دائمی آنها در حال رشد است، برای اینکه صاف کردن این دندان ها خیلی مهم تر از صاف کردن دندان های شیری است که قرار است به زودی بیافتند.

گفتنی است، ارتودنسی رهگیری زود هنگام می تواند برای اصلاح مشکلات رشدی در دندان های شیری و شکل اندازه فک کودک استفاده شود تا در زمان رویش دندان های دائمی در آینده مشکلی ایجاد نکند. در واقع، با درمان به موقع، گاهی نیازی به ارتودنسی مداوم نخواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما
× پشتیبانی از طریق واتساپ