آنچه در مورد خونریزی پیوسته لثه باید بدانید.

خونریزی پیوسته لثه

به عنوان یکی از شایع ترین بیمارهای لثه، می توان به خون ریزی لثه اشاره نمود. خونریزی لثه ممکن است به دلایل مختلف ایجاد گردد که یکی از آنها خونریزی جراحی لثه می باشد. خونریزی لثه در صورتی که درمان نگردد ممکن است مشکلاتی را برای سلامت دهان و دندان، حتی سلامت کلی بدن ایجاد نماید. پس می توان گفت خونریزی لثه خطرناک است؟ راه درمانی برای خونریزی لثه وجود دارد. چگونه خونریزی پیوسته لثه را بند بیاوریم؟ با ما همراه باشید تا ببینیم چگونه می توان خونریزی در لثه را درمان کرد.

هر وقت خونریزی گاه به گاه در لثه ها به وجود آید، می تواند گفت که ناشی از مسواک زدن شدید دندان ها یا استفاده از پروتزهایی است که به درستی جا گذاری نشده اند. خونریزی پیوسته در لثه می تواند نشان دهنده خطرات جدی تری هم باشد، که می توان به این موارد اشاره داشت:

  • پریودنتیت (شکل پیشرفته بیماری لثه)
  • لوسمی (سرطان خون)
  • کمبود ویتامین
  • کمبود سلول های لخته کننده (پلاکت ها)

آیا می دانید چه شرایط دندانی باعث خونریزی لثه خواهد شد؟

از علت اصلی خونریزی لثه می توان به مراقبت های نامناسب از دندان اشاره داشت. ژنژیویت (التهاب لثه) و پریودنتیت لثه های شما را حساس کرده و مستعد خونریزی خواهد نمود.

التهاب لثه

به طور معمول مردم زمانی که مسواک نمی زنند پلاک بر روی دندان ها تشکیل می شود. پلاک دندان، اگر مدت طولانی روی خطوط لثه باقی بماند، دچار التهاب لثه خواهد شد. در نتیجه احتمال عفونت و خونریزی در لثه بیشتر خواهد شد. پلاک به ذرات و باکتری هایی گفته می شود که به دندان ها چسبنده باشند.

مسواک زدن باعث  از بین رفتن پلاکها می شود و می تواند از ایجاد حفره با همان پوسیدگی دندان جلوگیری کند. اما در صورتی که همین مسواک زدن و کشیدن نخ دندان، انجام نشود ممکن است پلاک روی خط لثه همچنان باقی بماند.

در صورتی که پلاک ها برداشته نشود، جرم دندان به مرور زمان سخت تر می شوند. این امر منجر می شود تا افزایش خونریزی در لثه بیشتر گردد. با تجمع پلاک در نزدیکی لثه ها، التهاب لثه رخ خواهد داد.

از علائم التهاب لثه می توان به این موارد اشاره کرد:

  • لثه های متورم
  • درد در دهان و اطراف لثه
  • خونریزی لثه
  • پریودنتیت

بیماری پریودنتال (پریودنتیت) هنگامی اتفاق خواهد افتاد که التهاب لثه به حد پیشرفته خود رسیده باشد. بیماری پریودنتال عفونت لثه، استخوان فک و بافت های حمایتی است که دندان ها و لثه های ما را به هم متصل می کند. پریودنتیت باعث لق گردیدن یا افتادن دندان های ما خواهد شد.

خونریزی پیوسته لثه

کمبود ویتامین در ارتباط با خونریزی پیوسته لثه

کمبود ویتامین C و همچنین کمبود ویتامین K می تواند باعث خونریزی آسان لثه ها شود.

این مطلب را هم بخوانید
مسواک کردن پس از کشیدن دندان صحیح است؟

در صورتی که دچار خونریزی لثه شده اید و این امر ناشی از مراقبت نامناسب از دندان نبود، از پزشک خود بخواهید سطوح ویتامین C و K شما را مورد بررسی قرار دهد. البته رژیم غذایی غنی از هر دو ماده مغذی را دنبال کنید تا مطمئن شوید که ویتامین های مورد احتیاج برای سالم ماندن را دریافت می کنید.

از غذاهای غنی ویتامین C می توان به این موارد اشاره نمود:

  • مرکبات و آب میوه ها همچون: پرتقال، لیمو
  • کلم بروکلی
  • توت فرنگی
  • گوجه فرنگی
  • سیب زمینی
  • فلفل دلمه ای

از غذاهای غنی ویتامین K هم می توان به این موارد اشاره داشت:

  • شاهی
  • کلم پیچ
  • اسفناج
  • چغندر سوئیسی
  • کاهو
  • سبزی خردل
  • سویا
  • روغن کانولا
  • روغن زیتون

استفاده از دندان مصنوعی

از دیگر عللی که می تواند منجر به خونریزی پیوسته لثه شود می توان به این موارد هم اشاره داشت، افرادی که از دندان مصنوعی استفاده می کنند، ممکن است گاهی دچار خونریزی لثه شوند. زمانی که پروتزهای مصنوعی بسیار محکم روی هم قرار گرفته اند، این احتمال می تواند بیشتر گردد.

در صورتی که دندان مصنوعی باعث خونریزی لثه شما می شود، با دندانپزشک یا ارتودنتیست خود صحبت کنید. ممکن است احتیاج باشد تا آنها را برداشته و جایگزین برای آنها قرار داد.

بارداری

البته بارداری هم به طور معمول می تواند منجر به ایجاد خونریزی لثه شود. تغییرات هورمونی که در دوران بارداری رخ می دهد منجر می شود تا لثه های حساس تر از قبل گردند.

هموفیلی و لوسمی

اختلالات خونریزی همچون هموفیلی و لوسمی هم می تواند خطر خونریزی لثه را تا حد بسیاری افزایش دهد. استفاده از داروهای رقیق کننده خون، باعث می شود که لثه ها بیشتر دچار خونریزی شوند. این دسته داروها شامل: وارفارین، آسپرین و هپارین است.

درمان خونریزی پیوسته لثه

خونریزی پیوسته لثه می تواند برای هر فرد سالم و بیماری خطراتی را به همراه داشته باشد. پس بهتر است در همان وهله اول که مشاهده شد به دندانپزشکی برای درمان خونریزی پیوسته لثه مراجعه شود.

البته رعایت نمودن بهداشت دندان اولین قدم به منظور جلوگیری از خونریزی لثه است. با رعایت بهداشت دهان و دندان سلامت دهان و دندان تضمین شده و از بروز این مشکل هم تا حدودی پیشگیری می شود.

این مطلب را هم بخوانید
چه زمانی به دندانپزشکی مراجعه کنیم؟

شما می توانید سالی دو بار حداقل برای حفظ سلامت دهان و دندان خود به دندانپزشکی مراجعه و معاینات لازم را برای حفظ سلامت دندان ها و لثه های خود داشته باشید.

با کمک دندانپزشک شما می توانید نحوه صحیح مسواک زدن و نخ دندان کشیدن را آموزش ببینید و در صورت ابتلا به ژنژیویت این دندانپزشک است که می تواند سریع مطلع شده و درمان های لازم را انجام دهد.

با کمک مسواک و نخ دندان که به صورت صحیح انجام شود می توانید پلاک را از خط لثه خود پاکسازی نماید و خطر ابتلا به بیماری پریودنتال را تا حد بسیاری کاهش دهید.

نکته

این را هم اضافه کنیم در کنار انجام مسواک و نخ دندان، استفاده از دهان شویه هم می تواند مفید واقع گردد. در صورت نبود دهان شویه محلول آب و نمک می تواند کار دهان شویه را برای شما انجام دهد.

در زمان استفاده از مسواک بهتر است مسواک نرم را انتخاب و استفاده کنید. این مسواک بر روی لثه های ملتهب ملایم می باشد. به خصوص در صورتی که پس از مسواک کردن دچار خونریزی شدید، موهای سخت و متوسط ​​امکان دارد برای لثه های ظریف شما بیش از حد ساینده بوده باشند.

در آخر

خونریزی پیوسته لثه می تواند به هر علتی از مسواک کردن با برس های سخت و سفت، کمبود ویتامین تا وجود بیماری لثه یا بیماری داخلی همچون دیابت، سرطان و … باشد.

در صورتی که علت خونریزی لثه شما از استفاده از مسواک تیست، حتما به دندانپزشک خود مراجعه نمایید و اجازه دهید علت را دندانپزشک شما با تخصص و اطلاعات دندانپزشکی که دارد یافت نموده و درمان مناسبی را برای شما تجویز نماید.

دندانپزشکی گلد مد از مراکز معتبر در زمینه دندانپزشکی است که تمامی روش های دندانپزشکی را با بهترین مواد انجام می دهد و شما با اطمینان کامل می توانید از خدمات این مرکز که شامل انواع جراحی: جراحی ریشه دندان، جراحی دندان عقل نهفته، جراحی لثه، جراحی ضایعات پاتول و همچنین انواع خدمات عمومی دندانپزشکی و زیبایی همچون ایمپلنت دیجیتال، کامپوزیت، ونیر و لمینت و روکش، بلیچینگ و کامپوزیت و جرم گیری … استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما
× پشتیبانی از طریق واتساپ