کمبود کدام ویتامین باعث خونریزی لثه می شود؟

کمبود کدام ویتامین باعث خونریزی لثه می شود؟

سلامت کلی بدن و دهان شما ارتباط نزدیکی با یکدیگر دارند. مصرف ویتامین ها برای دندان ها و لثه ها می توانند به اندازه مصرف مکمل ها برای باقی اعضای بدن، به خصوص برای افزایش تندرستی، مهم باشند. خونریزی لثه امکان دارد به هر دلیلی در افراد رخ دهد و نمیدتوان به طور قطع تاکید نمود که به چه علت است. اما خوب یکی از عللی که منجر به خونریزی لثه می گردد کمبود برخی ویتامین ها در بدن می باشند که منجر به ایجاد خونریزی لثه می گردند. اگر مایل هستید بدانید کمبود کدام ویتامین باعث خونریزی لثه می شود؟ و همچنین چه ویتامین هایی برای بیماری لثه و کاهش خونریزی یا تورم لثه مفید هستند؟ با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید.

چگونه ویتامین ها می توانند بر سلامت دهان و لثه های ما تاثیر داشته باشند؟

این درست بوده که کلسیم و فلوراید برای سلامت: بافت ها، دندان ها و فک ها مناسب می باشند. اما خوب برای حفظ سلامتی دهان و دندان ها احتیاج و توجه به ویتامین های مختلف هم مهم می باشد.

اینکه بدانید چه ویتامین هایی برای پیشگیری یا درمان بیماری لثه، کاهش پوسیدگی دندان و … مناسب می باشند و باعث می شوند تا لبخند زیبا و سالم تری داشته باشید.

خونریزی لثه ها زمان مسواک کردن و نخ دندان کشیدن به صورت همیشگی مرسوم نیست. با این همه، خونریزی لثه یک بیماری شایع در افرادی است که به بیماری لثه و مراحل پیشرفته تر یعنی بیماری پریودنتال (لثه) مبتلا هستند. بیماری پریودنتال یک پیشرونده می باشد که با لثه آغاز می گردد. در صورتی که درمان نگردد، به شرایط بدی تبدیل خواهد شد که می توان به از دست رفتن استخوان عمومی، از دست دادن دندان و تحلیل لثه اشاره نمود.

در صورتی که در گذشته به بیماری لثه مبتلا شده اید، این امکان وجود دارد با یک سهل انگاری دوباره بیماری لثه باز گردد. مصرف نمودن ویتامین های مفید به شما در مدیریت بهتر سلامت دهان، تورم و درمان لثه می تواند کمک شایانی نماید.

کمبود کدام ویتامین باعث خونریزی لثه می شود؟

در صورتی که هر روز به درستی مسواک می زنید و عمل نخ دندان را انجام می دهید. اما باز هم خونریزی لثه را تجربه می کنید، بهتر است به دندانپزشک مراجعه کرده و درمان آن را به عهده دندان پزشک بسپارید.

مطالعات انجام شده نشان می دهد که ویتامین های خاص این توانایی را دارند تا بتوانند باعث کنترل تورم لثه، کاهش و درمان خونریزی لثه گردد.

حال به سوال شما، کمبود کدام ویتامین باعث خونریزی لثه می شود؟ می پردازیم و می بینیم کدام ویتامین ها برای سلامت کلی بدن و سلامت دهان و لثه مناسب و مفید می باشند. با ما همچنان همراه باشید.

ویتامین C

شاید برای شما سوال باشد که آیا به راستی ویتامین C باعث ایجاد سلامت و بهبودی در لثه می گردد؟ باید بگوییم بله، افراد که از ویتامین C استفاده نکرده و از مصرف آن اجتناب می ورزند. در بدن خود از کمبود این ویتامین رنج خواهند برد و همین کمبود ویتامین C می تواند باعث تورم، خونریزی لثه و در نتیجه منحر به ایجاد بیماری پریودنتال گردد.

این مطلب را هم بخوانید
رابطه سلامت دندان با سلامت روان

در مطالعاتی که بر روی افراد مبتلا به بیماری پریودنتال انجام شده، نشان می دهد افرادی که کمبود ویتامین C دارند میزان وجود این ویتامین در خون بسیار پایین می باشد و در معرض خطر قرار گرفتن برای لثه می باشند. به غیر از این، کمبود ویتامین شدید C به مدت ۳ ماه یا بیشتر می تواند منجر به ایجاد بیماری با نام اسکوربوت گردد. از علائم آن می توان به: حرکت پذیری، درد مفاصل و خونریزی لثه اشاره داشت.

در زمان های قدیم، سربازان و ملوانان در صورتی که نمی توانستند میوه و سبزیجات تازه مصرف کنند دچار اسکوربوت می گردیدند.

آیا مکمل ویتامین C به درمان بیماری لثه کمک می نماید؟

ویتامین C طبیعی برای سلامت کلی بدن و به خصوص سلامت دهان و لثه مناسب می باشد. در صورت دسترسی نداشتن به ویتامین C طبیعی می توان از مکمل این ویتامین هم استفاده و از خواص آن بهرمند شد.

شما می توانید برای بهبود و حفظ سلامت کلی بدن و جلوگیری از خونریزی لثه مکمل ویتامین C را که بی خطر و از نظر قیمتی هم مقرون به صرفه است را تهیه نموده و در رژیم روزانه و روال مراقبت خود در منزل قرار دهید.

طبق نظر پزشکان حاذق مصرف کمتر 90-65 میلی گرم ویتامین C در روز مناسب می باشد.

به یاد داشته باشید که مکمل های ویتامین نمی تواند همه منابع را از بین ببرد. به همین جهت لازم می باشد با کمک استفاده از: نخ دندان، مسواک کردن و داشتن برنامه منظم، رعایت بهداشت دهان و دندان، جلوگیری از رسوبات پلاک دندانی، سلامت دهان و دندان خود را تضمین نمایید.

ویتامین C می تواند در کنار نکاتی که نام بردیم به حفظ سلامت دهان و دندان کمک کند.

کمبود کدام ویتامین باعث خونریزی لثه می شود؟

ویتامین D : کمبود کدام ویتامین باعث خونریزی لثه می شود؟

پس از ویتامین C که کمبود آن می توانست منجر به خونریزی و مشکلات دهان و دندانی گردد، کمبود ویتامین D هم می تواند مشکلاتی را برای سلامت دهان و دندان، همچنین ایجاد خونریزی لثه دندان گردد. ما می توانیم ویتامین D را با کمک نور خورشید جذب نموده و به این صورت به یلامت کلی بدن، سلامت دهان و دندان و پیشگیری از خونریزی لثه کمک نماییم.

اما خوب قرار گرفتن در معرض نور خورشید آن هم به مدت بسیار می تواند مشکلاتی را برای انسان در پی داشته باشد.

شما نی توانید در مواقعی که نمی توانید در معرض نور خورشید قرار بگیرید از مکمل ویتامین D استفاده و از این طریق از مزایا و خواص این ویتانین بهرمند گردید.

آیا ویتامین D این توانایی را دارد تا از ایحاد خونریزی لثه جلوگیری کند؟

در جواب این سوال باید بگوییم، بله! نبود ویتامین D را می توان با بروز بیماری پریودنتال مرتبط دانست که در آخر هم می توان منجر به از دست رفتن دندان شود.

تحقیقات انجام شده نشان می دهد که ویتامین D به عنوان یک درمان موثر برای سلامت لثه و دندان ها تعیین شده است. ویتامین D می تواند به کاهش مشکلات کلی بدن و دندان و لثه کمک کند و این توانایی را دارد باعث بهبود سیستم ایمنی شده و به بهبود رشد و تقویت استخوان های فک و سلامت دندان ها کمک نماید.

این مطلب را هم بخوانید
نکاتی برای پس از جراحی لثه

ویتامین A

در ادامه سوال کمبود کدام ویتامین باعث خونریزی لثه می شود؟ بهتر است به ویتامین A هم اشاره ای داشته باشیم. طبق نظر دندانپزشکان و تحقیقات انجام شده کمبود ویتامین A با مشکلات لثه ای مرتبط می باشد. ویتامین A امکان دارد بر اثر لثه ها در فرآیند معاینه بافت نرم در مطب دندانپزشک تأثیر داشته باشد.

از غذاهای غنی که دارای ویتامین A می باشند نی توان به: پنیر، تخم مرغ، ماهی چرب و شیر اشاره داشت. شما نی توانید با جذب ویتامین A با کمک این وواد غذایی از ایجاد خونریزی لثه، همچنین سلامت کلی بدن و سلامت دهان و دندان های خود را تضمین نمایید.

ویتامین B

طبق تحقیقات بالینی انجام شده، ویتامین B با مشکلات دندانی همچون لثه و ضعیف گردیدن مینای دندان مرتبط می باشد. شما می توانید با جذب ویتامین گروه B به سلامت دهان و لثه خود کمک نمایید. شما می توانید ویتامین B-1 را در: پرتقال، نان سبوس دار، آجیل، نخود و موز یافت نمایید.

B-2 در غذاهایی همچون: شیر، قارچ، تخم مرغ و ماست موجود است.

B-3 را از: انواع گوشت ها، تخم مرغ و آرد گندم بدست آورید.

B-5 را هم می توان از: گوشت، قارچ، تخم مرغ و آووکادو دریافت نمود.

ویتامین E: کمبود کدام ویتامین باعث خونریزی لثه می شود؟

کمبود ویتامین E با لثه ها مرتبط نمی باشد، اما می توان ویتامین E را با حفره های دندان مرتبط دانست. یک مطالعه ای که در سال 2012 انجام شد، نشان داد که ویتامین E می تواند به کاهش پوسیدگی در دندان کودکان کمک شایانی نماید و برای سلامت استخوان ها مفید باشد.

ویتامین E را می توان در: آجیل، روغن آفتابگردان، روغن نباتی، روغن زیتون، جوانه گندم و دانه ها و یافت نمود.

در آخر

زمانی که صحبت از سلامت دندان و لثه های پیش می آید، مواد معدنی و ویتامین ها می توانند هم به صورت مصرف موضعی و هم به صورت مصرف خوراکی مفید واقع گردند.

برای اطمینان پیدا کردن از دریافت درست ویتامین های مناسب برای دندان ها و لثه های خود بهتر است با دندانپزشک خود در این رابطه صحبت و مشورت های لازم را دریافت نمایید.

هر کدام از ویتامین های نام برده شده می توانند سلامت کلی بدن را هم در کنار حفظ سلامت دهان و لثه داشته باشند و از خونریزی لثه و ایجاد بیماری های دهان و دندانی تا حد ممکن در کنار رعایت بهداشت دهان و دندان جلوگیری نمایند.

دندانپزشکی گلد مد از مراکز معتبر در زمینه دندانپزشکی است که تمامی روش های دندانپزشکی را با بهترین مواد انجام می دهد و شما با اطمینان کامل می توانید از خدمات این مرکز که شامل انواع جراحی: جراحی ریشه دندان، جراحی دندان عقل نهفته، جراحی لثه، جراحی ضایعات پاتول و همچنین انواع خدمات عمومی دندانپزشکی و زیبایی همچون ایمپلنت دیجیتال، کامپوزیت، ونیر و لمینت و … استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما
× پشتیبانی از طریق واتساپ