کمک های اولیه برای برخی از آسیب های رایج دندان

کمک های اولیه برای دندان

کمک های اولیه برای دندان همچون: دندان قروچه، آسیب به دندان در زمان گاز گرفتن غذای سفت، ترک یا شکستگی دندان در زمان لیز خوردن و افتادن و یا حتی آسیب های ورزشی ناشی از عدم وجود محافظ دهان می تواند موجب استفاده از اورژانس دندان شود. برخی از انسدادهای دندانی و شکستگی ها آسیب کمتری بر دهان وارد می کند که شامل: بریس ها، دندان درد، درد ناشی از گیر کردن اشیاء بین دو دندان و همچنین عواملی که باعث بریده شدن زبان توسط دندان می شود.

افراد در هر گروه سنی که باشند به خاطر این گونه آسیب ها تحت تأثیر قرار می گیرند. در برخی موارد، بیمار هیچ گونه خراشیدگی بر روی دنتیکول نمی بیند اما درد در لثه یا فک را احساس و تجربه می کند. چند نکته وجود دارد که با ذکر آن به درمان آسیب های تروماتیک دندان می توان کمک نمود. با ما در کلینیک دندانپزشکی گلدمد همراه باشید.

آسیب های تروماتیک دندان

بیشتر صدمات دندان به شکستگی دندان و تاج آن منتهی می شوند. برای درمان بخشی از آسیب های دندانی، دندانپزشک به طور معمول قسمت بالای شکستگی را پر می کند، شکستگی را می چسباند و یا با یک روکش مصنوعی آنرا پوشش می دهد تا دندان آسیب‌ دیده عملکرد سابق را پیدا کند. اما در صورتی که شما با شکاف در دندان خود مواجه شوید، نیاز به درمان خواهید داشت. پس این مشکل را نادیده نگرفته و به دندانپزشک مراجعه نمایید.

در اثر تصادف یا جراحت، با فشار آوردن دندان ها و حرکت آنها به طرفین، دندان از جای خود خارج می شود و برای جابجایی آنها نیاز به درمان ریشه وجود خواهد داشت.

از دیگر آسیب های رایج بیماران تصادفی، شکستگی ریشه دندان است. به طور معمول این مشکل را می توان با آتل داخلی مفصلی، پل زدن بافت سخت یا درمان ریشه برطرف نمود. اما در صورت بروز شکاف نزدیک در خط لثه، مشکل باید به طریق دیگری حل گردد.

کمک های اولیه برای دندان و اورژانس های دندانپزشکی

استفاده از محلول آب نمک در دهان اولین قدم مفید در زمانی است که آسیب به زبان، لب ها و گونه ها ایجاد شده باشد. بیماران مبتلا به دندان درد بدون علائمی که قابل مشاهده باشد در دهان خود احساس درد می کنند. بهتر است در این زمان ناحيه آسيب دیده در دهان را با يك تكه گاز روي دندان يا لثه، بپوشانید.

این مطلب را هم بخوانید
روکش دندان چیست؟ انواع روکش دندان را بشناسیم.

به منظور کاهش تورم و درد، یک کیسه یخ را در یک پارچه نخی قرار داده و قسمت آسیب دیده قرار دهید. در صورتی که احساس ناراحتی خیلی زیاد داشتید، می توان تا رسیدن به کلینیک دندانپزشکی، از ایبوپروفن یا استامینوفن برای تسکین درد دندان استفاده کنید.

بعضی مواقع بیمار (کودک یا بزرگسال) علائمی مانند ترک خوردگی دندان را خواهد داشت، اما چند ساعت بعد از ایجاد مشکل مبتلا به تب یا درد در لثه خواهد شد. بنابراین در این موقعیت تنها کمک های اولیه برای دندان کافی نمی باشد و باید برای معاینه دقیق به مطب دندانپزشکی مراجعه کرد.

کمک های اولیه برای دندان

چگونه با قطعه ترک خورده یا کنده شده دندان برخورد کنیم؟

در مسیر دندانپزشکی، ممکن است قسمت شکسته شده دندان از دهان خارج شود، در این مواقع قسمتی از دندان که خارج شده را نگاه داشته تا شاید با نظر دندانپزشک بتوان دوباره مورد استفاده قرار داد. از دست زدن به چیز دیگری غیر از قسمت تاج خودداری کنید و بافت های لثه به دنتیکول را جدا کنید. در صورت امکان داخل یک ظرف کوچک آن را قرار دهید و از آن نگهداری کنید و به کلینیک دندانپزشکی که در نزدیکی شما است، برسانید تا دندانپزشک بتواند قطعه مورد نظر را در لثه جای دهد.

آیا می توان دندان شکسته را دوباره در جای خود قرار داد؟

در صورتی که دندان از بین برود، دندانپزشکان آن را در اسرع وقت در جای خود قرار می دهند تا آن را حفظ کنند. قطعه شکسته را با دقت کنترل کنید. سعی نمایید دندان شکسته را در مدت 30 دقیقه مجدداً در فک کاشت شود تا آن را نجات دهید.

پس از قرار دادن آن در جای خودش، دندانپزشک به دنبال آسیب های دیگر در دهان می گردد و یک اسپلینت تثبیت کننده برای حمایت از آسیب دنتیکول دیده، برای چند هفته در دهان قرار می دهد. بسته به میزان آسیب، این روش توصیه می شود. در چنین مواردی برای چند ماه نیاز به پیگیری و درمان وجود دارد.

ضربه های دندانی در کودکان و کمک های اولیه برای دندان

علاوه بر بزرگان و نوجوانان، کودکان نوپا نیز از آسیب های دندانی ممکن است رنج ببرند. بیشترین نوع آسیب در موارد ترومای دهانی در نوزادان گزارش شده است. بریدگی و خراش داخل دهان، از جمله روی لب ها و زبان از جمله این موارد است. زخم های ناشی از سوختگی داخل دهان هنگام خوردن غذا نیز یکی از موارد شایع است.

این مطلب را هم بخوانید
مرکز ایمپلنت دندان در میرداماد تهران

ممکن است نوزادان در حین راه رفتن با صورت بیافتند. افتادگی به این صورت در دهان باعث آسیب های دهانی و حتی بریدگی روی لب می شود. پس والدین باید در مورد چگونگی آسیب در دهان کودک تحقیق کنند. در صورت وجود مشکل منبع خونریزی را پیدا نمایند. برای تمیز کردن بزاق از یک تکه پارچه نخی تمیز یا حوله استفاده کنید.

به طور معمول اگر کودک دچار آسیب دهانی شود، آسیب به سر نیز همراه با آن خواهد بود. بنابراین، والدین باید مطمئن شوند که این اتفاق به هیچ یک از اعضای دیگر بدن وارد نشده است.

اگر آسیب به سر وجود داشته باشد یا مشکلاتی را نشان دهد، باید او را به بخش اورژانس منتقل کرد.

آیا دندان های شیری هم در حالت اورژانس به کمک های اولیه نیاز دارند؟

والدین فکر می کنند که آسیب های دندان شیری را می توان نادیده گرفت چون در نهایت دندان دائمی جایگزین آنها خواهد شد. اما در هر صورت آسیب دندانی، باعث جابجایی دندان شیری می شود و هر گونه تغییر در دندان ها، می تواند در رویش دندان دائمی مشکل ساز باشد. بنابراین، هرگاه دندان شیری یا دائمی دچار آسیب شود، باید کودک را برای معاینه نزد دندانپزشک برد.

اگر بیمار 7 تا 12 ساله باشد، متخصصان درمان در ریشه دندان را توصیه نمی کنند، زیرا دندان های دائمی هنوز رشد نکرده اند. با این حال، بررسی دقیق در تغییرات نامطلوب دهان لازم است.

آیا مراجعه به دندانپزشک ضرورت دارد؟

در هر شهر مطب های دندانپزشکی وجود دارند که خدمات اورژانسی را ارائه می دهند. پزشکان نیز در اتاق ER برای رسیدگی به موارد اضطراری بهداشت دهان و دندان آموزش دیده اند. تا آنجا که به بیمه هم مربوط می شود، پوشش های بیمه ای برای هزینه های درمان دهانی احتمالا وجود دارد.

دندانپزشکی گلدمد از مراکز معتبر در زمینه دندانپزشکی است که تمامی روش های دندانپزشکی را با بهترین مواد انجام می دهد و شما با اطمینان کامل می توانید از خدمات این مرکز که شامل انواع جراحی: جراحی ریشه دندان، جراحی دندان عقل نهفته، جراحی لثه، جراحی ضایعات پاتول و همچنین انواع خدمات عمومی دندانپزشکی و زیبایی همچون ایمپلنت دیجیتال، کامپوزیت، ونیر و لمینت و روکش، بلیچینگ و کامپوزیت و جرم گیری … استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما
× پشتیبانی از طریق واتساپ