کش ارتودنسی دندان چیست؟ کاربرد و مزایا

کش ارتودنسی دندان

ارتودنسی از روش های منظم کردن و مرتب سازی دندان ها می باشد که امروزه بسیار استفاده می گردد. افراد زیادی هستند که به دنبال اصلاح طرح لبخند خود هستند و انجام ارتودنسی بهترین و تنها روش است و به صورت های مختلف انجام می گیرد. برای اصلاح بایت و همپوشانی دندان ها از کش ارتودنسی استفاده می شود که بسیار پرکاربرد و موثر است. به طور کلی افرادی که دچار آندربایت یا اوربایت هستند فقط سیم و براکت ارتودنسی اثر بخش نخواهد بود و از کش ارتودنسی یا الاستیک استفاده می گردد. در ادامه در مورد کش ارتودنسی دندان با شما صحبت خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

کش ارتودنسی دندان

برای تسریع روند ارتودنسی دندانپزشکان از کش ارتودنسی استفاده می کنند که برای منظم کردن و هماهنگی دندان ها بهترین هستند. خصوصا افرادی که دچار آندربایت یا اوربایت هستند باید حتما دندانپزشک برای آنها کش های ارتودنسی نصب کند.

کش ارتودنسی دندان که با نام های باند و لاستیک نیز شناخته شده اند در بین براکت های نصب شده روی دندان های فک بالا و پایین قرار می گیرد و فشار زیاد روی دندان ها وارد می کند و موجب اصلاح موقعیت دندان و قرار دادن دندان ها در جای خود می شود و ظاهر دندان ها را درست می کند. این کش ها از نوع لاتکس هستند و بسیار پرکاربرد و پر مصرف می باشند‌. در صورتی که فرد به لاتکس حساسیت داشته باشد از کش هایی عیر لاتکس استفاده می شود.

کش ارتودنسی دندان باید به صورت روزانه استفاده شود و در هنگام غذا خوردن و خواب نیز نباید از دهان خارج گردد‌. البته برای تعویض می توانید بعد از وعده های غذایی این کار را انجام دهید. استفاده مکرر به روند بهبود مشکل کمک خواهد کرد و باید بدانید که در روزهای ابتدایی استفاده از الاستیک ها ممکن است دهات، فک و دندان ها دچار زخم و ناراحتی شوند.

مزایای کش ارتودنسی دندان

الاستیک ها برای افرادی که ناهماهنگی و مشکلات فکی آنها زیاد است بهترین گزینه هستند و دارای مزایای زیر می باشند.

  • اصلاح موقعیت دندان های فک بالا و پایین و قرار گیری درست آنها در جایگاه اصلی
  • اصلاح بایت یا فک های عقب رفته یا جلو آمده و همچنین فیت شدن دندان های فک بالا و پایین بر روی هم
  • تسریع روند بهبودی و موفقیت آمیز بودن ارتودنسی دندان
این مطلب را هم بخوانید
آیا جراحی دندان عقل درد دارد؟

زمان استفاده از کش ارتودنسی

شرایط فردی بیمار و روش ارتودنسی انتخابی در زمان استفاده از کش ارتودنسی نقش دارند و بعد از معاینه دندان ها و رادیوگرافی از یکی از انواع کش برای اثر بخشی بهتر استفاده مب شود و حتما باید در ادامه نیز از همان الاستیک استفاده نمود.

کش ارتودنسی دندان انواع مختلفی دارد و و باید همانگونه که دندانپزشک توصیه کرده است استفاده شود و کش ها را کمتر یا بیشتر نکنید. در صورت عدم استفاده درست امکان بروز مشکلات دیگر برای دندان ها وجود دارد.

مدت زمان استفاده از کش های ارتودنسی را دندانپزشک تشخیص می دهد و با فرا رسیدن زمان مقرر دیگر احتیاجی به استفاده از آن نیست. به طور کلی در صورت استفاده بلند مدت و زیادتر از حد معمول خاصیت انعطاف پذیری کش از بین می رود.

کش ارتودنسی دندان

انواع کش ارتودنسی

دو نوع کش ارتودنسی در دندانپزشکی مورد استفاده قرار می گیرد که با توجه به خاصیت ارتجاعی ای که دارند در موارد خاصی استفاده می شود.

الاستیک لگاشور یک کش کوچک می باشد که برای پیچیده شدن دور یک براکت مناسب است. همچنین نوع دیگر متفاوت تر می باشد و بزرگتر می باشد و قدرت آن زیاد است. برای حرکت دادن فک به جهات خاص از این کش ها استفاده می شود که به دو براکت وصل می گردد.

کش کلاس ۱

کش از قالب دندان آسیاب اول یا دوم به هوک دندان نیش می رسد. استفاده ا این روش کمک می کند تا تا فاصله بین دندان از بین برود و برای دندان های فک پایین نیز مفید می باشد.

کش کلاس دو

در این نوع کش اتصال از قالب دندان نیش بالا به قالب دندان آسیاب اول یا دوم فک پایین انجام می گیرد. استفاده از کش ارتودنسی به لین صورت موجب حرکت دندان‌های بالا به سمت عقب می شود و همچنین دندان های پایین به سمت جلو هدایت می شوند.

این مطلب را هم بخوانید
حساسیت دندان چرا اتفاق می افتد و چگونه آن را از بین ببریم؟

کش مثلثی کلاس دو

در این روش از هوک دندان نیش بالا به هوک دندان آسیاب کوچک فک پایین اتصال صورت می گیرد و همچنین در راستا آن برای مثلثی بودن به دندان آسیاب اول یا دوم پایین وصل می گردد.

 کش کلاس سه

اتصال این نوع کش از دندان نیش پایین آغاز می گردد و به دندان آسیاب اول یا دوم بالا می رسد. در این روش وصل کش ارتودنسی دندان، دندان ها بالایی به سمت جلو کشیدن می شوند و دندان های پایینی به سمت عقب حرکت می کنند.

کش مثلثی کلاس سه

در این روش کش از قالب دندان نیش پایین به سمت قالب دندان آسیاب کوچک فک بالا و یکی از دندان های آسیایی متصل می شود تا دندان های بالا به سمت جلو حرکت کنند و دندان های پایین به سمت عقب کشیده شوند. همچنین تماس بین دندان ها نیز ایجاد می کند.

کش چهار گوش

در این روش از دو دندان بالا و دو دندان پایین استفاده می شود و حالت چهارگوش ایجاد می گردد. کش چهار گوش برای دندان های عقب مناسب است و دندان ها را روی هم قرار می دهد. 

نکات مهم

بهداشت دهان در هنگام استفاده از الاستیک بسیار مهم می باشد و در صورت شل شدن یا پاره شدن کش ها آن را سریعا تعویض نمایید. به طور کلی کش ها هر ۱۰ تا ۱۲ ساعت باید تعویض گردند.

در هنگام باز و بسته کردن الاستیک ها ممکن است دچار درد شوید و باید با احتیاط این کار را انجام دهید.

حتما از کش های تجویزی دندانپزشک استفاده کنید و همچنین تعداد کش ها نیز با تجویز دندانپزشک باید باشد و استفاده از تعداد بیشتر مشکلات دیگری برای شما ایجاد می کند.

نحوه گذاشتن کش ارتودنسی دندان

نحوه گذاشتن کش ارتودنسی اصلا سخت نیست و به کمی دقت احتیاج دارد. برای اینکار باید از انگشت شست و اشاره کمک بگیرید. به این صورت که کش را در بین دو انگشت بکشید و دور براکت قرار دهید. البته به صورت های مختلفی می توان کش ارتودنسی دندان را به دور براکت نصب کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما
× پشتیبانی از طریق واتساپ